'Landmacht twee jaar niet volop inzetbaar'

Gestart door Leovanw, 09/09/2010 | 08:40 uur

Cigarz

"Limburg weg doen...."

Misschien kunnen we het op een dealtje met de Belgen gooien? Limburg ruilen voor Antwerpen?

Reinier

Citaat van: Tanker op 07/10/2010 | 21:00 uur
Met historisch besef en trots heeft dat weinig te maken heeft dat weinig te maken, waarom is Indonesie nu onafhankelijk net zoals Suriname ?
Die landen hadden we beter kunnen houden i.p.v. de Antillen.
Indonesie en suriname beschikken over veel bodemschatten en grondstoffen die van enig nut hadden kunnen zijn.
De Antillen heeft ons niets te bieden en we zijn ze ook niets verschuldigd.
Landen zijn geen wingewesten meer. Echt waar, bij Limburg en Oost-Groningen moet ook ieder jaar geld bij. Net zoals bij Den Haag en Amsterdam.
Net zo min als we Limburg kunnen 'weg doen' nu de mijnen zijn gesloten, kunnen we ook de Antillen niet zo maar weg doen. Om een heel simpele reden; Nederland vormt samen met Aruba en (nog 3 dagen) de Nederlandse Antillen, het Koninkrijk der Nederlanden. Vanaf zondag 10-10-10 zal het Koninkrijk bestaan uit de 4 gelijkwaardige landen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten.
Als het land Nederland geen banden meer wilt hebben met de andere landen in het Koninkrijk heeft Nederland 1 mogelijkheid; Nederland zal dan uit het Koninkrijk der Nederlanden moeten gaan.....Ofwel Nederland zal zich onafhankelijk moeten verklaren van de andere landen  :omg:

Nederlands-Indië en later Suriname hebben zelf gekozen voor onafhankelijkheid van het Koninkrijk der Nederlanden. Aruba en de Nederlandse Antillen willen helemaal niet uit het Koninkrijk (op een paar dwazen in Willemstad na die voor eigen gewin willen gaan ten koste van de bevolking). Saba wilde al veel eerder uit de Nederlandse Antillen weg en directere banden met Nederland. Idem voor Sint Maarten. Ook Aruba wilt weer sterkere banden met Nederland.

Kortom het is niet aan Nederland om andere Koninkrijksgenoten 'weg te doen' als niets meer opleveren (zeer abjecte gedachten trouwens).

Nu weer terug naar het topic?????

Tanker

Met historisch besef en trots heeft dat weinig te maken heeft dat weinig te maken, waarom is Indonesie nu onafhankelijk net zoals Suriname ?

Die landen hadden we beter kunnen houden i.p.v. de Antillen.

Indonesie en suriname beschikken over veel bodemschatten en grondstoffen die van enig nut hadden kunnen zijn.

De Antillen heeft ons niets te bieden en we zijn ze ook niets verschuldigd.

Reinier

Citaat van: IPA op 07/10/2010 | 19:14 uur
Nog een opmerking:

Echt alleen in Nederland vind je mensen die nadenken hoe ze hun territorium kunnen verkleinen omdat ze de zuinig zijn. Hoeveel Britten en Fransen hoor je praten over het op EBay zetten van de Falklands/Martinique?
Helemaal juist! Enige trots of historische kennis ontbreekt totaal.

IPA NG

#35
Nog een opmerking:

Echt alleen in Nederland vind je mensen die nadenken hoe ze hun territorium kunnen verkleinen omdat ze niet winstgevend genoeg zijn. Hoeveel Britten en Fransen hoor je praten over het op EBay zetten van de Falklands/Martinique?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Reinier

Citaat van: Tanker op 07/10/2010 | 18:36 uur
Gewoon helemaal zelfstandig worden, ze houden daar zelf maar de broek op.... :hrmph:
Goh, als we dat in Nederland ook zouden doen, zouden veel gemeenten hier ook 'zelfstandig' worden. Veel gemeenten kunnen hier ook niet zelfstandig de broek op houden. Hoeveel geld gaat er ieder jaar niet naar Amsterdam (Noord-Zuid lijn debacle).
Volgens mij gaat ieder jaar ook meer geld naar Limburg dan dat er vandaan komt. En Limburg is pas sinds 1839 bij 'Nederland', de Antillen al zo'n 200 jaar eerder. Alleen Aruba, Nederlandse Antillen en .... Limburg hebben een gouverneur, de rest een Commissaris der Koningin. Limburg lijkt ook niet op het 'echte' Nederland, het is niet plat, heeft geen polders, wilde altijd liever bij België of Duitsland horen, veel drugstoeristen, ik versta ze ook niet en die rare Wilders komt er ook vandaan. Genoeg redenen om Limburg zelfstandig door te laten gaan.

En met die Oost-Groningers heb ik ook niets mee, mogen van mij ook ophoepelen. Die vormen maar samen met die blonde, stugge Friezen hun eigen staat. En Afsluitdijk moeten ook dan gelijk opblazen, want anders is het veel te gemakkelijk voor die gelukzoekers uit het Noorden om naar het Westen te komen om te profiteren van onze uitkeringen en onze vrouwen te verkrachten.

En dan ben ik nog niet eens begonnen over die zuinige Zeeuwen!  :crazy:

Maar goed onze landmacht zit de komende 2 jaar op hun gat dus ik zal nog even geduld moeten hebben voordat we iedereen die niets meer oplevert 'zelfstandig' verder laten gaan.  ;)

Tanker

Gewoon helemaal zelfstandig worden, ze houden daar zelf maar de broek op.... :hrmph:

IPA NG

#32
We hebben dan ook geen kolonie meer.

In ieder geval gaat het nu de goede kant op. Zondag worden de Antillen ontbonden. Dan Curaçao en St. Maarten meer autonomie krijgen vind ik slecht want dan betalen we nog steeds voor corrupte politici en ambtenaren. In ieder geval hebben we de 3 kleine eilandjes in de goede richting geduwd. Hoewel ik vind dat ze echt alle Nederlandse wetten moeten zouden moeten accepteren en dus geen uitzonderingen. In ruil daarvoor moeten ze wel dezelfde sociale zekerheid krijgen als Europees Nederland natuurlijk. Ook vind ik het idee van speciale autonome gemeentes maar niks, ik had liever een mini-provincie gezien of opname in een bestaande provincie.

EDIT:
Dit hoort eigenlijk thuis in het andere topic.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Tanker

Het hebben an een kolonie is niet van deze tijd, en wat ik zeg het kost alleen maar geld.
Openbaar bestuur gaat nergens over, ze zijn zo corrupt als het maarf zijn kan.

Komen ze geld tekort door mismanagement dan kloppen ze weer in Den Haag aan voor een paar € miljard......

Tanker

Citaat van: Reinier op 07/10/2010 | 14:48 uur
Citaat van: IPA op 07/10/2010 | 13:01 uur
WAT een hypocrieten :sick:. Hoe durft de PVV zich zorgen te maken. Wilden zij niet meerdere battaljons (laat ik er van uitgaan dat brigades een foute woordkeus was) opheffen en iets van 20% bezuinigen? En als ze zich zoveel zorgen maken waarom stemt men dan in met de geplande bezuinigingen terwijl ze de problemen bij Defensie toch echt moeten kennen?!
Volgens de PVV schuilt achter iedere boom in Nederland een moslim terrorist en moeten wij het leger gebruiken om Marokkaanse jongeren in Gouda, Culemborg, Amsterdam en elders in het land door de knieën te schieten. De PVV wilt dat Nederland zich weer terug trekt achter de dijken. En de problemen in de rest van de wereld, daar bemoeien we ons niet mee dat zoeken andere maar uit.
Geld dat bezuinigd wordt op de defensie gaat rechtstreeks naar extra agenten. Kunnen die nog meer flitsen o.i.d.

Begrijp ook niet dat de PVV (en nu Hernandez, ex-officier KL) zich druk maakt of onze defensie ons Koninkrijk nog wel kan verdedigen. België of Duitsland gaat ons niet aanvallen. Een mogelijke dreiging kan uit gaan van Venezuela richting de Nederlandse Antillen en Aruba. Maar daar wilt de PVV toch vanaf! Ze zijn zelfs voorstander om onze defensie en kustwacht taken daar weg te halen!

http://www.nd.nl/artikelen/2009/november/24/-defensiegeld-naar-veiligheid-op-straat-

Weghalen van defensie heb ik geen problemen mee, de Antillen kosten ons alleen maar geld en ellende.
Laat ze maar lekker hun eigen boontjes doppen daar, Chavez mag die Antillen gratis hebben.....

Reinier

Citaat van: IPA op 07/10/2010 | 13:01 uur
WAT een hypocrieten :sick:. Hoe durft de PVV zich zorgen te maken. Wilden zij niet meerdere battaljons (laat ik er van uitgaan dat brigades een foute woordkeus was) opheffen en iets van 20% bezuinigen? En als ze zich zoveel zorgen maken waarom stemt men dan in met de geplande bezuinigingen terwijl ze de problemen bij Defensie toch echt moeten kennen?!
Volgens de PVV schuilt achter iedere boom in Nederland een moslim terrorist en moeten wij het leger gebruiken om Marokkaanse jongeren in Gouda, Culemborg, Amsterdam en elders in het land door de knieën te schieten. De PVV wilt dat Nederland zich weer terug trekt achter de dijken. En de problemen in de rest van de wereld, daar bemoeien we ons niet mee dat zoeken andere maar uit.
Geld dat bezuinigd wordt op de defensie gaat rechtstreeks naar extra agenten. Kunnen die nog meer flitsen o.i.d.

Begrijp ook niet dat de PVV (en nu Hernandez, ex-officier KL) zich druk maakt of onze defensie ons Koninkrijk nog wel kan verdedigen. België of Duitsland gaat ons niet aanvallen. Een mogelijke dreiging kan uit gaan van Venezuela richting de Nederlandse Antillen en Aruba. Maar daar wilt de PVV toch vanaf! Ze zijn zelfs voorstander om onze defensie en kustwacht taken daar weg te halen!

http://www.nd.nl/artikelen/2009/november/24/-defensiegeld-naar-veiligheid-op-straat-

IPA NG

WAT een hypocrieten :sick:. Hoe durft de PVV zich zorgen te maken. Wilden zij niet meerdere battaljons (laat ik er van uitgaan dat brigades een foute woordkeus was) opheffen en iets van 20% bezuinigen? En als ze zich zoveel zorgen maken waarom stemt men dan in met de geplande bezuinigingen terwijl ze de problemen bij Defensie toch echt moeten kennen?!
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex

Kamervragen over een interview met de Commandant landstrijdkrachten

Vraagsteller: lid Hernandez (PVV)

Hierbij bied ik u aan de antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Hernandez (PVV) aan de minister van Defensie over het interview van de Commandant landstrijdkrachten waarin hij verklaart dat het twee jaar zal duren voordat de landmacht weer volop inzetbaar zal zijn (ingezonden 10 september, kenmerk 2010D12652).

DE MINISTER VAN DEFENSIE
E. van Middelkoop

MINDEF, 7 oktober 2010

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 13/09/2010 | 20:22 uur
Citaat van: Reinier op 13/09/2010 | 16:20 uur
Als we bereid zijn om onze tanks en ander materieel van de "Commando Landstrijdkrachten" af te stoten, hebben de schepen van de Commando Zeestrijdkrachten ook geen zin.

Ik kan een LPD en JSS nog enigzins relateren aan deze stelling, maar voor de rest slaat het natuurlijk nergens op.
Inderdaad ik bedoelde ook de JSS en (1) LPD.

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 13/09/2010 | 16:20 uur
Als we bereid zijn om onze tanks en ander materieel van de "Commando Landstrijdkrachten" af te stoten, hebben de schepen van de Commando Zeestrijdkrachten ook geen zin.

Ik kan een LPD en JSS nog enigzins relateren aan deze stelling, maar voor de rest slaat het natuurlijk nergens op.

Citaat van: Reinier op 13/09/2010 | 16:20 uur
Kortom de amfibische capaciteiten van de maritieme tak van defensie bestaat voor een zeer groot gedeelte bij de gratie van de landstrijd tak van de defensie.

Nonsens zolang je daarmee de KL-landstrijdtak bedoelt.

Reinier

Citaat van: mikemans op 12/09/2010 | 02:59 uur
Citaat van: Reinier op 11/09/2010 | 12:57 uur
Goed, nut en noodzaak van JSS wordt al in een ander topic besproken. Ik weet dat je het niet wilt horen Kapt Rob, maar de LPD's en straks JSS varen rond bij de gratie van de KL (en Klu), in het kader van verpaarsing krijgsmacht  :sick:

Hier sla je het plankje een beetje mis. KL, Klu en KM bestaat niet meer, we hebben simpelweg defensie.  Een carrier zou de integratie compleet maken daar de gehele luchtvloot daar op past. Nog wat groot landmaterieel afschaffen en we kunnen met het JSS, de twee LPD's en de nieuw te bouwen carrier ons gehele defensie apparaat overal ter wereld brengen.
Of je het nu Landmacht of Commando Landstrijdkrachten noemt of hoe het anders op papier staat, iedereen snapt wel als we over tanks hebben dat die bij de Landmacht zitten en niet bij de Commando Zeestrijdkrachten.

Landmaterieel aanschaffen (...) daar gaat mijn hele betoog om. Als we bereid zijn om onze tanks en ander materieel van de "Commando Landstrijdkrachten" af te stoten, hebben de schepen van de Commando Zeestrijdkrachten ook geen zin.

En als de CLAS niet serieus wordt genomen door deze op te heffen of nog verder te decimeren, zo ver dat mogelijk is, dan kan ik mijn niet voorstellen dat men wel serieus wilt kijken naar een carrier voor onze luchtvloot.

Kortom de amfibische capaciteiten van de maritieme tak van defensie bestaat voor een zeer groot gedeelte bij de gratie van de landstrijd tak van de defensie.


mikemans

Citaat van: Reinier op 11/09/2010 | 12:57 uur
Amfibische operatie: met een LPD en landingsvaartuigen piraatjes van het meest primitieve soort 'vangen'?

yup, onderandere.

Citaat
Goed, nut en noodzaak van JSS wordt al in een ander topic besproken. Ik weet dat je het niet wilt horen Kapt Rob, maar de LPD's en straks JSS varen rond bij de gratie van de KL (en Klu), in het kader van verpaarsing krijgsmacht  :sick:

Hier sla je het plankje een beetje mis. KL, Klu en KM bestaat niet meer, we hebben simpelweg defensie.  Een carrier zou de integratie compleet maken daar de gehele luchtvloot daar op past. Nog wat groot landmaterieel afschaffen en we kunnen met het JSS, de twee LPD's en de nieuw te bouwen carrier ons gehele defensie apparaat overal ter wereld brengen.

Reinier

Citaat van: Elzenga op 11/09/2010 | 00:55 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 10/09/2010 | 23:20 uur
....niet een LPD, want die zijn primair aangeschaft t.b.v. amfibische operaties.
Welke?  :angel:

Dat de Landmacht 2 jaar niet volop inzetbaar is vind ik van de gekke...en wat mij betreft tekenend voor het wanbeleid en de onzinnigheid van de missie in Uruzgan...op meerdere punten dus destructief en contra-productief. Nu maar duimen dat er twee jaar geen groot conflict uitbreekt ergens...  :(
Inderdaad, welke amfibische operatie. En als de politiek al niet meer gelooft in het nut van de landmacht, dan wel in een invasie van 1500 mariniers ergens op een ver gelegen strand?

Amfibische operatie: met een LPD en landingsvaartuigen piraatjes van het meest primitieve soort 'vangen'?

Goed, nut en noodzaak van JSS wordt al in een ander topic besproken. Ik weet dat je het niet wilt horen Kapt Rob, maar de LPD's en straks JSS varen rond bij de gratie van de KL (en Klu), in het kader van verpaarsing krijgsmacht  :sick:

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 11/09/2010 | 02:51 uur
En welke en hoeveel zware gemechaniseerde spullen in Uruzgan? Die paar zware jongens waren toch ook weer rap weggehaald?
Was dat niet een politieke keuze i.p.v. een tactische?

Uruzgan werd door de politiek 'verkocht' aan het publiek als een 'gezellige-dans-maar-in-het-rond-en-we-brengen-overal-vrede' wederopbouwmissie. Dan kan je geen Leo's mee sturen. Gingen de eerste patrouilles ook grotendeels niet per open MB en zonder helm??? Om zo een vredige uitstraling te hebben naar de lokale bevolking? Totdat politieke naïviteit werd in gehaald door de realiteit van ied's en niet altijd met open armen ontvangende bevolking en Taliban aldaar. Daarna werden o.a. bushmasters aangeschaft.

Waarom stuurt Canada wel 20 van 40 van Nederland gekocht Leo 2A6 naar Afghanistan? Wel meer landen hebben MBT's naar Afghanistan gestuurd. Natuurlijk kan je discussiëren over de nut daarvan in Afghanistan, maar dat zal niet de enige conflicthaard in de wereld blijven.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 11/09/2010 | 02:51 uur
Nou, die hebben we al jaaaaaaren niet meer op safari gestuurd, dus in dat geval passen we gewoon even. Hebben we bij Irak ook gedaan; eerst de VS en UK het laten opknappen en toen alsnog in het kader van "lik jezelf via een Bush-ontbijtje naar een leuke NAVO-functie" lichte infanterie in een lekker rustig provincietje ver weg van het serieuze strijdgewoel laten bivakkeren. O ja, en wederopbouwen zodat ons dat geen windeieren zou opleveren..... UHHHH?

En welke en hoeveel zware gemechaniseerde spullen in Uruzgan? Die paar zware jongens waren toch ook weer rap weggehaald?
Dat is inderdaad ook een keuze :(....niet de mijne..

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 11/09/2010 | 02:09 uur
Waar dan zware gemechaniseerde eenheden nodig zijn  :angel:

Nou, die hebben we al jaaaaaaren niet meer op safari gestuurd, dus in dat geval passen we gewoon even. Hebben we bij Irak ook gedaan; eerst de VS en UK het laten opknappen en toen alsnog in het kader van "lik jezelf via een Bush-ontbijtje naar een leuke NAVO-functie" lichte infanterie in een lekker rustig provincietje ver weg van het serieuze strijdgewoel laten bivakkeren. O ja, en wederopbouwen zodat ons dat geen windeieren zou opleveren..... UHHHH?

En welke en hoeveel zware gemechaniseerde spullen in Uruzgan? Die paar zware jongens waren toch ook weer rap weggehaald?

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 11/09/2010 | 02:04 uur
Citaat van: Elzenga op 11/09/2010 | 00:55 uur
Nu maar duimen dat er twee jaar geen groot conflict uitbreekt ergens...  :(

So what? Sturen we onze LPD's met het korps.  8)
Waar dan zware gemechaniseerde eenheden nodig zijn  :angel:

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 11/09/2010 | 00:55 uur
Nu maar duimen dat er twee jaar geen groot conflict uitbreekt ergens...  :(

So what? Sturen we onze LPD's met het korps.  8)

Elzenga

#16
Citaat van: Kapitein Rob op 10/09/2010 | 23:20 uur
....niet een LPD, want die zijn primair aangeschaft t.b.v. amfibische operaties.
Welke?  :angel:

Dat de Landmacht 2 jaar niet volop inzetbaar is vind ik van de gekke...en wat mij betreft tekenend voor het wanbeleid als ook de onzinnigheid van de missie in Uruzgan...op meerdere punten dus destructief en contra-productief. Nu maar duimen dat er twee jaar geen groot conflict uitbreekt ergens...  :(

Lex

Citaat van: Reinier op 10/09/2010 | 18:22 uur
Als je de landmacht verder zou inkrimpen/ opdoeken dan kan je gelijk bij de marine 1 LPD en nog te bouwen JSS de deur uit doen, want wat moet je vervoeren? Idem voor transport capaciteit van de Klu.
Ach, er is altijd wel iets te vervoeren voor OSW.  :sick:

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 10/09/2010 | 18:22 uur
Als je de landmacht verder zou inkrimpen/ opdoeken dan kan je gelijk bij de marine 1 LPD en nog te bouwen JSS de deur uit doen, want wat moet je vervoeren?

Het JSS inderdaad; niet een LPD, want die zijn primair aangeschaft t.b.v. amfibische operaties. Niet als KL-transportschip.....

Arjen_d

je zegt 12x pzh2000 als je een half jaar verder bent heb je de helft nog maar inzetbaar!

Reinier

Citaat van: Mourning op 10/09/2010 | 17:46 uur
Ehmm... het is nog erger...

913 MBTs

en verder hadden we ff uit mijn hoofd 220 M109A1 155mm SP, 100+ M114/39, 22 MLRS, de 120mm mortier (schandelijk dat deze op bat. niveau is afgeschaft) en 105mm howitzer waar we er ook nog een heel stel van hadden en nu idd met  24 (WTF!) PH-2000 155mm SP's. Dat zijn echt MEGA inkrimpingen.
Inderdaad zeer drastisch. Nog verder inkrimpen, zou feitelijk betekenen opdoeken. Wat moet je als land met 30 MBT en 12 PHZ 2000? Zoveel geld levert het tweedehands ook niet op en je kosten nemen niet met 50% af.
Als je de landmacht verder zou inkrimpen/ opdoeken dan kan je gelijk bij de marine 1 LPD en nog te bouwen JSS de deur uit doen, want wat moet je vervoeren? Idem voor transport capaciteit van de Klu.

Mourning

#11
Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 14:54 uur
Ik ben het helemaal met je eens dat totaal onzinnig is geweest om de MLD op te heffen en dat de reductie van het aantal fregatten te drastisch is geweest. Maar het is niet zo dat de landmacht de dans ontsprongen is: van 900 MBT naar 90 (60), 130 houwitsers naar 24 (40 reserve???), enz enz.

Ehmm... het is nog erger...

913 MBTs

en verder hadden we ff uit mijn hoofd 220 M109A1 155mm SP, 100+ M114/39, 22 MLRS, de 120mm mortier (schandelijk dat deze op bat. niveau is afgeschaft) en 105mm howitzer waar we er ook nog een heel stel van hadden en nu idd met  24 (WTF!) PH-2000 155mm SP's. Dat zijn echt MEGA inkrimpingen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

mikemans

En voorgaande uitwisseling is een goed voorbeeld van hoe de politiek de (officieel niet meer bestaande) krijgsmachtonderdelen tegen elkaar opzet. Verdeel en heers was het toch?

KapiteinRob

Ik heb bij de door mij aangehaalde KM-slachting dan ook specifiek OOK de KL genoemd.....

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 09/09/2010 | 14:10 uur
Ik (voorlopig) ook niet. Maar ik had ook nooit kunnen bevroeden dat bv. de MLD zou worden opgeheven. Of het fregattenbestand met 75% ingekrompen. En ga zo maar door, ook bij de KL...... Dus zeg nooit nooit.
Ik ben het helemaal met je eens dat totaal onzinnig is geweest om de MLD op te heffen en dat de reductie van het aantal fregatten te drastisch is geweest. Maar het is niet zo dat de landmacht de dans ontsprongen is: van 900 MBT naar 90 (60), 130 houwitsers naar 24 (40 reserve???), enz enz.

Sinds de val van de Muur, heeft defensie met steeds minder steeds meer moeten doen. Dat het dan op eens niet meer gaat, is natuurlijk niet zo vreemd. En ik denk dat we dat punt al bereikt hebben, zo niet voorbij zijn.

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 13:30 uur
Valt nog maar te bezien hoeveel er bezuinigt gaat worden als de VVD+ CDA gaan regeren. VVD wilde juist meer besteden aan defensie en CDA minimaal bezuinigen. Waarschijnlijk wordt er (maar) €300 miljoen bezuinigd en wordt grotendeels gedaan door aanschaf JSF uit te stellen.

Inderdaad, de VVD wilde......

Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 13:30 uur
Dus als de landmacht zegt na jarenlang in Afghanistan te hebben gediend even een 'pauze' wilt hebben, denk jij dat ze dan in Den Haag gelijk zijn vergeten wat de landmacht voorheen heeft gedaan en ze dus gelijk willen opdoeken?

Inderdaad ben ik de mening toegedaan dat men in Den Haag heel snel VERGEET. Daarbij is het te zot voor woorden dat een krijgsmachtdeel "moet" (want ook ik zie de problematiek wel) passen de komende twee jaar.

Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 13:30 uur
Vreemde logica en conclusie.

Ik categoriseer hetgeen ik stelde niet als logica en conclusie. Ik heb ergens iets opmerkzaam willen maken en acht de uitspraak om de in bepaalde kringen heersende ideeen niet verstandig.

Citaat van: Reinier op 09/09/2010 | 13:30 uur
Plannen en ideeën zijn er altijd, maar of ze ook worden uitgevoerd, blijft een tweede. Kan mij niet voorstellen dat de landmacht wordt opgeheven.

Ik (voorlopig) ook niet. Maar ik had ook nooit kunnen bevroeden dat bv. de MLD zou worden opgeheven. Of het fregattenbestand met 75% ingekrompen. En ga zo maar door, ook bij de KL...... Dus zeg nooit nooit.

Reinier

Citaat van: Kapitein Rob op 09/09/2010 | 13:20 uur
Gaat generaal Bertholee de komende 2 jaar laten zien dat we zonder KL kunnen? Da's niet zo slim als je weet dat men sterk wil bezuinigen en in het achterhoofd zou moeten hebben dat er lieden en ideeen zijn welke een OPCO op willen heffen.
Valt nog maar te bezien hoeveel er bezuinigt gaat worden als de VVD+ CDA gaan regeren. VVD wilde juist meer besteden aan defensie en CDA minimaal bezuinigen. Waarschijnlijk wordt er (maar) €300 miljoen bezuinigd en wordt grotendeels gedaan door aanschaf JSF uit te stellen.

Dus als de landmacht zegt na jarenlang in Afghanistan te hebben gediend even een 'pauze' wilt hebben, denk jij dat ze dan in Den Haag gelijk zijn vergeten wat de landmacht voorheen heeft gedaan en ze dus gelijk willen opdoeken? Vreemde logica en conclusie.

Plannen en ideeën zijn er altijd, maar of ze ook worden uitgevoerd, blijft een tweede. Kan mij niet voorstellen dat de landmacht wordt opgeheven.

Lex

Landmacht over twee jaar weer op volle sterkte

AMSTERDAM – De landmacht is pas over twee jaar weer volledig inzetbaar. De gevolgen van de missie in Afghanistan wegen zwaar. Veel materieel is ernstig beschadigd.

Een aantal opleidingen van defensie is door de missie verwaarloosd, terwijl sommige eenheden versnipperd zijn geraakt, aldus commandant van de landmacht Rob Bertholee donderdag in de Volkskrant.

De luitenant-generaal zegt tijd nodig te hebben om van zijn brigades weer ,,volwaardige eenheden" te maken. Dat zou worden bemoeilijkt door geldtekort. Nieuwe soldaten moeten regelmatig zonder laarzen beginnen en krijgen hun schoenen op nalevering. ,,Dan schaam ik mij als commandant echt."

De landmacht ging in Afghanistan meestal met maximaal veertig man tegelijk op patrouille. Defensie is de routine om met een bataljon van 800 man tegelijk het veld in te gaan volgens Bertholee kwijtgeraakt.

De tekorten zijn volgens hem ontstaan doordat tijdens de missie veel munitie is verschoten en voertuigen zijn versleten. Ook de brandstofkosten en de kosten voor het onderhoud stijgen. ,,De nieuwste wapensystemen zijn zo geavanceerd dat de onderhoudsschema's op die van vliegtuigen gaan lijken."

Bezuinigen doet de landmacht door meer voertuigen stil te zetten en oefeningen af te zeggen. ,,We proberen het minimale overeind te houden: schietseries en de basisopleiding voor nieuwe militairen."

De commandant pleit voor het in stand houden van drie brigades, geschikt voor een conventionele oorlog. Bertholee ontkent hiermee krampachtig vast te houden aan z'n tanks. ,,De Apaches en F-16's hebben ons uit menige benarde situatie gered. Maar die zijn niet altijd beschikbaar. Dan wil je als commandant kunnen beschikken over eigen tanks en artillerie. Nederland heeft nog maar 60 tanks en 24 houwitsers. Als we er nog meer verkopen, kun je ze net zo goed allemaal wegdoen."

Ref. Dagblad, 09-09-2010 11:48

KapiteinRob

Gaat generaal Bertholee de komende 2 jaar laten zien dat we zonder KL kunnen? Da's niet zo slim als je weet dat men sterk wil bezuinigen en in het achterhoofd zou moeten hebben dat er lieden en ideeen zijn welke een OPCO op willen heffen.

A.J.

Citaat van: Bertholee op 09/09/2010 | 08:40 uur
(Novum) - De landmacht heeft twee jaar nodig om weer volledig inzetbaar te zijn. Door de missie in Afghanistan is veel materieel beschadigd. Daarnaast zijn sommige opleidingen door de missie verwaarloosd en zijn sommige eenheden versnipperd geraakt. Dat zegt luitenant-generaal en commandant van de landmacht Rob Bertholee donderdag in de Volkskrant.

Generaal, hoe denkt u de versnippering en de opleidingen recht te trekken als we door de bezuinigingen geen oefeningen meer kunnen draaien, behalve de schietseries, en alleen basisopleidingen gaan verzorgen?

Citaat
Hij zegt tijd nodig te hebben om van zijn brigades weer 'volwaardige eenheden' te maken. Dat zou worden bemoeilijkt door geldtekort. Zo gebeurt het dat nieuwe soldaten hun schoenen op nalevering krijgen en zonder laarzen moeten beginnen. "Dan schaam ik mij als commandant echt kapot."

Volwaardige eenheden minus 20% rijdend materieel... Hoe kunt u dan over volwaardig spreken? En ik denk dat het probleem met de schoenen/ kpu niet het grootste probleem is.

Citaat
De landmacht ging in Afghanistan meestal met maximaal veertig man tegelijk op patrouille. Daar is veel in geoefend, maar de routine om met een bataljon van achthonderd man tegelijk het veld in te gaan is volgens Bertholee kwijtgeraakt.

En hoe denkt u dat in de toekomst op te gaan lossen zonder grootschalige oefeningen?

Citaat
De tekorten zijn volgens de commandant ontstaan doordat tijdens de missie veel munitie is verschoten en voertuigen zijn versleten. Ook de brandstofkosten en de kosten voor het onderhoud stijgen. "De nieuwste wapensystemen zijn zo geavanceerd dat de onderhoudsschema's op die van vliegtuigen gaan lijken."

En dat was niet ingecalculeerd?

Citaat
Bezuinigen doet de landmacht door meer voertuigen stil te zetten en oefeningen af te zeggen. "We proberen het minimale overeind te houden: schietseries en de basisopleiding voor nieuwe militairen."

Tsja... op die manier kom je geen stap verder. Er is een bataljon, ze kunnen allemaal prima in de houding springen en een diemaco afvuren, ook halen ze prima resultaten op de schietbaan met de verschillende wapensystemen, maar van het optreden/ tactiek heeft niemand kaas gegeten.

Reinier

Het is goed om een 'pauze' moment in te lassen, maar het is verkeerd te denken dat defensie (landmacht) haar bestaansrecht ontleent aan 'vredes' missies elders.

Leovanw

(Novum) - De landmacht heeft twee jaar nodig om weer volledig inzetbaar te zijn. Door de missie in Afghanistan is veel materieel beschadigd. Daarnaast zijn sommige opleidingen door de missie verwaarloosd en zijn sommige eenheden versnipperd geraakt. Dat zegt luitenant-generaal en commandant van de landmacht Rob Bertholee donderdag in de Volkskrant.

Hij zegt tijd nodig te hebben om van zijn brigades weer 'volwaardige eenheden' te maken. Dat zou worden bemoeilijkt door geldtekort. Zo gebeurt het dat nieuwe soldaten hun schoenen op nalevering krijgen en zonder laarzen moeten beginnen. "Dan schaam ik mij als commandant echt kapot."

De landmacht ging in Afghanistan meestal met maximaal veertig man tegelijk op patrouille. Daar is veel in geoefend, maar de routine om met een bataljon van achthonderd man tegelijk het veld in te gaan is volgens Bertholee kwijtgeraakt.
De tekorten zijn volgens de commandant ontstaan doordat tijdens de missie veel munitie is verschoten en voertuigen zijn versleten. Ook de brandstofkosten en de kosten voor het onderhoud stijgen. "De nieuwste wapensystemen zijn zo geavanceerd dat de onderhoudsschema's op die van vliegtuigen gaan lijken."

Bezuinigen doet de landmacht door meer voertuigen stil te zetten en oefeningen af te zeggen. "We proberen het minimale overeind te houden: schietseries en de basisopleiding voor nieuwe militairen."

Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3200436.ece/_Landmacht_twee_jaar_niet_volop_inzetbaar_.html
http://www.dutchdefencepress.com.  "There is no 'I' in TEAM"