Bloedige strijd in Mogadishu

Gestart door andré herc, 23/08/2010 | 20:25 uur

hudinie

Als je wat aan de strijd tegen het terrorisme wilt doen, doen MOETEN de Amerikanen en de Britten wel naar Somalie gaan omdat het er nu
op gaat uitdraaien dat el Shaab daar de dienst gaat uitmaken, de vredes troepen die daar nu zitten zijn te zwak. 1992 zaten de Amerikanen daar met te weinig mensen en te weinig materieel, als ze een tweede keer zouden terugkeren zal dat anders zijn denk ik omdat anders een herhaling van 1992 niet is uit te sluiten.
En de Amerikanen zijn het aan hun stand verplicht als bestrijder van het terrorisme, vindt dat als je Afghanistan en Irak binnenvalt met als reden het bestrijden van het terrorisme je dat ook bij Somalie moet doen.
Het is al een schande dat de wereld iedere keer de andere kant op kijkt als het Afrika betreft............

KapiteinRob

Heb ik ook al wat van gezegd maar Ace1 heeft nog niet gereageerd. Is wellicht de onderbouwing voor deze m.i. onjuiste "stelling" aan het zoeken?

Mourning

Citaat van: Ace1 op 30/08/2010 | 21:14 uur
Citaat van: Cigarz op 30/08/2010 | 21:13 uur
Dat zal toch niet? Daar kunnen namelijk ook onschuldige burgers bij omkomen....

Volgens mij kijken de Amerikanen niet op een of meer onschuldige burgers die omkomen.

Errrr.... waar stoel je dit op? Ik weet dat vooral bij links, anti-Amerika en journalistiek Nederland dit een gangbare mening is, dat mag ook, hoe meer meningen, hoe beter over het algemeen, maar de onderbouwing is vaak behoorlijk beperkt.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Gozo

Citaat van: Elzenga op 29/08/2010 | 00:12 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 28/08/2010 | 22:57 uur
Citaat van: Elzenga op 28/08/2010 | 21:54 uur
Citaat van: HermanB op 28/08/2010 | 20:52 uur
....(want zij zijn toch diegene die altijd de hete kastanjes uit het vuur moeten halen)
Waar dan?
Bij de watersnood op Pakistan? Na de aardbeving op Haiti? O ja, en natuurlijk bij die dictator in Irak.....  :devil:
oh ja? ik hoor graag hoe en waarom dan....

Elzenga, je bent weer spijkers op laag water aan het zoeken. Je weet heel goed wat er wordt bedoeld. De VN is de baas. De baas heeft politietaken. De baas heeft echter geen politiemacht. VS is de politie. Als de VS niet zijn politietaak uitvoert, grijpt het zelf in als privé beveiliger van zijn eigen veiligheid.
Bij elke humanitaire ramp is de VS een ambulancedienst dan wel brandweerdienst.
De vraag die jij stelt: is het bevel van de inzet van de hulpdiensten: politie, ambulance en brandweer, bevoegd gegeven en onder een bevoegdheid uitgevoerd.
Dat is dus een andere discussie. Een discussie die jij bij elk topic aan lijkt te willen zwengelen. Best prima, mag ook, maar die plaat is inmiddels wel een beetje grijs gedraaid, vind jezelf nou ook niet.  :P

Cigarz

Citaat van: Ace1 op 30/08/2010 | 21:39 uur...Cigarz jij ligt met iedereen op dit forum in de clinch, als je daar niet tegen kunt, dan is het misschien wel verstandig om hier weg te blijven?
Achgossie...knulletje toch... Kan je er niet zo goed tegen dat je een beetje tegenspraak krijgt?
Daarbij lig ik niet met iedereen in de clinch hoor ;)

Elzenga

#23
Citaat van: dudge op 30/08/2010 | 23:50 uur
Het is hier natuurlijk een off-topic discussie, maar laten we wel wezen, er zijn maar weinig/ geen landen die dit wel doen. 'Zelfs' het vaticaan is niet zo ingesteld, nou, dan blijft er voor de rest al weinig over.
offline...als je mijn reacties een beetje hebt gevolgd weet je hoe ik hier in sta...Ik heb niks tegen eigen belang...dat is wat mij betreft de kern van het leven en al helemaal van de internationale politiek...ik heb iets tegen het verdoezelen daarvan achter termen als democratie en vrijheid of humanitaire hulp...zeg gewoon eerlijk waar het om draait...en bewaar die termen voor wanneer het daar echt om gaat.

En weer on topic ;)

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 30/08/2010 | 21:14 uur
Citaat van: Cigarz op 30/08/2010 | 21:13 uur
Dat zal toch niet? Daar kunnen namelijk ook onschuldige burgers bij omkomen....

Volgens mij kijken de Amerikanen niet op een of meer onschuldige burgers die omkomen.

Hoppakee, daar gaan we weer met clichees. Dus Amerikanen interesseert het volgens jou geen bal dat ergens burger slachtoffers mee vallen? En waar baseer je dat op?

Ace1

Citaat van: Cigarz op 30/08/2010 | 21:32 uur
Taaadaaaaaaa!!!! Daar is'ie weeeeeeerr!!!!!! Dankjewel Ace1, dat je m'n post van net even hebt bevestigd.... :sick:

Cigarz jij ligt met iedereen op dit forum in de clinch, als je daar niet tegen kunt, dan is het misschien wel verstandig om hier weg te blijven?

Cigarz

Citaat van: Ace1 op 30/08/2010 | 21:14 uur
Citaat van: Cigarz op 30/08/2010 | 21:13 uur
Dat zal toch niet? Daar kunnen namelijk ook onschuldige burgers bij omkomen....

Volgens mij kijken de Amerikanen niet op een of meer onschuldige burgers die omkomen.
Taaadaaaaaaa!!!! Daar is'ie weeeeeeerr!!!!!! Dankjewel Ace1, dat je m'n post van net even hebt bevestigd.... :sick:

Elzenga

Citaat van: Cigarz op 30/08/2010 | 20:58 uur
Oh wat heerlijk typisch is deze discussie weer. Iedereen vind dat er ingegrepen moet worden, maar niemand doet het. En als iemand wel het initiatief zou nemen wordt er òf gezeken over de manier waarop, òf gezeken over al dan niet vermeende achterliggende bedoelingen...

Nou, wie zou het dan wèl moeten doen, meneer Elzenga? Breng ons in uw alwetende wijsheid het verlossende woord...
Waar zeg ik dat er moet worden ingegrepen dan? Ik pleit al jaren voor een aanpak die gericht is op de Somaliërs zelf...die zelf hun rotzooi opruimen en daar offers voor brengen...en we hen daar vanaf afstand bij helpen...op een grotere schaal dan nu gebeurd (want nu niet kan want oh oh..we zijn nog zo druk met Afghanistan. Waar geen terrorist mag terugkeren!!..ondertussen pakt Al Qaeda elders de draad stevig op en lacht Bin Laden zich rot)....
Citaat van: Cigarz op 30/08/2010 | 20:58 uur
Er is maar één land dat in het verleden heeft laten zien dat ze voor dit soort operaties de (financiële) middelen hebben èn de bereidheid om die middelen ook daadwerkelijk in te zetten/beschikbaar te stellen... Al die andere landen uit dat bondgenootschap, doen altijd alleen maar mee, als dat ene land voorop loopt...
Om vervolgens achter hun rug om rond te bazuinen, hoe verschrikkelijk slecht dat ene land wel is...
Hoe hypocriet...
Waar en wanneer dan hebben ze wat laten zien? en dat doen ze zeker heel onbaatzuchtig en zonder enig belang?!...die mythe kennen we inmiddels...en alsof er steeds een absolute noodzaak was om op die wijze in te grijpen!? (want dat impliceert "de hete kastanjes uit het vuur halen" namelijk). Niet dus!!...Ook kennen veel mensen de details van veel van dit soort conflicten niet. Weten niet dat er heel wat keren bijna succesvolle pogingen van anderen zwaar zijn gefrustreerd of tot mislukken gedreven omdat die landen niet met de eer mochten strijken of dit qua belang niet uit kwam. Zijn leuke inkijkjes van beschreven in boeken geschreven door toenmalige onderhandelaars....

Nee Amerika is zeer actief, en dat heeft soms best goede gevolgen of bijwerkingen...maar onbaatzuchtig is het meestal niet laat staan de enige juiste weg of oplossing.

Ace1

Citaat van: Cigarz op 30/08/2010 | 21:13 uur
Dat zal toch niet? Daar kunnen namelijk ook onschuldige burgers bij omkomen....

Volgens mij kijken de Amerikanen niet op een of meer onschuldige burgers die omkomen.

IPA NG

CitaatUPDATES:

Al-Shabaab briefly held Maka Al-Makaruma, the most strategic road for the AU and government. Somali government police have sat to the sidelines citing that their salaries are not paid and they are going to start moving their families away from the government quarters. Upon seizing the road, a disgruntled 22 year old police officer said, "If we lose this road, they will push us to the ocean."
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Cigarz

Dat zal toch niet? Daar kunnen namelijk ook onschuldige burgers bij omkomen....

Ace1

Gaan de Amerikanen net als de vorige keer AC130 gunships inzetten?



Cigarz

Citaat van: HermanB op 28/08/2010 | 20:52 uur...Zie het al voor me. Heel de wereld schreeuwt om actie en dan doet de VS iets (want zij zijn toch diegene die altijd de hete kastanjes uit het vuur moeten halen) en dan begint men weer te zeiken over de manier waarop...
Citaat van: Elzenga op 28/08/2010 | 21:54 uur
...Waar dan?
Citaat van: Kapitein Rob op 28/08/2010 | 22:57 uur...Bij de watersnood op Pakistan? Na de aardbeving op Haiti? O ja, en natuurlijk bij die dictator in Irak.....  :devil:
Citaat van: Elzenga op 29/08/2010 | 00:12 uur...h ja? ik hoor graag hoe en waarom dan....
Citaat van: Kapitein Rob op 29/08/2010 | 00:28 uurDuhuh.......
Citaat van: Elzenga op 29/08/2010 | 13:11 uur...precies...er is geen sprake van dat de Amerikanen in die voorbeelden "de hete kastanjes uit het vuur moeten halen"...
Oh wat heerlijk typisch is deze discussie weer. Iedereen vind dat er ingegrepen moet worden, maar niemand doet het. En als iemand wel het initiatief zou nemen wordt er òf gezeken over de manier waarop, òf gezeken over al dan niet vermeende achterliggende bedoelingen...
Citaat van: Elzenga op 28/08/2010 | 19:03 uur...Maar misschien moet je eens een strategische analyse maken over het hoe en waarom van deze steun....Of wil je de illusie creëren dat die alleen humanitair is...;)
Nou, wie zou het dan wèl moeten doen, meneer Elzenga? Breng ons in uw alwetende wijsheid het verlossende woord...

Er is maar één land dat in het verleden heeft laten zien dat ze voor dit soort operaties de (financiële) middelen hebben èn de bereidheid om die middelen ook daadwerkelijk in te zetten/beschikbaar te stellen... Al die andere landen uit dat bondgenootschap, doen altijd alleen maar mee, als dat ene land voorop loopt...
Om vervolgens achter hun rug om rond te bazuinen, hoe verschrikkelijk slecht dat ene land wel is...
Hoe hypocriet...