Spanningen Ivoorkust

Gestart door dudge, 17/12/2010 | 11:56 uur

Ace1

Als ik het goed weet hebben de Belgen ook een C130 Hercules in Congo de Para-Commando´s daar zijn  dan verplaatsbaar en de A960 Godetia is geloof ik ook in de buurt daar?


Ace1

Belgische Special Forces stand-by in Ivoorkust

Sinds eind februari verblijven een tiental leden van de Special Forces Group van het Belgische leger in Ivoorkust. Ze zijn stand-by om een eventuele evacuatie van landgenoten uit het Afrikaanse land op poten te zetten.

Volgens de krant La Libre Belgique gaat het om tien tot twaalf krachten van de basis van Flawinnes.

Momenteel beschermen ze ook de Belgische ambassade. Er is sprake van een samenwerking met het Franse leger.

In Ivoorkust zouden zowat 250 Belgen wonen. Andere Special Forces van ons leger bevinden zich in Congo en Afghanistan.

http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/aid1033077/belgische-special-forces-stand-by-in-ivoorkust.aspx


IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 03/04/2011 | 15:57 uur
Nederland niet?   :angel:  En toch zit er verschil tussen de opstelling van de Britten en ons.....
Wij natuurlijk ook.

Citaat van: IPA op 03/04/2011 | 15:51 uur
Voorlopig vind ik de Britten een stuk aktiever dan wij.
Dat klopt, het is dan ook een groter land.
Maar na de bezuinigingen zijn ze het enige land met een fatsoenlijke krijgsmacht EN een eigen onafhankelijk beleid.

CitaatEn de Fransen komen nu eenmaal alleen in aktie als het eigen belang betreft.  :P
Dat kan ik ze niet kwalijk nemen eerlijk gezegd.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 03/04/2011 | 15:51 uur
De Britten zijn de lapdog van de VS.

Nederland niet?   :angel:  En toch zit er verschil tussen de opstelling van de Britten en ons.....

Citaat van: IPA op 03/04/2011 | 15:51 uur
En ook de aankomende bezuinigen aldaar laten zien dat ze hun zelfrespect totaal kwijt zijn, net als ons.

Voorlopig vind ik de Britten een stuk aktiever dan wij. En de Fransen komen nu eenmaal alleen in aktie als het eigen belang betreft.  :P

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 03/04/2011 | 15:14 uur
Daar zit 'm n.m.m. ook meteen het "probleem" met de Fransen. Ze gaan hun eigen gang en alleen als het in hun straatje te pas komt trekken ze het EU-jasje aan. Daarbij ben ik de mening toegedaan dat de Fransen alleen "ballen hebben" als het ze zelf uitkomt. En waarom de Britten dan geen "ballen zouden hebben", is mij een raadsel.....

En allemaal leuk, dat bewieroken van de Fransen, maar waarom moeten die zich zonodig bemoeien met Afrika? Omdat ze er veel kolonies gehad hebben? Lekker belangrijk......

De Britten zijn de lapdog van de VS. En ook de aankomende bezuinigen aldaar laten zien dat ze hun zelfrespect totaal kwijt zijn, net als ons.
Het gaat niet om wat ze precies doen, maar ze doen het.

Citaat van: jurrienvisser op 03/04/2011 | 15:38 uur
Als of NL dan ook maar iets zou doen in (vergelijkbare gevallen):

Suriname
Indonesie
Niew Guinea
New York

Als wij net als de Fransen waren dan hadden wij nu een 14 tal provincies inclusief Suriname en De Antillen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 03/04/2011 | 15:07 uur
Citaat van: dudge op 03/04/2011 | 13:34 uur
Ivoorkust is inderdaad een Afrikaans land ja. De Fransen zijn wel breder actief.
Het land heeft ook nog aan Franlrijk toebehoord.

Als of NL dan ook maar iets zou doen in (vergelijkbare gevallen):

Suriname
Indonesie
Niew Guinea
New York

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 03/04/2011 | 14:08 uur
Frankrijk is dan ook het laatste West-Europese land met ballen en een onafhankelijk beleid.
Niets dan respect daarvoor.

Daar zit 'm n.m.m. ook meteen het "probleem" met de Fransen. Ze gaan hun eigen gang en alleen als het in hun straatje te pas komt trekken ze het EU-jasje aan. Daarbij ben ik de mening toegedaan dat de Fransen alleen "ballen hebben" als het ze zelf uitkomt. En waarom de Britten dan geen "ballen zouden hebben", is mij een raadsel.....

En allemaal leuk, dat bewieroken van de Fransen, maar waarom moeten die zich zonodig bemoeien met Afrika? Omdat ze er veel kolonies gehad hebben? Lekker belangrijk......

Lex

Citaat van: dudge op 03/04/2011 | 13:34 uur
Ivoorkust is inderdaad een Afrikaans land ja. De Fransen zijn wel breder actief.
Het land heeft ook nog aan Franlrijk toebehoord.

IPA NG

Frankrijk is dan ook het laatste West-Europese land met ballen en een onafhankelijk beleid.
Niets dan respect daarvoor.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#211
Citaat van: dudge op 03/04/2011 | 13:34 uur
Citaat van: HermanB op 03/04/2011 | 13:31 uur
Citaat van: jurrienvisser op 03/04/2011 | 13:11 uur
Citaat van: Lex op 03/04/2011 | 13:05 uur
Volgens diverse Franse media stuurt Parijs 300 extra militairen naar Ivoorkust.
Ik krijg steed meer wardering voor de Franse mentaliteit.
Het Franse optreden in Afrika?  :crazy:

Ivoorkust is inderdaad een Afrikaans land ja. De Fransen zijn wel breder actief.

Ze doen iig iets waarvan zij denken dat het nuttig is... dat is net iets anders dan hier... veilig achter de (politieke) Nederlandse duinen.

Inmiddels eeuwen geleden dat Nederland deze mentaliteit had.

HermanB

Citaat van: jurrienvisser op 03/04/2011 | 13:11 uur
Citaat van: Lex op 03/04/2011 | 13:05 uur
Volgens diverse Franse media stuurt Parijs 300 extra militairen naar Ivoorkust.

Ik krijg steed meer wardering voor de Franse mentaliteit.
Het Franse optreden in Afrika?  :crazy:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 03/04/2011 | 13:05 uur
Volgens diverse Franse media stuurt Parijs 300 extra militairen naar Ivoorkust.

Ik krijg steed meer wardering voor de Franse mentaliteit.

Lex

Volgens diverse Franse media stuurt Parijs 300 extra militairen naar Ivoorkust.

Lex

Fransen nemen luchthaven Ivoorkust in

PARIJS - Franse militairen hebben zondag de luchthaven ingenomen bij de grootste stad in Ivoorkust, Abidjan. Dat maakte het Franse leger bekend.

Rond Abidjan wordt al dagenlang zwaar gevochten tussen aanhangers van de zittende president Laurent Gbagbo en aanhangers van Alassane Ouattara. Die is door de internationale gemeenschap erkend als winnaar van de presidentsverkiezingen van november vorig jaar. Gbagbo weigert echter plaats te maken.

Nabij Abidjan bevinden zich ook ongeveer vijfhonderd buitenlanders in een Frans militair kamp. Onder hen zijn ongeveer 150 Fransen. Frankrijk is al sinds 2002 in Ivoorkust gelegerd op grond van overeenkomsten met Ivoorkust en de Verenigde Naties.

ANP,
Gepubliceerd op 03 april 11, 12:24
Laatst bijgewerkt op 03 april 11, 12:27

Lex

VS eisen direct vertrek Gbagbo

WASHINGTON - De Verenigde Staten hebben zondag de zittende president van Ivoorkust, Laurent Gbagbo, opgeroepen ''onmiddellijk te vertrekken''.

Minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton wil dat Gbagbo zo snel mogelijk zijn functie neerlegt om te voorkomen dat hij het land de afgrond in duwt.

''Gbagbo drijft Ivoorkust naar een toestand van wetteloosheid'', aldus Clinton, die stelde dat de situatie in het West-Afrikaanse land met de dag slechter wordt.

Tot nog toe heeft Gbagbo de verzoeken van de internationale gemeenschap om te vertrekken, naast zich neergelegd.

Strijd
De oproep van Clinton volgde op een dagenlange strijd in Abidjan. Die stad is het front geworden in de strijd tussen Gbagbo en Alassane Ouattara, die door de internationale gemeenschap is erkend als winnaar van de presidentsverkiezingen van november vorig jaar. Gbagbo weigert plaats te maken voor hem.

De strijd tussen aanhangers van Gbagbo en Ouattara heeft al aan vele mensen het leven gekost. Zo zijn bij gevechten in de West-Ivoriaanse stad Duékoué ongeveer duizend mensen gedood of verdwenen. Dat meldde de hulporganisatie Caritas zaterdag op haar website.

Schuldigen
Het Rode Kruis sprak eerder van ongeveer achthonderd doden. Volgens Caritas werden de moorden tussen zondag 27 en dinsdag 29 maart gepleegd.

De organisatie wijst geen schuldigen aan, maar zegt dat het bloedbad plaatsvond in een gedeelte van Duékoué dat in handen was van aanhangers van Alassane Ouattara.

© ANP 
Uitgegeven: 3 april 2011 07:32
Laatst gewijzigd: 3 april 2011 09:25