Israël; de relatie tot haar buren

Gestart door Lex, 20/08/2010 | 18:39 uur

Elzenga

Kolonisten bouwen in koorsachtig tempo nieuwe huizen
Novum/AP − 21/10/10, 10:05

JERUZALEM - Sinds het einde van de bouwstop in joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever zijn kolonisten in een koortsachtig tempo huizen aan het bouwen.
In drie weken tijd is begonnen aan de bouw van bijna 550 huizen, meer dan vier maal zoveel als het gemiddelde in de twee jaar hiervoor.

Veel huizen worden gebouwd op grondgebied dat onder vrijwel elk vredesakkoord zal toebehoren tot een Palestijnse staat en vormen zo dus een groot obstakel in de vredesonderhandelingen.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 13/10/2010 | 01:23 uur
Ik geloof er niets van dat Wilders te maken heeft of kan hebben met het feit dat Israeli's en Palestijnen weer gaan praten. De Nederlandse invloed hierop is m.i. trouwens ook discutabel; past prima bij de grote broek die ons land immer placht(te) aan te trekken.
Wilders zal vrij bepalend zijn voor het Nederlands beleid...en dus voor de Nederlandse houding bij dit conflict...waarbij Nederland wel degelijk een rol speelt en door beide partijen wordt gewaardeerd. Althans tot nu toe. Denk ook even aan de Israëlische vluchten via Nederland. Er gebeurd meer dan je denkt.

KapiteinRob

Ik geloof er niets van dat Wilders te maken heeft of kan hebben met het feit dat Israeli's en Palestijnen weer gaan praten. De Nederlandse invloed hierop is m.i. trouwens ook discutabel; past prima bij de grote broek die ons land immer placht(te) aan te trekken.

Dan nu een beheertechnische noot:

Dat jij het nodig vindt Wilders te pas en te onpas erbij te betrekken is verder aan jou. Ik geef je wel mee dit gemotiveerd (dus niet min of meer "gezocht" zoals je naar mijn bescheiden mening nu doet) ontopic te doen en dat e.e.a. direct te linken is aan onderhavig topic, want jouw "missie" in deze behoeft niet alle middelen te heiligen. En in de discussie over relevantie is het uiteindelijk forumbeheer wat de streep trekt of zal moeten trekken.  ;)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 12/10/2010 | 23:01 uur
Feit of niet; Wilders heeft wat mij betreft geen ene mallemoer met dit topic te maken. Als Barack Obama met de AF1 naar het Midden Oosten vliegt, is het een feit dat dit vliegtuig 4 motoren aan de vleugels heeft hangen. Relevant om het te noemen is het dan niet.... En Obama heeft twee dochters; ook een feit. Moeten we dat dan ook steeds gaan noemen als er iets over hem gepost wordt? Het zo vaak erbij slepen van het "gevaar Wilders" kan m.i. contraproductief werken in relatie tot wat je er mee beoogt.

En ik ga hier verder geen woorden (in dit topic) meer aan wijden.....  ;)
Wilders heeft volgens mij wel degelijk met dit topic te maken....omdat hij nu veel meer invloed zal hebben op de Nederlandse koers richting Israël en het Israëlisch/Palestijnse conflict dan voorheen. En dat zullen we denk ik ook gaan merken en daar zullen deze Israëlische politici ook gebruik van gaan maken. Ook, omdat dit conflict door deze Israëlische politici (die nu de regering Netanyahu goeddeels vormen) eenzelfde soort anti-Islam zienswijze hebben als Wilders. Omdat dit gedachtegoed dus en goeddeels niet klopt maar wel een steviger stempel drukt...zal dit invloed hebben op de ontwikkelingen in de regio en ook hier. Er wordt weer gepoogd een internationale coalitie te vormen met deze boodschap. Welke dan dit conflict en haar werkelijke oorzaak kan gaan overstijgen.

Daarbij zal ik elke gelegenheid aangrijpen duidelijk te maken waar Wilders voor staat en waar hij die ideeën vandaan heeft. Of iemand dit nu relevant vindt of niet. Zeker als mensen er blind voor willen blijven of de ernst er niet van inzien. 

KapiteinRob

Feit of niet; Wilders heeft wat mij betreft geen ene mallemoer met dit topic te maken. Als Barack Obama met de AF1 naar het Midden Oosten vliegt, is het een feit dat dit vliegtuig 4 motoren aan de vleugels heeft hangen. Relevant om het te noemen is het dan niet.... En Obama heeft twee dochters; ook een feit. Moeten we dat dan ook steeds gaan noemen als er iets over hem gepost wordt? Het zo vaak erbij slepen van het "gevaar Wilders" kan m.i. contraproductief werken in relatie tot wat je er mee beoogt.

En ik ga hier verder geen woorden (in dit topic) meer aan wijden.....  ;)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 11/10/2010 | 23:03 uur
Citaat van: Elzenga op 11/10/2010 | 22:37 uur
In de ogen van deze lieden (vrienden van Wilders) 
Wat is het nut van het er voor de zoveelste keer bijslepen van Wilders in deze? Misschien moet je eens wat andere vrienden ten tonele voeren....  ;)
het lijkt me erg nuttig om de feiten gewoon steeds te benoemen zoals ze zijn...zeker als het gaat om een gevaarlijk en radicaal gedachtegoed. Zou je me er ook steeds op aanspreken als ik Bin Laden er steeds "bij zou slepen"? Laat me 1x raden...vast niet.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 11/10/2010 | 22:37 uur
In de ogen van deze lieden (vrienden van Wilders) 

Wat is het nut van het er voor de zoveelste keer bijslepen van Wilders in deze? Misschien moet je eens wat andere vrienden ten tonele voeren....  ;)

Elzenga

Citaat van: IPA op 11/10/2010 | 21:29 uur
Citaat van: Elzenga op 11/10/2010 | 20:42 uur
Citaat van: IPA op 11/10/2010 | 20:39 uur
Ze doen niet eens de moeie om seculier te lijken. En ze behandelen hierdoor (nieuwe) niet Joodse inwoners keihard als tweederangs.
De kern van dit conflict.
Precies. En dan te bedenken als dit allemaal met gemak voorkomen had kunnen worden als men destijd voor een éénstaten oplossing had gekozen.
Die was er nooit gekomen...want vanaf het begin...ergens 1905 (tijdens het zevende Zionistische Congres)...waren de zionisten al van plan toe te werken naar een Joodse staat in Palestina..Eretz Israël. Men had nooit ingestemd met 1 staat..want er was volgens hen maar 1 staat mogelijk..de Joodse staat Israël. En die besloeg zelfs meer dan het toenmalige Palestina. Dat streven is in bepaalde, nu weer sterk in de regering vertegenwoordigde, stromingen binnen het zionisme, nog steeds niet los gelaten. De Palestijnen zijn in feiten een vervelende sta in de weg. In de ogen van deze lieden (vrienden van Wilders) volstrekt onterecht en zelfs onrechtmatig gesteund in hun streven naar eigen onafhankelijkheid door de Westerse landen.

IPA NG

Citaat van: Elzenga op 11/10/2010 | 20:42 uur
Citaat van: IPA op 11/10/2010 | 20:39 uur
Ze doen niet eens de moeie om seculier te lijken. En ze behandelen hierdoor (nieuwe) niet Joodse inwoners keihard als tweederangs.
De kern van dit conflict.

Precies. En dan te bedenken als dit allemaal met gemak voorkomen had kunnen worden als men destijd voor een éénstaten oplossing had gekozen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: IPA op 11/10/2010 | 20:39 uur
Ze doen niet eens de moeie om seculier te lijken. En ze behandelen hierdoor (nieuwe) niet Joodse inwoners keihard als tweederangs.
De kern van dit conflict.

IPA NG

Ze doen niet eens de moeie om seculier te lijken. En ze behandelen hierdoor (nieuwe) niet Joodse inwoners keihard als tweederangs.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Netanyahu: bouwstop in ruil voor erkenning Israël als Joodse staat
ANP − 11/10/10, 18:43

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft maandag de Palestijnen aangeboden de gedeeltelijke bouwstop in de nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever te verlengen in ruil voor Palestijnse erkenning van Israël als Joodse staat. Palestijnse functionarissen verwierpen het voorstel, aldus de BBC.

Netanyahu zei in zijn toespraak tot het parlement niet hoe lang de nieuwe bouwstop zou gaan duren. Hij heeft in het verleden ook al gezegd dat de Palestijnse erkenning van Israël als Joodse staat voor hem cruciaal is. Zonder die erkenning kan er volgens hem geen Palestijnse staat komen.

Palestijnen menen dat door de erkenning de rechten van Palestijnse Israëli's, die ongeveer 20 procent van de Israëlische bevolking vormen, in het geding zouden komen. Ook zou het recht van Palestijnse vluchtelingen om terug te keren door de stap worden geschrapt.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2808/Israelisch-Palestijns-conflict/article/detail/1031972/2010/10/11/Netanyahu-bouwstop-in-ruil-voor-erkenning-Israel-als-Joodse-staat.dhtml

Elzenga

Regering Israël stemt in met omstreden eed
Uitgegeven:    10 oktober 2010 15:35
Laatst gewijzigd:    10 oktober 2010 15:35
JERUZALEM - De Israëlische regering heeft zondag een controversieel wetsontwerp goedgekeurd dat alle nieuwe burgers dwingt trouw te zweren aan Israël als een ''Joodse en democratische staat''. Dat meldden Israëlische media.
© ANP

Palestijnen die in Israël wonen en ongeveer een vijfde van de bevolking uitmaken, menen dat de eed racistisch is.

De grondrechten van de Palestijns-Israëlische minderheid worden met de wet ondermijnd, stelden eerder Palestijns-Israëlische parlementariërs.

Coalitiepartners

Volgens sommige criticasters buigt premier Benjamin Netanyahu met de wet voor zijn ultranationalistische coalitiepartners.

Binnen de centrumlinkse Arbeidspartij, die ook in de regering zit, bestaan bezwaren tegen de wet. Uiteindelijk stemden 22 kabinetsleden voor de wet en acht tegen.
© ANP

Elzenga

Citaat van: Poleme op 09/10/2010 | 15:02 uur
Zal de Veiligheidsraad meegaan in het verzoek om unilateraal een Palestijnse staat uit te roepen?  Nee, de Amerikanen zullen wel een veto uitroepen.

Joden zijn dom, maar jullie Palestijnen zijn ook even dom.  Je kun natuurlijk raketten vanuit de Gaza op Israel afvuren, maar je vuurt voornamelijk op Israeliers die vooral links stemmen. Of jezelf opblazen ten midden van willekeurige burgers.
De ca. 180.000 kolonisten op de Westoever bestaan ruwweg uit 2 groepen: een fanatiek godsdienstig gemotiveerde groep die tot op het bot gaan.  En de tweede groep bestaat uit opportunisten die vooral op de Westoever gaan wonen, vanwege de vele subsidies = lekker goedkoop wonen.  Richt je raketten en mortieren s' nachts op de nederzettingen.  En blaas jezelf niet op, maar plaats bermbommen, effectief en goedkoop.
Ik geef de Israelieten 5 a 10 jaar en ze zijn die Westoever helemaal zat.
ach, een schoonveegactie van de Westoever is ook nog steeds een optie....moet alleen even een goede aanleiding voor komen...en een meer pro-zionistische president in het Witte Huis die dit zal gaan accepteren. Voorstanders van deze optie hebben de tijd en zijn machtig genoeg in Israël om de optie nog even open te houden.

Poleme

Citaat van: Elzenga op 02/10/2010 | 20:13 uur
'Zonder bouwstop Israël geen gesprekken'
Mohammed Dahlan, een van de leiders van de Fatah, zei dat de Palestijnen zich nu zullen voorbereiden op het mogelijke afbreken van de vredesgesprekken.
PLO en Fatah hebben een commissie gevormd om de mogelijkheid te onderzoeken om de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties te vragen unilateraal een Palestijnse staat op de Westelijke Jordaanoever, de Gazastrook en in Oost-Jeruzalem uit te roepen.
De commissie zal volgens Dahlan tevens de mogelijkheid bespreken om zich te verzoenen met de islamitische militante beweging Hamas, de belangrijkste rivaal van Abbas.
Zal de Veiligheidsraad meegaan in het verzoek om unilateraal een Palestijnse staat uit te roepen?  Nee, de Amerikanen zullen wel een veto uitroepen.

Joden zijn dom, maar jullie Palestijnen zijn ook even dom.  Je kun natuurlijk raketten vanuit de Gaza op Israel afvuren, maar je vuurt voornamelijk op Israeliers die vooral links stemmen. Of jezelf opblazen ten midden van willekeurige burgers.
De ca. 180.000 kolonisten op de Westoever bestaan ruwweg uit 2 groepen: een fanatiek godsdienstig gemotiveerde groep die tot op het bot gaan.  En de tweede groep bestaat uit opportunisten die vooral op de Westoever gaan wonen, vanwege de vele subsidies = lekker goedkoop wonen.  Richt je raketten en mortieren s' nachts op de nederzettingen.  En blaas jezelf niet op, maar plaats bermbommen, effectief en goedkoop.
Ik geef de Israelieten 5 a 10 jaar en ze zijn die Westoever helemaal zat.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.