De trainingsmissie in Kunduz

Gestart door Leovanw, 02/11/2010 | 08:23 uur

Lex

NAVO verbaasd over vermindering trainers Kunduz

BRUSSEL - De NAVO is verrast door het besluit van het Nederlandse ministerie van Defensie om het aantal politietrainers in de Afghaanse provincie Kunduz te verminderen wegens een gebrek aan agenten om op te leiden.

''Het zou me zeer verbazen als er niet genoeg rekruten zijn. De laatste tijd hebben we juist veel mensen moeten wegsturen'', zei de Amerikaanse luitenant-generaal William Caldwell, de opperbevelhebber van de NAVO-trainingsmissie in Afghanistan donderdag in Brussel.


© ANP
13 oktober 2011 11:39

Elzenga

Citaat van: ZitStuk op 13/10/2011 | 10:27 uur
Citaat van: Elzenga op 12/10/2011 | 22:14 uur
Maar de specifieke opleiding-modules waar het Groen Links om te doen is krijgen ook de al opgeleide agenten toch gewoon op die beveiligde basis? Waarom dan al die militairen nodig dan nog?
Omdat de missie uit meer bestaat dan alleen de opleiding op de base. Er gaan ook 6 POMLT teams de poort uit de stad in om het geleerde in praktijk te zien en tips en tools aan te reiken
Dat begrijp ik...en dat is ook nodig. Maar dat zal denk ik een veel meer paramilitair karakter hebben dan de beoogde politioneel civiele focus. De belangrijkste taak van de ANP is immers ook nog steeds het bestrijden en buiten de deur houden van Taliban en andere vijandelijke strijdgroepen. Ook begrijpelijk, want van vrede en stabiliteit is nog lang geen sprake.

ZitStuk

Citaat van: Elzenga op 12/10/2011 | 22:14 uur
Maar de specifieke opleiding-modules waar het Groen Links om te doen is krijgen ook de al opgeleide agenten toch gewoon op die beveiligde basis? Waarom dan al die militairen nodig dan nog?

Omdat de missie uit meer bestaat dan alleen de opleiding op de base. Er gaan ook 6 POMLT teams de poort uit de stad in om het geleerde in praktijk te zien en tips en tools aan te reiken

Citaat van: onderofficier op 12/10/2011 | 22:37 uur
Is dit een apart klasje?  Een vrouwen-klasje?   Zo, ja wat vind GL hier van? 
Zijn de politie-trainers ook vrouwen?  Zo, ja wat vind GL hier van?   
Wat is het uniform van deze vrouwen?  Burka?       

Heeft Van Uhm hen gesproken?  Mocht dat? 

Ja ja
ja
onbekend heb ze nog niet gezien

onbekend
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

Elzenga

Trainers Kunduz mogelijk afgebeld
05 okt, 2011

KABUL / KUNDUZ - Een deel van de Nederlandse trainers die begin november hopen te vertrekken naar Kunduz wordt mogelijk afgebeld. Het is niet zeker of er genoeg werk voor ze is op de politieschool in de Afghaanse provincie.
Dat bevestigt een defensiewoordvoerder in Kunduz. De trainers die moeten vrezen voor hun uitzending naar Kunduz zijn de twintig marechaussee die op de ommuurde politieschool zouden gaan werken. In het slechtste geval is er maar werk voor drie opleiders.

Tekst: Natalie Righton
Foto: Ton Koene (Nederlandse trainers in Kunduz)
Dit artikel werd op 04-10-2011 gepubliceerd in de Volkskrant

'We kijken hoeveel trainers er met de volgende rotatie mee moeten', zegt de defensiewoordvoerder in Kunduz. 'Als wij nu constateren dat er niet voldoende te doen is voor twintig man, kunnen ze beter ook niet (naar Kunduz) gestuurd worden.'

Haags mandaat
In Kunduz zijn overigens genoeg Afghaanse agenten die nog een opleiding nodig hebben, stelt defensie. Dat opleiders niet aan de slag zouden kunnen, wordt vooral veroorzaakt door het beperkte Haagse mandaat.

Daarin staat dat Nederlanders alleen civiele poltie mogen opleiden. Afghaanse autoriteiten en de NAVO-trainingsmissie (NTM-A) hebben voor de komende acht weken echter besloten dat drie van de vier klassen op de politieschool in Kunduz bestaan uit rekruten van de militaire grenspolitie. Zij mogen geen les krijgen van Nederlanders, omdat zij vechtbevoegdheden hebben. De Nederlandse regering heeft mede onder druk van oppositiepartij GroenLinks expliciet met de Afghanen afgesproken dat agenten die door Nederland worden opgeleid niet gaan vechten.

Te weinig werk
Op dit moment is er ook al te weinig werk voor Nederlandse trainers in Kunduz. Slechts drie van de huidige negentien trainers geven daadwerkelijk les op de politieschool in Kunduz. De overige zestien marechaussee zitten werkeloos te wachten tot zij begin november naar huis mogen.

Defensie wil hen niet nu al naar huis sturen, omdat er mogelijk nog extra werk ontstaat. Zo wordt binnenkort misschien een klas vrouwelijke agenten opgeleid, oppert defensie. In de praktijk is het hoogst onwaarschijnlijk dat er voldoende Afghaanse agentes zijn om een klas vol te krijgen.

Tekort klaslokalen
Een tekort aan klaslokalen op de politieschool in Kunduz veroorzaakt ook werkeloosheid onder Nederlandse trainers. De Afghaanse autoriteiten hadden zestig Afghaanse civiele politieagenten beschikbaar voor de Nederlanders om te trainen, maar het schoolgebouw is te klein om hen bij de huidige studenten te voegen. De politieschool wordt verbouwd en krijgt per januari extra leslokalen en slaapvertrekken.

De huidige groep van dertig Afghaanse agenten die een basistraining krijgen van drie Nederlandse trainers studeert eind november af. Het is nog onduidelijk of er in december een nieuwe klas agenten klaarstaat die van Den Haag getraind mag worden.

Volgens marechaussee Ron (50) moeten zijn opvolgers waarschijnlijk tot januari wachten tot ze aan de slag kunnen. Defensie stelt dat nieuwe rekruten mogelijk al eerder beschikbaar zijn. In dat geval hoeven Nederlandse trainers niet afgebeld te worden.
http://www.natalieschrijft.nl/component/option,com_myblog/show,Trainers-Kunduz-mogelijk-afgebeld.html/Itemid,27/

Lex

Citaat van: onderofficier op 12/10/2011 | 22:58 uur
Ik twijfel zeker niet aan zijn woorden maar ik heb wel een vermoeden dat die voor een (PR) karretje gespannen is 

Idd een vermoeden. We weten niet wat de andere kant van het verhaal is.  :P

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 12/10/2011 | 22:42 uur
Wiie ben ik om te twijfelen aan de woorden van mijn hoogste militaire baas.....

Ik twijfel zeker niet aan zijn woorden maar ik heb wel een vermoeden dat die voor een (PR) karretje gespannen is 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Tanker

Citaat van: Kapitein Rob op 12/10/2011 | 22:42 uur
Wiie ben ik om te twijfelen aan de woorden van mijn hoogste militaire baas..... Maar ik vraag me af wat ik me voor moet stellen bij Afghaanse vrouwelijke politie-agenten in de praktijk en vooral wat die dan deden en doen voor "politiewerk". En ook deel ik onderofficier haar vragen...

Dragen ze een pet of een burqa ?
Gaat dit werken in een tribaal en middel-eeuws land als Afghanistan ?  :hrmph: :crazy: :dead:


KapiteinRob

Wiie ben ik om te twijfelen aan de woorden van mijn hoogste militaire baas..... Maar ik vraag me af wat ik me voor moet stellen bij Afghaanse vrouwelijke politie-agenten in de praktijk en vooral wat die dan deden en doen voor "politiewerk". En ook deel ik onderofficier haar vragen...

Tanker

Citaat van: onderofficier op 12/10/2011 | 22:37 uur
Citaat van: telegraaf op 12/10/2011 | 22:26 uur
Vrouwentraining begonnen in Kunduz

DEN HAAG/KUNDUZ -  De Nederlandse politietrainers in de Afghaanse provincie Kunduz zijn begonnen met het trainen van 11 vrouwelijke agenten. Ze zijn al werkzaam als agent en krijgen van de Nederlanders een vervolgopleiding. Dat zei commandant der strijdkrachten Peter van Uhm woensdag.

De vrouwen zijn volgens Van Uhm blij dat ze de kans krijgen een opleiding te volgen. Ook zijn ze tevreden over hun accommodatie.

Is dit een apart klasje?  Een vrouwen-klasje?   Zo, ja wat vind GL hier van?  
Zijn de politie-trainers ook vrouwen?  Zo, ja wat vind GL hier van?  
Wat is het uniform van deze vrouwen?  Burka?      

Heeft Van Uhm hen gesproken?  Mocht dat?  

Nou inderdaad, het zouden goede kamervragen zijn...... :devil:

onderofficier

Citaat van: telegraaf op 12/10/2011 | 22:26 uur
Vrouwentraining begonnen in Kunduz

DEN HAAG/KUNDUZ -  De Nederlandse politietrainers in de Afghaanse provincie Kunduz zijn begonnen met het trainen van 11 vrouwelijke agenten. Ze zijn al werkzaam als agent en krijgen van de Nederlanders een vervolgopleiding. Dat zei commandant der strijdkrachten Peter van Uhm woensdag.

De vrouwen zijn volgens Van Uhm blij dat ze de kans krijgen een opleiding te volgen. Ook zijn ze tevreden over hun accommodatie.

Is dit een apart klasje?  Een vrouwen-klasje?   Zo, ja wat vind GL hier van?  
Zijn de politie-trainers ook vrouwen?  Zo, ja wat vind GL hier van?  
Wat is het uniform van deze vrouwen?  Burka?      

Heeft Van Uhm hen gesproken?  Mocht dat?  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 12/10/2011 | 22:32 uur
Citaat van: Telegraaf op 12/10/2011 | 22:26 uur
Ze zijn al werkzaam als agent en krijgen van de Nederlanders een vervolgopleiding.
Da's balen voor de Afghaanse overheid; die 11 dames mochten tot nu toe ingezet worden naar wens van de Afghaanse overheid en vanaf nu mogen ze alleen nog maar "politiewerk conform Nederlandse eisen" uitvoeren. ZIjn weer 11 terroristenbestrijders minder......  :P
Ach Nederlandse belastingbetalers betalen het toch allemaal....en men moet toch iets doen richting Groenlinks en D66...zeker nu de missie toch iets meer (para)militair wordt dan de bedoeling zou zijn. Dus ik snap best dat Van Uhm opdracht kreeg om even snel dit bericht in het nieuws te brengen "ter compensatie".

Ros

Citaat van: Telegraaf  link=topic=19827.msg247026#msg247026 date=1318451169
Ook zijn ze tevreden over hun accommodatie.

Er word zo naarstig naar positieve PR gezocht dat dit al als belangrijk nieuws word gezien. Sap zal er in ieder geval heel gelukkig mee zijn...missie geslaagd  :annoyed:

KapiteinRob

Citaat van: Telegraaf op 12/10/2011 | 22:26 uur
Ze zijn al werkzaam als agent en krijgen van de Nederlanders een vervolgopleiding.

Da's balen voor de Afghaanse overheid; die 11 dames mochten tot nu toe ingezet worden naar wens van de Afghaanse overheid en vanaf nu mogen ze alleen nog maar "politiewerk conform Nederlandse eisen" uitvoeren. ZIjn weer 11 terroristenbestrijders minder......  :P

Lex

Vrouwentraining begonnen in Kunduz

DEN HAAG/KUNDUZ -  De Nederlandse politietrainers in de Afghaanse provincie Kunduz zijn begonnen met het trainen van 11 vrouwelijke agenten. Ze zijn al werkzaam als agent en krijgen van de Nederlanders een vervolgopleiding. Dat zei commandant der strijdkrachten Peter van Uhm woensdag.

De vrouwen zijn volgens Van Uhm blij dat ze de kans krijgen een opleiding te volgen. Ook zijn ze tevreden over hun accommodatie.

Telegraaf,
wo 12 okt 2011, 21:59

Lex

Nederland: bestraf martelingen in Kunduz

DEN HAAG - Afghaanse agenten en gevangenbewaarders die gedetineerden hebben gemarteld, moeten worden vervolgd en gestraft. Daar dringt Nederland bij de Afghaanse autoriteiten op aan, zei een topambtenaar van het ministerie van Buitenlandse Zaken woensdag.

Aanleiding is een maandag verschenen rapport van de Verenigde Naties over martelingen in Afghaanse detentiecentra, waaronder die in de provincie Kunduz, waar Nederland bezig is met een politietrainingsmissie.

ANP,
12 oktober 11, 21:45