Maritieme Visie 2030 Commando Zeestrijdkrachten

Gestart door Dennis123, 22/09/2010 | 12:43 uur

Elzenga

#448
Citaat van: andré herc op 14/04/2013 | 21:26 uur
Elzenga je bent toch aardig op de hoogte van alle Marine schepen die de Europese landen tot hun beschikking hebben en daar zijn de LHD/LPH op een vingerhand te tellen.
Klopt...al is dat de laatste decennia wel beter geworden qua aantal en mogelijkheden. Maar de vraag is of Nederland dit moet "in-aanvullen" of bijvoorbeeld een land als Duitsland, Frankrijk, Spanje of Groot-Brittannië. Ik denk de laatsten...en Nederland zich meer toelegt op het beveiligen van strategische scheepvaartroutes e.d. Dat vraagt veel patrouille-capaciteit en ondersteuning daarvoor over grotere afstanden. Een mix van meer fregatten en 2 JSSen lijkt me daarin een goede keuze (ten koste van 1 LPD). Waarbij voldoende amfibische capaciteit behouden blijft om ook daar verschillende taken te kunnen uitvoeren.

andré herc

Citaat van: Elzenga op 14/04/2013 | 21:16 uur
Ja, maar je hebt naast Nederland ook nog andere EUropese landen...dus dat is ook enigszins afstemmen. Prima een LHD of carrier...kun je inderdaad veel mee...maar is dat wel wat Nederland nodig heeft voor het beschermen van haar strategische belangen. Of juist meer fregatten en onderzeeboten?!
Elzenga je bent toch aardig op de hoogte van alle Marine schepen die de Europese landen tot hun beschikking hebben en daar zijn de LHD/LPH op een vingerhand te tellen.
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: andré herc op 14/04/2013 | 21:13 uur
.Je heb niet meer te kiezen dus tot alle niveaus dus inclusief gevechtshelikopters aan boord ,want bijvoorbeeld Amerika heeft er geen zin meer in om steeds als eerste de hete kastanjes uit het vuur te halen en dat Europa toekijkt :glare:
Ja, maar je hebt naast Nederland ook nog andere EUropese landen...dus dat is ook enigszins afstemmen. Prima een LHD of carrier...kun je inderdaad veel mee...maar is dat wel wat Nederland nodig heeft voor het beschermen van haar strategische belangen. Of juist meer fregatten en onderzeeboten?!

andré herc

Citaat van: Elzenga op 14/04/2013 | 19:43 uur
Zal je denk ik eerst moeten beargumenteren waarom Nederland die taken zou moeten overnemen...en tot welke hoogte dan..?
.Je heb niet meer te kiezen dus tot alle niveaus dus inclusief gevechtshelikopters aan boord ,want bijvoorbeeld Amerika heeft er geen zin meer in om steeds als eerste de hete kastanjes uit het vuur te halen en dat Europa toekijkt :glare:
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: andré herc op 14/04/2013 | 19:31 uur
Als er een LHD/MRV/LPH bij de KM in dienst komt? bedoelde ik dat er een LPD in de verkoop kan en wat betreft Elzenga voor welke scenario's die  Helicarrier dan geschikt is ,nou dan is er volgens mij genoeg werk aan de winkel gezien de afnemende capaciteit bij de Britten,Spanje ,en dan Amerika die zich steeds meer terug trekt uit Europa, dus de Europese landen zullen steeds meer hun eigen boontjes moeten doppen een goed voorbeeld is MALI.
Zal je denk ik eerst moeten beargumenteren waarom Nederland die taken zou moeten overnemen...en tot welke hoogte dan..?

andré herc

Citaat van: Elzenga op 14/04/2013 | 13:03 uur
Dat kan...maar ook de JSS komt er aan...past het dan nog? en dan 1 LHD ipv 2 LPDs? Want als ook de LPD blijven hebben we wel een erg grote amfibische capaciteit...dat wel nodig? en voor welke scenario's?

Zo snel LHDs ter sprake komen neig ik dan juist steeds meer naar verder doorpakken dan...dus dan een carrier-achtig schip als de Italiaanse Cavour...met Sea Gripens aan boord...
Als er een LHD/MRV/LPH bij de KM in dienst komt? bedoelde ik dat er een LPD in de verkoop kan en wat betreft Elzenga voor welke scenario's die  Helicarrier dan geschikt is ,nou dan is er volgens mij genoeg werk aan de winkel gezien de afnemende capaciteit bij de Britten,Spanje ,en dan Amerika die zich steeds meer terug trekt uit Europa, dus de Europese landen zullen steeds meer hun eigen boontjes moeten doppen een goed voorbeeld is MALI.
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 14/04/2013 | 13:11 uur
Dat zou mijn absolute voorkeur genieten al vrees ik dat de Sea Gripen er nooit gaat komen. (tenzij Brazilië de verrassende keuze voor de Gripen E zal maken)
Jammer...want ook de Sea GripenE zou tot een mooie standaardisatie kunnen leiden binnen Europa....wat betreft 1 motorig gevechtsvliegtuig. En dan samen met de tweemotorige Typhoon en Rafale rond 2030 komst van nieuwe toestellen in beide klassen...Maar goed dat is voor ander topic...hier Maritieme Visie 2030...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/04/2013 | 13:11 uur
Het lijkt me ook interessant als men van de Queen Elizabeth-klasse een verkleinde versie ontwerpt...met 1 eiland, =/- 30.000 ton en 20+ toestellen aan boord...en zoveel mogelijk dezelfde onderdelen e.d. als de grotere zus. Beetje dezelfde grote als de Cavour..maar dan meer gestandandiseerd.

(blijft jammer dan men binnen Europa nog steeds zoveel verschillende soorten schepen bouwt...kan zo veel winst worden behaald met in ieder geval meer standaardisatie).  

Hier ben ik het mee eens, wat dat betreft zouden "we" meer eenheid moeten hebben en kijken naar hoe de Amerikanen dit doen, wat niet hoeft te betekenen dat een nieuw schip gebouwd wordt in het buitenland.



Elzenga

#440
Citaat van: jurrien visser op 14/04/2013 | 13:06 uur
Mee eens met daarnaast een 2e JSS en voldoende force protection.
Het lijkt me ook interessant als men van de Queen Elizabeth-klasse een verkleinde versie ontwerpt...met 1 eiland, +/- 30.000 ton en 20+ toestellen aan boord...en zoveel mogelijk dezelfde onderdelen e.d. als de grotere zus. Beetje dezelfde grootte als de Italiaanse Cavour..maar dan meer gestandaardiseerd.

(blijft jammer dan men binnen Europa nog steeds zoveel verschillende soorten schepen bouwt...kan zo veel winst worden behaald met in ieder geval meer standaardisatie). 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 14/04/2013 | 13:03 uur
Zo snel LHDs ter sprake komen neig ik dan juist steeds meer naar verder doorpakken dan...dus dan een carrier-achtig schip als de Italiaanse Cavour...met Sea Gripens aan boord...

Dat zou mijn absolute voorkeur genieten al vrees ik dat de Sea Gripen er nooit gaat komen. (tenzij Brazilië de verrassende keuze voor de Gripen E zal maken)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 14/04/2013 | 12:58 uur
Vrij simpel, die vangen de LPD's, nemen hun plek in, en hun rollen en taken over. Maar dan met dat verschil dat ze veel meer rollen en taken aan kunnen, flexibeler zijn, en meer taken aan. Naast de Subs hét instrument dat Nederland een belangrijke maritieme partner zal maken.

Mee eens met daarnaast een 2e JSS en voldoende force protection.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 14/04/2013 | 12:58 uur
Vrij simpel, die vangen de LPD's, nemen hun plek in, en hun rollen en taken over. Maar dan met dat verschil dat ze veel meer rollen en taken aan kunnen, flexibeler zijn, en meer taken aan. Naast de Subs hét instrument dat Nederland een belangrijke maritieme partner zal maken.
Dat kan...maar ook de JSS komt er aan...past het dan nog? en dan 1 LHD ipv 2 LPDs? Want als ook de LPD blijven hebben we wel een erg grote amfibische capaciteit...dat wel nodig? en voor welke scenario's?

Zo snel LHDs ter sprake komen neig ik dan juist steeds meer naar verder doorpakken dan...dus dan een carrier-achtig schip als de Italiaanse Cavour...met Sea Gripens aan boord...

Ace1

Citaat van: andré herc op 13/04/2013 | 21:16 uur
Als het kan in de Maritieme[toekomst] visie LHD/LPH/MRV met een Nederlandse vlag  ;)
zie link
http://www.youtube.com/watch?v=0szavVq7mZI
Designed and Animated by a Turkish Shipyard.

Ik ga ervan uit dat deze scheepwerf in Turkije gewoon het ontwerp van de  Enforcer LHD bij Damen heeft gekocht.

dudge

Citaat van: Elzenga op 13/04/2013 | 22:05 uur
Dan komt weer de vraag aangaande een NL LHD/LPH/MRV..... met welke missie-scenario's voor ogen zo'n carrier zou moeten worden aangeschaft?...en hoe die ingepast zou moeten worden binnen de Marine...

Vrij simpel, die vangen de LPD's, nemen hun plek in, en hun rollen en taken over. Maar dan met dat verschil dat ze veel meer rollen en taken aan kunnen, flexibeler zijn, en meer taken aan. Naast de Subs hét instrument dat Nederland een belangrijke maritieme partner zal maken.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 14/04/2013 | 11:49 uur
Ik ook, en hopelijk wordt het buiten de (negatieve) pers gehouden en gedoceerd aan het pluche want tel het maar op: neem alleen 4 LCF en 4 SSK en je gaat ruim over het vervangingsbudget van de F16.
Dat vrees ik inderdaad ook. Als je het zo bekijkt vallen er nog vele miljarden te halen bij Defensie....en dat moet echt worden voorkomen. Misschien moet de CDS ook eens met een kaart op tv komen met daarop een rode lijn ;) Vervelende is alleen dat hij buiten ontslag nemen dan met weinig kan dreigen....of men moet wel eens het werk neerleggen binnen Defensie...