De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

A.J.

Citaat van: Jooop op 01/02/2019 | 21:37 uur
Ik denk dat ik de enige ben die het met hem eens is over de Navo, overbodig!

Er moet gewoon een EU leger komen en blijkbaar gaat dat niet zonder een push, dat Trump misschien gaat geven.

En wat precies verandert er dan tov de huidige situatie?  En wat ben je van plan met Canada?

Jooop

#880
Citaat van: Lex op 01/02/2019 | 23:54 uur
Als dit de reactie is op mijn vraagstelling, dan trek ik mijn conclusies over je bijdrage.

Welk antwoord vraag je als de heren in Brussel een bunch of pussies zijn?

Zij hebben een zetje nodig om tot een besluit te komen. Antwoord ligt er (EU leger) maar ze schuiven de probleem maar voor hun uit ipv op te lossen.
Wat mij betreft mag Trump de zetje wel geven.

Nood breekt altijd de wet, het is net als de vluchtstrook gebruiken om te pissen op de snelweg.

Lex

Citaat van: Jooop op 01/02/2019 | 23:33 uur
Zal zeker niet makkelijk zijn.

Maar goed, de een zijn dood is de ander zijn brood. Als de NAVO ophoud moeten de heren in Brussel flink achter de oren krabben en toch met iets komen.
Als dit de reactie is op mijn vraagstelling, dan trek ik mijn conclusies over je bijdrage.

Jooop

Zal zeker niet makkelijk zijn.

Maar goed, de een zijn dood is de ander zijn brood. Als de NAVO ophoud moeten de heren in Brussel flink achter de oren krabben en toch met iets komen.

Lex

Citaat van: Ros op 01/02/2019 | 22:05 uur
Dezelfde vragen kan je stellen als het de NAVO betreft.
Hoezo?
Verklaar je nader.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/02/2019 | 21:52 uur
Ik zie een Italiaan nog niet aan Nederland dicteren dat wij op safari moeten gaan als wij er geen belang in zien.

En dat zie ik de NAVO/VS ook niet toe in staat. Meedoen is een nationale keuze als het geen Artikel 5 situatie is.

Citaat van: Lex op 01/02/2019 | 21:57 uur
Het staat eenieder vrij om hier een stelling te poneren, maar dat leidt dan tot wedervraag/wedervragen.
Je stelt dat er een EU leger moet komen.
Derhalve om te beginnen navolgende vragen:
1. Binnen welke termijn?
2. Gezien de huidige verhoudingen binnen de EU:
a. wat is de samenstelling?
b. wat is de grootte?
c. hoe zit de bevelsstructuur in elkaar, hoe is/wordt deze opgebouwd?
d. wie bepaalt inzet ikv uitzending/missies?
e. wat is de geografische enveloppe qua inzet?
f. hoe denk je het verschil in arbeidsvoorwaarden aan te pakken cq te overbruggen?
g. welke taalvoering zal er zijn?
h. zal er ook het recht van veto zijn?

En zo zullen er veel meer vragen opduiken.

Dezelfde vragen kan je stellen als het de NAVO betreft.

Lex

Citaat van: Jooop op 01/02/2019 | 21:37 uur
Ik denk dat ik de enige ben die het met hem eens is over de Navo, overbodig!
Er moet gewoon een EU leger komen en blijkbaar gaat dat niet zonder een push, dat Trump misschien gaat geven.
Het staat eenieder vrij om hier een stelling te poneren, maar dat leidt dan tot wedervraag/wedervragen.
Je stelt dat er een EU leger moet komen.
Derhalve om te beginnen navolgende vragen:
1. Binnen welke termijn?
2. Gezien de huidige verhoudingen binnen de EU:
a. wat is de samenstelling?
b. wat is de grootte?
c. hoe zit de bevelsstructuur in elkaar, hoe is/wordt deze opgebouwd?
d. wie bepaalt inzet ikv uitzending/missies?
e. wat is de geografische enveloppe qua inzet?
f. hoe denk je het verschil in arbeidsvoorwaarden aan te pakken cq te overbruggen?
g. welke taalvoering zal er zijn?
h. zal er ook het recht van veto zijn?

En zo zullen er veel meer vragen opduiken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#874
Citaat van: Jooop op 01/02/2019 | 21:37 uur
Ik denk dat ik de enige ben die het met hem eens is over de Navo, overbodig!

Er moet gewoon een EU leger komen en blijkbaar gaat dat niet zonder een push, dat Trump misschien gaat geven.

In een kippenhok met slechts ego haantjes zie ik het de komende decennia niet gebeuren.

Al zouden de Amerikanen ons de rug toekeren, dan nog kan een NAVO structuur gehandhaafd blijven al zal er dan driftig en zonder gezeik geïnvesteerd moeten worden in capaciteiten die dan noodzakelijk zijn om de eigen broek, vanuit eigen kracht, op te kunnen houden.

Ik zie een Italiaan nog niet aan Nederland dicteren dat wij op safari moeten gaan als wij er geen belang in zien.

Jooop

Ik denk dat ik de enige ben die het met hem eens is over de Navo, overbodig!

Er moet gewoon een EU leger komen en blijkbaar gaat dat niet zonder een push, dat Trump misschien gaat geven.

Ros

Ieder land krijgt de leiderschap die het verdient............

Ace1

Voormalig Navo-ambassadeur over Trump: 'Europa is kind van de rekening'

INTERVIEW Na het aantreden van Donald Trump gebeurt waar Ivo Daalder, de Amerikaanse oud-ambassadeur bij de Navo, al bang voor was. De wereld zit zonder leider en de naoorlogse wereldorde brokkelt af.

De kaalslag in het Amerikaanse buitenlandse beleid doet hem pijn. Onder Donald Trump neemt de Verenigde Staten afstand van het leiderschap van de wereld. Dat leidt tot grote schade, concluderen Ivo Daalder en co-auteur James. M. Lindsay in hun boek De lege troon. Het zo zorgvuldig opgebouwde bouwwerk dat de westerse wereld na de Tweede Wereldoorlog vrijheid, veiligheid en welvaart bracht, brokkelt af. De Amerikaanse 'troonsafstand' zorgt voor een machtsvacuüm en toenemende chaos. Wie neemt de troon over?

Daalders oordeel over Donald Trump is daarom hard. ,,Hij ziet het Amerikaanse leiderschap niet als een oplossing van problemen, het leiderschap zelf is voor hem een probleem'', zegt de directeur van de Chicago Council on Global Affairs, een denktank voor buitenlands beleid. ,,Trump denkt als zakenman, niet als staatsman. Elke relatie is er een van winnen en verliezen. Volgens hem heeft het Amerikaanse buitenlandse beleid andere landen altijd alleen maar versterkt en hij vindt dat leiderschap veel te duur. Daarom vindt hij het nu tijd om te zeggen: wij gaan onszelf versterken ten koste van anderen.''

Dat leidt tot een afschrikwekkend rondje over de wereld. Trump stapt meteen uit het Aziatische handelsakkoord TTP en uit het Klimaatakkoord. De buurlanden krijgen ervanlangs. Het handelsverdrag NAFTA met Canada en Mexico is 'slecht voor Amerika' en moet worden aangepast. Canada wordt getroffen door importbeperkingen op staal, Mexico moet opdraaien voor de kosten van Trumps muur langs de gemeenschappelijke grens. ,,De relaties zijn sterk verslechterd'', oordeelt de 58-jarige Daalder, die Nederlandse wortels heeft. Hij werd geboren in Den Haag.

Verwaarloosd
In Latijns-Amerika richt Trump zich vooral tegen de 'linksradicalen' in Cuba, Nicaragua en Venezuela. ,,De rest wordt verwaarloosd. Net als in Afrika slaat China daar nu zijn slag. China investeert er nu al meer dan Amerika en wordt er de grootste handelspartner'', legt de politicoloog uit. Trump krijg wel steun voor zijn aanpak van China. Daalder: ,,Zijn kritiek op de oneerlijke handelspraktijken krijgt brede steun en terecht. Hoewel je over de gevolgde tactiek nog kunt discussiëren.''

In het Midden-Oosten vullen Rusland en Iran het gat dat de VS al onder Barack Obama heeft laten vallen. Trumps beleid jegens Rusland noemt hij tweeslachtig.

Het Congres stelt zich met sancties veel harder op dan de president. ,,Zijn visie is anders dan die van zijn adviseurs, diplomaten en strijdkrachten. Waarom weten we niet. Daar zal de speciale aanklager Robert Mueller met zijn onderzoek naar de banden met Rusland straks hopelijk een duidelijk antwoord op geven.'' Maar het grootste kind van de rekening zijn Europa en de Navo. ,,Hij kijkt al 30 jaar naar Europa als een regio die het de laatste zeventig jaar goed heeft gedaan omdat de VS zorgde voor alle veiligheid. Hij wil dat Europa nu de eigen broek gaat ophouden. In zijn wereldvisie heeft Amerika geen vrienden maar concurrenten. Ook in Europa. Weet je wat hij zei tegen president Macron? 'Ik zal China aanpakken en daarna gaan we achter de grote vijand aan en dat zijn jullie. Europa'.''

Navo overbodig
Kort na zijn aantreden noemt Trump de Navo 'overbodig'. Hij heeft er afstand van genomen maar in de grond van zijn hart vindt hij dat nog steeds, aldus Daalder. ,,Over Artikel 5 van het Handvest, een aanval op een is een aanval op allen, praat Trump liever niet. Hij hecht geen waarde aan de collectieve veiligheid waarvoor je als Navo-lid garant moet staan. Dat betekent immers dat je niet meer de volledige controle hebt over je eigen besluitvorming. Ik houd mijn hart vast over wat hij met de Navo gaat doen, want als het aan hem ligt, stapt hij eruit.''

Is het misschien ook beter dat Donald Trump niet op de troon zit?

Daalder: ,,Daar gaat het niet om. Het gaat om het leiderschap van Amerika waarvan hij de personificatie is. Het leiderschap dat wordt verwoord in de ontslagbrief van zijn minister van Defensie Jim Mattis. Met de onheilspellende boodschap dat de normen en ideeën over buitenlands beleid waar Mattis 40 jaar voor heeft gestreden, niet overeenkomen met die van de president.''

Het vertrek van Mattis heeft grote gevolgen, zegt Ivo Daalder. Met Mattis is iedereen die in het Witte Huis toezag op het Amerikaanse leiderschap vertrokken. Van nationaal veiligheidsadviseur Herbert McMaster tot de stafchef van het Witte Huis, John Kelly. Trump laat zich door niemand meer leiden. ,,In 2018 werd duidelijk dat hij niet meer wilde luisteren naar zijn adviseurs. De Trump-regering werd Donald Trump. De adviseurs werden ontslagen of ze gingen zelf weg. De opvolgers leggen hem geen strobreed in de weg of houden hem op het pad dat hij volgt. Hij gaat nu absoluut door waar hij al mee bezig was'', aldus de politicoloog.

Het gaat van 'America First' en 'America Alone' naar 'Trump Alone'. ,,Hij wil nu zijn belofte van 'beste dealmaker' waarmaken, want de strijd om herverkiezing komt eraan. Ik denk ook wel dat er een deal komt met China over de handelsrelatie. Met Noord-Korea is dat nog maar de vraag.''

Als Trump de troon niet vult, dan zijn er twee alternatieven. De troon blijft leeg of China gaat hem opvullen.

Daalder: ,,Europa en Rusland kunnen het niet. Een lege troon zorgt voor de terugkeer naar de 19de eeuwse situatie met een dominant nationalisme en we weten waar dat op uitdraait. China heeft een ander wereldbeeld, zonder politieke vrijheid. China denkt niet in bondgenoten en vrienden, het denkt in cliënten. Maar, het blijft de vraag of China dat wel aankan. Het kampt nog met veel interne problemen. Van afnemende economische groei tot een grote nationale schuldenberg, milieuverontreiniging en vergrijzing. Dan kun je geen leider van de wereld zijn.''

Is alle schade nog wel te repareren, zeker na een eventuele tweede termijn van Donald Trump?

Daalder: ,,Elke dag dat dit doorgaat, wordt het moeilijker. Het gaat vooral over vertrouwen en dat brokkelt af. En het is net als in een huwelijk, als het vertrouwen is geschonden, is dat heel lastig te repareren. In 2020 en 2021 is het nog te herstellen, na acht jaar Trump niet.''

Daarom hoopt Daalder op een snelle kentering. ,,De liberale wereldorde staat op het spel en die heeft ook de VS zelf meer veiligheid, vrijheid en welvaart gebracht. Hopelijk gaat daar het komend jaar het debat over in Amerika'', zegt Daalder. ,,Met de mondiale liberale rechtsorde is het een beetje zoals met zuurstof. Je weet pas hoe belangrijk het is als het er niet meer is. Trumps politiek staat haaks op de wereldgeschiedenis. Nu gaan we terug naar de tijd van concurrentie tussen machten, machtsstrijd en oorlog.''

https://www.bndestem.nl/buitenland/voormalig-navo-ambassadeur-over-trump-Europa-is-kind-van-de-rekening~a2bda5af/

Lex

Geannoteerde agenda bijeenkomst NAVO-ministers van Defensie op 13 en 14 februari 2019 te Brussel

Brief waarin oa uitdagingen richting NL krijgsmacht staan benoemd.

Kamerstul, 01-02-2019

Huzaar1

Citaat van: Parera op 01/02/2019 | 12:44 uur
Huzaar heb jij zelf geen softwareupdate nodig? Je valt in herhaling :angel:

Onderschat de kracht van softwareupdates niet he  :sleep:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 01/02/2019 | 12:22 uur
Wacht maar, straks, met de volgende softwareupdate, zijn we onverslaanbaar.

Huzaar heb jij zelf geen softwareupdate nodig? Je valt in herhaling :angel:

Huzaar1

Citaat van: Ros op 01/02/2019 | 11:52 uur
De Russen zullen zwaar onder de indruk zijn...

Wacht maar, straks, met de volgende softwareupdate, zijn we onverslaanbaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"