Geluidsproblematiek rondom NL-vliegbases

Gestart door andré herc, 22/09/2010 | 22:03 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#118
Citaat van: Poleme op 19/01/2018 | 23:16 uur
In die periode hadden we ook geen opleidingskisten in Arizona (F-16's) en opleiding heli's in Texas gestationeerd, die vlogen allemaal hier.

Het is niet dat een oude J79 motor van een F104 minder herrie maakte en gevoelsmatig werd er toen met veel meer vliegbewegingen dan nu, vanaf veel meer locaties minder geklaagd dan nu.

En waar hebben we het over, als ik Volkel als voorbeeld neem, er stijgen, op werkdagen (uitgezonderd QRA) een handjevol vliegtuigen op in de ochtend, zelden voor 09.00 uur die voor de middag weer terug zijn gevolgd door een handjevol in de middag welke tussen 16 en 17.00 uur weer thuis zijn.

Nog een uitzondering levert een korte jaarlijks avondvlieg periode, daarnaast is deze basis een oase van rust.

Huzaar1

Natuur dient rekening mee gehouden te worden. Een vliegveld in het Ijsselmeer lijkt me echt een dom idee. In de Noordzee is vast wel een plekje te vinden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Parera op 19/01/2018 | 17:56 uur
Misschien toch een groot militair vliegveld aanleggen in het Ijsselmeer/Markermeer of voor de kust. Een mooie vliegbasis in het water bij Den helder (binnenkant) ter hoogte van het Amsteldiep kan ook geen kwaad.
Moet je toch maar eens gaan kijken naar de trekvogel routes boven Nederland.  Dan wil je echt niet opstijgen en dalen vanaf een stuk voormalig 'zee' bodem in het IJsselmeer of Markermeer.

Over alle civiele EN militaire vliegvelden zijn klachten met betrekking tot geluidsoverlast.
Opvallend is dat de klagers rondom deze velden bestaat uit relatief (zeer) kleine groepen zijn die wel zeer frequent klagen.
Dit is bijvoorbeeld ook het geval in de laagvlieg gebieden van het DHC.
Zo ging een KLu officier enkele maanden geleden op bezoek bij een klein groepje zeer frequente klagers in Meeuwen, Noord-Brabant.
Vooral boeren onder hen klagen dat de koeien minder melk geven, want die lawaaierige helikopters veroorzaken in hun ogen te veel stress bij 'Greta de Koe'.
Een van die boeren had tijdens dat KLu bezoek zelfs een wichelroede loper ingeschakeld om schadelijke straling die van de Apache helikopters zou komen, om dat op te sporen.
Helaas, een Apache heeft naast zijn 'praatijzers' alleen een radar-hoogtemeter die een 'potlood' straal recht naar beneden afgeeft.

Tja, tijdens de Koude Oorlog hadden wij en onze bondgenoten veel meer helikopters en vliegtuigen.  Die relatief gezien ook nog eens meer vliegbewegingen maakten.
In die periode hadden we ook geen opleidingskisten in Arizona (F-16's) en opleiding heli's in Texas gestationeerd, die vlogen allemaal hier.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

A.J.

"De gemeente wil ook af van Gilze-Rijen als reserveveld voor jachtvliegtuigen. ,,De laatste 12 jaar is dat niet daarvoor gebruikt. Op Woensdrecht en Eindhoven is plek genoeg. Deze papieren functie maakt nieuwbouw in Molenschot en Hulten onmogelijk. In geval van nood regel je het met een ontheffing.''

De huidige instelling, als IK er maar geen last van heb... Een ander interesseert me niet...

Daarbij eea regelen met ontheffingen... Zie je het voor je?  :cute-smile:

Lex

Citaat van: Parera op 19/01/2018 | 17:56 uur
Misschien toch een groot militair vliegveld aanleggen in het Ijsselmeer/Markermeer of voor de kust. Een mooie vliegbasis in het water bij Den helder (binnenkant) ter hoogte van het Amsteldiep kan ook geen kwaad.
Amsteldiep: dat leidt gelijk tot een regelrechte oorlog met natuurfreaks en vogelaars.  ;D

Parera

Citaat van: Lex op 19/01/2018 | 17:46 uur
Voor een klein land als NL speelt er zeer veel op dit vlak, zowel militair als civiel.
Als ik mij beperk tot Defensie, dan speelt dit niet alleen op GIRY, maar ook op de rest van de vliegbases.
En dan is er ook nog sprake van een herindeling van het luchtruim boven NL ten gunste van civiel.
En dan ook nog het rapport over de Evaluatie van de laagvlieggebieden voor helikopters.
Genoeg stof tot overdenken dus.  :'(

Misschien toch een groot militair vliegveld aanleggen in het Ijsselmeer/Markermeer of voor de kust. Een mooie vliegbasis in het water bij Den helder (binnenkant) ter hoogte van het Amsteldiep kan ook geen kwaad.

Lex

Voor een klein land als NL speelt er zeer veel op dit vlak, zowel militair als civiel.
Als ik mij beperk tot Defensie, dan speelt dit niet alleen op GIRY, maar ook op de rest van de vliegbases.
En dan is er ook nog sprake van een herindeling van het luchtruim boven NL ten gunste van civiel.
En dan ook nog het rapport over de Evaluatie van de laagvlieggebieden voor helikopters.
Genoeg stof tot overdenken dus.  :'(

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 19/01/2018 | 16:34 uur
Het eeuwige gemekker... de bakker wil graag brood verkopen aan de basis(medewerkers) maar wil er geen last van hebben en als de basis weg gaat, dan is het ook goed.

Wat een ellende  :cute-smile: moet het in de enkele decennia geleden zijn geweest in Nederland met al haar MOB's en honderden geluid producerende vliegende tuigen waarbij Gilze-Rijen zelfs een fighter basis was...

Precies. Helemaal toen 314 squadron de F-16 ging gebruiken  ;D

En dan te bedenken dat deze vliegbasis in oorlogstijd een uitvalsbasis was/is. Er zijn indertijd extra shelters gebouwd.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: StrataNL op 19/01/2018 | 15:42 uur
Joh, je kan moeilijk voorkomen dat helikopters herrie maken  :dead:

Je kan ze natuurlijk in de hangaar stallen of afstoten en in een opslag zetten tot dat ze verkocht zijn :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: StrataNL op 19/01/2018 | 15:42 uur
Joh, je kan moeilijk voorkomen dat helikopters herrie maken  :dead:

Het eeuwige gemekker... de bakker wil graag brood verkopen aan de basis(medewerkers) maar wil er geen last van hebben en als de basis weg gaat, dan is het ook goed.

Wat een ellende  :cute-smile: moet het in de enkele decennia geleden zijn geweest in Nederland met al haar MOB's en honderden geluid producerende vliegende tuigen waarbij Gilze-Rijen zelfs een fighter basis was...


StrataNL

Joh, je kan moeilijk voorkomen dat helikopters herrie maken  :dead:
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Lex

Defensie erkent heliherrie, nieuwe geluidszone voor gemeente onacceptabel

RIJEN - Het voorstel van Defensie voor de nieuwe geluidszonering rond vliegbasis Gilze-Rijen vindt de gemeente Gilze en Rijen 'onacceptabel'. Daarin krijgt ze steun van provincie en de omliggende gemeenten. Ook vallen woorden als 'misleiding'. ,,We zijn echt nu aan het herberekenen'', reageert een Defensie-woordvoerster.

Afgelopen maandag  zou het concept-luchthavenbesluit ter inzage worden gelegd, waarin alle regels en beperkingen voor vliegen en gebruik van (bouw)grond en maatregelen worden beschreven. Dit besluit wordt voor elke vliegbasis in Nederland vastgesteld. Zo ook Gilze-Rijen, de thuisbasis van Defensie Helikopter Commando. Belanghebbenden kunnen daarna zienswijzen indienen.

Kritiek

In een wettelijk vastgelegd intern vooroverleg op 12 januari leverden betrokken gemeenten en provincie flinke kritiek. Die bespreekt het ministerie nu. Daardoor is ook niet zeker of de nieuwe datum voor ter inzagelegging op 22 januari wordt gehaald.

De kritiek komt naar buiten omdat Defensie per ongeluk een persbericht 'Vragen en antwoorden rond het Luchthavenbesluit Gilze-Rijen' op 1 januari online had gezet. Tot ieders verrassing, maar vooral van Defensie, die het bericht  na vragen van de krant razendsnel van het net haalde.

In dit bericht staat onder meer dat 201 woningen zodanig last hebben van rattle-noise, trillingen door met name Chinooks, dat aanpassing nodig is. Aanvankelijk wilden betrokkenen nog niet reageren, 'om Defensie de tijd te geven iets met onze opmerkingen te kunnen doen'. ,,Nu dit persbericht bekend is, moeten we wel reageren'', zegt wethouder Rolph Dols.

Wijziging

Het  belangrijkste bezwaar uit het overleg van 12 januari is de voorgestelde wijziging van de zogeheten 35 ke-zone. Binnen dit gebied is de geluidsbelasting zodanig dat nieuwbouw niet is toegestaan. Die lijn zou nu een stuk over de kern van Rijen en van Gilze gaan lopen, ten noorden van de provinciale weg N282 en ten zuiden van de A58. ,,Dat zou een onacceptabel grote overlast geven als Defensie die ruimte vult met vluchten. Als ze die ruimte niet gebruikt, maak dan de zone kleiner'', zegt Dols.

De gemeente wil ook af van Gilze-Rijen als reserveveld voor jachtvliegtuigen. ,,De laatste 12 jaar is dat niet daarvoor gebruikt. Op Woensdrecht en Eindhoven is plek genoeg. Deze papieren functie maakt nieuwbouw in Molenschot en Hulten onmogelijk. In geval van nood regel je het met een ontheffing.''

Stichting 

De gemeente vindt het genoemde aantal van 201 woningen die aangepast zouden moeten worden vanwege rattle-noise veel te gering. ,,Het is goed dat Defensie deze overlast voor het eerst erkent. Maar uit eigen metingen blijkt het overlastgebied aan de noord- en zuidkant een stuk groter.'' Hoe veel precies weet Dols niet. Ook vindt hij het veel te vaag dat Defensie een stichting wil oprichten die de aanpassing van de woningen gaat verzorgen. Betrokkenen kunnen dan nergens rechten aan ontlenen. Verder zeggen de gemeenten dat Defensie een andere rekenmethode van geluid moet gebruiken, die ook passagetijd en vlieghoogte meet. Van belang bij een vliegveld voor (met name) helikopters. Ook heeft Dols zich erover verbaasd dat de inzet van simulators niet is meegenomen in het  concept-luchthavenbesluit.

Steun krijgt hij van Walter de Vet die namens de raad als burgervertegenwoordiger betrokken is. ,,Deze brief is ronduit misleidend. Er staat dat er eigenlijk geen gevolgen zijn. Maar de voorgestelde 35 ke-zone wordt drie keer zo groot als de feitelijke grootte van de afgelopen drie jaar, zoals Defensie die zelf meldt. Maar er zit nog ongelofelijk veel meer in'', slijpt hij al vast de messen.

In een toelichting zegt woordvoerster Inge van Megen van Defensie Helikopter Commando dat het bericht niet op de site had moeten staan. ,,Intern wordt volop overlegd over drie punten die zijn ingebracht. Bijvoorbeeld of de reservefunctie van 6 naar 3 maanden kan worden gebracht. Ook de zoneringen worden opnieuw bekeken.'' Omdat de gesprekken bij Defensie nu volop bezig zijn, is onzeker of het concept-luchthavenbesluit maandag 22 januari al openbaar wordt.

BN/de Stem, 19-01-2018

Lex

Rechter geeft omwonenden gelijk: helikopters Gilze-Rijen oefenen tot middernacht

GILZE-RIJEN - Het Defensie Helikopter Commando (DHC) op vliegbasis Gilze-Rijen legt zich neer bij het besluit van de rechter tegen nachtvliegen. Het betekent wel dat de vlieguren in de zomer verschuiven naar later dit jaar en er meer in kortere tijd gevlogen gaat worden. Ook vraagt DHC opnieuw een ontheffing aan als er weer missies komen.

Eerder dit jaar verbood de voorzieningenrechter nachtvliegen in de zomer na bezwaar van omwonenden.  DHC vraagt de laatste jaren ontheffing aan voor nachtvliegen om tussen april en oktober een aantal weken in plaats van tot 24.00 uur tot maximaal 01.00 uur te kunnen oefenen. Dit jaar zou dat in zes weken zijn van maandag tot en met donderdag.

Bezwaar

Omwonenden betoogden met succes dat de ontheffing geen jaarlijkse vraag zou moeten zijn. Zeker niet omdat er dit jaar geen missies zijn waarvoor extra geoefend moet worden. Want dat argument gebruikte de Luchtmacht om de noodzaak van nachtvliegen aan te geven. 

Uitdagende training

,,Dat extra uur in de zomer is nodig omdat het in de zomermaanden pas laat donker wordt.  Je kunt niet oefenen met helderheidsversterkers als het nog niet helemaal donker is'', legt majoor Inge van Megen van DHC uit. Bij deze oefeningen gaat het vooral om laagvliegen en landen en opstijgen in het donker, 'de meest uitdagende training'. Na de uitspraak van de voorzieningenrechter heeft DHC inmiddels besloten de aanvraag voor de ontheffing in te trekken. 

Avondvliegperiode

Maar, waarschuwt DHC: ,,De uitspraak van de rechter betekent niet dat er minder gevlogen wordt. De zomeruren verschuiven naar een avondvliegperiode later dit jaar.''  Bovendien worden de uren in de normaal toegestane vlieguren tot 24.00 uur periode meer gevuld. Dat is onder meer mogelijk door zo vroeg mogelijk bij duisternis te gaan vliegen en sneller achter elkaar.

Trainingspartners

,,Meer vliegen in kortere tijd'', zegt majoor van Megen. ,,Omdat het totale aantal nachtvlieguren verminderd is van bijvoorbeeld 100 naar tachtig, moeten we de intensiteit verhogen om genoeg kwaliteit en zwaarte in kortere tijd te oefenen.  Dat betekent bijvoorbeeld dat we met 6 helikopters tegelijk gaan vliegen in plaats van 4. Daarbij gaat de Luchtmacht vragen aan trainingspartners van Landmacht en Marine om samen meer bij duisternis te gaan trainen'', licht Van Megen toe. 

Dat gebeurde nu vaker overdag volgens haar. ,,Door straks bijvoorbeeld in- en uitstappen van infanterie te oefenen in het donker verhoog je de moeilijkheidsgraad en het rendement van de training.''

BN/de Stem,  10-06-17, 07:00

Lex

Aantal klachten over vliegbases blijft dalen

DEN HAAG - Het aantal klachten over het vliegverkeer op militaire vliegbases blijft dalen. Na een piek van bijna 5000 klachten in 2010 is de daling uit 2011 vorig jaar doorgezet tot 4264. Dat staat in de jaarrapportage geluidhinderklachten van de Koninklijke Luchtmacht.

Een belangrijke oorzaak van de daling is het afnemende aantal klachten over helikopterbasis Gilze-Rijen (-416) door veranderde vliegroutes.

Over de vliegbases van Leeuwarden, Volkel en Woensdrecht steeg het aantal klachten. De Luchtmacht schrijft dat in Leeuwarden en Volkel toe aan oefeningen met F16's.

In Woensdrecht verviervoudigde het aantal klachten, vooral door oefenvluchten met AWACS.

Telegraaf,
ma 18 mrt 2013, 16:07

Lex

Defensie wil omwonenden vliegbasis uitkopen

GILZE - Defensie heeft aangeboden om drie families uit te kopen die in de directe omgeving van vliegbasis Gilze-Rijen wonen. Ze ervaren veel overlast door laag overvliegende helikopters. De omwonenden hebben nog niet besloten of ze gebruik maken van het voorstel, liet het ministerie van Defensie woensdag weten.

De drie huizen in Gilze liggen op een steenworp afstand van de vliegbasis, waar tegenwoordig bijna alle Nederlandse legerhelikopters gestationeerd staan. Vooral het laagfrequente geluid van zware Chinook-helikopters veroorzaakt schade aan de woningen. Daarnaast klagen omwonenden over geluidsoverlast.

,,Er was sprake van een uitzonderlijke situatie", lichtte een woordvoerster van Defensie toe. ,,Na nieuw onderzoek hebben we besloten deze families een aanbod te doen."

Telegraaf,
06 feb 2013, 11:25