De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Elzenga

Citaat van: Ros op 30/07/2014 | 00:11 uur
Tijd voor de EU landen om de koppen echt bij elkaar te steken en de krachten te bundelen. Minimaal een organisatie op poten zetten met als hoofdtaak de verdediging van de EU landen. Afscheid nemen van de NAVO in haar huidige vorm, dat nu niet meer is dan een wassen neus. Om ons te laten gebruiken in de Amerikaanse War on Terror moeten wij niet (meer) willen.
+1

Navo kan blijven bestaan als samenwerkingsverband tussen EU (veiligheidsorganisatie) en de VS, Canada en Turkije. Tijd dat de strategische belangen van EU en VS gelijk lagen is al lang voorbij...en wreekt zich nu in de huidige spanningen in de Oekraine...en ook elders in de wereld. Daarbij heeft de VS mi geen strategisch belang bij een eenduidig EU veiligheids-en buitenlands beleid. Rusland trouwens ook niet.

Mourning

Citaat van: mikemans op 30/07/2014 | 10:54 uur
Deze waarheid komt politiek slecht uit en zal dus genegeerd worden.

Of hij wordt wel erkend, maar er wordt niet serieus aan een oplossing gewerkt dan wel aan symboolpolitiek gedaan.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

mikemans

Deze waarheid komt politiek slecht uit en zal dus genegeerd worden.

CO4U

Het krediet van de West-Europese Navo-landen bij de Amerikanen is (waarschijnlijk onherstelbaar) verspeeld. Ik vind dat ze nog heel lang 'coulant' zijn geweest, zelfs in beschouwing genomen dat bij alles natuurlijk een eigen agenda betrokken is. De grootschalige aanwezigheid van de U.S. Army in Europa was na de val van de muur natuurlijk (voor het grootste deel) niet alleen voor Nato-commitment.

Mourning

Citaat van: Ros op 30/07/2014 | 00:11 uur
Tijd voor de EU landen om de koppen echt bij elkaar te steken en de krachten te bundelen. Minimaal een organisatie op poten zetten met als hoofdtaak de verdediging van de EU landen. Afscheid nemen van de NAVO in haar huidige vorm, dat nu niet meer is dan een wassen neus. Om ons te laten gebruiken in de Amerikaanse War on Terror moeten wij niet (meer) willen.

Ja, goed plan, want als er meerdere ongeveer even sterke partijen zijn zullen deze ook echt niet met elkaar gaan wedijveren en concurreren en dat zal ook vast niet ten koste gaan van de saamhorigheid/eensgezindheid, daadkracht van het collectief en uiteindelijk de overige landen welke zich in deze nieuwe alliantie hebben verbonden.

M.a.w. ik zie jouw voorstel ABSOLUUT NIET zitten en heb er totaal geen vertrouwen in. De VS zorgt er juist nog enigszins voor dat m.n. bepaalde grote lidstaten elkaar nu al niet de tent uitvechten (spreekwoordelijk).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Ros

Tijd voor de EU landen om de koppen echt bij elkaar te steken en de krachten te bundelen. Minimaal een organisatie op poten zetten met als hoofdtaak de verdediging van de EU landen. Afscheid nemen van de NAVO in haar huidige vorm, dat nu niet meer is dan een wassen neus. Om ons te laten gebruiken in de Amerikaanse War on Terror moeten wij niet (meer) willen.

Reinier

Perspectieven voor de Navo

Trouw 27-07-2014
Interview
Ooit was het simpel. Er was één vijand. Hij heette de Sovjet-Unie en veel meer woorden had de Navo niet nodig om haar bestaansreden te bewijzen.


Die tijden zijn voorgoed voorbij, zegt de aan het Carnegie-instituut in Berlijn verbonden Judy Dempsey. En het Noordatlantisch Bondgenootschap zit in zwaar weer, hoewel het sinds de val van de Muur vaker in actie is gekomen dan ooit daarvoor. Op dit moment, zegt Dempsey, is het bondgenootschap een onsamenhangend geheel zonder duidelijk doel. Ook de desastreuze ontwikkelingen in Oekraïne hebben dat niet kunnen veranderen, nog niet in ieder geval. Hoog tijd om op de komende Navo-top, begin september in Wales, tot overeenstemming te komen over wat onze veiligheid bedreigt.

U zegt dat de Navo op zoek moet naar een nieuw verhaal. Wat bedoelt u daarmee?
"De Navo heeft een groot probleem nu zij op het punt staat zich terug te trekken uit Afghanistan. Er is absoluut geen overeenstemming over hoe het verder moet. Dat is niet alleen omdat de Navo-leden een verschillend idee hebben over wat hun veiligheid het meest bedreigt. Het zit veel dieper.

De Navo heeft geen collectieve strategische cultuur. Bovendien is er, zeker bij het Europese publiek, sprake van een groeiend wantrouwen en scepsis over het gebruik van geweld. En dat maakt het voor de Navo moeilijk om aan een nieuwe missie te beginnen."

Twaalf jaar lang zaten Navo-militairen in Afghanistan. Maar wat heeft het opgeleverd? Volgens sommige analisten is het land nu amper beter af dan onder de Taliban.
De missie, zegt Dempsey, heeft de Navo uitgeput. "Ze is niet eerlijk geweest over wat ze daar deed. Isaf is begonnen als een stabiliseringsmissie. Maar geleidelijk aan is het een gevechtsmissie geworden. De Navo heeft een oorlog gevoerd in Afghanistan en die oorlog verloren. Afghanistan wordt in tamelijk slechte staat achtergelaten. De Navo is niet verantwoordelijk voor de corruptie en de machtsstrijd in het land. Maar kijk naar het veiligheidsvacuüm dat is ontstaan, de terugkeer van de Taliban, en je vraagt je toch af wat de Navo nu precies heeft bereikt."

Maar toen was daar plotseling de crisis rond Oekraïne. Deze dreiging is concreet, dicht bij huis en je hebt een duidelijke vijand. Er is weer een doel voor de Navo.
"Nee. Het idee dat we nu ineens weer één grote familie zouden zijn, klopt gewoon niet. Er is geen eensgezindheid over hoe bedreigend dit werkelijk is. Spaanse veiligheidsexperts zien Oekraïne helemaal niet als een keerpunt. Ze zeggen: voor ons is Rusland niet het probleem. Zij kijken naar het zuiden, de Middellandse Zee. Dáár voelen zij zich bedreigd. De Grieken hebben zo weer hun eigen problemen, met Cyprus en Turkije. En de landen in het noorden van Europa hebben ook weer uiteenlopende belangen. Er zijn er die het probleem zien door de ogen van Rusland. Die denken in de eerste plaats aan hoe Rusland zal reageren in plaats van zich af te vragen hoe ze kunnen bijdragen aan de stabiliteit in Oekraïne. Ze willen Rusland niet provoceren. Het spijt me, maar wie heeft nu wie eigenlijk geprovoceerd?"

En zelfs de vliegramp, vorige week, heeft daar geen verandering in gebracht?
"Ik heb er nog niets van gemerkt. Eigenlijk is het erg stil. Anders Rasmussen, de secretaris-generaal, en Philip Breedlove, de hoogste militair binnen de Navo, zijn eerder heel fel geweest, en dat is heel ongewoon voor mensen op zulke posities. Maar nu zijn ze erg voorzichtig."

Volgens Dempsey verdienen de Navo-leden in het oosten van Europa een helder verhaal - dat ook de Russen goed snappen.

"We moeten het hebben over hoe we hen willen beschermen. Wat doen we met Georgië? Willen we dat Montenegro lid wordt? Kortom: welke boodschap sturen we naar de Russen? Kritiek op Rusland is één ding, actie is iets anders.

Polen zit sinds 1999 in de Navo, de Baltische staten zijn sinds 2004 lid, maar er zijn daar nog steeds geen permanente bases van de Navo. Die landen vragen zich nu af hoe het eigenlijk zit met die onderlinge solidariteit waar de Navo altijd zo hoog over opgeeft. Ze voelen zich in zekere zin ook bedrogen. Een diplomaat uit Oost-Europa vertelde me dat ze daar al vijftien jaar geruststellend waren toegesproken. 'Maak je geen zorgen over Rusland. Richt de strijdkrachten anders in. Oorlog in Europa is onvoorstelbaar.'"

En de VS kunnen de neuzen in Europa niet één richting op krijgen?
"President Obama wil dit gewoon niet ook nog aan zijn hoofd hebben. Het Midden-Oosten vraagt nu alle aandacht; Irak, Syrië, wie weet wat er met Israël en de Palestijnen gaat gebeuren? Oekraïne leidt allemaal maar vreselijk af, vindt Obama, maar hij moet er wel iets op verzinnen. Want hij heeft Rusland nodig bij zijn onderhandelingen met Iran over nucleaire wapens.

Maar hij heeft inmiddels wel duidelijk gemaakt dat de VS niet van plan zijn zich weer op Europa te richten. Hun langetermijnstrategie is gericht op China. Daar ligt de prioriteit."

Dus als sommige Europese landen hopen dat de VS dit probleem voor ze oplossen, dan komen ze bedrogen uit?
"Zeker. Ik weet dat de ontwikkelingen rond Oekraïne op sommige plekken voor een zucht van verlichting zorgden. Dank je, Rusland! Maar het is een illusie. De publieke opinie in de VS maakt zich meer zorgen over China. De Amerikanen vinden dat de Europeanen zo langzamerhand hun eigen problemen moeten oplossen. Maar hier proberen we dat nog steeds te negeren."

Dat zal voor de Polen, die voor hun veiligheid altijd op de Amerikanen rekenden, een hele teleurstelling worden?
"Die zijn al teleurgesteld. En heel erg bezorgd. Ze waren ook al nooit heel enthousiast over de Navo-missie in Afghanistan; ze stemden er ooit mee in om Washington ter wille te zijn. Maar eigenlijk vonden ze het veel te ver weg."


De Navo is geen sterk samenwerkingsverband, zij heeft verschillende lagen. Er zijn drie typen leden. Degenen die bereid zijn de krijgsmacht in te zetten en er voor te betalen. Dat zijn vooral de VS en Frankrijk. Dan zijn er degenen die bereid zijn om anderen te betalen om mee te doen aan militaire missies, Polen, Nederland, Italië. En dan heb je freeriders, die het allemaal wel best vinden. Die houding hangt samen met het gegeven dat er geen eensgezindheid is over wat ons bedreigt. Natuurlijk, er wordt altijd gerefereerd aan artikel 5; een aanval op één is een aanval op allen, maar eerlijk gezegd is dat geen strategie. De vraag is of het werkt.

Officieel hebben de Navo-landen zichzelf verplicht om twee procent van het nationaal inkomen aan Defensie te besteden. Buiten de VS is er vrijwel geen land dat dat haalt. Overal is fors bezuinigd. Maar de Navo-landen hebben dat allemaal los van elkaar gedaan. Er is nooit overleg geweest om te kijken hoe we samen een sterke Defensie houden. Er is geen samenwerking, geen gedeeld verhaal op basis waarvan je kunt beslissen wat je af kunt stoten en wat je aan moet gaan schaffen."

De term 'bondgenootschap' veronderstelt een collectief, maar dat ontbreekt, stelt Dempsey. De angst bij de Navo-lidstaten is dat de opbouw van een gezamenlijke defensie de nationale soevereiniteit aantast. En die zou, zeker in de grotere landen, ook gevolgen kunnen hebben voor de eigen defensie-industrie. Dempsey: "Eigenlijk is het bizar. De combinatie van de crisis in Oekraine met de grote economische problemen van Europa zou de ultieme stimulans moeten zijn voor landen om middelen op één hoop te gooien en te delen. Maar dat gebeurt niet. De Polen gaan de komende jaren flink investeren in Defensie. Dat is ook mooi voor de Navo. Maar Polen zal in de eerste plaats aanschaffen wat nodig lijkt voor de eigen verdediging. Niks pooling and sharing. Zoals een Pool zei: 'We gaan het geld besteden aan zaken die nodig zijn voor onze eigen veiligheid'. De ramp met de MH17 zal dat idee alleen maar hebben versterkt."

Wil de Navo een relevante organisatie blijven, zo schrijft Dempsey in haar ondanks verschenen paper 'Why defense matters. A new narrative for Nato', dan zullen de lidstaten het op hun top in september allereerst eens moeten worden over wat hun gedeelde verhaal is. Het eerste hoofdstuk daarin zal moeten gaan over wat hen bedreigt. En dat is meer dan genoeg.

Je hebt Rusland, maar er is zoveel meer, zegt Dempsey. Instabiliteit in de Sahel, waar armoede en conflicten zorgen voor grote stromen vluchtelingen en toenemend extremisme. Piraterij, die handel en welvaart bedreigt. Nucleaire ambities van Iran. Strategische ambities van China. En o ja, dan heb je ook nog zoiets als islamitisch fundamentalisme.

De Navo kon in de Koude Oorlog volstaan met een simpel verhaal met één slechterik, de Sovjet-Unie. Nu die raison d'être verdwenen is, wordt het verhaal een stuk ingewikkelder. Zonder zo'n narrative zal het de Navo-lidstaten niet lukken om weer een hechte organisatie worden, waarschuwt Dempsey. "Pas met dat nieuwe verhaal kunnen de lidstaten ook aan het grote publiek duidelijk maken waarom Defensie ertoe doet."

En dat is?
"Zeker onder Europeanen heerst een grote zelfgenoegzaamheid. Ze leven in een zeepbel, begrijpen maar niet dat hun welvaart wankelt. Ze doen alsof wat er gebeurt in Irak, Syrië of Ivoorkust, hun helemaal niet aangaat. Ze hebben het wel voortdurend over waarden, maar schrikken ervoor terug om die kracht bij te zetten.

Aan onze grenzen is het heel instabiel, dat beseffen we veel te weinig. En dan bedoel ik niet alleen dat zich vijandelijke legers aandienen. Het gaat om criminele bendes, drugshandel, mensenhandel. Wat er gebeurt in het Midden-Oosten en de Sahel heeft gevolgen voor ons. En ik hoop dat er na de ramp met de MH17 geen terroristische aanslagen in het hart van Europa nodig zijn om die zeepbel te laten knappen. Daar zijn we helemaal niet op voorbereid."

Judy Dempsey

De Ierse Judy Dempsey is verbonden aan het Berlijnse kantoor van het Carnegie-instituut, waar ze onder meer verantwoordelijk is voor het blog Strategic Europe.
Ze studeerde geschiedenis en politieke wetenschappen aan het Trinity College in Dublin. In de jaren tachtig schreef ze over Midden- en Oost-Europa voor de Financial Times, Irish Times en The Economist.
Vanaf 1990 werkte ze als correspondent voor de Financial Times in Londen, Berlijn, Jeruzalem en Brussel, waarna ze in 2004 de overstap maakte naar de International Herald Tribune. Tot 2011 was ze daarvoor de Duitsland- en Oost-Europa-correspondent, van 2011 tot 2013 was zij aan deze krant verbonden als columnist.
In 2013 publiceerde ze onder de titel 'Das Phänomen Merkel' een boek over de Duitse bondskanselier.


http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/3699874/2014/07/27/Perspectieven-voor-de-Navo.dhtml

Lex

Minister Hennis wil slagvaardige NAVO

Het belang van samenwerken voor de slagvaardigheid van de NAVO was gisteren en vandaag het voornaamste onderwerp van gesprek tijdens een bijeenkomst van de ministers van Defensie in Brussel. Namens Nederland woonde minister Jeanine Hennis-Plasschaert de vergadering van het bondgenootschap bij.

De ministers spraken over het niveau van de NAVO, het budget, kleinschalige samenwerkingsverbanden, investeringen en de ontwikkeling in Afghanistan.

De samenwerking wordt in 2015 al grootschalig op de proef gesteld met een uitgebreide NAVO-oefening, zo besloten de ministers.

Niveau handhaven

De NAVO wist in eerdere operaties al een hoog niveau te halen. Het kan bijvoorbeeld bogen op de ISAF-missie in Afghanistan, waar zo'n 50 landen intensief samenwerken en op elkaar zijn ingespeeld.

Om dit niveau te handhaven, ontwikkelden de NAVO-bondgenoten het zogeheten Connected Forces Initiative. Dit initiatief berust op 3 pijlers:
•    meer gezamenlijke oefeningen;
•    gezamenlijke opleidingen; en
•    een beter gebruik van elkaars technologie.

Nederlands belang

Omdat Nederland vrijwel uitsluitend in internationaal verband optreedt, onderstreepte Hennis hoe belangrijk het behoud van deze interoperabiliteit is, net als samenwerking met partnerlanden.

Financiën

Ook het NAVO-budget kwam aan de orde. Zo gaf Hennis aan dat zowel de NAVO als de individuele bondgenoten beschikbare fondsen slimmer en meer gezamenlijk moeten inzetten. Hennis: "Wanneer nagenoeg alle bondgenoten bezuinigen op de krijgsmacht, is multinationale samenwerking een bittere noodzaak. Het is bovendien niet vrijblijvend en daar moeten we naar gaan handelen."

Bottom-up

Bij samenwerking is Nederland voorstander van de bottom-upbenadering. Daarbij nemen landen zelf het initiatief om met gelijkgestemde landen te werken aan capaciteitontwikkeling. Nederland deed daarmee al veel ervaring op in Benelux-verband en in projecten zoals Benesam, het European Air Transport Command, het Duits-Nederlands legerkorps en de European Gendarmerie Force.

De NAVO kan volgens Hennis een belangrijke coördinerende en faciliterende rol spelen bij dit soort multinationale samenwerking. Daarvoor is goede coördinatie met de EU een vereiste.

Militair advies

Militaire NAVO-commandanten informeerden de ministers in Brussel over de benodigde investeringen in capaciteiten. Investeren op een aantal gebieden vinden zij essentieel om het bondgenootschap klaar te maken voor de 3 kerntaken: gemeenschappelijke verdediging, crisisbeheersing en coöperatieve veiligheid in 2020. Het gaat dan bijvoorbeeld om bescherming tegen raketaanvallen, de geïntegreerde benadering bij crisisbeheersingsoperaties en de partnerschappen.

Overleg Afghanistan

Ministers van landen die troepen leveren aan ISAF spraken vandaag afzonderlijk over de NAVO-inzet in Afghanistan en de financiering na afloop van de huidige missie.

De nieuwe ISAF-commandant generaal Joseph Dunford sprak hen bij over de ontwikkelingen. Het grootste deel van Afghanistan bevindt zich in de transitiefase, de overgangsfase waarin Afghanen geleidelijk zelf verantwoordelijk worden voor de veiligheid. De missie krijgt steeds meer nadruk op begeleiding en training van Afghaanse politie en leger.

De geïntegreerde aanpak van Nederland op dat gebied noemde Dunford nog als best practice, toen hij vorige week Kunduz bezocht.

Overwegingen

De NAVO overweegt na vertrek uit Afghanistan in 2014 een groter Afghaans leger te onderhouden dan aanvankelijk gepland. Dat zou kunnen betekenen dat het bondgenootschap wil doorgaan met de financiering van 352.000 Afghaanse militairen tot 2018. Het besluit hierover vindt later plaats.

Jaarlijks 30 miljoen

Nu al betalen de NAVO en andere landen de salarissen en het materieel van zo'n 352.000 Afghaanse militairen. Dat kost per jaar bijna 6.5 miljard dollar. Nederland draagt in de periode 2015 - 2017 jaarlijks een bedrag van 30 miljoen bij, waarvan 5 miljoen voor het Afghaanse leger en 25 miljoen voor de Afghaanse politie.

Missie Turkije

Minister Hennis en haar Duitse collega Thomas de Mazière reisden aansluitend aan de NAVO-bijeenkomst door naar Turkije voor een tweedaags bezoek aan de Duitse en Nederlandse Patriot-eenheden.

Rijksoverheid,
Nieuwsbericht | 22-02-2013

Lex


Nikehercules

Citaat van: Thomasen op 10/01/2013 | 17:46 uur
En dan nu de catering, Janine, wat had je in gedachten?.....

Haha, nou gezien de staat van Hare Majesteits strijdkrachten denk ik niet dat Janine iets te willen heeft wat dat betreft. ;D

dudge

Citaat van: Nikehercules op 10/01/2013 | 17:23 uur
Citaat van: MINDEF op 10/01/2013 | 17:10 uur
Nederland speelt een prominente rol waar het de vernieuwingsplannen van het NAVO-bondgenootschap betreft.

Ja natuurlijk, beleefdheidspraatje.

En dan nu de catering, Janine, wat had je in gedachten?.....

Nikehercules

Citaat van: MINDEF op 10/01/2013 | 17:10 uur
Nederland speelt een prominente rol waar het de vernieuwingsplannen van het NAVO-bondgenootschap betreft.

Ja natuurlijk, beleefdheidspraatje.

Lex

'Nederland voorop bij verandering NAVO'

Nederland speelt een prominente rol waar het de vernieuwingsplannen van het NAVO-bondgenootschap betreft.
Dat compliment deelde de nieuwe Supreme Allied Commander Transformation (SACT), de Franse generaal Jean-Pierre Paloméros, uit tijdens zijn 2-daags bezoek aan ons land.   In een aantal gesprekken met vertegenwoordigers van de Defensiestaf en de Bestuursstaf van Defensie gingen de SACT, minister Hennis-Plasschaert en Commandant der Strijdkrachten generaal Tom Middendorp in op de transformatie, modernisering en omvorming van de NAVO. Er werd vandaag en gisteren onder meer gesproken over Smart Defence en het vernieuwde planningsproces van de NAVO (NDPP).  Nederland is als eerste land binnen de NAVO geconsulteerd over de geplande ontwikkeling van militaire capaciteiten voor het NDPP.

Toekomst

SACT is 1 van de 2 NATO Supreme Commanders en staat aan het hoofd van het Allied Command Transformation (ACT), met als hoofdstandplaats Norfolk, (VS). Zijn 1e verantwoordelijkheid is het toekomstbestendig maken van de NAVO.

MINDEF,
10 januari 2013, 16.41 uur

Lex

From 1 December Northwood Headquarters in Middlesex, UK officially becomes host to NATO's new Maritime Command.

Vice Admiral Christian Canova French Navy, recently appointed Deputy Commander NATO Maritime Command says: " that this not only represents an extraordinary privilege for the UK which will now host the sole maritime command for NATO, but it fuses together all maritime expertise into one centre of excellence.....We will be NATO's primary advocate and advisor for the whole Maritime domain."


The change is a result of a larger programme decided at NATO's 2010 Lisbon Summit aimed at making NATO's command structure more efficient and effective. Admiral Canova added that "from today we are open for business and while some elements of integration are still underway for a few more months, we are now in a position to provide command, capability design, advice; as well as take the lead for directing a whole range of NATO maritime assets including aircraft, ships and submarines. Indeed, nominally this could be as many as 750 ships and 800 thousand men and women."


The overall changes will also help make NATO's Command structure more affordable. Throughout the whole of NATO positions are being trimmed from 12,000 HQ personnel to around 9,000 and reducing the number of NATO HQs from ten to six, in the largest re-structuring since the end of the Cold War. The new Maritime Command will report directly to Supreme Headquarters Allied Powers Europe (SHAPE) in Mons.


By the end of March 2013, NATO's Maritime Command Naples will de-activate but MC Naples' unique Mediterranean expertise will be preserved. Admiral Canova credits Naples HQ with having a "thorough knowledge of all maritime issues in and around the Mediterranean, and a well developed network in the region". This includes their vast experience with Operation Active Endeavour, NATO's Mediterranean counter-terrorism mission. "That network is something we want to continue," he says.


These changes will take place during the next few months however, today the 1 Dec 2012 marks NATO-wide transition day when the Maritime Command at Northwood will assume its formal authority. A four-month transition period will follow, culminating in the de-activation of MC Naples on 28 March 2013. Northwood's recent focus has been Operation Ocean Shield, NATO's mission to counter Somali piracy in the Indian Ocean. While that remains important, Admiral Canova envisions the new Maritime Command at Northwood as aiming for a more comprehensive view, looking at, " a wider set of Maritime issues and threats." Accordingly, the focus will have to be broadened from the current attention on Operation Ocean Shield.

SHAPE public affairs,
Dec 3 2012

jurrien visser (JuVi op Twitter)

NAVO betrekt nieuwe basis in Italië

ROME - De NAVO gaat haar commandopost in het Italiaanse Napels verplaatsen naar een nieuwe hightech basis, twintig kilometer verderop. De oude basis wordt na zestig jaar afgedankt.

De NAVO-gebouwen in Bagnoli worden op 3 december gesloten. De NAVO betrekt dan het nieuwe pand in Lago Patrio. De nieuwe basis voldoet beter aan de eisen van de NAVO, die meer operationele flexibiliteit wenst.

Het bondgenootschap wil zijn commandostructuur hervormen en stroomlijnen. Op dit moment is de commandostructuur nog gebaseerd op de vereisten die tijdens de Koude Oorlog werden opgesteld. De NAVO moet bovendien actie ondernemen nu veel landen hun defensie-uitgaven terugschroeven.

geplaatst: 26-11-2012

http://www.nd.nl/artikelen/2012/november/26/navo-betrekt-nieuwe-basis-in-italie