hoe lang moet je luitenant zijn voor je kapitein kunt worden

Gestart door jarno, 16/12/2010 | 18:54 uur

Ipkiss

Citaat van: reccetegekkie op 22/09/2011 | 20:20 uur
Niet alleen in theorie! Het ligt er maar net aan waar je hart/ eisen liggen (ligt). Iedereen kan een rang omhoog, maar tegen welke prijs?

Bovendien; De eis van 12 jaar onderbouw stond al een tijdje.....

toch even reageren in dit overleden topic: bevordering naar maj hangt tevens samen met een positief doorstroombesluit naar FPS3..
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Marc66

Het was een ietwat "gemeen" bedoelde steek onder water, ik denk dat Kapitein Rob de steek wel begrijpt. Of anderen het ook begrijpen, dat weet ik niet.

onderofficier

Citaat van: Marc66 op 17/05/2012 | 20:16 uur
Correct, maar dat kan enkel bij de KMar en, tja, de KMar dus  ;)

Hoe weet je dit zo zeker?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Marc66

Bij de CLSK is het mogelijk om vanaf soldaat op te klimmen tot Luitenant-Kolonel en vwb de looptijd, het was altijd al zo en het zal ook altijd zo blijven dat beschikbaarheid en kennis(sen) heel belangrijk is.

Die AOO die 2oc is geworden, is nu vast LTZ1  :confused:

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 17/05/2012 | 20:16 uur
Correct, maar dat kan enkel bij de KMar en, tja, de KMar dus  ;)

Bij de KLu (dus wie weet ook bij beide andere OPCO's) lopen in ieder geval hoofdofficieren rond die niet of nauwelijks looptijd hebben als subaltern officier. En bij de KM ken ik in ieder geval een OEX die vanaf adjudant meteen 2OC is geworden.

Marc66

Correct, maar dat kan enkel bij de KMar en, tja, de KMar dus  ;)

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 17/05/2012 | 20:12 uur
Er is mij ter ore gekomen dat het zelfs mogelijk is om tot opperofficer aangesteld te worden zonder ook maar een andere rang bekleed te hebben.....  :devil:

8)

KapiteinRob

Citaat van: Marc66 op 17/05/2012 | 20:07 uur
zo kan de een al met vier jaar hoofdofficier zijn en een ander pas na veertien jaar

Er is mij ter ore gekomen dat het zelfs mogelijk is om tot opperofficer aangesteld te worden zonder ook maar een andere rang bekleed te hebben.....  :devil:

Marc66

Dat wat jij schrijft is niet helemaal waar. Ja er bestaan zgn. verplichte taken/functies die men moet vervullen om in aanmerking te komen voor een evt. bevordering, maar het komt, helaas, nog steeds voor dat mensen die niet voldoen aan de eisen toch bevorderd worden en dan betreft het niet altijd enkel mensen werkzaam bij P&O. De looptijd varieert, zo kan de een al met vier jaar hoofdofficier zijn en een ander pas na veertien jaar, terwijl zij toch de verplichte functies vervuld hebben, makes you wonder  :confused:

yelloow

Flipper halen, CCO opleiding halen, NAVO-spec halen of oudste officier mijnenjager worden zijn de manieren voor zeeofficieren om LTZ2OC (kapitein) te worden. Voor andere dienstvakken moet je een bepaalde tijd gelopen hebben om LTZ2OC te worden. Vooral tarissen worden vaak na 2 jaar LTZ2 zomaar LTZ2OC  >:(

Marc66

Kapitein Rob, er bestaat geen bevorderingsstop, er worden gewoon veel minder mensen bevorderd. In plaats van tien mensen in een bepaalde rang, worden er nu nog slechts drie per jaar bevorderd, ergo, de looptijd is 3-maal langer  :(

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat de langere looptijd niet lijkt te gelden voor personeel werkzaam bij P&O  :confused:

onderofficier

Citaat van: Ipkiss op 21/09/2011 | 16:25 uur
Dan ben ik mooi op tijd bevorderd. Vervolgens is de formele eis dat je 12 jaar officier moet zijn voor je majoor mag worden.. Hmm dan zou ik in theorie nog in FPS2 majoor kunnen worden. T zal me benieuwen  >:(


Je hebt over de theorie maar is het ook verstandig dat in de praktijk uit te voeren?
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Remmus

#22
Citaat van: Ipkiss op 21/09/2011 | 16:25 uur
Dan ben ik mooi op tijd bevorderd. Vervolgens is de formele eis dat je 12 jaar officier moet zijn voor je majoor mag worden.. Hmm dan zou ik in theorie nog in FPS2 majoor kunnen worden. T zal me benieuwen  >:(

Niet alleen in theorie! Het ligt er maar net aan waar je hart/ eisen liggen (ligt). Iedereen kan een rang omhoog, maar tegen welke prijs?

Bovendien; De eis van 12 jaar onderbouw stond al een tijdje.....

Ipkiss

Dan ben ik mooi op tijd bevorderd. Vervolgens is de formele eis dat je 12 jaar officier moet zijn voor je majoor mag worden.. Hmm dan zou ik in theorie nog in FPS2 majoor kunnen worden. T zal me benieuwen  >:(
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Remmus

Citaat van: Kapitein Rob op 12/09/2011 | 20:00 uur
Citaat van: reccetegekkie op 12/09/2011 | 19:31 uur
Echter, bezien de huidige chaos, kon bevordering nog wel eens lang op zich laten wachten.

Er is onlangs gesteld dat i.v.m. de numerus fixus er een bevorderingsstop is. Daar wordt strikt de hand aan gehouden..... Behalve voor vriendjes uit de P&O en opperofficieren.

Exact!

KapiteinRob

Citaat van: reccetegekkie op 12/09/2011 | 19:31 uur
Echter, bezien de huidige chaos, kon bevordering nog wel eens lang op zich laten wachten.

Er is onlangs gesteld dat i.v.m. de numerus fixus er een bevorderingsstop is. Daar wordt strikt de hand aan gehouden..... Behalve voor vriendjes uit de P&O en opperofficieren.

Remmus

De huidige eis is dat je als Luitenant minimaal 2 functies vervuld moet hebben (roepen de monitoren). Dit kan in de praktijk inhouden dat iemand na bv 3 jaar al als kap/ritm rondloopt (verkorting, opheffen eenheid etc). Anderen kiezen ervoor om wat langer " leuke"  functies te draaien en worden pas na 6 of 7 jaar kap/ritm. Echter, bezien de huidige chaos, kon bevordering nog wel eens lang op zich laten wachten.

Enforcer


max

Vaker is het zo dat een bevordering dan plaatsvindt wanneer men beschikbaar is. De looptijd is niet zo heel belangrijk. Mocht je echter enkel heel snel willen gaan, als dat je streven is, ga dan ook zoek naar functies die niemand wil vervullen, dan kun je, en ik heb dat meegemaakt, binnen vijf jaar van Adjudant, Groot-Majoor zijn.

Hans87

Citaat van: Wmr B op 05/04/2011 | 14:52 uur
Citaat van: Hans87 op 05/04/2011 | 09:42 uur
Citaat van: Ipkiss op 14/01/2011 | 22:38 uur
Ik zit zelf ook nog te twijfelen, zou nog een 3e luitenantsstoel kunnen draaien, puur vanwege de leuke functie.


Hoe veranderen je werkzaamheden dan van luitenant naar kapitein?

Je gaat nog minder doen voor meer loon....  :devil:


Iemand misschien een inhoudelijke reactie?

Wmr B

Citaat van: Hans87 op 05/04/2011 | 09:42 uur
Citaat van: Ipkiss op 14/01/2011 | 22:38 uur
Ik zit zelf ook nog te twijfelen, zou nog een 3e luitenantsstoel kunnen draaien, puur vanwege de leuke functie.


Hoe veranderen je werkzaamheden dan van luitenant naar kapitein?

Je gaat nog minder doen voor meer loon....  :devil:

A.J.

Citaat van: Ipkiss op 14/01/2011 | 22:38 uur
Ik zit zelf ook nog te twijfelen, zou nog een 3e luitenantsstoel kunnen draaien, puur vanwege de leuke functie.

De beslissing is genomen begrijp ik?

Gefeliciteerd met je bevordering!

Hans87

Citaat van: Ipkiss op 14/01/2011 | 22:38 uur
Ik zit zelf ook nog te twijfelen, zou nog een 3e luitenantsstoel kunnen draaien, puur vanwege de leuke functie.


Hoe veranderen je werkzaamheden dan van luitenant naar kapitein?

Enforcer

Citaat van: Ipkiss op 14/01/2011 | 22:38 uur
Formeel is het de bedoeling dat een luitenant na 3 functies kapitein/ritmeester mag worden. Het MAG echter al na 2 functies. Dus in de praktijk zie je de meesten na 2 functies doorstromen naar een kap/ritm stoel. Ik zit zelf ook nog te twijfelen, zou nog een 3e luitenantsstoel kunnen draaien, puur vanwege de leuke functie.

Hoe zat het bij jou? :neutral:

Ipkiss

Formeel is het de bedoeling dat een luitenant na 3 functies kapitein/ritmeester mag worden. Het MAG echter al na 2 functies. Dus in de praktijk zie je de meesten na 2 functies doorstromen naar een kap/ritm stoel. Ik zit zelf ook nog te twijfelen, zou nog een 3e luitenantsstoel kunnen draaien, puur vanwege de leuke functie.
Huz-Huz1-Kpl-Kpl1-Knt-Tlnt-Elnt-Ritm-Maj

Laurens

Officieel duurt een functie 3 jaar en mag je na 2 jaar op functie al gaan solliciteren. Tevens kan een functie maximaal 5 jaar duren d.m.v verlenging. Die 2 jaar op functie blijft natuurlijk een uitgangspunt en heb mensen sneller in rang zien stijgen dan ze trap kunnen lopen.

StormTrooper

Citaat van: SMI de Boer op 03/01/2011 | 15:21 uur
Citaat van: jarno op 16/12/2010 | 18:54 uur
kan iemand mij vertellen hoe lang je dus luitenant moet zijn voor je bevorderd kunt worden tot kapitein?
daar was ik wel benieuwd naar of daar ook bepaalde eisen aan zitten.
dit omdat het misch bij mijn eenheid van toepassing is want mijn luit is nog maar net 1e luit geworden en wil nu onze nieuwe kapitein worden :'(

ik hoop op reactie
alvast bedankt

Volgens mij 1.65 mtr
;D Ik moest stiekem toch wel ff lachen  ;)

SMI de Boer

Citaat van: jarno op 16/12/2010 | 18:54 uur
kan iemand mij vertellen hoe lang je dus luitenant moet zijn voor je bevorderd kunt worden tot kapitein?
daar was ik wel benieuwd naar of daar ook bepaalde eisen aan zitten.
dit omdat het misch bij mijn eenheid van toepassing is want mijn luit is nog maar net 1e luit geworden en wil nu onze nieuwe kapitein worden :'(

ik hoop op reactie
alvast bedankt

Volgens mij 1.65 mtr
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

jarno

idd er is een kans dat de desbetreffende luit bij ons pc wil worden en hoorde geruchten dat dat niet zomaar mogelijk is.. en leef niet in onmin met hem maar qua functioneren heb ik idd wel betere gehad
groeten jarno

onderofficier

Citaat van: HAskHGP9 op 17/12/2010 | 17:24 uur
Citaat van: Cigarz op 16/12/2010 | 20:35 uur
Ik begrijp dat je een beetje in onmin leeft met je Luit? Misschien zijn er dan andere manieren om dat op te lossen...

Wat is er mis met wegbevorderen?  8)

Er is ook niets mis met GOED lezen............

want die luit wordt namelijk niet weg bevorderd maar wil bij dezelfde eenheid kapitein worden

Citaat van: jarno op 16/12/2010 | 18:54 uur
dit omdat het misch bij mijn eenheid van toepassing is want mijn luit is nog maar net 1e luit geworden en wil nu onze nieuwe kapitein worden
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

HAskHGP9

Citaat van: Cigarz op 16/12/2010 | 20:35 uur
Ik begrijp dat je een beetje in onmin leeft met je Luit? Misschien zijn er dan andere manieren om dat op te lossen...

Wat is er mis met wegbevorderen?  8)

Cigarz

Ik begrijp dat je een beetje in onmin leeft met je Luit? Misschien zijn er dan andere manieren om dat op te lossen...

Enforcer

In principe kun je pas na 2 jaar op functie doorsolliciteren naar een hogere functie.

jarno

kan iemand mij vertellen hoe lang je dus luitenant moet zijn voor je bevorderd kunt worden tot kapitein?
daar was ik wel benieuwd naar of daar ook bepaalde eisen aan zitten.
dit omdat het misch bij mijn eenheid van toepassing is want mijn luit is nog maar net 1e luit geworden en wil nu onze nieuwe kapitein worden :'(

ik hoop op reactie
alvast bedankt