Embraer KC-390

Gestart door andré herc, 04/09/2010 | 20:03 uur

Harald

https://www.youtube.com/watch?v=CGPx_NtJVuk&feature=emb_logo

KC-390 Millennium Conducts Initial Chaff and Flare Launch Trials

Wing 3 at Canoas (RS) was the site of an unprecedented test of the KC-390 Millennium multi-mission aircraft. The three chaff and flare launches, the first partially and the last two fully loaded, were carried out at the end of October during two flights, with images recorded from the rear ramp of a C-105 Amazonas aircraft.

"The purpose of the test was to perform all maneuvers within the envelope of the aircraft to ensure that, in terms of safety, the aircraft can employ all chaffs and flares in the best way possible," said Lt. Engineer Rafael Macedo Trindade, from the Institute of Flight Research and Testing (IPEV), one of the military personnel accompanying the tests of the KC-390 Millennium by the Brazilian Air Force (FAB).

The C-105 and the KC-390 Millennium leveled out at about 10,000 feet and at a distance of 25 miles - approximately 40 kilometers - from the Gaucho coast, allowing images to be captured. In addition, the KC-390 Millennium itself was equipped with cameras that recorded the launches for analysis. And yet another aircraft - a Phenom business jet - was used to capture images from the side of the plane.

According to the KC-390 Millennium Project Operational Manager in Preparation Command (COMPREP), Major Reinaldo Alves da Silva, infrared radiation devices called chaff and flare are essential defensive countermeasures for a military aircraft. "The KC-390 is a multi-mission aircraft and, at some point, we may have to enter enemy territory. So, this autonomous defense system is used to outsmart weapons, radars and other aircraft," Major Alves says.

The first KC-390 Millennium was delivered to the FAB in September 2019 and is based in Wing 2 in Anapolis (GO). In all, 28 aircraft will make up the Air Force's fleet.

After each certification, the crews will operate the aircraft's various functionalities until they reach the Final Operational Capability (FOC).

https://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/207915/embraer-kc_390-conducts-initial-chaff-and-flare-launch-trials.html

Ace1

Citaat van: Sparkplug op 02/12/2019 | 11:59 uur
De bron hierover is een artikel van AviationWeek.com

https://aviationweek.com/defense/pilot-report-putting-embraer-s-kc-390-through-its-paces


Dan wordt de C-390 een interessante kist om in de toekomst de C-130 bij de Klu te vervangen.

Sparkplug

Citaat van: Ace1 op 02/12/2019 | 11:50 uur
Kan de C-390 een boxer vervoeren?

Op wikipedia lees ik het volgende.

The aircraft can carry 26 t (57,000 lb): two fully tracked M113 armored personnel carriers, one Boxer or Brazilian VBTP-MR Guarani wheeled armored vehicle, a Sikorsky H-60 helicopter,

https://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_C-390_Millennium


De bron hierover is een artikel van AviationWeek.com

https://aviationweek.com/defense/pilot-report-putting-embraer-s-kc-390-through-its-paces

CitaatThe aircraft can carry a maximum 26,000 kg, allowing it to transport two fully tracked M113 armored personnel carriers, one Boxer or Brazilian Guarani wheeled armored vehicle, or a Sikorsky H-60 helicopter. One of the design goals was maximum flexibility, and the KC-390 can be reconfigured between roles in 30 min. to 3 hr. For disaster relief or medical evacuation, 74 litters can be installed with room for staff and life-support equipment.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Kan de C-390 een boxer vervoeren?

Op wikipedia lees ik het volgende.

The aircraft can carry 26 t (57,000 lb): two fully tracked M113 armored personnel carriers, one Boxer or Brazilian VBTP-MR Guarani wheeled armored vehicle, a Sikorsky H-60 helicopter,

https://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_C-390_Millennium

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

Citaat van: Ace1 op 05/10/2019 | 13:40 uur
Wat ik niet begrijp is dat Embraer als het al het al langer met Boeing samenwerkt, de KC-390 ontwikkeld heeft en niet gekozen heeft om de Boeing YC-14 of de McDonnell Douglas YC-15 een nieuw leven in de te blazen. De McDonnell Douglas YC-15  heeft model gestaan voor de C-17, dan had je de markt veel eerder kunnen bedienen en je had veel ontwikkelingskosten en tijd kunnen besparen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YC-14

https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_YC-15

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_C-17_Globemaster_III
De YC-14 en YC-15 waren bedoeld als vervanger voor de C-130 Herk.  Vallen qua gewicht en prestaties in de categorie van Airbus A400M en Antonov An-70.  De YC-14 en YC-15 wisten de gestelde specificaties wel te halen of te overschrijden.
Ook het prijskaartje zat in die categorie, maar dat vond de US Air Force te hoog.  Daarnaast moeten de Amerikaanse strijdkrachten ook 2 grote oceanen overbruggen. 
Dus schroefden zij de specificaties op naar primair  "inter-theater" transport, is vervoer van laadplek gelegen (ver) buiten het operatie gebied naar een los-plaats in het ops gebied. Dat werd en is het werkterrein van de C-17A.
Het "intra theater" transport op veel kortere afstanden, dus vervoer waarbij laad-, en los-plaats in het ops gebied liggen, werd overgelaten aan gemoderniseerde varianten van het oude maar zeer vertrouwde C-130 Herk werkpaard.
De Brazilianen hebben zelf vooral behoefte aan intra-theater vervoer en dat geldt ook voor het overgrote deel van de potentiële klanten, die hun Herk's of Antonov An-12 Cub's willen vervangen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

#87
Wat ik niet begrijp is dat Embraer als het al het al langer met Boeing samenwerkt, de KC-390 ontwikkeld heeft en niet gekozen heeft om de Boeing YC-14 of de McDonnell Douglas YC-15 een nieuw leven in de te blazen. De McDonnell Douglas YC-15  heeft model gestaan voor de C-17, dan had je de markt veel eerder kunnen bedienen en je had veel ontwikkelingskosten en tijd kunnen besparen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_YC-14

https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_YC-15

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_C-17_Globemaster_III

Ace1

Europese Commissie onderzoekt deal tussen Boeing en Braziliaanse Embraer

In het kort

Europese Commissie onderzoekt strategische samenwerking Boeing en Braziliaanse branchegenoot Embraer.

Boeing wil 80% van de commerciële luchtvaarttak van Embraer kopen.

Europees commissaris Margrethe Vestager (mededinging) wijst op het gevaar dat Embraer na een samengaan met Boeing geen belangrijke rol meer zal spelen in de commerciële luchtvaart.

De Europese Commissie heeft een diepgravend onderzoek ingesteld naar de strategische samenwerking tussen de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing en zijn Braziliaanse branchegenoot Embraer.

Het dagelijks bestuur van de Europese Unie is bezorgd dat die samenwerking, vormgegeven in twee gesloten joint ventures, de concurrentie op de markt voor commerciële vliegtuigen beperkt en zal leiden tot hogere prijzen.

Boeing wil 80% van de commerciële luchtvaarttak van Embraer kopen, zo maakten beide bedrijven vorig jaar juli al bekend. Het destijds gesloten principeakkoord betrof een niet-bindende overeenkomst voor een joint venture waarin de vliegtuigbouw en onderhoudsdiensten voor de burgerluchtvaart bijeen zouden worden gebracht.

Boeing bovenliggende partij
Aandeelhouders van Embraer hebben hiermee al ingestemd. Feitelijk betekent dat een overname van de Brazilianen door de Amerikanen. In de nieuwe joint venture krijgt Embraer een belang van 20%. De merknaam Embraer maakt plaats voor Boeing Brasil - Commercial.

Boeing en Embraer zijn nu nog elkaars concurrent in de markt voor middelgrote passagiersvliegtuigen. Door de joint venture met Embraer zou Boeing in het marktsegment tot en met 150 stoelen zijn positie verder versterken.

Potentiële nieuwe toetreders
Europees commissaris Margrethe Vestager (mededinging) wijst op het gevaar dat Embraer in de nabije toekomst, na een samengaan met Boeing, geen belangrijke rol meer zal spelen in de commerciële luchtvaart. Embraer is nu nog de derde speler van de wereld, na Boeing en het Europese Airbus. Vestager stelt ook dat het voor mogelijke nieuwe toetreders uit China, Japan en Rusland moeilijker zal worden de markt te betreden.

De twee ondernemingen hebben ook plannen om een aparte joint venture op te zetten voor defensie-activiteiten zoals de vermarkting en het promoten van het militaire vliegtuig KC-390 van Embraer.

De beide luchtvaartondernemingen hebben recent wel al toestemming van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten gekregen. De Europese Commissie neemt voor 20 februari een besluit.

Airbus-Bombardier

Boeing en Embraer werken al langer samen. De voorgenomen fusie kan worden beschouwd als een antwoord op Airbus, dat eerder een strategische samenwerking is aangegaan met het Canadese Bombardier. De Europese vliegtuigbouwer nam in oktober 2017 een belangrijk bedrijfsonderdeel van de Canadese branchegenoot over.


https://fd.nl/ondernemen/1319101/europese-commissie-onderzoekt-deal-tussen-boering-en-braziliaanse-embraer?utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=fd-ochtendnieuwsbrief_#


Ace1

Samenwerking Boeing en Embraer krijgt vorm

De samenwerking tussen Boeing en Embraer krijgt steeds meer vorm. Na de goedkeuring van Embraer's aandeelhouders voor de samenwerking in februari dit jaar, hebben de bedrijven plannen gemaakt voor het creëren van de joint venture.

Brasil
Boeing wordt 80 procent eigenaar van het bedrijf dat Boeing Brasil – Commercial zal gaan heten. De resterende 20 procent is voor Embraer.

Joint venture
Boeing en Embraer bereiden zich ook voor op de lancering van een joint venture voor het promoten en ontwikkelen van markten voor de multi-missie medium-luchtbrug KC-390.

Volgens de voorwaarden van het voorgestelde partnerschap krijgt Embraer een belang van 51 procent in de joint venture en is de resterende 49 procent voor Boeing.

KC-390
Onlangs leverde Embraer de eerste KC-390 aan de Braziliaanse luchtmacht en kreeg het de eerste internationale aankoop; namelijk van Portugal.

https://www.upinthesky.nl/2019/10/04/samenwerking-boeing-en-embraer-krijgt-vorm/

Ace1

'Braziliaanse luchtmacht bestelt 28 KC-390's'

De Braziliaanse luchtmacht bestelt 28 KC-390 transportvliegtuigen bij Embraer. Dat melden diverse media. De luchtmacht heeft woensdag het eerste toestel in ontvangst genomen.

Transportvliegtuig
De KC-390 van Embraer is een militair transportvliegtuig dat onder andere gebruikt kan worden voor transport of voor het bijtanken in de lucht van andere vliegtuigen. De KC-390 kan volgens Embraer 26 ton aan vracht vervoeren met een kruissnelheid van 846 kilometer per uur. Ook is het toestel geschikt om op onverharde landingsbanen op te stijgen en te landen.

Eerste toestel
De Braziliaanse luchtmacht heeft woensdag het eerste toestel officieel in ontvangst genomen. Volgens de Braziliaanse website Defesatv bevestigde de Braziliaanse regering dinsdagmiddag dat er in totaal 28 toestellen besteld worden. De luchtmacht was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het vliegtuig. De toestellen moeten in 2024 afgeleverd worden.

Lange certificering
De KC-390 maakte in 2015 al de eerste vlucht. In 2017 ontving het toestel een Initial Operational Capability (IOC)-certificaat van de Braziliaanse luchtvaartautoriteit.

Klanten
Naast Brazilië heeft Portugal vijf KC-390's besteld. Het land is één van de ontwikkelpartners in het project; een aantal onderdelen voor het toestel worden in Portugal geproduceerd.

https://www.upinthesky.nl/2019/09/04/braziliaanse-luchtmacht-bestelt-28-kc-390s/

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ace1

Citaat van: Parera op 29/08/2019 | 23:30 uur
Die KC-390 is ook geen goedkope kist!

Met 827 miljoen  voor 5 toestellen komt dat toch uit op een 165 miljoen per toestel, maar daar zitten ook andere kosten in dan alleen het toestel. Als het goed is zit ''het toestel'' rond dezelfde prijs als een C-130J.

De Brazillianen betaalde in 2014 zo'n 70 miljoen Euro per KC-390 bij de bestelling van 28 stuks. Dit was inclusief logistieke ondersteuning, reserve onderdelen en onderhoud.

Er zit dan wel een simulator en een 12 jaars onderhoudscontract bij.

After a long negotiation, Portugal confirmed on Thursday a deal with Embraer to buy five KC-390 freighters. The new aircraft will replace the C-130 Hercules currently used by the Portugal Air Force and will cost 827 million euros ($ 930 million). In addition to the aircraft, a flight simulator and maintenance service will be provided for a period of 12 years.

https://www.airway1.com/portugal-confirms-purchase-of-military-freighter-kc-390/

Harald

Citaat van: StrataNL op 31/08/2019 | 18:31 uur
Heb de cijfers zo niet maar vraag me af of 4x AE 2100 van de Herk meer verbruiken dan 2x V2531-E5 van de KC390.

Mijn gevoel zegt dat die props zuiniger zijn

StrataNL

Citaat van: Ace1 op 31/08/2019 | 17:40 uur
Jawel als een vliegtuig hoger vliegt verbruikt het minder brandstof en jet motoren verbruiken minder brandstof dan turbo prop motoren.
Alsof ze altijd hoger zouden vliegen...

Heb de cijfers zo niet maar vraag me af of 4x AE 2100 van de Herk meer verbruiken dan 2x V2531-E5 van de KC390.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ace1

Citaat van: StrataNL op 31/08/2019 | 15:15 uur
Dat is niet erg logisch als je het mij vraagt.

Jawel als een vliegtuig hoger vliegt verbruikt het minder brandstof en jet motoren verbruiken minder brandstof dan turbo prop motoren.