Spanningen op het Koreaanse schiereiland

Gestart door VandeWiel, 23/11/2010 | 08:49 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Zo maar een stuk leesvoer:

Countdown to Oblivion: North Korea artillery strike - the Start of the First Nuclear War?
By Tom Cain
Last updated at 6:08 PM on 27th November 2010
Comments (41) Add to My Stories Top thriller writer Tom Cain imagines what


Read more: http://www.dailymail.co.uk/debate/article-1333558/North-Korea-artillery-strike--Start-First-Nuclear-War.html#ixzz16Vh5FNqV

Laurens

Citaat van: Tanker op 27/11/2010 | 19:23 uur
Gewoon keihard aanpakken dat Noord-Korea, wordt altijd zo moe van dat oeverloze geleuter tussen die 2 landen.

Met enorm veel doden tot gevolg. Als het tot een conflict komt, kun je die beter voorbereiden. Z-Korea is er altijd vanuit gegaan dat zij defensief zouden zijn in een eventueel conflict. Dat gaat nu misschien veranderen, en sowieso komt er nooit zomaar oorlog zonder toestemming van China.

Tanker

Gewoon keihard aanpakken dat Noord-Korea, wordt altijd zo moe van dat oeverloze geleuter tussen die 2 landen.
Eerst laten ze een schip zinken met tig doden tot gevolg, nu beschieten ze weer een eiland waar bij weer enkele doden vallen.

Slappe houding van Zuid-Korea naar mijn mening, begrijp de VS ook niet in deze.

Als de VS beschoten zou worden door een buurland zouden ze ook met grof geweld terug slaan  :mad:


Elzenga

Citaat van: Enforcer op 27/11/2010 | 16:11 uur
Nou, als ze met voldoende voedsel worden ontvangen... Juist als ze ondervoed zijn zullen ze mogelijk eerder opgeven. Waarom zouden ze ook doorvechten voor hun dicatator tegen hun Koreaans broedervolk?
Men zal inderdaad de geïndoctrineerde burgers vrij direct moeten overtuigen van het ongelijk van het door hun leiders ingeprente vijandsbeeld. Massaal burgerdoelen bombarderen en veel burgerdoden zal dus niet echt helpen...wel precissiebombardementen en inderdaad veel humanitaire hulp direct...als ook inzet denk ik van familieleden die na de Korea-oorlog werden gescheiden.

Probleem blijft waar China's belangen hier liggen en of die te verenigen zijn met een Koreaanse hereniging ingezet vanuit Zuid-Korea. Mogelijk zal een voorwaarde zijn dat de VS niet meedoet aan deze operatie en op afstand blijft. Dat lijkt me wel een uitvoerbare voorwaarde.

Enforcer

Citaat van: dudge op 27/11/2010 | 16:06 uur
Citaat van: Enforcer op 27/11/2010 | 16:00 uur
Ben benieuwd hoeveel N-Koreanen zich overgeven na een dag of 3, omdat er dan waarschijnlijk geen aanvoer meer is van fatsoenlijke voorraden voedsel.

Ze moeten het nu ook al doen met weinig voedsel, dus veel verschil is het niet. Daarbij, als China zich er mee gaat bemoeien zal dat in eerste instantie vooral zijn via juist het bevoorraden van de NK troepen.

Nou, als ze met voldoende voedsel worden ontvangen... Juist als ze ondervoed zijn zullen ze mogelijk eerder opgeven. Waarom zouden ze ook doorvechten voor hun dicatator tegen hun Koreaans broedervolk?

Elzenga

Citaat van: dudge op 27/11/2010 | 15:36 uur
Irak heeft daarbij wel de 'handige' eigenschap dat het een (grotendeels) vlak woestijn land is, de voertuigen rolden over de vlaktes zonder weerstand naar Bagdad. Daarbij waren de troepen ook zeer slecht georganiseerd. In Afghanistan hebben we de grootste moeite om een stel ongetrainde, slecht uitgeruste terroristen de baas te zijn. Bij het ingrijpen in de Joegoslavië oorlog bleken de Serven goed georganiseerd, en de bombardementen van de NATO hadden in eerste instantie dan ook weinig effect. Pas toen er burgerstrategische doelen werden geraakt kwam er effect. De NKen hebben nu ook al niks, dus kun je ze ook moeilijker wat ontzeggen (zoals water en electriciteit). Ik vermoed zomaar dat Zuid-Korea van een koude kermis thuis komt mocht het tot een treffen komen. Met steun van de VS zullen ze "natuurlijk" winnen, maar als China zich er mee gaat bemoeien (en daarmee definitief zich als hypermacht positioneert) zal het ook praktisch onmogelijk worden om NK te verslaan, zeker op de manier waarop dat in Irak gebeurde.
vlak land heeft zowel voordelen voor aanvaller als verdediger...idem voor heuvelachtig of ruiger land. Kernpunt blijft vaak toch de bewapening en sensoren-uitrusting, het al dan niet hebben van luchtoverwicht en vooral de motivatie en wil om te vechten. Natuurlijk zullen ook in Korea zwaar geïndoctrineerde Noord-Koreaanse eenheden een probleem gaan vormen. Maar in hoofdlijnen zal Noord-Korea denk ik snel het onderspit delven en bezet kunnen worden.

Primair zal zijn wat China doet en wil. Zuid-Korea en de VS zullen denk ik nooit over gaan tot een invasie van Noord-Korea als China daar niet mee zal instemmen of dat zal gedogen (onder haar voorwaarden). Of men moet met name in de VS China als nieuwe vijand willen positioneren..dan kan een nieuwe Korea-oorlog een mooie aanleiding vormen. Ik zie de huidige regering Obama daar echter niet voor kiezen.

De instemming van China zal denk ik niet komen omdat men daar verwacht dat er in Noord-Korea op termijn vanzelf wel hervormingen zullen plaats vinden in lijn met die van China zelf. Of het Noord-Koreaanse regime moet ook China tegen zich in het harnas jagen. Maar dan is het nog maar de vraag of China een pro-Amerikaanse Koreaanse hereniging accepteert. Ik denk dat het daar nog te vroeg voor is.

Het Noord-Koreaanse regime weet dit..en speelt dit handig uit. Zij het paranoia dus toch bang voor geheime deals of een Amerikaans ingrijpen in lijn met Afghanistan en Irak. Complex gebeuren dus.

Enforcer

Ben benieuwd hoeveel N-Koreanen zich overgeven na een dag of 3, omdat er dan waarschijnlijk geen aanvoer meer is van fatsoenlijke voorraden voedsel.

Elzenga

Citaat van: Telegraaf op 27/11/2010 | 11:32 uur
Militaire experts zeggen dat Noord-Korea weliswaar arm is, maar zeer zwaar bewapend. Het bezit een van de grootste legers ter wereld.
Tja, dat zeiden ze ook over Irak in 1990/91 en 2003...het is jammer dat ik de analyses van toen niet heb bewaard...deskundigen spraken in soortgelijke termen. Waar echter in de praktijk helemaal niets van bleek te kloppen.

Natuurlijk is het aspect indoctrinatie in combinatie met de Aziatische meer volgzame instelling wel wat zorgelijk. Al betwijfel ik of de meeste Noord-Koreanen bestand zijn tegen de "shock and awe" die op ze wordt losgelaten in de eerste dagen van zo'n conflict (zij het hopelijk op specifieke niet-burger doelen!!). Ik denk dat de meeste vrij snel zullen breken en bij tegelijkertijd grootschalige humanitaire hulp eieren voor hun geld zullen kiezen. Slecht kleinere hardline eenheden en bevolkingsgroepen verzet blijven bieden.

Over de inzet van kernwapens maak ik me iets minder zorgen. Tot nu toe hebben dictators of dictatoriale regimes die hun einde zagen naderen door de handen van hun vijand nog nooit massavernietigingswapens ingezet. Er alleen mee gedreigd. Ik verwacht eerder dat de Noord-Koreaanse leider en zijn directe entourage een kernwapen zullen gebruiken..of de dreiging daarmee...om een veilige aftocht voor zichzelf te bewerkstelligen...waarschijnlijk naar een ballingsoord in China. Over het algemeen willen dit soort leiders iets te graag blijven leven om hun eigen dood door inzet ervan te bespoedigen.

Dat er doden en gewonden zullen vallen is een zekerheid. Maar of het een inferno wordt zoals sommige voorspellen...ik betwijfel dat dus.

Enforcer

Of je hakt de kop van de slang af door wat spec-ops..........

Lex

'Miljoen slachtoffers bij Koreaanse oorlog'

WASHINGTON - Een volledige oorlog met Noord-Korea is een nachtmerrie-scenario, met mogelijk een miljoen slachtoffers en gevaar op de eerste kernoorlog ter wereld. Militaire experts zeggen dat Noord-Korea weliswaar arm is, maar zeer zwaar bewapend. Het bezit een van de grootste legers ter wereld.

,,Officiële modellen van het Amerikaanse ministerie van Defensie veronderstellen dat het maanden kan duren om de oorlog te winnen. Het kan daarbij leiden tot een meer dan een miljoen slachtoffers, allen dood of gewond. En dat is nog zonder dat atoombommen worden gebruikt", zegt Michael O'Hanlon van denktank Brookings Institution. Hij schreef een boek over de mogelijke oorlog.

Noord-Korea kan binnen enkele maanden een kernkop op een raket monteren of is daarin al geslaagd, vrezen experts. In de eerste uren van een militair conflict zouden Amerikaanse gevechtsvliegtuigen vooral de locaties moeten vernietigen met kernbommen, raketten en chemische wapens. Bij een simulatie in 2005 bleek dat daarvoor vierduizend vluchten per dag nodig zouden zijn.

Bij een oorlog zou Noord-Korea bovendien haar kernmateriaal snel verplaatsen naar ondergrondse locaties. Onzeker is of de VS snel genoeg spionagesatellieten ter plaatse heeft om al die transporten te volgen. O'Hanlon vermoedt dat Noord-Korea één kernwapen zou lanceren voor de Zuid-Koreaanse kust, als demonstratie van kracht. Het land zou de andere kernbommen dan achter de hand houden.

De gepensioneerde VS-kolonel John Collins bekeek in 2003 een reeks militaire opties tegen Noord-Korea, zoals blokkades van de havens of een kernaanval. Hij trok een grimmige conclusie. ,,Elke optie kan de vonk zijn voor een oncontroleerbare escalatie, met vreselijk veel slachtoffers aan beide zijden."

Telegraaf, za 27 nov 2010, 11:12

Laurens

Citaat van: Oorlogsvis op 25/11/2010 | 15:09 uur

http://www.slic2.wsu.edu:82/hurlbert/micro101/pages/101biologicalweapons.html

Ik vind het maar een vage site, met nog vagere bronnen. Ik zet niet, dat het niet waar. Maar niet alles op het internet is 100% waarheid ;)

Oorlogsvis

Ok nog even over de projecten waar Noord-Korea aan bezig zou zijn (en vroeger ook Zuid-afrika en Israel ) kijken jullie even op deze
link en kijk dan bij  : ETHNIC BOMB ........daar staat het.....sommige op dit forum deden dit namelijk af als een scien-fiction verhaal
maar het tegendeel is waar :

http://www.slic2.wsu.edu:82/hurlbert/micro101/pages/101biologicalweapons.html


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Als er 3 carrier battle groups aan het toneel verschijnen dan staan we aan de vooravond van oorlog of die is dan al uitgebroken... (het zal wel bij één blijven)

Laten we hopen dat het Noorden niet zo dom is tijdens de geplande oefeningen een volgende aanval uit te voeren (geldt natuurlijk ook voor het Zuiden)

Helaal funsest zou zijn een geslaagde NK aktie op een US carrier... pfff (als de KM met een sub foto's van de onderkant van een carrier kan maken dan sluit ik niet uit de meerdere landen dit kunnen met of zonder fototoestel... plaatjes schieten)

It takes onley one...

VandeWiel

Citaat van: Lex op 24/11/2010 | 23:05 uur
Om verdere vragen te voorkomen; de GW group bestaat naast GW uit: the guided-missile cruiser Cowpens and the guided-missile destroyers Stethem, Fitzgerald and Lassen.

Voor de volledigheid: in de media wordt gesproken alsof het een novum is dat de GW groep onderweg is. Deze groep was echter al onderweg om deel uit te maken van de reeds geplande oefening.

Er liggen nog twee andere carrier battle groups in de regio die ongeveer 10 dgn nodig zouden hebben om op te stomen (ik weet niet of deze info van 10 dgn correct is. Dit is uit de media.). Het wordt een heel ander verhaal als een van deze twee groepen wordt verplaatst.

Enforcer

Citaat van: Lex op 24/11/2010 | 23:05 uur
Om verdere vragen te voorkomen; de GW group bestaat naast GW uit: the guided-missile cruiser Cowpens and the guided-missile destroyers Stethem, Fitzgerald and Lassen.

En 1 of 2 subs............


Citaat van: dudge op 24/11/2010 | 23:22 uur
Verdere escalatie, waar gaat het heen? Een oorlog met Noord-Korea zal uitlopen op een drama voor alle betrokkenen.
Maar toch, de VS en ZK kunnen moeilijk in de afwacht modus blijven, nu in korte tijd zowel een schip is gekelderd als een dorp gebombardeerd, whats next?

Dat is inderdaad de vraag. Het wordt mogelijk "3 strikes, take them out".