Militair vast na eerwraak

Gestart door boekje_pienter, 03/11/2010 | 06:42 uur

onderofficier

Citaat van: SMI de Boer op 04/11/2010 | 18:25 uur
Citaat van: onderofficier op 04/11/2010 | 14:33 uur

Gaat dit nu de verdediging worden voor elke militair die de fout is in gegaan? 

Wat is precies een "modelmilitair"?     
GI-Joe, schaal 1:8

Dat ik daar niet aangedacht had............   ;D   ;D
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

#38
Citaat van: onderofficier op 04/11/2010 | 14:33 uur

Gaat dit nu de verdediging worden voor elke militair die de fout is in gegaan?  

Wat is precies een "modelmilitair"?
GI-Joe, schaal 1:8
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 04/11/2010 | 12:12 uur
Citaat van: Gozo op 04/11/2010 | 10:38 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 03/11/2010 | 23:00 uur
Volgens mij is "hun" een bezittelijk voornaamwoord, 3e persoon meervoud. Daarbij mag "hun" alleen gebruikt worden als het vervangbaar is door "voorzetsel + hen", zoals Gozo stelt. Echter loopt de zin "Aan hen zal......" volgens mij niet.

Maar dit verder in het midden latend, is het artikel wat mij betreft nog steeds broddelwerk.  ;)

Hun is bezittelijk als het bezit aanduidt: hun boek, hun grote bek, etc. In dit verband is het Taalkundig (dus betreffende het benoemen van woorden) geduid.



Hun is meewerkend als het duidt op dat iets (het lijdend voorwerp) bijvoorbeeld wordt gegeven aan een persoon; de persoon werkt als het ware mee bij de volbrenging van het werkwoord: Aan hen wordt het boek gegeven, Hun wordt het boek gegeven. In dit verband is het Redekundig geduid. Vroeger noemden we dat op school: zinnen ontleden.

Broddelwerk mbt het artikel: ja.

Dank voor je uitleg, weer wat geleerd (al vind ik het niet klinken.....).  ;)

Never too old to learn  ;)

Gozo

Citaat van: BadMuts op 04/11/2010 | 16:23 uur
Citaat van: Gozo op 04/11/2010 | 10:43 uur
Citaat van: BadMuts op 04/11/2010 | 09:14 uur
Grammaticaal geneuzel dat wederom leid tot reacties die off-topic gaan.... :-*

Geneuzel? Taalverzorging is belangrijk, zeker als media zich ervan bedienen om berichten wereldkundig te maken.
Correct taalgebruik (en dan heb ik het over de juiste wijze van toepassing, niet het ethische of gerelateerd aan fatsoen) is een begin van communicatie.
Jij gooit met je 'geneuzel' meteen de deur dicht en schermt met on topic. Het artikel bevatte al dan niet fouten zowel qua inhoud als qua taalgebruik, dat is ook gerelateerd aan het topic.
Heb jij zelf dan wel een mening die telt over de inhoud van dit verhaal? Of zit je gewoon te posten om te posten?

Taalverzorging is zeker belangrijk, maar om daar eindeloos over in discussie te gaan terwijl het topic over het anders gaat.....afijn, dat zal wel een eindeloze discussie zijn.

Of ik zelf een mening heb? Uiteraard, maar of ik zin heb om die te posten is een 2e. In een topic dat meer over grammatica gaat sneeuwt een ander bericht al snel onder.
Om dan toch maar mijn mening te ventileren, nu ik toch bezig ben.

Er staat nog nergens dat de personen ook daadwerkelijk de daders zijn of dat er bewijs is. Ze zijn ook nog niet schuldig bevonden.
Laat ze eerst maar een schuldig bevonden worden.


Mooi dit impliciet reageren.  ;D

onderofficier

#35
Citaat van: BadMuts op 04/11/2010 | 16:23 uur
Er staat nog nergens dat de personen ook daadwerkelijk de daders zijn of dat er bewijs is. Ze zijn ook nog niet schuldig bevonden.
Laat ze eerst maar een schuldig bevonden worden.
Volgens mij heeft niemand gezegd dat hij en zijn broer de daders zijn..........

Ze zijn verdachten, dat wordt je niet zomaar......................in dit geval zijn ze verdachten omdat er verschillende getuigen (bewijs) van de moord met voorbedachte rade (dat zal hoogstwaarschijnlijk ten laste worden gelegd)

En ze zijn nog verdachten omdat ze nog niet schuldig zijn bevonden  (dat is in Nederland zo)

Eind van het jaar is de rechtzaak.      Mogen we er dan pas iets van zeggen?

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

BadMuts

Citaat van: Gozo op 04/11/2010 | 10:43 uur
Citaat van: BadMuts op 04/11/2010 | 09:14 uur
Grammaticaal geneuzel dat wederom leid tot reacties die off-topic gaan.... :-*

Geneuzel? Taalverzorging is belangrijk, zeker als media zich ervan bedienen om berichten wereldkundig te maken.
Correct taalgebruik (en dan heb ik het over de juiste wijze van toepassing, niet het ethische of gerelateerd aan fatsoen) is een begin van communicatie.
Jij gooit met je 'geneuzel' meteen de deur dicht en schermt met on topic. Het artikel bevatte al dan niet fouten zowel qua inhoud als qua taalgebruik, dat is ook gerelateerd aan het topic.
Heb jij zelf dan wel een mening die telt over de inhoud van dit verhaal? Of zit je gewoon te posten om te posten?

Taalverzorging is zeker belangrijk, maar om daar eindeloos over in discussie te gaan terwijl het topic over het anders gaat.....afijn, dat zal wel een eindeloze discussie zijn.

Of ik zelf een mening heb? Uiteraard, maar of ik zin heb om die te posten is een 2e. In een topic dat meer over grammatica gaat sneeuwt een ander bericht al snel onder.
Om dan toch maar mijn mening te ventileren, nu ik toch bezig ben.

Er staat nog nergens dat de personen ook daadwerkelijk de daders zijn of dat er bewijs is. Ze zijn ook nog niet schuldig bevonden.
Laat ze eerst maar een schuldig bevonden worden.

Enforcer

Citaat van: onderofficier op 04/11/2010 | 14:33 uur
Citaat van: boekje_pienter op 03/11/2010 | 06:42 uur

De militair wordt bijgestaan door advocaat mr. Van der Biezen. "Ik ga met mijn cliënt bespreken in hoeverre zijn uitzending of militaire ervaringen een rol hebben gespeeld. Ik moet het dossier nog bestuderen."

Volgens hem was het een modelmilitair, die alleen uitgezonden is geweest op oefening naar Suriname. "Hij is zelfs onderscheiden. Hij heeft zware psychologische tests ondergaan."

Gaat dit nu de verdediging worden voor elke militair die de fout is in gegaan? 

Wat is precies een "modelmilitair"?     


Hopelijk heeft mij meer verstand van het strafrecht. En daarom is de interpretatie van modelmilitair in deze zeker niet juist, door een vekeerd voorstellingsvermogen.

onderofficier

Citaat van: boekje_pienter op 03/11/2010 | 06:42 uur

De militair wordt bijgestaan door advocaat mr. Van der Biezen. "Ik ga met mijn cliënt bespreken in hoeverre zijn uitzending of militaire ervaringen een rol hebben gespeeld. Ik moet het dossier nog bestuderen."

Volgens hem was het een modelmilitair, die alleen uitgezonden is geweest op oefening naar Suriname. "Hij is zelfs onderscheiden. Hij heeft zware psychologische tests ondergaan."


Gaat dit nu de verdediging worden voor elke militair die de fout is in gegaan? 

Wat is precies een "modelmilitair"?     
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Cigarz

Nee hoor, iedereen mag zich 'elite' noemen. Daar is volgens mij geen STANAG over opgesteld...


...je moet het dan alleen wel waar maken...

Enforcer

Citaat van: Cigarz op 04/11/2010 | 14:11 uur
Vraag me na deze taalkundige uiteenzetting wel af, hoe het nou zit met die militair en die eerwraak...

Ik dacht dat juist jij meer met die vraag zat over "het elitekorps van de landmacht" waar hij bij zat.

Cigarz

Vraag me na deze taalkundige uiteenzetting wel af, hoe het nou zit met die militair en die eerwraak...

KapiteinRob

Citaat van: Gozo op 04/11/2010 | 10:38 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 03/11/2010 | 23:00 uur
Volgens mij is "hun" een bezittelijk voornaamwoord, 3e persoon meervoud. Daarbij mag "hun" alleen gebruikt worden als het vervangbaar is door "voorzetsel + hen", zoals Gozo stelt. Echter loopt de zin "Aan hen zal......" volgens mij niet.

Maar dit verder in het midden latend, is het artikel wat mij betreft nog steeds broddelwerk.  ;)

Hun is bezittelijk als het bezit aanduidt: hun boek, hun grote bek, etc. In dit verband is het Taalkundig (dus betreffende het benoemen van woorden) geduid.

Hun is meewerkend als het duidt op dat iets (het lijdend voorwerp) bijvoorbeeld wordt gegeven aan een persoon; de persoon werkt als het ware mee bij de volbrenging van het werkwoord: Aan hen wordt het boek gegeven, Hun wordt het boek gegeven. In dit verband is het Redekundig geduid. Vroeger noemden we dat op school: zinnen ontleden.

Broddelwerk mbt het artikel: ja.

Dank voor je uitleg, weer wat geleerd (al vind ik het niet klinken.....).  ;)

Gozo

Citaat van: BadMuts op 04/11/2010 | 09:14 uur
Grammaticaal geneuzel dat wederom leid tot reacties die off-topic gaan.... :-*

Geneuzel? Taalverzorging is belangrijk, zeker als media zich ervan bedienen om berichten wereldkundig te maken.
Correct taalgebruik (en dan heb ik het over de juiste wijze van toepassing, niet het ethische of gerelateerd aan fatsoen) is een begin van communicatie.
Jij gooit met je 'geneuzel' meteen de deur dicht en schermt met on topic. Het artikel bevatte al dan niet fouten zowel qua inhoud als qua taalgebruik, dat is ook gerelateerd aan het topic.
Heb jij zelf dan wel een mening die telt over de inhoud van dit verhaal? Of zit je gewoon te posten om te posten?

Gozo

Citaat van: Kapitein Rob op 03/11/2010 | 23:00 uur
Volgens mij is "hun" een bezittelijk voornaamwoord, 3e persoon meervoud. Daarbij mag "hun" alleen gebruikt worden als het vervangbaar is door "voorzetsel + hen", zoals Gozo stelt. Echter loopt de zin "Aan hen zal......" volgens mij niet.

Maar dit verder in het midden latend, is het artikel wat mij betreft nog steeds broddelwerk.  ;)

Hun is bezittelijk als het bezit aanduidt: hun boek, hun grote bek, etc. In dit verband is het Taalkundig (dus betreffende het benoemen van woorden) geduid.

Hun is meewerkend als het duidt op dat iets (het lijdend voorwerp) bijvoorbeeld wordt gegeven aan een persoon; de persoon werkt als het ware mee bij de volbrenging van het werkwoord: Aan hen wordt het boek gegeven, Hun wordt het boek gegeven. In dit verband is het Redekundig geduid. Vroeger noemden we dat op school: zinnen ontleden.

Broddelwerk mbt het artikel: ja.

BadMuts

Grammaticaal geneuzel dat wederom leid tot reacties die off-topic gaan.... :-*

KapiteinRob

Volgens mij is "hun" een bezittelijk voornaamwoord, 3e persoon meervoud. Daarbij mag "hun" alleen gebruikt worden als het vervangbaar is door "voorzetsel + hen", zoals Gozo stelt. Echter loopt de zin "Aan hen zal......" volgens mij niet.

Maar dit verder in het midden latend, is het artikel wat mij betreft nog steeds broddelwerk.  ;)

Nikehercules

Citaat van: A.J. op 03/11/2010 | 20:57 uur
Dat zal dan wel nieuwe spelling zijn, want "hun" schaar ik onder dezelfde categorie als de hullie en zullie.

''hun'' mag in sommige gevallen zeker gebruikt worden, laatst nog aardig mee op m'n bek gegaan bij een taaltoets ;D

A.J.

Citaat van: Gozo op 03/11/2010 | 20:18 uur
Aan kapitein Rob:

Hun zal vrijwel zeker moord met voorbedachten rade ten laste worden gelegd.

Hun i.p.v. hen?

Journalistiek broddelwerk deel 4.


Het is 'Aan hen zal vrijwel zeker moord ......gelegd' of 'Hun zal vrijwel zeker moord....'
Hun is meewerkend bedoeld en kan worden vervangen door hen plus een voorzetsel i.c. 'aan'.
Los van het journalistieke broddelwerk (moord is inderdaad als vanzelf met voorbedachten rade), is hier geen sprake van grammaticaal broddelwerk.

Dat zal dan wel nieuwe spelling zijn, want "hun" schaar ik onder dezelfde categorie als de hullie en zullie.

En Hunnen zijn andere lui, volgens mij komen ze uit het tegenwoordige Duitsland.

SMI de Boer

Is hun niet bezittelijk voornaamwoord? (3e pers mv)
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Gozo

#20
Aan kapitein Rob:

Hun zal vrijwel zeker moord met voorbedachten rade ten laste worden gelegd.

Hun i.p.v. hen?

Journalistiek broddelwerk deel 4.


Het is 'Aan hen zal vrijwel zeker moord ......gelegd' of 'Hun zal vrijwel zeker moord....'
Hun is meewerkend bedoeld en kan worden vervangen door hen plus een voorzetsel i.c. 'aan'.
Los van het journalistieke broddelwerk (moord is inderdaad als vanzelf met voorbedachten rade), is hier geen sprake van grammaticaal broddelwerk.

Lex

Vzke on-topic te blijven.

Lex
Algeheel beheerder

SMI de Boer

Citaat van: onderofficier op 03/11/2010 | 19:11 uur
Citaat van: SMI de Boer op 03/11/2010 | 18:47 uur
Neeehhhh, ik ben immers heaumeau
een beetje van 2 walletjes eten?
laatst had je het over je vrouw.............   http://www.defensieforum.nl/Forum/vrouwen_bij_de_infanterie-t17135.15.html
Ik ben echt geen heaumeau... Ik vond het testeron uit.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

Citaat van: SMI de Boer op 03/11/2010 | 18:47 uur
Citaat van: Ace1 op 03/11/2010 | 17:52 uur

Hebben jullie, samen dan iets? ;)

Neeehhhh, ik ben immers heaumeau

een beetje van 2 walletjes eten?

laatst had je het over je vrouw.............   http://www.defensieforum.nl/Forum/vrouwen_bij_de_infanterie-t17135.15.html
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

SMI de Boer

Citaat van: Ace1 op 03/11/2010 | 17:52 uur

Hebben jullie, samen dan iets? ;)

Neeehhhh, ik ben immers heaumeau
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

A.J.

Citaat
die alleen uitgezonden is geweest op oefening naar Suriname

Oefening is uitzending? Dan moet ik rap achter mijn centen aan!

Enne broddelwerk deel zoveel...

Ace1

Citaat van: SMI de Boer op 03/11/2010 | 17:47 uur
Citaat van: Iris op 03/11/2010 | 12:46 uur
Citaat van: SMI de Boer op 03/11/2010 | 07:49 uur
Elite?
Die vraag had ik al van je verwacht toen ik het artikel vanmorgen in De Telegraaf las  ;D

Je denkt wel vaak aan me he?

Hebben jullie, samen dan iets? ;)

SMI de Boer

Citaat van: Iris op 03/11/2010 | 12:46 uur
Citaat van: SMI de Boer op 03/11/2010 | 07:49 uur
Elite?
Die vraag had ik al van je verwacht toen ik het artikel vanmorgen in De Telegraaf las  ;D

Je denkt wel vaak aan me he?
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

SMI de Boer

Citaat van: boekje_pienter op 03/11/2010 | 06:42 uur
De militair was, volgens zijn omgeving, nog maar kort terug van een uitzending naar Oeroezgan


Citaat van: boekje_pienter op 03/11/2010 | 06:42 uur
die alleen uitgezonden is geweest op oefening naar Suriname.

Journalistiek broddelwerk deel 6.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Iris

Citaat van: SMI de Boer op 03/11/2010 | 07:49 uur
Elite?
Die vraag had ik al van je verwacht toen ik het artikel vanmorgen in De Telegraaf als  ;D
︻┳テ=一

This is my rifle. There are many like it but this one is mine!

Na 5 jaar lezen op defensieforum, eindelijk gesolliciteerd!

19-9-2011 gesolliciteerd voor matroos operationele dienst
20-9 contact gehad met werving en selectie
??-9 persoonlijke vragenlijst ingevul

Ros

Citaat van: A.J. op 03/11/2010 | 07:53 uur
Uitgezonden naar oefening Suriname? Of hebben we de TRIS weer uit de mottenballen gehaald?

Suriame...lees = Burger's Bush ?.

KapiteinRob

Citaat van: De Telegraaf op 03/11/2010 | 06:42 uur
Het lid van het elitekorps van de landmacht

Dit geeft aan dat er één elitekorps is (wat ik trouwens onderschijf) bij de KL, en die zitten bij mijn weten toch echt in Roosendaal.....  ;)

Journalistiek broddelwerk deel 1.

Citaat van: De Telegraaf op 03/11/2010 | 06:42 uur
De militair was, volgens zijn omgeving, nog maar kort terug van een uitzending naar Oeroezgan of stond op punt te worden uitgezonden.

Wat is het nou?

Journalistiek broddelwerk deel 2.

Citaat van: De Telegraaf op 03/11/2010 | 06:42 uur
Hoewel de 21-jarige militair ten tijde van de moord in dienst was, wordt hij niet voor de militaire kamer berecht.


Als je militair bent, ben je in dienst.

Journalistiek broddelwerk deel 3.

Citaat van: De Telegraaf op 03/11/2010 | 06:42 uur
Hun zal vrijwel zeker moord met voorbedachten rade ten laste worden gelegd.

Hun i.p.v. hen?

Journalistiek broddelwerk deel 4.

Citaat van: De Telegraaf op 03/11/2010 | 06:42 uur
Volgens hem was het een modelmilitair, die alleen uitgezonden is geweest op oefening naar Suriname. "Hij is zelfs onderscheiden. Hij heeft zware psychologische tests ondergaan."

Onderscheiden waarvoor?
Welke zware psychologische testen?

Journalistiek broddelwerk deel 5.

Nikehercules

#8
Citaat van: De Telegraaf op 03/11/2010 | 06:42 uur
Hun zal vrijwel zeker moord met voorbedachten rade ten laste worden gelegd.

Heel stoer juridische taal gebruiken, alleen daar dan wel even bij vergeten dat moord per definitie met voorbedachte rade is.
We kunnen dus wel weer stellen dat het artikel van geen kant deugd.

boekje_pienter

Citaat van: A.J. op 03/11/2010 | 07:57 uur
Citaat van: SMI de Boer op 03/11/2010 | 07:54 uur
Luchtmobiel een Korps?
Korps luchtmobiele colonnes?

De Telegraaf he... niet de meest Defensiegetrouwe krant van wakker Nederland


A.J.


SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

A.J.

Uitgezonden naar oefening Suriname? Of hebben we de TRIS weer uit de mottenballen gehaald?

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

boekje_pienter

Een militair van de Luchtmobiele Brigade wordt vervolgd voor een eerwraak, uitgevoerd met militaire precisie. Het lid van het elitekorps van de landmacht wordt verdacht van de moord op een 20-jarige Turk in Cuijk. De Molukse militair overrompelde op 21 september samen met zijn broer het slachtoffer Deniz Sifritas (20), denkt justitie. Terwijl de een hem van achteren vasthield, bracht de ander hem dodelijke stoten toe met een mes.

De slachtpartij is door verschillende getuigen gezien. De militair was, volgens zijn omgeving, nog maar kort terug van een uitzending naar Oeroezgan of stond op punt te worden uitgezonden. Uit onderzoek van de recherche komt naar voren dat de militair vond dat de 20-jarige de eer van zijn jongere zus had geschonden. Deze zou volgens hem de zus seksueel hebben belaagd of verkracht.

Het slachtoffer werkte bij het plaatselijke Van der Valk-Hotel, net als de zus van de militair. Hoewel de 21-jarige militair ten tijde van de moord in dienst was, wordt hij niet voor de militaire kamer berecht.

Justitie heeft besloten de militair samen met zijn broer voor de gewone strafrechter te brengen, omdat zij de moord vermoedelijk samen hebben voorbereid. "Zij zullen later dit jaar voor de rechter verschijnen", aldus een woordvoerster van justitie.

Hun zal vrijwel zeker moord met voorbedachten rade ten laste worden gelegd. De militair was met zijn broer actief op zoek naar het slachtoffer. De advocaat van de oudste broer (27), mr. Stap, wilde gisteren niet op moord ingaan. De militair wordt bijgestaan door advocaat mr. Van der Biezen. "Ik ga met mijn cliënt bespreken in hoeverre zijn uitzending of militaire ervaringen een rol hebben gespeeld. Ik moet het dossier nog bestuderen."

Volgens hem was het een modelmilitair, die alleen uitgezonden is geweest op oefening naar Suriname. "Hij is zelfs onderscheiden. Hij heeft zware psychologische tests ondergaan."

Bron: De Telegraaf, 03-11-2010, 'Militair vast na eerwraak'.