Turkey declares Israel ‘central threat’

Gestart door VandeWiel, 31/10/2010 | 18:25 uur

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 02/02/2011 | 02:58 uur
Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:40 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 31/10/2010 | 18:37 uur
Als MO-leek snap ik niet hoe Turkije voor zichzelf kan rechtvaardigen Israel als "centrale dreiging" voor zichzelf te zien. Het komt mij erg vergezocht over.
Misschien omdat Israel een agressor is. Misschien omdat Israel bezig is met ondrukken van miljoenen Palestijnen en andere miljoen in een gigantische openlucht concentratiekamp gevangen te houden. Misschien omdat Israel keer op keer Iran bedreigd en oproep tot harde optreden tegen Iran. Misschien omdat Israel tot tanden gewapend is met kernwapens in bereik van gestoorde door God uitverkoren fanatici, met hun eeuwige droom om Eretz Israel te reconstrueren.

Nee. Vergezocht is het niet en je hoeft daarvoor geen leek te zijn omdat in te zien.

In je hele reactie kom ik geen enkel element tegen dat rechtvaardigt dat Turkije Israel, als een centrale dreiging voor (NATO-lid) Turkije zelf ziet. Dus wat mij betreft is het nog steeds vergezocht.

Vergezocht niet, maar je kunt grotendeels voor Israël ook Iran invullen.

KapiteinRob

Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:40 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 31/10/2010 | 18:37 uur
Als MO-leek snap ik niet hoe Turkije voor zichzelf kan rechtvaardigen Israel als "centrale dreiging" voor zichzelf te zien. Het komt mij erg vergezocht over.
Misschien omdat Israel een agressor is. Misschien omdat Israel bezig is met ondrukken van miljoenen Palestijnen en andere miljoen in een gigantische openlucht concentratiekamp gevangen te houden. Misschien omdat Israel keer op keer Iran bedreigd en oproep tot harde optreden tegen Iran. Misschien omdat Israel tot tanden gewapend is met kernwapens in bereik van gestoorde door God uitverkoren fanatici, met hun eeuwige droom om Eretz Israel te reconstrueren.

Nee. Vergezocht is het niet en je hoeft daarvoor geen leek te zijn omdat in te zien.

In je hele reactie kom ik geen enkel element tegen dat rechtvaardigt dat Turkije Israel, als een centrale dreiging voor (NATO-lid) Turkije zelf ziet. Dus wat mij betreft is het nog steeds vergezocht.

Neo-Baathist

Citaat van: Enforcer op 31/10/2010 | 19:56 uur
Bulgarije stond ook op de lijst?!

En Georgië en Armenië?!

Zegt misschien ook iets over de kwaliteit van "Turkey's National Security Council".


Of over kwaliteit van gemiddelde forumlid. Want Turkije heeft met Georgië, Armenië en Bulgarije grensgeschillen. Landen die door hun 'lidmaatschap' van USSR, vijanden waren van Turkije. Koude oorlog had daarom ook nog eens gezorgd voor militarisatie van de grensgebieden.

Demilitarisatie kost tijd en dat had definitieve vrede met Bulgarije en Georgie lange tijd tegen gehouden. Een voorbeeld is Griekenland. Griekenland was een veel grotere vijand van Turkije dan bovengenoemde landen. Maar door het feit dat grensgebied tussen beide navo-landen nooit gemilitariseerd was, kon vrede snel worden gesloten.


Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Neo-Baathist

Citaat van: Kapitein Rob op 31/10/2010 | 18:37 uur
Als MO-leek snap ik niet hoe Turkije voor zichzelf kan rechtvaardigen Israel als "centrale dreiging" voor zichzelf te zien. Het komt mij erg vergezocht over.
Misschien omdat Israel een agressor is. Misschien omdat Israel bezig is met ondrukken van miljoenen Palestijnen en andere miljoen in een gigantische openlucht concentratiekamp gevangen te houden. Misschien omdat Israel keer op keer Iran bedreigd en oproep tot harde optreden tegen Iran. Misschien omdat Israel tot tanden gewapend is met kernwapens in bereik van gestoorde door God uitverkoren fanatici, met hun eeuwige droom om Eretz Israel te reconstrueren.

Nee. Vergezocht is het niet en je hoeft daarvoor geen leek te zijn omdat in te zien.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Neo-Baathist

Citaat van: VandeWiel op 31/10/2010 | 18:33 uur
Turkije die als navo partner een externe partner (als ik dat zo mag noemen) tot centrale dreiging verklaart. Interessant.

Op zich hebben ze een punt dat Israel destabiliserend werkt met haar huizenpolitiek en bezettingspolitiek. Van de andere kant heeft ze ook een aantal keren het recht op zelf verdediging gehad. (tweede Libanon oorlog) Dat verklaart echter niet waarom de Emiraten en Saoedi-Arabië in een wapen wetloop met juist Iran zitten en waarom Iran een enorme opbouw in de buurgebieden van Israel doet terwijl ze er zelf niets te zoeken heeft. 


Iran heeft meer recht om actief te zijn in geheel Midden Oosten dan VS met haar bemoeizucht. Overigens worden SA, VAE en andere golfstaten door VS bewapend en gestimuleerd om Amerikaanse wapens te kopen. Niet alleen om Iran af te schrikken. Maar ook om de kas van de Amerikaanse wapenindustrie te spekken.

Terwijl VAE meer economische belangen heeft bij Iran dan met andere land MO.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Elzenga

Citaat van: matthysvr op 02/11/2010 | 20:13 uur
Citaat van: Elzenga op 31/10/2010 | 20:30 uur
Ik vermoed dus dat Turkije streeft naar een soort EU achtige organisatie in de regio waar zij een dominante rol in kan gaan vervullen

Gij droomt, heer Elzenga. EU achtige constructie is veel te veel op democratie gestoeld. De Turkse islamistische regering zoekt juist intense samenwerking op met het misdadige regime van Iran. In het rapport worden Hamas en Hizballah zelfs niet genoemd als dreiging. De vraag is alleen wanneer ze naast Israël ook de VS als dreiging in de regio aan gaan merken.
Nee hoor...ik denk dat ik weergeef wat over enige decennia waarschijnlijk realiteit zal zijn..."democratie" is daarbij wereldwijd gezien een nogal rekbaar begrip blijkt...Ook Iran zegt democratisch te zijn...en is de EU zelf dat eigenlijk wel echt?.....de EU is nog vooral een economische entiteit...en ik sprak niet voor niets over een "EU-achtige constructie". Als Turkije niet tot de EU wordt toegelaten..en daar ziet het naar uit..dan creëren de trotse en inmiddels zelfverzekerde Turken wel hun eigen "Unie". Vergeet daarbij niet dat Turkije een schat aan ervaring heeft wat betreft de regio....grote delen waren immers lange tijd onderdeel van het Ottomaanse rijk. 

matthysvr

Citaat van: Elzenga op 31/10/2010 | 20:30 uur
Ik vermoed dus dat Turkije streeft naar een soort EU achtige organisatie in de regio waar zij een dominante rol in kan gaan vervullen

Gij droomt, heer Elzenga. EU achtige constructie is veel te veel op democratie gestoeld. De Turkse islamistische regering zoekt juist intense samenwerking op met het misdadige regime van Iran. In het rapport worden Hamas en Hizballah zelfs niet genoemd als dreiging. De vraag is alleen wanneer ze naast Israël ook de VS als dreiging in de regio aan gaan merken.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 31/10/2010 | 19:02 uur
Ik zie ook in jouw reactie geen bodem voor een bedreigingsgedachte van Israel rechtstreeks aan Turkije.
Ik vermoed dus dat Turkije streeft naar een soort EU achtige organisatie in de regio waar zij een dominante rol in kan gaan vervullen (in lijn met haar geschiedenis...het Ottomaanse Rijk..dat nog steeds zeer tot de verbeelding spreekt van Turkse intellectuelen)...Daar horen landen als Georgië, Armenië, Syrië, Iran e.d. bij...Israël is binnen die regio een bedreigende factor zolang zij niet instemt met een vredesregeling die de Palestijnen en Syrië zal compenseren. Ook bedreigend omdat zij een grootschalig conflict in de regio kan initiëren door Iran aan te vallen. Wat weer een reactie van de VS en het Westen zal uitlokken. Waardoor Turkije in een lastig pakket zal komen wat betreft waar haar loyaliteit en steun dan heen gaat. Rechts radicaal Israël voedt daarbij de anti-Islam sentimenten in Europa op dit moment. En we weten dat de huidige Turkse regering nu niet echt afstand neemt van het lot van die voormalige Turken daar. En wat ook weer felle reacties uitlokt van radicale moslims...ook in Turkije zelf. 

Enforcer

Bulgarije stond ook op de lijst?!

En Georgië en Armenië?!

Zegt misschien ook iets over de kwaliteit van "Turkey's National Security Council".


KapiteinRob

Ik zie ook in jouw reactie geen bodem voor een bedreigingsgedachte van Israel rechtstreeks aan Turkije.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 31/10/2010 | 18:37 uur
Als MO-leek snap ik niet hoe Turkije voor zichzelf kan rechtvaardigen Israel als "centrale dreiging" voor zichzelf te zien. Het komt mij erg vergezocht over.
Ik denk dat hier twee zaken een belangrijke rol spelen...
1) Het herwonnen Turkse zelfvertrouwen en de wens een grotere speler te worden in de regio en zelfs daarbuiten. Waardoor men dus die regionale ontwikkelingen meer op zichzelf betrekt en ook vindt dan men daar meer invloed en betrokkenheid bij mag hebben. Ook de militaire ontwikkelingen in Turkije lijken dat te bevestigen. De EU-koers is blijkbaar niet meer bepalend en ontwikkelt men nu dus een meer nationalistische koers. 
2) Het verloren gegane geloof, dat Israël werkelijk bereid was en is tot een vredesoplossing te komen met de Palestijnen, waaronder een twee-staten-oplossing. Wordt duidelijker denk ik als je de impact van de Gaza-campagne vlak voor de Israëlische verkiezing goed laat doordringen. Die werd immers niet door een rechtse Israëlische regering goedgekeurd, maar door de regering en politici die de zo verrassende erfenis van premier Sharon....het snel komen tot een vredesregeling en tweestaten oplossing.....hadden overgenomen en wilden realiseren. Het feit dat men ten bate van een betere uitslag in de parlementsverkiezing zo'n buitenproportionele aanval op Gaza liet uitvoeren zal veel Turkse politici die daarvoor nog voor samenwerking met Israël waren volledig hebben ontgoocheld. De minachting die er uit sprak voor Palestijns leven was voor hen waarschijnlijk ontluisterend. En dat dus in opdracht van politici die zij als vredesstichters zagen.   

KapiteinRob

Als MO-leek snap ik niet hoe Turkije voor zichzelf kan rechtvaardigen Israel als "centrale dreiging" voor zichzelf te zien. Het komt mij erg vergezocht over.

VandeWiel

Turkije die als navo partner een externe partner (als ik dat zo mag noemen) tot centrale dreiging verklaart. Interessant.

Op zich hebben ze een punt dat Israel destabiliserend werkt met haar huizenpolitiek en bezettingspolitiek. Van de andere kant heeft ze ook een aantal keren het recht op zelf verdediging gehad. (tweede Libanon oorlog) Dat verklaart echter niet waarom de Emiraten en Saoedi-Arabië in een wapen wetloop met juist Iran zitten en waarom Iran een enorme opbouw in de buurgebieden van Israel doet terwijl ze er zelf niets te zoeken heeft. 


VandeWiel

JERUSALEM (JTA) -- Israel is seen as "a central threat to Turkey" in a policy paper written by Turkey's National Security Council.

At the same time, the security council removed Syria, Bulgaria, Georgia and Armenia, as well as Iran, from the list of countries that pose a threat to Turkey, according to Turkish media outlets cited late Saturday by the Israeli media.

"The region's instability stems from Israeli actions and policy, which could lead to an arms race in the Middle East," the policy paper, known as The Red Book, reportedly said, according to Israel's Channel 10.

It was the first time that Israel was seen as a threat to Turkey since 1949, according to Channel 10.

Meanwhile, in light of the policy paper, Israel's tourism minister on Sunday called on Israelis to refrain from traveling to Turkey.  

Turkey must be "boycotted totally as a tourism destination" in order to preserve Israel's national honor, Stas Mesezhnikov said.

Relations between Israel and Turkey began deteriorating following the monthlong Gaza war in the winter of 2008-09. Relations further deteriorated following Israel's interception of a Gaza-bound flotilla on May 31, which led to the deaths of nine Turkish nationals, including one Turkish-American dual citizen.

Turkey has demanded that Israel apologize for its interception of the flotilla and pay compensation to the victims.

http://www.jta.org/news/article/2010/10/31/2741509/turkey-declares-israel-central-threat