De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 22/01/2019 | 16:27 uur
Hoe zit het nu met die Uzi?  Ik krijg mijn hoofd er niet bij dat zo'n smg een ideaal standaard dienstwapen zou zijn.

De Uzi werd midden jaren 50 ingevoerd (eerst marine en later de overige kmd) als vervanger van diverse bestaande smg types en de m1 karabijn.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Hoe zit het nu met die Uzi?  Ik krijg mijn hoofd er niet bij dat zo'n smg een ideaal standaard dienstwapen zou zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Ik denk dat er vrij weinig bestand is tegen een hoog intensiteits conflict in een nucleaire arena. Niets meer waar we vandaag de dag aan hangen.

Na 4 weken worden radioverbindingen met kaart en kompas de standaard.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 21/01/2019 | 11:21 uur
Betreft straling, ik verwoordde dat ook niet heel juist, dat was n.m.m niet het hoofdprobleem. Het gaat me meer om de kwetsbaarheid van al die verbindingen, in een nucleaire arena gaat zo'n bevelvoeringssysteem het niet lang uithouden, vanaf dag 1 zal dat ontregeld zijn. Ik verwijt het ook niet BV KL, maar de NATO. Dat was hun spel. Ik begrijp dat deze oefening 10 keer zo groot was als de huidige oefeningen van de NATO , maar het laatste NATO field HQ wat ik heb bezocht liet een staf en leiding zien met opgetuigde ondersteuning welke 1000 keer zo klein is als we in de video zien.

Je moet niet uit het oog verliezen dat zo'n "mini" HQ van tegenwoordig niet een doordachte militaire beslissing is geweest maar puur een door bezuinigingen en doelmatigheid buzzwoorden gedreven oplossing is. Vroeger was alles 15 dubbel uitgevoerd, al blies je driekwart van een HQ op dan nog ging de oorlog door alsof er niks was gebeurd. Er was een redundancy van heb ik jou daar. Als we tegenwoordig 1 hoge pax, de staftent of een enkele verbinding uitnemen dan stort het hele circus inelkaar.

Citaat
Gelukkig doen we dat al wat anders maar nog steeds zijn die verbindingen en CIS alleen maar aan het groeien. Geldt ook voor JIVC in het algemeen bij ons.

Ik weet niet of het beter is, het werkt bij al dat peacekeeping geneuzel maar niet bij een grootschalig staal op staal conflict. Dan moet je verliezen kunnen incasseren.

Huzaar1

Dit komt uit een vrijgegeven rapport van het US Air Command, het is een analyse van de Soviet Reactie op het 'Star Wars' programma van de VS. Het omvat enkele algemene aannames over de Soviet aanvals strategie. ik denk niet dat de Russen nu iets anders van plan zijn. De Nucleaire torpedo was destijds een van de mogelijke 'antwoorden' op het SDI, maar technologie schoot toen te kort. Vandaar dat we dat ding nu pas onlangs zagen. De Amerikanen zijn er nooit door verrast.

Interessante leesstof:

In summary, the Soviets believe a war-fighting strategy must
simultaneously pursue the aims of defeating and destroying the
enemy while assuring the survival of the Soviet Union as a viable
political and military state. They have integrated their
offensive and defensive strategies into a single war-fighting
strategy.

Victory Is Possible
Victory is possible means the Soviet armed forces plan to
fight and win wars instead of reaching a stalemate. The Soviets
believe the synergistic effect from combining their
strategic-offensive forces and strategic-defensive forces and
civil defense forces will achieve victory for their nation.
(17s62) Since the Soviets believe a nuclear war is possible and
survivable; the Soviets reason that their military has three basic
functionss (1) to restrain US foreign policy and US forces from
protecting its vital interests, (2) to fight and win a war if it
should occur, and (3) to ensure the survivability of Soviet Union
as a dominant force. (4iili) Lord Chalfont, a British defense
analyst, made a definitive statement summarizing this theme, "A
study of the most authoritative strategic writings from the Soviet
Union -that of SoKolowsecy, Ivanov, Gorshkov, and Kulikov among
others- indicates that the concept of fighting and winning a
nuclear war is at the heart of Russian military doctrine." (2s52)
It Pays To Strike First
The principles of war most often cited in Soviet military
thought includes surprise, initiative, mass, shock, and momentum.
(8s149) These principles are satisfied by a first-strike
strategy. While the Soviets have never stated their intent to
achieve or execute a first-strike capability, this capability
would satisfy the principles of war that dominate their military
thought. Deane indicates that Soviets could prefer a first-strike
strategy in order to minimize the impact of a retaliatory strike
or first-strike. (419) By striking first, the Soviets believe
the enemy will be operating from a degraded and reactive mode and
surrounded by chaos. (8149) The strategic rocket forces support
these principles in the strategic nuclear spectrum. ICBI's can be
launched without warning, and they provide massive destructive
capabi l ity.
Restraint Is Foolhardy
The Soviets believe restraint in war could cause a loss of the
initiative or prevent a decisive victory. The Soviets want to
apply overwhelming forces for a quick, decisive victory. (6s70)
Once the war has begun, their strategy is to defeat the enemy in
the shortest time. (St150) Soviet targeting for its ballistic
missile forces has two general objectives: (1) to attain greatest
possible destruction of enemy military forces, especially nuclear
forces, and (2) to destroy selected key political and economic
targets which inhibit the enemy's ability to sustain the war
effort and overcomes his will to resist. (4118)

Numbers Matter
According to Baxter, one of the most important Soviet
principles of war is military preparedness. As such, the Soviets
believe in having strong military forces- in being. (1t23) Gray
aptly described this point when saying, "From the Soviet
perspective, one cannot be too strong militarily." (674)
Lamberth doesn't think the Soviets have an obsession with numeric
superiority, but he does point out that superiority does provide
Soviet political leaders, in peacetime, more freedom to act in a
given crisis. In wartime, numeric superiQrity does provide a
cushion of reserve forces. (32s150)

https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a181220.pdf
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: A.J. op 21/01/2019 | 11:16 uur
Dat de signalen tegenwoordig vnl digitaal en versleuteld zijn wil niet zeggen dat je niets uitstraalt... Kijk naar het hele verbindingcircus wat tegenwoordig opgetuigd moet worden van TITAAN t/m BMS en van Internet t/m PRR en dan moeten we vooral de Link 11B, 16, wapen WWAN's, LAN, WAN, GPS, SATCOM, Tiger XS en weet ik het allemaal wat niet vergeten. Het is niet voor niets dat die CIS clubs gigantisch groot zijn geworden.

Maar goed, dat is ook weer een probleem waar we aan moeten wennen, we konden jarenlang ons gang gaan omdat de missies toch vrij laag in het geweldsspectrum lagen en we tegenstanders hadden die net aan paard konden rijden maar die tijden zijn echt veranderd.

Over niet al te lange tijd mag Jan Kaas zijn telefoon ook weer thuis laten op oefening, die voorspelling durf ik wel te doen en dan heb je de poppen weer aan het dansen.

Ik vind het gewoon wel gaaf die trip down memory lane.

Betreft straling, ik verwoordde dat ook niet heel juist, dat was n.m.m niet het hoofdprobleem. Het gaat me meer om de kwetsbaarheid van al die verbindingen, in een nucleaire arena gaat zo'n bevelvoeringssysteem het niet lang uithouden, vanaf dag 1 zal dat ontregeld zijn. Ik verwijt het ook niet BV KL, maar de NATO. Dat was hun spel. Ik begrijp dat deze oefening 10 keer zo groot was als de huidige oefeningen van de NATO , maar het laatste NATO field HQ wat ik heb bezocht liet een staf en leiding zien met opgetuigde ondersteuning welke 1000 keer zo klein is als we in de video zien. Gelukkig doen we dat al wat anders maar nog steeds zijn die verbindingen en CIS alleen maar aan het groeien. Geldt ook voor JIVC in het algemeen bij ons.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

Citaat van: Huzaar1 op 21/01/2019 | 09:43 uur
Weet ik niet, volgens mij was de mobilisatie wel op orde. Het is de inrichting van de 15 miljoen kantoortjes, tv kabels, beeldschermen, informatieschermen, ordenanncen en totale afhankelijkheid ( ttain as you fight) van analoge verbindingen in praktisch elk spectrum op een manier dat je A. Een hoop straling afgeeft. Waar die lui zitten, daar komen wel wat bommen op en B. Je kunt je zo toch niet voorstellen dat ze zelf zouden verwachten te gaan vechten.

Dat de signalen tegenwoordig vnl digitaal en versleuteld zijn wil niet zeggen dat je niets uitstraalt... Kijk naar het hele verbindingcircus wat tegenwoordig opgetuigd moet worden van TITAAN t/m BMS en van Internet t/m PRR en dan moeten we vooral de Link 11B, 16, wapen WWAN's, LAN, WAN, GPS, SATCOM, Tiger XS en weet ik het allemaal wat niet vergeten. Het is niet voor niets dat die CIS clubs gigantisch groot zijn geworden.

Maar goed, dat is ook weer een probleem waar we aan moeten wennen, we konden jarenlang ons gang gaan omdat de missies toch vrij laag in het geweldsspectrum lagen en we tegenstanders hadden die net aan paard konden rijden maar die tijden zijn echt veranderd.

Over niet al te lange tijd mag Jan Kaas zijn telefoon ook weer thuis laten op oefening, die voorspelling durf ik wel te doen en dan heb je de poppen weer aan het dansen.

Citaat
Bek valt er elke keer van open.  ;D

Ik vind het gewoon wel gaaf die trip down memory lane.

Huzaar1

Weet ik niet, volgens mij was de mobilisatie wel op orde. Het is de inrichting van de 15 miljoen kantoortjes, tv kabels, beeldschermen, informatieschermen, ordenanncen en totale afhankelijkheid ( ttain as you fight) van analoge verbindingen in praktisch elk spectrum op een manier dat je A. Een hoop straling afgeeft. Waar die lui zitten, daar komen wel wat bommen op en B. Je kunt je zo toch niet voorstellen dat ze zelf zouden verwachten te gaan vechten.

Bek valt er elke keer van open.  ;D


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: A.J. op 20/01/2019 | 21:53 uur
Dit was Atlantic Lion uit 1983. Certain Strike was '87 en Free Lion was in '88. Het waren allen wel REFORGERS overigens.

I stand corrected. Dank voor de uitleg. In '83 zat ik nog op de kleuterschool (zo heette dat toen nog)  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

A.J.

#827
Citaat van: Huzaar1 op 21/01/2019 | 00:08 uur
Wat ik altijd wel enorm bijzonder vind is die HQ's van die tijd, en hoe de oefening door de bevelsstaf en co wordt ondersteund en geleid. TV beelden om troepenbewegingen door te sturen naar andere staven? Absurd. En de hoeveelheid comms, verbindingen en de analoge kwetsbare zooi en de afhankelijkheid van zo enorm veel signalen is te gek. Indien het poep was geworden kun je deze hele kermis opdoeken.

We zijn juist tegemwoordig veel afhankelijker van comms en verbindingen geworden. En omdat we in die tijd wisten dat alles analoog , kwetsbaar en direct af te luisteren was bestond er een veel grotere verbindingsdiscipline dan tegenwoordig het geval is. Toen ging echt alleen het noodzakelijke de ether in en dan ging het met matrixen, waco sleutels en verbindingswoorden... Mocht de verbinding uitplokken hadden we nog ordonnansen, runners en allerlei andere back ups tot vlagsignalen aan toe.

Flyguy

#826
Citaat van: Huzaar1 op 21/01/2019 | 00:08 uur
Wat ik altijd wel enorm bijzonder vind is die HQ's van die tijd, en hoe de oefening door de bevelsstaf en co wordt ondersteund en geleid. TV beelden om troepenbewegingen door te sturen naar andere staven? Absurd. En de hoeveelheid comms, verbindingen en de analoge kwetsbare zooi en de afhankelijkheid van zo enorm veel signalen is te gek. Indien het poep was geworden kun je deze hele kermis opdoeken.

Dat was de algemene consensus binnen de NAVO en het Warschaupact toch? Dat de KL één grote kwetsbare zooi was met een veel te lastig uit te voeren mobilisatieplan. Vandaar dat ze ook precies in de NL sector half Polen(?) naar binnen wilden sturen om eens even lekker tussen de dienstplichtigen huis te houden.

Maar wat jij zegt valt me idd op aan veel van die NIMH beelden van vroeger, zo veel complexe stappen in o.a. het hele comms proces enzo. Het lijkt wel een WO2 veldhoofdkwartier ver achter de linies, terwijl het één grote nucleaire contested bedoeling was daar op de laagvlakte.

Oorlogvoering op het land is echt zo'n ontzettend complex spelletje, vele male lastiger dan oorlog op zee om te controleren. Haast niet voor te stellen hoe het gegaan zou zijn en ik ben blij dat ik dat nooit heb meegemaakt  ;D

Huzaar1

Wat ik altijd wel enorm bijzonder vind is die HQ's van die tijd, en hoe de oefening door de bevelsstaf en co wordt ondersteund en geleid. TV beelden om troepenbewegingen door te sturen naar andere staven? Absurd. En de hoeveelheid comms, verbindingen en de analoge kwetsbare zooi en de afhankelijkheid van zo enorm veel signalen is te gek. Indien het poep was geworden kun je deze hele kermis opdoeken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#824
Citaat van: Sparkplug op 20/01/2019 | 21:46 uur
Deze oefening was niet in 1979. Het jaar 1984 is niet alleen op Youtube te lezen, maar is ook te zien aan de Nederlandse Leopard 2 (13:59) en de serenade voor koningin Beatrix (20:00).

Ja ik begrijp ook even niet hoe ik bij 1979 gekomen ben.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

#823
Citaat van: Sparkplug op 20/01/2019 | 21:46 uur
Deze oefening was niet in 1979. Het jaar 1984 is niet alleen op Youtube te lezen, maar is ook te zien aan de Nederlandse Leopard 2 (13:59) en de serenade voor koningin Beatrix (20:00).

Dit was Atlantic Lion uit 1983. Certain Strike was '87 en Free Lion was in '88. Het waren allen wel REFORGERS overigens.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 20/01/2019 | 20:26 uur
A time for commitment. Een Britse Documentaire over een Navo oefening in 1979. Free Lion, een Nederlands geleide NAVO oefening met voornamelijk Nederlandse eenheden.

Deze oefening was niet in 1979. Het jaar 1984 is niet alleen op Youtube te lezen, maar is ook te zien aan de Nederlandse Leopard 2 (13:59) en de serenade voor koningin Beatrix (20:00).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.