Politieke toekomst 2010/Rijksbegroting 2011 deel 2

Gestart door Lex, 26/09/2010 | 17:09 uur

Oorlogsvis

Onderofficier,.....luister...stel jij moet als infatarist naar Libie en optrekken naar Benghazi om daar het verzet te ontzetten...
dan ga jij dus het liefst zonder TANKS de grens over..gewoon lekker in je CV90 zonder Tanks om je heen ???

zelfs de oude Russische tanks die Khadaffi heeft T-54 en 64 maken gehakt van je.....maar jij hebt er verstand van toch ? (raar dat je onderofficier bent weet je zeker dat je geen onderofficier van een airsoft-peleton bent ?)

Mourning

Kan best. Ik blijf het kortzichtig vinden. Weet iemand hier of wij over 7, 12, 16 jaar niet ergens in een conflict zijn betrokken waarbij onze tegenstander geen gebruik maakt van bijv. de T-72 of T-80, welke dan ouderwets zijn, maar nog steeds effectief tegen pantserinfanterievoertuigen e.d.?

Gaan we dan volledig afhankelijk zijn van onze ATGW's of Apaches? Lijkt me niet echt een lekker idee, zeker niet als de weersomstandigheden bijv. slecht zijn waardoor eerder genoemde Apaches maar beperkt inzetbaar zijn.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

SMI de Boer

Tanks?? no thanks !!


Bij nacht voel ik me niet happy buiten de bak
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 16:07 uur
Als we de Leo's de deur uit doen, houden we een leger zonder ruggegraat over we kunnen niet meer krachtig optreden. Een leger met alleen de CV90 die we zo hebben zonder tankondersteuning en als enig vuursteun 25 pantserhouwitzers kan nog geen deuk in een pakje boter slaan.
Over het nut van de Tank wordt alleen getwijfeld door mensen die er geen verstand van hebben. Vraag het een infantarist en hij zal toegeven dat hij zich prettiger voelt op het slagveld met Tank-support.

'

Wanneer hebben we voor het laatst een slagveld gehad?                   

De infantarist heeft in Afghanistan zonder de leopard gevechtstank gewerkt, maar met pantserhouwitzers en dat was prima bevallen.

Er waren wel leopards in Afghanistan nl de bergingsleo.    ;)  die hebben de infantarist ook een paar keer uit de brand geholpen 
Er zijn ook leo-bruggenleggers, ook deze gaat er niet uit.   

Maar jij hebt er verstand van, dat zeg je zelf: waar en wanneer heb je dat verstand gekregen?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

BadMuts

Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 16:18 uur
Citaat van: BadMuts op 18/03/2011 | 16:12 uur
Oefeningen worden her en der geschrapt, de getraindheid gaat omlaag maar toch gaan de tankers doodleuk nog veel op oefening.
Die dingen vreten onderhoud, staan elke avond (op oefening dan) wel weer een hele lading aan mankementen te verhelpen.
Op SOB/SOMS (Horsten) kwamen ze savonds en masse binnen. Nou, in mijn ogen vreten ze alleen maar geld op en krijg je er weinig voor terug.

Als je dan toch iets met Leo's nog wil doen, laat ze dan integreren in een Painfbat voor een deel.

Dat kost geen geld, ze integreren in een Painfbat?  Dat kost even veel want de "hele lading aan mankementen" blijft........ en blijven ze geld "vreten"


Er staat ook "voor een deel".
Dus niet alle Leo's, maar een beperkt aantal. De rest in de verkoop smijten.

Ben wel met je eens dat het integreren ook weer genoeg geld zou kosten, maar dit was een idee wat door iemand anders hier geopperd werd.
Mijn voorkeur geniet het echter niet.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 16:19 uur
Citaat van: dudge op 18/03/2011 | 16:17 uur
Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 16:14 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 16:07 uur

Ik hoop dat er een verzoek komt dat Nederland een Tank-bataljon gereed kan houden voor inzet in Libie (mocht het daar uit de hand lopen).


Dan moet er eerst een andere VN-resolutie komen...

Verzoek van Tunesië voor grensversterking?

Dat is niet een inzet in Libië...........

En niet zinvol... Leo's in de Libische woestijn maken wellicht een meer dan uitstekende indruk. Maar zelfs met een nieuw VN mandaat is Nederland niet bereidt deze in te zetten...

De VOC mentaliteit ligt eeuwen achter ons (helaas)

onderofficier

Citaat van: dudge op 18/03/2011 | 16:17 uur
Citaat van: onderofficier op 18/03/2011 | 16:14 uur
Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 16:07 uur

Ik hoop dat er een verzoek komt dat Nederland een Tank-bataljon gereed kan houden voor inzet in Libie (mocht het daar uit de hand lopen).


Dan moet er eerst een andere VN-resolutie komen...

Verzoek van Tunesië voor grensversterking?

Dat is niet een inzet in Libië...........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: BadMuts op 18/03/2011 | 16:12 uur
Oefeningen worden her en der geschrapt, de getraindheid gaat omlaag maar toch gaan de tankers doodleuk nog veel op oefening.
Die dingen vreten onderhoud, staan elke avond (op oefening dan) wel weer een hele lading aan mankementen te verhelpen.
Op SOB/SOMS (Horsten) kwamen ze savonds en masse binnen. Nou, in mijn ogen vreten ze alleen maar geld op en krijg je er weinig voor terug.

Als je dan toch iets met Leo's nog wil doen, laat ze dan integreren in een Painfbat voor een deel.

Dat kost geen geld, ze integreren in een Painfbat?  Dat kost even veel want de "hele lading aan mankementen" blijft........ en blijven ze geld "vreten"
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

#1364
Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 16:07 uur

Ik hoop dat er een verzoek komt dat Nederland een Tank-bataljon gereed kan houden voor inzet in Libie (mocht het daar uit de hand lopen).


Dan moet er eerst een andere VN-resolutie komen...
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

BadMuts

Citaat van: Oorlogsvis op 18/03/2011 | 16:07 uur
Als we de Leo's de deur uit doen, houden we een leger zonder ruggegraat over we kunnen niet meer krachtig optreden. Een leger met alleen de CV90 die we zo hebben zonder tankondersteuning en als enig vuursteun 25 pantserhouwitzers kan nog geen deuk in een pakje boter slaan.
Over het nut van de Tank wordt alleen getwijfeld door mensen die er geen verstand van hebben. Vraag het een infantarist en hij zal toegeven dat hij zich prettiger voelt op het slagveld met Tank-support.

Het is alleen al heel triest dat ieder jaar de Tanks weer ter discussie staan en dat de overheid niet bereid is voldoende geld in defensie te steken.

Ik hoop dat er een verzoek komt dat Nederland een Tank-bataljon gereed kan houden voor inzet in Libie (mocht het daar uit de hand lopen).

Wanneer gaat de Leo nou nog mee de poort uit? In afghanistan waren ze ook niet....

Oefeningen worden her en der geschrapt, de getraindheid gaat omlaag maar toch gaan de tankers doodleuk nog veel op oefening.
Die dingen vreten onderhoud, staan elke avond (op oefening dan) wel weer een hele lading aan mankementen te verhelpen.
Op SOB/SOMS (Horsten) kwamen ze savonds en masse binnen. Nou, in mijn ogen vreten ze alleen maar geld op en krijg je er weinig voor terug.

Als je dan toch iets met Leo's nog wil doen, laat ze dan integreren in een Painfbat voor een deel.

BadMuts

Citaat van: Lex op 18/03/2011 | 15:49 uur
Nederland gaat minder landen helpen

DEN HAAG - Nederland brengt het aantal landen waarmee het een ontwikkelingsrelatie heeft terug van 33 naar vijftien.

Het kabinet heeft dat vrijdag besloten op voorstel van staatssecretaris Ben Knapen voor Ontwikkelingssamenwerking. De gedachte achter het lagere aantal landen is dat de effectiviteit van de hulp omhoog gaat.

© ANP
Uitgegeven: 18 maart 2011 15:44
Laatst gewijzigd: 18 maart 2011 15:46

Als daarmee het budget van Ontwikkelingssamenwerking ook omlaag gaat.....dan vind ik het een goed besluit.
Beter dat geld in eigen land steken waar het nu ook hard nodig is.

Oorlogsvis

Als we de Leo's de deur uit doen, houden we een leger zonder ruggegraat over we kunnen niet meer krachtig optreden. Een leger met alleen de CV90 die we zo hebben zonder tankondersteuning en als enig vuursteun 25 pantserhouwitzers kan nog geen deuk in een pakje boter slaan.
Over het nut van de Tank wordt alleen getwijfeld door mensen die er geen verstand van hebben. Vraag het een infantarist en hij zal toegeven dat hij zich prettiger voelt op het slagveld met Tank-support.

Het is alleen al heel triest dat ieder jaar de Tanks weer ter discussie staan en dat de overheid niet bereid is voldoende geld in defensie te steken.

Ik hoop dat er een verzoek komt dat Nederland een Tank-bataljon gereed kan houden voor inzet in Libie (mocht het daar uit de hand lopen).

Lex

Nederland gaat minder landen helpen

DEN HAAG - Nederland brengt het aantal landen waarmee het een ontwikkelingsrelatie heeft terug van 33 naar vijftien.

Het kabinet heeft dat vrijdag besloten op voorstel van staatssecretaris Ben Knapen voor Ontwikkelingssamenwerking. De gedachte achter het lagere aantal landen is dat de effectiviteit van de hulp omhoog gaat.

© ANP
Uitgegeven: 18 maart 2011 15:44
Laatst gewijzigd: 18 maart 2011 15:46

IPA NG

Daarbij komt dat de Leopard helemaal niet zo vreselijk duur is om te hebben.

Als men nu de bataljon zou opheffen en de tanks verdeelde over de infanteriebataljons dan kon ik het nog enigszins begrijpen, desnoods met een nog verder reductie...
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

battle10

Vervanging, omdat je dan de leo optimaal kunt inzetten bij missies in foute landen.  Dat is toch het enige wat de overheid nog wil?

Of upgraden naar de Leo 2A7.
Dan komen de succesverhalen binnen, en denkt het kabinet donders waarom niet eerder gedaan.

Iemand van 11 tank vertelde me dat destijds in Servie de Leo een groot afschrikwekkend effect had, ook zonder dat ze eerst in actie moesten komen.
De psychologie van de tank. Gratis en voor niks.