De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Parera

Citaat van: Umbert op 29/06/2018 | 13:15 uur
Denk als Rutte slim is dat hij wat extra f35 moet kopen en een BMD shooter, geloof dat Trump aardig blij zal zijn, maar hij zal een duidelijk grotere inspanning qua geld van nederland in het vooruitzicht moeten zetten. iets van boter bij de vis, hij moet niet de pacifist blijven uithangen.
Inderdaad dat zal Trump wel blij maken maar ik denk niet dat die extra F-35's prio hebben bij Rutte op dit moment. Ik denk dat als we gewoon beloven sneller dan nu gepland naar die 2% te stijgen dat het ook geen probleem zal zijn. Blijkbaar heeft Merkel de ''zwaarste tik'' gehad van Trump per brief.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 29/06/2018 | 13:15 uur
Denk als Rutte slim is dat hij wat extra f35 moet kopen en een BMD shooter, geloof dat Trump aardig blij zal zijn, maar hij zal een duidelijk grotere inspanning qua geld van nederland in het vooruitzicht moeten zetten.

Beide onderwerpen kan hij redelijk veilig op de agenda zetten, het zou mij immers niets verbazen als zowel extra F35A als SM-3 in de defensienota 2020 zullen worden opgenomen.

Umbert

Citaat van: Harald op 29/06/2018 | 09:04 uur
Heeft Rutte al wat te lezen in het vliegtuig op de heenreis naar de VS..  ;)

Denk als Rutte slim is dat hij wat extra f35 moet kopen en een BMD shooter, geloof dat Trump aardig blij zal zijn, maar hij zal een duidelijk grotere inspanning qua geld van nederland in het vooruitzicht moeten zetten. iets van boter bij de vis, hij moet niet de pacifist blijven uithangen.

Harald



Parera

Citaat van: Zander op 22/06/2018 | 14:16 uur
Niet alleen op het gebied van industrie maar ook politiek/diplomatiek en natuurlijk militair.
De enige manier om dat militair op te vangen is (slik) vermoed ik een EUropese krijgsmacht.
EU-krijgsmacht zie ik niet gebeuren, daar zullen de o.a. Italianen en Fransen nooit mee in stemmen.
Dan verliezen ze hun macht over hun grote defensies, voor Nederland zou het nog niet eens het slechtste idee ooit zijn. Niet dat het welkom is maar ja.

Een ''EU defensie raad'' dat gaat wel gebeuren met of zonder de NAVO.

Sparkplug

Citaat van: Zander op 22/06/2018 | 14:16 uur
Niet alleen op het gebied van industrie maar ook politiek/diplomatiek en natuurlijk militair.
De enige manier om dat militair op te vangen is (slik) vermoed ik een EUropese krijgsmacht.

Met als gevolg dat men dan nog veel meer moet investeren dan ze nu eigenlijk willen.

Weet niet wat er voor nodig is om een tweede termijn voor Trump uit te sluiten, maar een vertrek uit de NAVO draagt daar waarschijnlijk wel aan bij.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zander

Citaat van: Parera op 22/06/2018 | 13:34 uur
Dat is ook wat ik schreef, hij kan het doen maar dat betekend zijn einde als president.

Er uitstappen zie ik hem niet 123 doen maar het dreigen met er uit te stappen dat zit wel in mijn lijn van verwachting bij Trump.
Mocht hij om welke domme reden dan ook het wel doen en daar thuis geen problemen mee krijgen dan zijn we in Europa om te beginnen de sjaak.
Wel zal dat een boost geven aan onze defensie industrie omdat we dan gewoon niet meer kunnen leunen op onze Amerikaanse partner en dus alles zelf moeten gaan ontwikkelen.
Maar goed ik verwacht ook niet dat het echt zal gebeuren. Al weet je het bij die man nooit :silent:
Niet alleen op het gebied van industrie maar ook politiek/diplomatiek en natuurlijk militair.
De enige manier om dat militair op te vangen is (slik) vermoed ik een EUropese krijgsmacht.
People are sheep

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 22/06/2018 | 13:19 uur
Als Trump dit zou starten, een exit van de VS uit de NAVO, dan zal er een gedwongen machtswisseling plaatsvinden in de VS. Hoe dan ook, hij staat dan niet meer lang aan het roer. Daarnaast is dit allemaal denk ik een beetje luchtfietserij want ik denk niet dat hij uit de NAVO wil.

Dat is ook wat ik schreef, hij kan het doen maar dat betekend zijn einde als president.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/06/2018 | 13:29 uur
Dat denk ik ook!

Maat om wille van het argument: In het theoretische geval, dan hebben we wel een enorm probleem, wat mij wel nieuwsgierig maakt hoeveel zijlen er dan zullen (moeten) worden bijgezet om onze veiligheid te garanderen, immers Europa tikt nog geen deuk in een pakje boter.

Er uitstappen zie ik hem niet 123 doen maar het dreigen met er uit te stappen dat zit wel in mijn lijn van verwachting bij Trump.
Mocht hij om welke domme reden dan ook het wel doen en daar thuis geen problemen mee krijgen dan zijn we in Europa om te beginnen de sjaak.
Wel zal dat een boost geven aan onze defensie industrie omdat we dan gewoon niet meer kunnen leunen op onze Amerikaanse partner en dus alles zelf moeten gaan ontwikkelen.
Maar goed ik verwacht ook niet dat het echt zal gebeuren. Al weet je het bij die man nooit :silent:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 22/06/2018 | 13:19 uur
Als Trump dit zou starten, een exit van de VS uit de NAVO, dan zal er een gedwongen machtswisseling plaatsvinden in de VS. Hoe dan ook, hij staat dan niet meer lang aan het roer. Daarnaast is dit allemaal denk ik een beetje luchtfietserij want ik denk niet dat hij uit de NAVO wil.

Dat denk ik ook!

Maat om wille van het argument: In het theoretische geval, dan hebben we wel een enorm probleem, wat mij wel nieuwsgierig maakt hoeveel zijlen er dan zullen (moeten) worden bijgezet om onze veiligheid te garanderen, immers Europa tikt nog geen deuk in een pakje boter.

Huzaar1

Als Trump dit zou starten, een exit van de VS uit de NAVO, dan zal er een gedwongen machtswisseling plaatsvinden in de VS. Hoe dan ook, hij staat dan niet meer lang aan het roer. Daarnaast is dit allemaal denk ik een beetje luchtfietserij want ik denk niet dat hij uit de NAVO wil.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#390
Citaat van: tentara71 op 22/06/2018 | 12:45 uur
Is Clinton ooit impeached..??

Het congres heeft een poging gedaan tot impeachment. https://en.wikipedia.org/wiki/Impeachment_of_Bill_Clinton

Het heeft het uiteindelijk niet gehaald maar er is wel gestemd om hem af te kunnen zetten net als Jonhson trouwens mocht hij blijven zitten.
Maar als Trump besluit uit de NAVO te stappen denk ik niet dat hij mag blijven zitten, te grote stap waarmee de VS in een keer een groot deel van haar partners kwijt raakt.
Daarnaast zal het voornamelijk de EU landen van de NAVO 180 graden draaien en de Amerikaanse defensie industrie de rug doen toe keren, iets dat de Amerikaanse economie hard zal raken.
Maar ook Canada zal niet blij zijn en misschien wel voortaan enkel EU materiaal kopen.

MasterChief1971

Citaat van: Parera op 22/06/2018 | 11:35 uur
Hij heeft daar zeker de macht voor om dat zelf te doen, de president kan (bijna) alles doen wat hij of zij wil. Dat betekend niet dat het congres daar geen inspraak in heeft, voor het grootste deel van alles wat Trump tekent moet hij achteraf wel goedkeuring krijgen in het congres. En het congres kan ook een president afzetten zoals gebeurde bij Bill Clinton (1998) en Andrew Jonhson (1868). En in 2008 wad er een poging om George W. Bush af te zetten maar deze is niet door gezet.

Dus ja hij kan uit de NAVO stappen maar ik verwacht dat hij dan een stap te vergaat en het congres en het Amerikaanse volk zal ingrijpen.
Is Clinton ooit impeached..??
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Parera

Citaat van: Zander op 22/06/2018 | 09:18 uur
Hij is er lomp genoeg voor.
Of hij in z'n ééntje die macht ook heeft is een tweede.
Ook de VS is afhankelijk van de NAVO.
Ze kunnen wel het machtigste krijgsapparaat ter wereld hebben maar dat zal niet zo blijven.
Zeker niet als de VS alleen komt te staan.
Hun marinebouw sector schreeuwt moord en brand om de staal heffingen die Trump de EU heeft aangesmeerd.
Dat is niet voor niets, zeker omdat Trump de marine sterk wil uitbreiden.
Die plannen en vele andere US belangen komen direct in gevaar door zijn houding als olifant in de porseleinkast.

Nee hoor, de VS kunnen niet zonder bondgenoten.
En de burger in de VS, die heeft de leider gekregen waar ze zelf om hebben gevraagd.

Hij heeft daar zeker de macht voor om dat zelf te doen, de president kan (bijna) alles doen wat hij of zij wil. Dat betekend niet dat het congres daar geen inspraak in heeft, voor het grootste deel van alles wat Trump tekent moet hij achteraf wel goedkeuring krijgen in het congres. En het congres kan ook een president afzetten zoals gebeurde bij Bill Clinton (1998) en Andrew Jonhson (1868). En in 2008 wad er een poging om George W. Bush af te zetten maar deze is niet door gezet.

Dus ja hij kan uit de NAVO stappen maar ik verwacht dat hij dan een stap te vergaat en het congres en het Amerikaanse volk zal ingrijpen.

Zander

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/06/2018 | 08:00 uur
Stapt Trump ook uit de NAVO?

https://nl.express.live/2018/06/21/stapt-trump-ook-uit-de-navo via @expressbe_nl
Hij is er lomp genoeg voor.
Of hij in z'n ééntje die macht ook heeft is een tweede.
Ook de VS is afhankelijk van de NAVO.
Ze kunnen wel het machtigste krijgsapparaat ter wereld hebben maar dat zal niet zo blijven.
Zeker niet als de VS alleen komt te staan.
Hun marinebouw sector schreeuwt moord en brand om de staal heffingen die Trump de EU heeft aangesmeerd.
Dat is niet voor niets, zeker omdat Trump de marine sterk wil uitbreiden.
Die plannen en vele andere US belangen komen direct in gevaar door zijn houding als olifant in de porseleinkast.

Nee hoor, de VS kunnen niet zonder bondgenoten.
En de burger in de VS, die heeft de leider gekregen waar ze zelf om hebben gevraagd.
People are sheep