Cadetten defensieopleiding slachtoffer wangedrag

Gestart door dudge, 14/08/2010 | 09:10 uur

Lex

Meer excessen defensiescholen

BREDA - Docenten, oud-studenten en huidige cadetten van de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) verklaren dat het wangedrag op de officiersopleiding structureel is en nog steeds plaatsvindt.

Betrokkenen meldden zich bij militaire vakbonden en bij De Telegraaf naar aanleiding van onze berichtgeving over geweld, aanranding, racisme en seksuele intimidatie op de NLDA.

Een 21-jarige aspirant-officier: "Defensie doet maar al te graag voorkomen dat de 'incidenten' lang geleden gebeurd zijn, maar ook nu nog worden studenten weggetreiterd. Vrouwen die niet mee wensen te doen aan seksspelletjes op de kamers, zijn aangeschoten wild. Ze worden mentaal, maar ook fysiek net zo lang vernederd tot ze de academie verlaten. De leiding doet niets."

Een woordvoerder van het ministerie zegt dat Defensie zich "overvallen voelde door de plotselinge aantijgingen en vandaag verder naar de zaak kijkt." Bronnen op het ministerie melden dat het ook mis is op het KIM en de marineschool voor officieren in Den Helder (onderdeel van de NLDA).

Telegraaf, ma 16 aug 2010, 05:30

KapiteinRob

Citaat van: De Telegraaf op 16/08/2010 | 08:00 uur
Jan Kleian kreeg zaterdag een sms-bericht met het verzoek van het departement om de namen prijs te geven van instructeurs die de ACOM hebben gemeld dat de uitgelekte affaires slechts het topje van de ijsberg zijn.

1. Wie op het departement werkt er op zaterdag in een functie dat-ie zich hier mee bezig moet houden?
2. Communiceert defensie via GSM?
3. Wie heeft functioneel het GSM-nummer van de heer Kleian?

Kortom, ik heb wat moeite dit te geloven.

Citaat van: De Telegraaf op 16/08/2010 | 08:00 uur
Haar vader, zelf officier buiten dienst, heeft de staatssecretaris geschreven.

Da's dan een officier buiten dienst die waarschijnlijk niet echt opgelet heeft de laatste tijd; al enige maanden is er geen STASDEF meer.......

Laurens

De ACOM is er wel mee bezig zeg.....vraag me af wat het resultaat gaat worden.

KapiteinRob

'Ministerie legt rookgordijn'

BREDA, maandag
Vakbond ACOM heeft diverse steunbetuigingen ontvangen van instructeurs. ,,Zij zijn blij dat deze schandalen eindelijk in de openbaarheid zijn gebracht", aldus ACOM-voorzitter Jan Kleian.

,,Het ministerie legt een rookgordijn door over 'tien jaar oude zaken te spreken'. In werkelijkheid gaat het helaas om zeer recente klachten. Er is één dossier dat inderdaad negen jaar geleden begon, maar pas recent werd afgesloten met overplaatsing van het slachtoffer naar een ander krijgsmachtonderdeel. Zo verdraait Defensie de waarheid."

Vandaag vindt overleg plaats op het ministerie.

Jan Kleian kreeg zaterdag een sms-bericht met het verzoek van het departement om de namen prijs te geven van instructeurs die de ACOM hebben gemeld dat de uitgelekte affaires slechts het topje van de ijsberg zijn.

Om die mensen te beschermen, geeft de vakbond hun identiteit niet prijs. ,,Anders worden ze ontslagen. Ik werd gebeld door een vader van een NLDA-studente. Zij moet weg van de academie, omdat ze erdoorheen zit na een treitercampagne. Haar vader, zelf officier buiten dienst, heeft de staatssecretaris geschreven. Hij is er kapot van."

Bron: De Telegraaf dd. 160810

KapiteinRob

#10
Citaat van: Laurens op 15/08/2010 | 08:30 uur
Wat is dat nu weer voor bullshit?

Dat is geen bullshit; kan er helaas verder niets over zeggen en plein public.  :silent:

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 15/08/2010 | 01:09 uur
Ik citeer de Telegraafsite van zaterdag 140810:
Verder moet Kleian zijn leden die het betreft adviseren aanklachten in te dienen bij de Kmar. Die zijn er maar wat happig op om in actie te komen. Dat wil zeggen, zolang er geen hoge rangen bij betrokken zijn....

Wat is dat nu weer voor bullshit?

SMI de Boer

Sjemig, het wordt zo vaak gebezigd... Ik hoor me vaak zat zeggen, en dan zit er maar 1 Marrokaan in een peleton, "Iedereen met twee paspoorten, een pas voorwaarts, die gaat de vuilzakken opruimen, terwijl de rest onmiddelijk met mij naar open terrein verplaatst om te digesteren en aan het kleurenschema te werken..." hoor je ze nooit over, ik niet
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

KapiteinRob

Ik citeer de Telegraafsite van zaterdag 140810:

Het slachtoffer werd na een lijdensweg van negen jaar kortgeleden naar een ander krijgsmachtonderdeel overgeplaatst, om zijn kwelgeesten niet opnieuw tegen het lijf te lopen.

1. Iemand loopt niet 9 jaar lang op de NLDA rond.
2. Als het vermeende treiteren 9 jaar lang is doorgegaan, vraag ik me af door wie. Want iemand is na 9 jaar al lang in een positie gekomen hier wat aan te doen!

Kortom, er lijkt het een en ander te rammelen aan het verhaal. Verder moet Kleian zijn leden die het betreft adviseren aanklachten in te dienen bij de Kmar. Die zijn er maar wat happig op om in actie te komen. Dat wil zeggen, zolang er geen hoge rangen bij betrokken zijn....

Enforcer

KMA: geen structureel wangedrag op academie Breda

door Annemieke van Dongen. zaterdag 14 augustus 2010 | 16:42 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 14 augustus 2010 | 16:57

BN De Stem


Breda - De Nederlandse Defensie Academie in Breda ontkent dat studenten en instructeurs zich schuldig maken aan ernstig wangedrag zoals discriminatie en seksuele intimidatie.

Zie ook:
'Wangedrag op militaire academie'
Dat meldt woordvoerster Petra Huijser van de NLDA (de voormalige KMA) naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf.

Die krant baseerde zich op dossiers van de militaire vakbond ACOM. Volgens voorzitter Jan Kleian van de ACOM hebben zeker zeven leden van zijn vakbond te maken gekregen met de wanpraktijken. Van oud-instructeurs zou hij weten dat dit slechts het topje van de ijsberg is. ,,Het is eerder schering en inslag dan dat het om enkele incidenten gaat'', aldus Kleian. Volgens hem houden veel betrokken cadetten hun mond, omdat ze niet nog meer last willen krijgen. De NLDA zou volgens de vakbondsvoorzitter niets ondernemen tegen het wangedrag. Dat hij het wangedrag aan de grote klok hangt, komt omdat hij "het beu is om mensen naar de klote te zien gaan."

Volgens Huijser heeft de militaire vakbond de incidenten nooit bij defensie aangekaart. "Ik kan dus alleen reageren op de drie dossiers die in De Telegraaf worden genoemd."

De beschreven aanranding van een cadet door medecadetten vond volgens de woordvoerster ruim negen jaar geleden plaats. Een ander incident dateert van bijna vijf jaar geleden.

Wel erkent ze dat één recente zaak, van een Nederlands-Turkse cadet die racistische kreten moest aanhoren, verder 'binnen en buiten de academie' wordt onderzocht. "Wangedrag wordt niet getolereerd. Daar zijn binnen de academie strenge afspraken over."

Huijser wijst erop dat de cadetten, die in Breda tot officier worden opgeleid, wangedrag van medecadetten kunnen melden bij vertrouwenspersonen. Hoe vaak dat gebeurt, kon zij zaterdagmiddag niet zeggen. De NLDA zegt zich overvallen te voelen door de berichtgeving. "We zullen maandag verder naar de zaak kijken."

Roeland

Die Jan Kleian is ook een nare man, iemand die niets liever doet dan defensie een slechte naam geven met populistische opmerkingen zoals deze. Als hij nou eens iets heeft dat hout snijdt, oke.. Dit gaat waarschijnlijk weer om niets.

Gelukkig zien nog veel mensen in dat dit heisa om niets is, en gejank om zo'n (fout) grapje zieliger is dan de mensen die zo'n grapje maken.
- Catch you on the flip side -

JoeMann

Moet je de reactie's op deze pagina is lezen...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7398340/__Wangedrag_bij_cadetten__.html?sn=binnenland,buitenland

Leuk om te weten hoe de Nederlanders over het Defensie apparaat denken... Sommige weten echt niet waar ze over praten..

Altijd grappig hoe de media Defensie weer even in een negatief daglicht zet, en waarschijnlijk om niks ook nog.

StormTrooper

Citaat van: SMI de Boer op 14/08/2010 | 10:06 uur
Citaat van: dudge op 14/08/2010 | 09:10 uur
Cadetten defensieopleiding slachtoffer wangedrag'

Een cadet van Turks-Nederlandse komaf moest aanhoren hoe zijn medestudenten riepen: "Wat zijn Marokkanen die roeien? Dat zijn niet uitgeroeide Marokkanen." Een ander werd door cadetten aangerand. De leiding heeft volgens de krant nooit iets gedaan om de daders te straffen.

fok.nl




De grap was trouwens "wie zijn de beste roeiers?" "Dat zijn de Marokkanen, want die zijn nog steeds niet uitgeroeid"

Ik moest lachen  ;) Zo issie leuker.

SMI de Boer

Citaat van: dudge op 14/08/2010 | 09:10 uur
Cadetten defensieopleiding slachtoffer wangedrag'

Een cadet van Turks-Nederlandse komaf moest aanhoren hoe zijn medestudenten riepen: "Wat zijn Marokkanen die roeien? Dat zijn niet uitgeroeide Marokkanen." Een ander werd door cadetten aangerand. De leiding heeft volgens de krant nooit iets gedaan om de daders te straffen.

fok.nl


De grap was trouwens "wie zijn de beste roeiers?" "Dat zijn de Marokkanen, want die zijn nog steeds niet uitgeroeid"
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

dudge

Cadetten defensieopleiding slachtoffer wangedrag'
     
- door Redactie op 14-08-2010 @ 08:44

Studenten en instructeurs op de Nederlandse Defensie Academie maken zich schuldig aan racisme, aanranding en vrouwenhaat. Dat schrijft De Telegraaf zaterdag op basis van dossiers van militaire vakbond Acom, die de krant zag. Zeven mensen op de voormalige KMA hebben recentelijk hiermee te maken gehad.

"Fysiek geweld en seksuele intimidatie zijn onacceptabel op een kaderopleiding van defensie", zegt Acom-voorzitter Jan Kleian tegen de krant. Voormalig docenten van de opleiding vertellen dat dit het topje van de ijsberg is, omdat de praktijken ook spelen onder cadetten die geen lid zijn van de vakbond.

Een cadet van Turks-Nederlandse komaf moest aanhoren hoe zijn medestudenten riepen: "Wat zijn Marokkanen die roeien? Dat zijn niet uitgeroeide Marokkanen." Een ander werd door cadetten aangerand. De leiding heeft volgens de krant nooit iets gedaan om de daders te straffen.

fok.nl