Israël; de relatie tot haar buren

Gestart door Lex, 20/08/2010 | 18:39 uur

Elzenga

Citaat van: dudge op 21/05/2011 | 17:47 uur
Citaat van: Elzenga op 21/05/2011 | 17:38 uurDe Arabieren een volk dan? ik dacht toch echt van niet. Daarom is dit ook zo'n drogredenering van het pro-zionistische kamp (om maar even te zwijgen over het feit dat ook al heb je veel bezit dat nog geen excuus is om dan maar wat ongewild af te staan aan een ander). De Palestijnen ervoeren wel degelijk een eigen identiteit en hun zelfbeschikkingsrecht is dan ook internationaal erkend.
IPA denkt er anders over. En hoe het dan ook werd ervaren, er is van de Arabieren (in welke vorm ze dan ook bestaan) vrijwel niks afgepakt. Een gebied dat zij trouwens ook grotendeels hebben veroverd en nog steeds met het zwaard proberen uit te breiden en te zuiveren.

Maar nee, veel van iets hebben betekend internationaal niet dat je dan wat moet afstaan, nouja, vaak ook eigenlijk wel, maar niet als het om grond gaat.
Ik zie geen enkele reden dit op te schalen naar "Arabieren"...feit is wat mij betreft, als ik de meer neutrale geschiedschrijving lees, als ook de huidige positie van de VN en de internationale gemeenschap, dat de Palestijnen die woonden in Palestina na hun los komen van het Ottomaanse Rijk zelfstandigheid is toegezegd en daar ook al voorbereidingen voor troffen samen met de Britten. En dat zo is gebleven tot de dag van vandaag, ook al moest de VN een nieuwe status quo accepteren toen Joodse kolonisten een beoogde eigen staat creëerden. Waarbij de grens dus blijkbaar is getrokken bij die van voor de oorlog van 1967. Iets wat men dus nog steeds als uitgangspunt neemt...en trouwens ook door de meeste Palestijnen wordt geaccepteerd inmiddels. Wat ik al een enorme concessie vind trouwens, gezien wat hen was toegezegd indertijd en zij inmiddels hebben verloren op dat vlak. Maar voor politiek bepalende Israëli is dat nog niet voldoende...zij willen meer, cq eigenlijk alles inlijven en annexeren...binnen hun gekoesterde groot-Israël gedachte. En dan zie je de drogredeneringen opkomen over de achtergrond van de Palestijnen, hun al dan niet volk zijn en dit soort grove generalisaties naar grote entiteiten als Arabieren. Waar die laatste noch een volk, noch een eenheid vormen, doch slechts enkele kenmerken delen waarmee je elders ook verschillende volkeren tot 1 zou kunnen smeden. Binnen een drogredenering en bedachte realiteit dan, want met de feitelijke realiteit heeft het niks te maken.

Elzenga

Citaat van: dudge op 21/05/2011 | 16:44 uurDe Palestijnen voelde zich blijkbaar onderdeel van de Arabieren. En de Arabieren hebben nooit 56% van het door hun veroverde land hoeven afstaan. De paar vierkante kilometer van Israël valt in het niet bij alleen al de 3.500.000km2 van de KSA.
De Arabieren een volk dan? ik dacht toch echt van niet. Daarom is dit ook zo'n drogredenering van het pro-zionistische kamp (om maar even te zwijgen over het feit dat ook al heb je veel bezit dat nog geen excuus is om dan maar wat ongewild af te staan aan een ander). De Palestijnen ervoeren wel degelijk een eigen identiteit en hun zelfbeschikkingsrecht is dan ook internationaal erkend.

IPA NG

Je punt is? Dat maakt het verdrijven van 750000 mensen minder ernstig?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Citaat van: dudge op 20/05/2011 | 22:52 uur
Citaat van: IPA op 20/05/2011 | 22:12 uur
Probeert de schuld in de schoenen van de Arabieren te schuiven omdat zij niet 56% van hun thuisland af wilden staan aan buitenlandse immigraten voor hun enge landje.

56%....je bedoeld 0,056% ?

Ik doelde op de Palestijnse Arabieren, een van de 9 Palestijnse volken (die je ook mee moet rekenen trouwens, dus niet enkel Arabieren).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 21/05/2011 | 16:25 uur
ik doelde niet op mijn wens Rob...maar die van premier Netanyahu... ;)

;D   ;D   Vandaar mijn  :devil: dat ik toevoegde....  ;)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 21/05/2011 | 16:23 uur
Citaat van: Elzenga op 21/05/2011 | 16:08 uur
met hopelijk dan een andere president in het Witte Huis.

Ik ben het helemaal met je eens.....  :devil:
ik doelde niet op mijn wens Rob...maar die van premier Netanyahu... ;)

Lex

Palestijnen naar VN voor erkenning staat

RAMALLAH - De Palestijnen gaan de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in september vragen een Palestijnse staat te erkennen. Dat heeft Nabil Shaath, een hoge Palestijnse functionaris, zaterdag gezegd.

De Amerikaanse president Barack Obama had donderdag in een toespraak gezegd dat het voor de Palestijnen geen zin heeft bij de VN te streven naar erkenning van een Palestijnse staat.

Hij repte van ''symbolische acties met als doel Israël in de VN te isoleren''.

Obama liet de afgelopen week weten dat hij veel belang hecht aan het hervatten van het vredesproces. De Palestijnen dienen het bestaansrecht van Israël te erkennen en geweld tegen dat land af te zweren.

Van Israël vraagt Obama ''dappere maatregelen'' om het vredesproces vlot te trekken. Obama stelde dat de grenzen van voor de Zesdaagse Oorlog in 1967 de basis moeten zijn voor een akkoord tussen de partijen.

© ANP 
Uitgegeven: 21 mei 2011 13:21
Laatst gewijzigd: 21 mei 2011 13:21

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 21/05/2011 | 16:08 uur
met hopelijk dan een andere president in het Witte Huis.

Ik ben het helemaal met je eens.....  :devil:

Elzenga

Citaat van: dudge op 21/05/2011 | 12:33 uur
Citaat van: Elzenga op 20/05/2011 | 23:42 uur
zagen de VN en de Britten zich genoodzaakt een nieuw verdeelplan op te stellen. Wat in feiten dus al de eerdere beloften aan de Palestijnen schond en dus alleen om die reden al hun boosheid en verzet veroorzaakte en hen weinig bereid maakte mee te werken, laat staan in te stemmen met het nieuwe verdeelplan.
Plannen worden continu gewijzigd. Dat is wel een beetje de kern van IB.
Maar dat verandert niets aan de kern van dit conflict...zijn oorzaak...en de gewenste oplossing. Dat zagen we nu ook weer met de uitspraken van president Obama en onderschrijvende reacties daarop uit andere hoofdsteden. En de veelzeggende doch weinig verrassende reactie van premier Netanyahu. Die wederom de mythe in stelling bracht...terwijl zelfs Israëlische topmilitairen die op dit punt al lang hebben ontkracht. Verder uitstel zal de meest aannemelijke uitkomst zijn..en dat is precies wat premier Netanyahu wil...tijd creëren om meer voldongen feiten op de grond te creëren en te wachten op een moment om zijn gewenste oplossing te realiseren..met hopelijk dan een andere president in het Witte Huis.

Elzenga

Citaat van: dudge op 20/05/2011 | 22:52 uur
Citaat van: IPA op 20/05/2011 | 22:12 uur
Probeert de schuld in de schoenen van de Arabieren te schuiven omdat zij niet 56% van hun thuisland af wilden staan aan buitenlandse immigraten voor hun enge landje.

56%....je bedoeld 0,056% ?
sterker nog, in het oorspronkelijke plan van de Volkenbond/VN en Britse mandaathouder zou er helemaal geen Joodse staat komen dus geen verdeling van Palestina. Al hadden de Britten die afspraak al geschonden door Jordanië in het leven te roepen. Dat was de Palestijnse partijen in Palestina toegezegd en voor hun onafhankelijkheid werden al de nodige structuren versterkt en verder uitgebreid met behulp van de Britten...als ook veelal naar Brits model. Pas nadat de Joodse kolonisten een nieuwe status quo op de grond hadden gecreëerd door het massaal overbrengen van Joden uit andere delen van de wereld, zagen de VN en de Britten zich genoodzaakt een nieuw verdeelplan op te stellen. Wat in feiten dus al de eerdere beloften aan de Palestijnen schond en dus alleen om die reden al hun boosheid en verzet veroorzaakte en hen weinig bereid maakte mee te werken, laat staan in te stemmen met het nieuwe verdeelplan.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2011 | 22:28 uur
Citaat van: Elzenga op 20/05/2011 | 22:23 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2011 | 22:20 uurEn hoe zit het met de info op de pro-Arabische/Palestijnse sites? En weet jij of er (in jouw ogen) objectieve sites zijn? Voor wat dat waard is....
ja hoe zit het daar mee...geen idee...ik lees die sites nooit.
Misschien moet je daar ook eens een fileermes op loslaten.....  ;)
doe ik ook waar dat voorkomt in discussies....maar als ik alle sites van beide kampen zou moeten fileren heb ik aan 24/7 nog niet genoeg ;).

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 20/05/2011 | 22:23 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2011 | 22:20 uurEn hoe zit het met de info op de pro-Arabische/Palestijnse sites? En weet jij of er (in jouw ogen) objectieve sites zijn? Voor wat dat waard is....
ja hoe zit het daar mee...geen idee...ik lees die sites nooit.

Misschien moet je daar ook eens een fileermes op loslaten.....  ;)

IPA NG

Men ontkent de feiten eigenlijk ook niet, men noemt wel irrelevante feiten om deze te maskeren of speelt in op de emotie met het hele vervolgings/Holocaust verhaal als justificatie voor het stichten van een staat in iemand anders land gebaseerd op racistische grondslag (waar ze wijselijk met geen woord over reppen).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2011 | 22:20 uurEn hoe zit het met de info op de pro-Arabische/Palestijnse sites? En weet jij of er (in jouw ogen) objectieve sites zijn? Voor wat dat waard is....
ja hoe zit het daar mee...geen idee...ik lees die sites nooit.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 20/05/2011 | 21:57 uur
Allemaal leuk en aardig, die beoordeling van allerhande sites, maar wie "bepaalt" nu wat een objectieve site is? Wat de een objectief vindt, vindt een ander "partijdig".
daarom is het ook belangrijk naar de "logica" van het conflict te kijken....een partij die klein en zwak is gaat geen onafhankelijkheid uitroepen, want dat zou zelfmoord zijn, maar onderhandelt door. Een partij die klein en zwak is, is bereid tot grote concessies voor vrede en weigert die niet steeds zoals nu. Een partij die zegt extra grond te hebben veroverd als veiligheidsbuffer gaat die buffer niet vervolgens volbouwen met nederzettingen en zo de eigen bevolking bloot stellen aan vijandelijke acties..of men is dus niet zo zwak als men suggereert. Een partij die zwak en klein zou zijn gaat niet doelbewust oorlogen starten. Waarom spreekt men over Joodse kolonisten en nederzettingen als het geen kolonialistische creatie van een land is? waarom vernietigt men keer op keer alle belangrijke infrastructuur in een bezet gebied en verwaarloost men bewust de levensomstandigheden van bewoners daarin als men die bewoners niet liever kwijt dan rijk is? Waarom ontkent men het koloniaal racistisch denken dat in de aanloop naar de stichting van en het ontstaan van Israël zo gebruikelijk was in de Westerse wereld, waar ook de meeste zionistische leiders uit vandaan kwamen? waarom zijn veel Israëlische politieke leiders en ook de kolonisten wel open over hun beweegredenen en plannen en ontkennen hun supporters elders die ten stelligste? Waarom wordt de dominante rol van de VS nauwelijks meegewogen in het beeld van dat kleine kwetsbare land? Waarom is de internationale gemeenschap en ook diezelfde VS wel zo helder over wie bezet en wie bezet wordt in deze?.. en zo kan ik nog wel even doorgaan.