Vervanging huidige F-16's, deel 4

Gestart door Lex, 15/09/2010 | 12:52 uur

Elzenga

Oppositie roept opnieuw op om te stoppen met JSF
Uitgegeven:    8 februari 2011 16:53
Laatst gewijzigd:    8 februari 2011 17:26
DEN HAAG - GroenLinks, PvdA en de SP hebben dinsdag het kabinet opnieuw opgeroepen te stoppen met de deelname aan de Joint Strike Fighter (JSF), het toestel dat Defensie wil als de opvolger van de F-16.

In een spoeddebat gaven zij onder meer aan dat de kosten van het miljardenproject steeds verder uit de hand lopen.

De PvdA betichtte gedoogpartij PVV van een forse draai in de JSF-zaak. De PVV was vroeger altijd tegen de JSF maar tekende wel voor de aanschaf van een tweede testtoestel. Het kabinet neemt daar binnenkort een besluit over.

Draaien

PVV-Tweede Kamerlid Hero Brinkman gaf de draai opnieuw toe, maar zei dat zijn partij tegen de JSF is en ook blijft. Maar een keuze voor de aanschaf van de hele JSF is nu niet aan de orde, zei Brinkman.

De PVV en ook regeringspartij CDA verweten juist de PvdA de afgelopen jaren te hebben gedraaid. Brinkman herinnerde de PvdA eraan dat de partij in het vorige kabinet zelf had getekend voor de aankoop van twee testtoestellen en daarna toch moeilijk ging doen en maar één testtoestel wilde.

Gelekte berichten

GroenLinks verzocht om het debat naar aanleiding van gelekte diplomatieke post van de Amerikaanse ambassade in Den Haag aan Washington. Daarin zou Defensie al in 2007 hebben gemeld geen geld te hebben om de beoogde 85 toestellen te kopen.

Maar regeringspartij CDA leest dat niet in de ambtsberichten. Ook ziet het CDA nu geen reden de JSF inhoudelijk ter discussie te stellen. Wel zijn er zorgen over de kostenstijging van 1,4 miljard euro die onlangs werd gemeld.

Ook regeringspartij VVD vond een debat nu niet nodig. VVD-Kamerlid André Bosman wilde zich niet uitlaten over de via Wikileaks uitgelekte berichten. Hij wees erop dat in maart een debat is gepland over de JSF, als minister Hans Hillen (Defensie) met zijn nieuwe plannen komt.

D66 wil alle opties openlaten en kiezen voor het beste toestel voor de beste prijs. Tweede Kamerlid Wassila Hachchi zag de deelname aan de testfase wel als een voorbode van de JSF als opvolger.

Het VVD-CDA-kabinet wil de echte keuze voor de JSF aan een volgend kabinet overlaten.
© ANP

bergd

1 JSF voor Henk en 1 voor Ingrid ;)

Ace1

Citaat van: Mourning op 08/02/2011 | 16:35 uur
Die Knops van het CDA is echt tenenkrommend! Die zou heel Defensie nog voor de JSF opofferen!  :mad:

het probleem knops valt door een specialist op te lossen ;)

Mourning

Die Knops van het CDA is echt tenenkrommend! Die zou heel Defensie nog voor de JSF opofferen!  :mad:
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Vandaag (8 februari 2011) in  de tweede kamer:

15.30 uur - Spoeddebat over de aanschaf van de JSF.

Ik ben benieuwd!


jurrien visser (JuVi op Twitter)

USA: voor ontwikkeling JSF miljarden en jaren extra nodig
Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 21:10 onder Ontwikkeling JSF

Kesteren – In de USA is vrijdag 4 februari 2011 bijgestelde planning van het ontwikkelingstraject van de JSF bekend geworden. Er zijn 2000 extra testvluchten nodig; de ontwikkeling wordt verlengd tot eind 2016; de dan beschikbare – enigszins gestripte - Block 3 software is nu nog slechts 50% klaar. Dit betekent dat de testfase waarvoor Nederland in 2009 een toestel aanschafte pas eind 2016 lijkt te kunnen starten.

Kosten 21 miljard hoger; ontwikkeltijd van 9 naar 15 jaar

Zoals Aviation Week vandaag bericht, gaat de herplanning 2000 extra benodigde vluchten inhouden en zeker US$ 4,6 miljard extra kosten. Dit brengt de ontwikkelingskosten op totaal US$ 55,4 miljard, een overschrijding van US$ 21 miljard (60%) ten opzichte van het budget. Wanneer straks ooit circa 2700 JSF's worden geproduceerd, moet bovenop de directe productiekostprijs feitelijk alleen al 20 miljoen per toestel worden geteld voor dekking van de ontwikkelingskosten. Aviation Week: The replan adds 2,000 flights to the program—for a total of 7,800, just 600 of which have been completed—and extends development testing to October 2016. In addition to more refly and regression flights, the new plan adds sorties for test-pilot training and builds in a 500-flight margin for unexpected flight-sciences and mission-system issues. "The replan puts more aircraft into the program," says Branyan, but "through 2011 we will have only three mission-system jets." BF-4, which has been the workhorse, is moving to flight sciences, AF-3 has to complete signatures trials, AF-4 just arrived at Edwards, and CF-3 will not join testing until the summer.

Door Rekenkamer al in 2008 voorspeld, maar genegeerd

Toen de Amerikaanse Rekenkamer in 2008 voorspelde dat de ontwikkelingskosten wel eens konden oplopen tot US$ 51 miljard en dat het traject tot oktober 2016 zou duren werden ze – ook door vele Nederlandse politici – als beroepspessimisten aangeduid. Maar de JSF maakt duidelijk dat een nationale Rekenkamer er niet voor niets is. Tragisch is dat politici met een tunnelvisie, ten koste van belastinggeld en defensiecapaciteit, de boodschap van de Rekenkamer negeren.
Los van de kostenoverschrijfing zal het de start van de productie – en interesse van andere landen – vertragen omdat operationele toestellen nog later beschikbaar zullen komen. De vertraging in de productie betekent dat bedrijven die zwaar geinvesteerd hebben in productiecapaciteit de eerste jaren deze investeringen niet rendabel kunnen maken, terwijl afschrijvingen en kapitaalslasten wel doorwerken in de bedrijfskosten.
De ontwikkeltijd loopt op van 9 naar 15 jaar, als deze planning tenminste gehaald wordt. Het eerste JSF concept stamt uit het midden van jaren negentig. Bij levering in 2016 is er ruim twintig jaar verstreken tussen eerste behoeftestelling en operationele levering, een ongekend lange periode. De langdurige bevriezing van specificaties maakt dat het toestel ten opzichte van concurrenten steeds meer van de ooit geclaimede voorsprong verliest.

Software groeit uit tot grootste knelpunt

De software is en blijft – zoals al vele malen eerder door ons gemeld – een serieus knelpunt. Na negen jaar ontwikkeling, en met dus nog eens ruim vier jaar te gaan, is slechts 50% van de software gereed. Bovendien wordt steeds meer functionaliteit uit Block 3 gehaald en doorgeschoven naar Block 4. Tevens is Block 3 al gesplitst in Block 3A, 3B en 3C. Aviation Week hierover: The final software standard, Block 3C, is scheduled to be released to flight test in June 2015. Of the 8 million lines of code on the aircraft, "we have 4 million to do, but we still have four years of development," says Eric Branyan, deputy general manager of the F-35 program.
De talloze problemen hebben er al geleid om de trainingen te gaan starten met de zwaar beperkte Block 0.5 versie, aldus Aviation Week: Software development has undergone a significant change with the decision to "sunset" the Block 0.5 standard originally planned to be released for training. Numerous issues with the software led to the decision to move early to the Block 1 standard, which includes new processing hardware, says Branyan. In F-35 parlance, Block 0.5 provides basic "aviate and navigate" capabilities, Block 1 introduces onboard sensor fusion, Block 2 integrates weapons and data links, and Block 3 provides the full capability planned for development.

De toestellen uit de preproductie series LRIP-1, LRIP-2 (die overigens al hadden moeten vliegen op AFB Eglin, maar dit is vertraagd tot eind 2011) en LRIP-3, krijgen nu Block 0.5. Het door Nederland beoogde tweede testtoestel krijgt de nog steeds beperkte Block 1 (in plaats van Block 2). Wie opdraait voor de upgrade kosten is niet duidelijk.

Eerste productietoestellen toegevoegd aan testvloot

De eerste testtoestellen AF-6 en AF-7 zijn nu geïnstrumenteerd als testtoestellen en gaan niet naar Eglin AFB om de training aan te vangen van instructeurs (o.a. bestemd om vervolgens de Nederlandse vliegers op te leiden). Nee, deze toestellen gaan naar de Air Force Test Pilots School op Edwards AFB, California om in maart-april met onafhankelijke testvluchten te beginnen. De toevoeging "onafhankelijk" is opmerkelijk. Kennelijk wil het Pentagon onafhankelijk van Lockheed Martin en buiten de beinvloeiding van de JSF Program Office meer informatie over de prestaties van het toestel, aldus ingewijden in de USA die we hierover vorige week spraken. Pas op zijn vroegst in de herfst van 2011 zullen de eerste toestellen beschikbaar komen voor het opleiden van instructeurs. Dit betekent dat Nederland, zoals door JSFNieuws in 2008 en 2009 herhaaldelijk gemeld, gerust de aanschaf van de toestellen voor de IOT&E fase had kunnen uitstellen, met een besparing van tientallen miljoenen (lagere prijs in latere series) als profijt.

Software opgedeeld in steeds kleinere stukken

Opvallend is dat de software oplevering steeds verder wordt opgedeeld en dat capaciteiten die oorspronkelijk al in Block 1 of Block 2 beschikbaar zouden komen, uit deze Blocks worden gehaald en naar de toekomst worden verschoven in een kennelijke poging tijd te winnen. De beloofde Block 3 uit 2004 is niet de Block 3 van 2008 (kandidatenevaluatie), en ook niet de Block 3 die straks geleverd gaat worden. Bovendien werd tijdens de kandidatenevaluatie nog beweerd dat de Block 3 in 2013 klaar zou zijn. Dit wordt nu 2016.
Aviation Week hierover: Block 2 will be a "major improvement," he says, involving weapons certification and integration of the Multifunction Advanced Data Link and Link 16. Development will be in two phases: Block 2A is to be released to flight test in November, followed by Block 2B in September 2012. Flight trials will continue through 2014, then the final block will be released in three spirals: 3A, B and C. Software development has been replanned around conservative industry-standard rates for defects per line of code, requiring additional resources. Lockheed is adding 110 software developers to the 300 already in place, and an extra integration test line will be ready by late 2012. "We have much higher confidence in the schedule," says Branyan. Mission-system flight testing is slated to pick up pace in 2012 following the release of Block 2A. While some of the development aircraft previously assigned to mission-systems testing will move over to flight-sciences work under the replan, production aircraft beyond AF-6 and -7 will be added to the program for mission-system work.

Bron:
Aviation Week; 7-feb-2011; Graham Warwick/Amy Butler; "F-35 Replan Adds Time, Resources for Testing"
Aviation Week; 7-feb-2011; Bill Sweetman; "Early warning on JSF delays"

JSFNieuws110207/Auteur Johan Boeder


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Canada: Extra costs for aerial refuelling and drag chute JSF
Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 19:47 onder Andere JSF landen

Ottawa (Can) – The Canadian military does not have the ability to conduct aerial refuelling of the F-35 fighter jet it wants to purchase and is now looking at ways to get around the problem, the Ottawa Citizen has learned.

Options range from paying for modifications to the stealth jets to purchasing a new fleet of tanker aircraft that can gas up the high-tech fighters in mid-air. That option could cost several hundred million dollars, depending on how many new tankers are needed, according to sources.
In addition, because the F-35 would not be able to safely land on runways in Canada's North as those are too short for the fighter, the Defence Department is also looking at having manufacturer Lockheed Martin install a "drag" chute on the plane.
That parachute would deploy when the aircraft lands, slowing the F-35 Joint Strike Fighter down. But some pilots have said that high winds affecting such runways could make using a drag chute tricky or even dangerous.

Strong opposition in Canada against JSF

The purchase of the 65 F-35 stealth fighters is a centrepiece for the Conservative government's defence policy and a purchase that Prime Minister Stephen Harper says is needed to modernize the military. The government has suggested the jets are required to defend Canada's Arctic from Russian warplanes as well as to take part in overseas missions. But the acquisition, estimated to cost between $16 billion and $21 billion, has come under fire from a variety of critics as being unnecessary and too costly. The opposition Liberals launched a series of advertisements attacking the proposed purchase. The Liberals have said if elected they would hold a competition to select a new fighter, a process they maintain would save taxpayers money.

Expensive update tanker fleet needed

The government spent $126 million on modifying some of its current fleet of Polaris transport aircraft to handle mid-air refuelling of CF-18 fighters. The first of the two modified planes was declared operational in 2009. But the system on the Polaris cannot refuel the F-35 Joint Strike Fighter model the Harper government has said it will purchase. The Defence Department listed air-to-air refuelling as a mandatory capability for any new fighter aircraft Canada purchases, prompting some aerospace industry executives to privately question why this critical feature was ignored for the F-35 purchase. The refuelling is needed if the jets are going to cover long distances. The Defence Department stated in an email that it "is studying options for F-35 air-to-air refueling capability." "The analysis is at an early stage and we will inform Canadians as soon as details become available," the email said.

Lockheed: refuellling no problem, extra costs unknown

In an interview last summer, Tom Burbage, a senior Lockheed Martin official said he didn't think the refuelling issue would be a problem. He said the F-35 aircraft design could handle different types of refuelling systems, including those used by the Canadian Forces aerial tankers. Canada wants to purchase the same type of F-35 being ordered by the U.S. air force. However, the F-35 being built for the U.S. navy carries the equipment needed to be refuelled by tankers such as the ones operated by the Canadian Forces. "The airplane design can accommodate both refuelling systems," explained Burbage. "Canada has asked us to look at putting the navy refuelling system in the airplane and the air force refuelling system is already in it." It is unclear what the cost of installing such a system would be. But sources say there are concerns that option could run into problems. Another option to be considered would be purchasing new refuelling tankers. Military officers argue that by 2020 the Polaris aircraft might need to be replaced anyway.

Lockheed: JSF problems and delays can be solved

The F-35 Joint Strike Fighter deal is the largest single military procurement in Canada's history but the development of the aircraft has run into problems and delays. Earlier in January, the U.S. Defense Department issued a report noting there were variety of problems with the aircraft, including issues with engines, as well as how the aircraft handled. But Lockheed Martin spokesman John Kent said the issues are being dealt with. "Because the recently completed report includes information about F-35 flight testing through September of 2010, its information is dated, and the majority of the issues cited have since been resolved or are on a path to resolution," he noted. Military officers argue that the JSF is the only aircraft that can meet Canada's future needs.
The plane is mainly designed for attacking targets on the ground as opposed to being an air-to-air fighter aircraft. That has prompted some critics to question the purchase since the main role for the planes is to patrol the country's airspace in a sovereignty protection mission. Opposition MPs have accused the government of reneging on its promise to hold a competition.

Author: David Pugliese (JSFNieuws got permission for re-publication).

Source: Ottawa Citizen; "Canadian military can't refuel controlversial fighter"


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Aanschaf JSF onzeker?
Gepubliceerd door JSFNieuws.nl om 19:43 onder Aanschaf JSF

Marsum – Afgelopen donderdag 2 februari 2011 berichtte de Telegraaf over de enorme bezuinigingen die Defensie te wachten staan. Nog maar een luchtmacht met 30-35 straaljagers; Leeuwarden dicht; een Europese keuze in plaats van de JSF niet uitgesloten.

"Mogelijk wordt toch voor een Europese opvolger van de F-16 gekozen en niet voor de peperdure Amerikaanse JSF. In plaats van de nu nog geplande 85 zouden er fors minder, mogelijk maar 30 tot 35 straaljagers worden aangeschaft. Dat zijn drie squadrons. Luchtmachtbasis Leeuwarden kan dan daardoor dicht zodat alle overgebleven jagers op Volkel gestationeerd kunnen worden" zo meldde de Telegraaf afgelopen donderdag. De krant baseert zich op een vertrouwelijk concept rapport opgesteld door een ambtelijke werkgroep, die de verschillende opties voor de grote bezuinigingen bij Defensie in kaart probeert te brengen. Afgelopen maandag zou op het departement voor het eerst in breder verband over dit voorstel gesproken zijn.
Defensie benadrukt desgevraagd aan de krant dat geen enkel stuk nog een officiële status heeft. Naar verwachting zal minister Hillen in maart de definitieve plannen bekend maken.

Speculatie of toch kern van waarheid?

Het is te gemakkelijk om het Telegraaf bericht alleen maar als speculatie af te doen. Defensie stelt weliswaar dat het nog geen officiële status heeft, maar ontkent het niet. Dat het niet officieel is, is ook logisch want de werkgroep hoeft 18 februari haar bevindingen ook pas klaar te hebben. Nu is alles dus nog ambtelijk en niets officieel.
De plannenmakers hebben zich ook sterk laten leiden door de opdracht om plannen te bedenken die de bezuiniging mogelijk maken. Het beschikbare budget is leidend geweest. De inhoudelijke afwegingen moeten nog plaatsvinden. Minister Hillen liet dat vrijdag ook nog eens weten aan de Friese gedeputeerde Galema die hem had opgebeld uit vrees voor de sluiting van de Leeuwarder vliegbasis.
Maar het Telegraaf artikel maakt ook zaken wel duidelijk. Blijkbaar is de "heilige status" van de JSF zelfs binnen Defensie eraf. Prachtig! Niet krampachtig blijven vasthouden aan eerder genomen besluiten, maar op basis van de huidige feiten (en die zijn heel anders dan een paar jaar geleden) een besluit nemen. En waar officieel de 85 nog geldt, wordt de laatste tijd openlijk gesproken over 50-55 en nu dus ook "niet officieel" over 30-35 stuks. Veelzeggend is ook dat nu geopperd wordt om uit te kijken naar Europese vervanger. Alleen van de Saab Gripen NG ligt een harde offerte. Een offerte die in één klap heel veel financiële problemen oplost. Niet alleen voor de aanschaf, maar ook wat de exploitatie betreft. De prijs per vlieguur ligt aanzienlijk lager dan bij de JSF, deskundigen stellen deze circa 50-60% lager dan van de JSF. En dit telt dertig jaar structureel door in de defensiebegroting.

Ook officiële verschuiving zichtbaar

In de brief van minister Hillen aan de Tweede Kamer van 7 januari zitten ook interessante opmerkingen. In antwoord op de motie-Peters c.s. (Kamerstuk 26 488, nr. 237), "waarin het kabinet verzocht wordt de beide tot dusver uitgevoerde kandidatenvergelijkingen niet langer te hanteren als basis bij de oordeelsvorming over de opvolging van de F-16", wordt het volgende gesteld: "Zoals ik de Kamer heb gemeld zal een herijking van het project Vervanging F-16 deel uitmaken van de beleidsbrief die de Kamer het komende voorjaar tegemoet kan zien. Gelet op de Nederlandse deelneming aan de ontwikkeling van de F-35 is het toestel nochtans wel de beoogde kandidaat om te zijner tijd de F-16 te vervangen. Met de jaarrapportages van het project Vervanging F-16 wordt de Kamer ook geïnformeerd over ontwikkelingen rondom andere toestellen".
De formulering is aanzienlijk genuanceerder dan in de tijd van Jack de Vries. De vanzelfsprekendheid lijkt er van af. Hoewel de brief nog steeds uitgaat van het formele getal 85 weten we inmiddels beter.

Dinsdag: spoeddebat over Wikileaks inzake lager aantal JSF's

Op dinsdag 8 februari 2011 komt dit onderwerp in een spoeddebat in de Kamer naar aanleiding van gelekte Wikileaks uitgebreid aan de orde. Aan de Amerikaanse ambassadeur zou al jaren eerder zijn gemeld dat het budget maar toereikend is voor 50-55 toestellen. De industrie en de Tweede Kamer werden hierover onwetend gehouden.

Documentaire vliegbasis Leeuwarden

In de Friese regio is het mogelijk opheffen van de vliegbasis een hot item. Er is een brede politieke lobby die de landelijke beleidsmakers wil overtuigen van het belang om beide vliegbases open te houden. Afgelopen zondag om 15.30 uur op Nederland 2 gaat de documentaire" De fleanbasis yn swier waar" (in het Nederlands "De vliegbasis in zwaar weer") hier verder op in. Een herhaling is te zien bij Omrop Fryslân op zondag 12 februari om 10:30 uur op Nederland 2.

Auteur : Geert Verf


Elzenga

Citaat van: jurrienvisser op 06/02/2011 | 12:45 uur
Het woord "misschien"dekt de lading!

De vraag is niet zo zeer wat is onze wens of wat goed voor ons is (is voor de Zweden pas spannend als er een order getekent is) de vraag is hoelang kan en wil men het zich veroorloven om de productie lijn open te houden. (zonder orders)

Ik geef het tot en met 2012/13, daarna kan de Gripen NG van het lijstje af, simpel weg om economische reden, omdat de productie gestopt is... tenzij!!!

Goed beschouwd is het in het voordeel van elke Gripen concurrent om beslissingen te laten uitstellen. Kijkend naar de Nederlandse situatie: volgens mij zou dit kabinet niet meer in deze regeer periode een definitieve keuze maken... tel uit je winst of verlies!

Bij uitstel van een keuze worden we rechtstreeks in de armen gedreven van de F35 of de EF domweg omdat er geen andere opties meer over zijn. (tenzij je de F16E mee blijft tellen, een kist die wellicht het zelfde pad, v.w.b. nieuwe productie,  als de Gripen zal volgen)
Nou...en misschien heb je hier dus wel de huidige tactiek van de JSF-lobby benoemd ;)...uitstel versterkt alleen maar de kansen voor de JSF. Want de verdere nadelen van de JSF nu...de enorme kosten e.d....worden gewoon "gecompenseerd" door een kleiner aantal toestellen aan te schaffen...waar men vast wel weer 1 of ander kletsverhaal voor verzint...waar elke deskundige om lacht, maar de meeste heren en dames volksvertegenwoordiging gewoon zullen slikken als zoete koek.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ace1 op 06/02/2011 | 12:15 uur
Citaat van: jurrienvisser op 06/02/2011 | 10:41 uur
Maar één punt blijft zeker overeind: Er zijn (Gripen) orders nodig van enige omvang om de levensvatbaarheid te garanderen!

http://www.defensenews.com/story.php?i=4116302

Misschien dat Mexico en Zwitserland hun F5´s vervangt en dat Estland ook GNG aanschaft?


http://en.wikipedia.org/wiki/Mexican_Air_Force

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_airforce

Qatar  en de VAE zullen wel frans spul aanschaffen dat hebben ze nu ook al.
En de kans is groot dat landen uit de Balkan misschien de GNG aanschaffen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar_Air_Force

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Arab_Emirates_airforce


Het woord "misschien"dekt de lading!

De vraag is niet zo zeer wat is onze wens of wat goed voor ons is (is voor de Zweden pas spannend als er een order getekent is) de vraag is hoelang kan en wil men het zich veroorloven om de productie lijn open te houden. (zonder orders)

Ik geef het tot en met 2012/13, daarna kan de Gripen NG van het lijstje af, simpel weg om economische reden, omdat de productie gestopt is... tenzij!!!

Goed beschouwd is het in het voordeel van elke Gripen concurrent om beslissingen te laten uitstellen. Kijkend naar de Nederlandse situatie: volgens mij zou dit kabinet niet meer in deze regeer periode een definitieve keuze maken... tel uit je winst of verlies!

Bij uitstel van een keuze worden we rechtstreeks in de armen gedreven van de F35 of de EF domweg omdat er geen andere opties meer over zijn. (tenzij je de F16E mee blijft tellen, een kist die wellicht het zelfde pad, v.w.b. nieuwe productie,  als de Gripen zal volgen)

Ace1

Citaat van: jurrienvisser op 06/02/2011 | 10:41 uur
Maar één punt blijft zeker overeind: Er zijn (Gripen) orders nodig van enige omvang om de levensvatbaarheid te garanderen!

http://www.defensenews.com/story.php?i=4116302

Misschien dat Mexico en Zwitserland hun F5´s vervangt en dat Estland ook GNG aanschaft?


http://en.wikipedia.org/wiki/Mexican_Air_Force

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_airforce

Qatar  en de VAE zullen wel frans spul aanschaffen dat hebben ze nu ook al.
En de kans is groot dat landen uit de Balkan misschien de GNG aanschaffen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Qatar_Air_Force

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Arab_Emirates_airforce

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Om mijn argument kracht bij te zetten.

Het onderstaande artikel bevat een uitgebreid verhaal (natuurlijk gedateerd, het is immers uit  juni 2009) waarin Bob Kemp (Gripen's senior vice president for international sales and marketing) zijn visie uit de doeken doet.

Intussentijd is er veel veranderd (economisch gezien) en misschie is het stuk achterhaald door de westerse bezuiningswoede op defensie uitgaven.

Maar één punt blijft zeker overeind: Er zijn (Gripen) orders nodig van enige omvang om de levensvatbaarheid te garanderen!

http://www.defensenews.com/story.php?i=4116302


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Ik betwist absoluut niet de capaciteiten van de Viking, sterker nog ik zou de Gripen NG graag vanaf Volkel en Leeuwarden zien opstijgen in Nederlandse kleuren.

Het enige wat ik aangeef is dat er orders nodig zijn. Zweden heeft laten weten om 10 B/C op te laten opwarderen tot E/F variant UITSLUITEND bij export succes (om de NG's kansen te vergroten)

Blijven deze uit dan blijft Zweden bij zijn B/C versie (die natuurlijk tot de vervanger in beeld komt zullen worden opgewardeerd).

In mijn optiek kan de Gripen NG absoluut de behoefte vervullen van diverse Europese luchtmachten, hierbij denk ik aan alle Europese F16 en op termijn de Gripen B/C gebruikers.

In de eerste plaats te beginnen in Nederland, Noorwegen en Denemarken. Als Nederland een voortrekkersrol zou spelen in deze, dan heeft de wellicht een positief effect op het beslissingstraject van de andere landen.

Liever zie ik een een gezamelijke route die lijdt tot de intentie verklaring dat Nederland, Denemerken en Noorwegen bereidt zijn om  > 150 NG aan hun arsenaal toe te voegen.

Alleen bij een collectieve actie heeft de Grippen NG een rieële kans om het levenslicht te zien (tenzij er een verrassing uit India en/of Brazilië komt)

Het probleem is slechts tijd. Wachten we te lang dan is de productielijn gesloten en zal Saab zich volledig storten op de gezamelijke Europese opvolger.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 06/02/2011 | 02:04 uur
Citaat van: Elzenga op 06/02/2011 | 01:50 uur
Nee hoor, de Zweden zijn er ook nog...en zullen hun toestellen ook up-to-date moeten houden tot de vervanger beschikbaar komt...plus de andere huidige exportklanten.

volgens de wiki heeft en Tsjechie de gripen maar voor 10 jaar geleast.

http://en.wikipedia.org/wiki/Czech_Air_Force

en hongarije heeft de gripen voor 12 jaar geleast.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_Air_Force
En dat kan worden verlengd...als de Amerikanen ook daar geen roet in het eten gooien..met hun uitgekiende verdeel-en-heers-tactiek.

Ace1

#1359
Citaat van: Elzenga op 06/02/2011 | 01:50 uur
Nee hoor, de Zweden zijn er ook nog...en zullen hun toestellen ook up-to-date moeten houden tot de vervanger beschikbaar komt...plus de andere huidige exportklanten.

volgens de wiki heeft en Tsjechie de gripen maar voor 10 jaar geleast.

http://en.wikipedia.org/wiki/Czech_Air_Force

en hongarije heeft de gripen voor 12 jaar geleast.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_Air_Force