'Meeloopweken'

Gestart door EstherLandmacht, 22/12/2010 | 16:30 uur

EstherLandmacht

Citaat van: dudge op 23/12/2010 | 16:56 uur
Citaat van: EstherLandmacht op 23/12/2010 | 16:50 uur
Haha, dat was ik ook al van plan hoor ;)
Maar iig bedankt voor de antwoorden :)
Als ik 'studeer' kan ik dat ook gewoon combineren met de NatRes en daarna naar de KMA gaan (mits er vacatures zijn) :D

De Natres blijft inderdaad een van de beste manieren om als burger wat van het militaire leven mee te krijgen, daarbij vergroot het ook je kans op een stageplek aanzienlijk. 

Volgens mij mag ik niet eens een binnenlandse stage gaan doen, ik wil naar een Outdoorsportopleiding (hbo).
Maargoed, eerst nog mn vwo afmaken..
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

EstherLandmacht

Citaat van: HAskHGP9 op 23/12/2010 | 13:02 uur
Citaat van: dudge op 23/12/2010 | 12:54 uur
Citaat van: onderofficier op 23/12/2010 | 12:29 uur
Citaat van: HAskHGP9 op 23/12/2010 | 12:23 uur
Je zou bijvoorbeeld een verzoek kunnen doen om in de voorjaarsvakantie (2 weken?) of een deel van de zomervakantie een korte stage te lopen.
met een stage heb je ook een arbeidsovereenkomst met als doel het geleerde in praktijk te brengen: meelopen om te zien wat het is, is geen stage
stage-plaatsen zijn alleen voor diegene die een relevante opleidingen doen (op bijvoorbeeld het ROC met de richting V&V) 

Er zijn gewoon stage mogelijkheden voor HBO'ers en WO'ers hoor. En ja, soms krijg je dan een screening van de MIVD. Wat dat betreft helpt het erg als je inderdaad of iets doet wat defensie nodig heeft. Daarbij als je al reservist bent of andere relevante ervaring hebt helpt ook. Dat stagebureau blijkt ook best wat te kunnen betekenen.

Een stage kent binnen het hoger onderwijs inderdaad twee typen (meestal). Een meeloopstage en een afstudeerstage. Beide kun je bij defensie doen. De bedoeling is inderdaad dat je als student veel gaat leren, maar in ruil daarvoor moet je ook wat terug doen. Logisch. De mogelijkheden zijn er dus, maar dat moet dan wel vanuit het kader van je opleiding, dat is niet iets wat je willekeurig doet in je vakantie. Bovendien gaat de voorkeur ook naar een stage van bijvoorbeeld 3 tot 6 maanden, bij minder tijd is het de moeite niet.


Dus een goede oplossing voor Esther zou zijn: doe een "echte" studie na je VWO, en loop twee keer stage bij defensie. Een keer extra-curriculair (meeloopstage) en een keer voor je scriptie (afstudeerstage). Daarna ga je voor de KOO, over vier jaar zijn er vast weer vacatures. Kom je er tijdens je studie achter dat defensie toch niets voor je is, dan kun je alsnog alle kanten op!

Haha, dat was ik ook al van plan hoor ;)
Maar iig bedankt voor de antwoorden :)
Als ik 'studeer' kan ik dat ook gewoon combineren met de NatRes en daarna naar de KMA gaan (mits er vacatures zijn) :D
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

HAskHGP9

Citaat van: dudge op 23/12/2010 | 12:54 uur
Citaat van: onderofficier op 23/12/2010 | 12:29 uur
Citaat van: HAskHGP9 op 23/12/2010 | 12:23 uur
Je zou bijvoorbeeld een verzoek kunnen doen om in de voorjaarsvakantie (2 weken?) of een deel van de zomervakantie een korte stage te lopen.
met een stage heb je ook een arbeidsovereenkomst met als doel het geleerde in praktijk te brengen: meelopen om te zien wat het is, is geen stage
stage-plaatsen zijn alleen voor diegene die een relevante opleidingen doen (op bijvoorbeeld het ROC met de richting V&V) 

Er zijn gewoon stage mogelijkheden voor HBO'ers en WO'ers hoor. En ja, soms krijg je dan een screening van de MIVD. Wat dat betreft helpt het erg als je inderdaad of iets doet wat defensie nodig heeft. Daarbij als je al reservist bent of andere relevante ervaring hebt helpt ook. Dat stagebureau blijkt ook best wat te kunnen betekenen.

Een stage kent binnen het hoger onderwijs inderdaad twee typen (meestal). Een meeloopstage en een afstudeerstage. Beide kun je bij defensie doen. De bedoeling is inderdaad dat je als student veel gaat leren, maar in ruil daarvoor moet je ook wat terug doen. Logisch. De mogelijkheden zijn er dus, maar dat moet dan wel vanuit het kader van je opleiding, dat is niet iets wat je willekeurig doet in je vakantie. Bovendien gaat de voorkeur ook naar een stage van bijvoorbeeld 3 tot 6 maanden, bij minder tijd is het de moeite niet.


Dus een goede oplossing voor Esther zou zijn: doe een "echte" studie na je VWO, en loop twee keer stage bij defensie. Een keer extra-curriculair (meeloopstage) en een keer voor je scriptie (afstudeerstage). Daarna ga je voor de KOO, over vier jaar zijn er vast weer vacatures. Kom je er tijdens je studie achter dat defensie toch niets voor je is, dan kun je alsnog alle kanten op!

KapiteinRob

Er is een heel verschil tussen stage en "meelopen". Dat meelopen is m.i. veel te vrijblijvend, hoe timmer je de bedrijfsongevallen af met ongetrainde en onkundige "meelopers" en waar moet ik de tijd vandaan halen zo'n "meeloper" het bedrijf te laten zien? Het personeel is al onder m'n handen vandaan bezuinigd dus de majoor doet al matrozenwerk "erbij". En dan mag ik een "geïnteresseerde meeloper" op sleeptouw gaan nemen? Ik mag hopen dat een dergelijk zot idee nimmer gestructureerde praktijk zal worden en een "ritseluitzondering" zal blijven.

HAskHGP9

Citaat van: onderofficier op 23/12/2010 | 12:45 uur
Citaat van: HAskHGP9 op 23/12/2010 | 12:40 uur
Is dat echt het beleid van de landmacht?

Als dat zo is zou dat heel jammer zijn, bij elk willekeurig bedrijf kun je, als je maar weet wat je wilt doen, één of meerdere weken meelopen om te kijken of het werk wat voor je is.

Ja.
Jammer?  Ik ben blij toe..........dan kom ik (en vele met mij) niet meer toe aan het eigenlijke werk.

Je moet niet vergeten dat defensie geen willekeurig bedrijf is.

Zelfs als je stage gaat lopen moet je eerst gescreend worden door de MIVD.

Citaat van: HAskHGP9 op 23/12/2010 | 12:40 uur
Het moet wel in te passen zijn natuurlijk, dus Esther moet er niet op rekenen dat ze mee het veld in gaat. Maar een paar weken achter een bureau moet toch te regelen zijn? En het werk van een officier is toch vooral papierwerk?

Defensie wil niet dat, het papierwerk voor iedereen (lees burgers) zichtbaar is......................
Niet omdat het papierwerk is, maar wat er in staat.................. 
Wij worden gescreend: dan mag Eshter het lezen omdat ze zulke mooie ogen heeft    :devil:

Duidelijk, bedankt voor de opheldering!

onderofficier

Citaat van: HAskHGP9 op 23/12/2010 | 12:40 uur
Is dat echt het beleid van de landmacht?

Als dat zo is zou dat heel jammer zijn, bij elk willekeurig bedrijf kun je, als je maar weet wat je wilt doen, één of meerdere weken meelopen om te kijken of het werk wat voor je is.

Ja.
Jammer?  Ik ben blij toe..........dan kom ik (en vele met mij) niet meer toe aan het eigenlijke werk.

Je moet niet vergeten dat defensie geen willekeurig bedrijf is.

Zelfs als je stage gaat lopen moet je eerst gescreend worden door de MIVD.

Citaat van: HAskHGP9 op 23/12/2010 | 12:40 uur
Het moet wel in te passen zijn natuurlijk, dus Esther moet er niet op rekenen dat ze mee het veld in gaat. Maar een paar weken achter een bureau moet toch te regelen zijn? En het werk van een officier is toch vooral papierwerk?

Defensie wil niet dat, het papierwerk voor iedereen (lees burgers) zichtbaar is......................
Niet omdat het papierwerk is, maar wat er in staat.................. 
Wij worden gescreend: dan mag Eshter het lezen omdat ze zulke mooie ogen heeft    :devil:
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

HAskHGP9

Is dat echt het beleid van de landmacht?

Als dat zo is zou dat heel jammer zijn, bij elk willekeurig bedrijf kun je, als je maar weet wat je wilt doen, één of meerdere weken meelopen om te kijken of het werk wat voor je is. Met of zonder arbeidsovereenkomst, maar in alle gevallen heet het gewoon een "meeloopstage".

Het moet wel in te passen zijn natuurlijk, dus Esther moet er niet op rekenen dat ze mee het veld in gaat. Maar een paar weken achter een bureau moet toch te regelen zijn? En het werk van een officier is toch vooral papierwerk?

Overigens zijn bedrijven vaak positief verrast als je uit eigen initiatief contact opneemt, vaak wordt men namelijk gebeld door moeders van 16-jarigen wier zoon op stage moet...  ;D

onderofficier

Citaat van: HAskHGP9 op 23/12/2010 | 12:23 uur
Je zou bijvoorbeeld een verzoek kunnen doen om in de voorjaarsvakantie (2 weken?) of een deel van de zomervakantie een korte stage te lopen.

met een stage heb je ook een arbeidsovereenkomst met als doel het geleerde in praktijk te brengen: meelopen om te zien wat het is, is geen stage

stage-plaatsen zijn alleen voor diegene die een relevante opleidingen doen (op bijvoorbeeld het ROC met de richting V&V) 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: EstherLandmacht op 23/12/2010 | 12:05 uur
ik graag beantwoord wil hebben

klinkt als drammen...............

Citaat van: EstherLandmacht op 23/12/2010 | 12:05 uur
Als je dat drammen vind hoor je niet op een forum thuis, of je begrijpt het begrip 'forum' niet.

Maar zo te lezen weet je zelf niet eenswat een forum inhoud
Volgens jou mag men alleen reageren als men het met je eens is, de antwoorden geeft die jij wilt horen..........op een forum........ ;D
En dan wil jij mij vertellen............. ;D  ;D

De ketel verwijt de pot dat die zwart ziet...............    

Citaat van: EstherLandmacht op 23/12/2010 | 12:10 uur
Ik wil inderdaad graag naar de infanterie en ik weet dat er meehobbelweken zijn, maar dan zit je al in het vak, terwijl ik bedoel of je niet gewoon een keer 'mee kan lopen', als ik vakantie heb bijvoorbeeld.

Nee, dat kan niet    
buiten de eerder genoemde redenen komt daar ook nog de Verzekeringstechnische kant bij ..........
(en niet gaan zeggen dat je zelf zo goed verzekerd bent want jouw verzekering gaat de schade bij defensie halen)  
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

HAskHGP9

Je krijgt neem ik aan toch wel een paar weken vakantie? Je zou bijvoorbeeld een verzoek kunnen doen om in de voorjaarsvakantie (2 weken?) of een deel van de zomervakantie een korte stage te lopen.

Wel eerst nadenken over wat je wil, dan kom je een stuk verder als je opbelt. Geldt stage lopen bij elk bedrijf natuurlijk.

Een zijweggetje: je zou kunnen overwegen om een reservisteneenheid te benaderen (NATRES, GLR of 1CIMICBAT). Zij draaien immers ook wel eens oefeningen of oefendagen, dus wie weet kun je daar een keer meelopen. Is natuurlijk niet te vergelijken met het 'echte' werk, maar ook weer beter dan helemaal niets!  8)

Succes! En vooral doorgaan met vragen stellen, want domme vragen bestaan niet (domme antwoorden natuurlijk wel ;) ).

EstherLandmacht

Citaat van: HAskHGP9 op 23/12/2010 | 12:16 uur
Ik zou gewoon even bellen met het stagebureau: http://www.werkenbijdelandmacht.nl/n/145/Stages.html

Ja, dat ga ik denk ik ook wel doen, als ik tenminste nog vakantie krijg van school -_-
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

HAskHGP9


EstherLandmacht

Citaat van: ZitStuk op 23/12/2010 | 10:41 uur
En precies daar heb ik geen tijd voor. Op oefening ben ik bezig met het aansturen van mijn kerels dan moet je niet nog een aantal burgers erbij hebben waar je je energie in moet steken. Een daar komt bij, ik heb helemaal geen stoeltjes meer vrij in de bak en de vloer moet leeg blijven ivm mijndreiging.


Je moet gewoon opkomen en lekker gaan dreizen in Breda. In je opleiding zitten een aantal meehobbel weken. Wordt je aan een luitenant aangeklikt en die gaat tijd voor je vrij proberen te maken....

Infanterie wilde je naartoe toch?

Ik wil inderdaad graag naar de infanterie en ik weet dat er meehobbelweken zijn, maar dan zit je al in het vak, terwijl ik bedoel of je niet gewoon een keer 'mee kan lopen', als ik vakantie heb bijvoorbeeld.
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

EstherLandmacht

Citaat van: SMI de Boer op 22/12/2010 | 20:33 uur
tsja, heb je geen vriendjes bij de KL? Het zou helemaal geen probleem zijn om een ploegje "wannabee's" op sleeptouw te nemen. Ook als het een veldoefening betreft merk je dat het pel best educatief bezig is. Ik heb wel ereens hier en daar iemand megekregen en je merkt dat ze toch wel door de groep geaccepteerd werden. In de praktijk blijk echter dat veel wannabees het liefste afhaken na een hele dag, het is best zwaar als je ogeoefend in het onbekende terecht komt. De reguliere amo is best wel zo inelkaar gezet dat je een ervaring opdoet die je nodig hebt om in team te werken. als verse weet je niet hoe je een patrouille loopt of een commandolijntje naar de voorpost maakt. En daarom zou je alleen op indvidueel niveau mee kunnen en individueel begeleid moeten worden, alles moet uitgelegd, alles is nieuw. Je bereikt er dus nooit een massa mee.

Ik ken wel wat mensen die bij de KL zitten, die stel ik ook wel vragen enzo,maar vaak weten ze heel veel van hun eigen gebied (logisch) maar niet van andere gebieden (ook logisch).
Ik heb een goede 'wannebe' vriend, die zou zoiets ook wel superleuk vinden.

Ik weet dat je de 'echten' dan flink voor de voeten loopt, maar toch lijkt het me super om zoiets te doen, maar ik weet dus niet of er een mogelijkheid is en wie ikdaarvoor zou moeten benaderen.
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

yelloow

#11
Iets met een plaat voor je kop..

EstherLandmacht

Citaat van: onderofficier op 22/12/2010 | 20:19 uur
@Esther
Ik vraag me af wat je gaat doen als je eventueel afgekeurd gaat worden, dat is ook altijd nog een mogelijkheid

Stel dat je aangenomen wordt, de KMA doorloopt dan hoop ik voor je dat je toch anders gaat opstellen.
Vele die op je hebben gereageerd zijn onderofficier, mensen waarop jij dan als beginnend luitenantje op gaat steunen.

Als je zo blijft drammen dan hebben die onderofficieren het snel met je gehad en mag je het zelf uitzoeken   
dan ga je het niet redden.

Wat ik anders ga doen heb ik ook allang gezegd, beter opletten bij mijn 'dramverhalen' dus.
Hoezo drammen? Ik dram niet, ik stel gewoon een vraag die ik graag beantwoord wil hebben en die daarom dus stel aan mensen die er 'tot hun oren inzitten.' Volgens mij dram jij harder dat ik dram dan dat je me iets waardevols teruggeeft. Ik mag toch gewoon geïnterreseerd zijn, meningen delen en vragen stellen? Als je dat drammen vind hoor je niet op een forum thuis, of je begrijpt het begrip 'forum' niet.

'Als je zo blijft drammen dan hebben die onderofficieren het snel met je gehad en magjehet zelf uitzoeken' is volgens mij niet echt relevant ofzoiets. Waarom betrek je dat erbij? Ik vraag alleen of er geen mogelijkheid is om een keer 'mee te lopen', that's the point.
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

ZitStuk

En precies daar heb ik geen tijd voor. Op oefening ben ik bezig met het aansturen van mijn kerels dan moet je niet nog een aantal burgers erbij hebben waar je je energie in moet steken. Een daar komt bij, ik heb helemaal geen stoeltjes meer vrij in de bak en de vloer moet leeg blijven ivm mijndreiging.


Je moet gewoon opkomen en lekker gaan dreizen in Breda. In je opleiding zitten een aantal meehobbel weken. Wordt je aan een luitenant aangeklikt en die gaat tijd voor je vrij proberen te maken....

Infanterie wilde je naartoe toch?
De ogen van een vrouw horen te zijn als de voeten van een infanterist, Groot, Zwart en Vochtig

SMI de Boer

tsja, heb je geen vriendjes bij de KL? Het zou helemaal geen probleem zijn om een ploegje "wannabee's" op sleeptouw te nemen. Ook als het een veldoefening betreft merk je dat het pel best educatief bezig is. Ik heb wel ereens hier en daar iemand megekregen en je merkt dat ze toch wel door de groep geaccepteerd werden. In de praktijk blijk echter dat veel wannabees het liefste afhaken na een hele dag, het is best zwaar als je ogeoefend in het onbekende terecht komt. De reguliere amo is best wel zo inelkaar gezet dat je een ervaring opdoet die je nodig hebt om in team te werken. als verse weet je niet hoe je een patrouille loopt of een commandolijntje naar de voorpost maakt. En daarom zou je alleen op indvidueel niveau mee kunnen en individueel begeleid moeten worden, alles moet uitgelegd, alles is nieuw. Je bereikt er dus nooit een massa mee.
PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

onderofficier

@Esther
Ik vraag me af wat je gaat doen als je eventueel afgekeurd gaat worden, dat is ook altijd nog een mogelijkheid

Daarnaast valt het me op dat je verschillende topics geopend hebt en/of in verschillende topics gereageerd heb dat je graag bij de landmacht wilt gaan werken.
Vele met mij hebben je een reël beeld gegeven wat er momenteel aan de hand is bij de krijgsmacht (dat had je ook uit de krant kunnen halen)
Maar toch blijf je (in mijn optiek) een beetje drammen.

Stel dat je aangenomen wordt, de KMA doorloopt dan hoop ik voor je dat je toch anders gaat opstellen.
Vele die op je hebben gereageerd zijn onderofficier, mensen waarop jij dan als beginnend luitenantje op gaat steunen.

Als je zo blijft drammen dan hebben die onderofficieren het snel met je gehad en mag je het zelf uitzoeken   
dan ga je het niet redden.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Roeland

Citaat van: EstherLandmacht op 22/12/2010 | 16:30 uur
Waarom organiseert de KL geen 'meeloopweek' voor übergeïnterreseerde jongeren?
Er worden alleen van die dagen georganiseerd waar alles gepoetst en gelakt bij staat, maar je nog niet heel erg veel wijzer wordt wat het militaire leven nou eigenlijk inhoud..

Wel worden er dan weer 'relatieweekenden' enzovoorts georganiseerd, dus men kán het wel..

Moet je kritische vragen gaan stellen.. :)
- Catch you on the flip side -

EstherLandmacht

Citaat van: onderofficier op 22/12/2010 | 16:51 uur
Citaat van: EstherLandmacht op 22/12/2010 | 16:47 uur
Maar ik bedoel het meer van, een week meelopen met een eenheid

Daar is geen tijd / geld voor 
En door de komende reorganisatie is het zeker niet rendabel

En dan zeker ook nog met een parate eenheid..........  (als storend element)

Wat dacht je een week meelopen met een niet-parate eenheid   óók dat is het "militaire leven" want niet elke militair zit namelijk een x-aantal weken in het veld....

Klopt, maar die kans word ook niet geboden
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

onderofficier

Citaat van: EstherLandmacht op 22/12/2010 | 16:47 uur
Maar ik bedoel het meer van, een week meelopen met een eenheid

Daar is geen tijd / geld voor 
En door de komende reorganisatie is het zeker niet rendabel

En dan zeker ook nog met een parate eenheid..........  (als storend element)

Wat dacht je een week meelopen met een niet-parate eenheid   óók dat is het "militaire leven" want niet elke militair zit namelijk een x-aantal weken in het veld....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

EstherLandmacht

Ja, dat begrijp ik maar dat is niet wenselijk als je vwo doet.
Ze willen me wel aannemen in principe, maar om dan nog officier te worden is moeilijker dan dat het lijkt.
Maar ik bedoel het meer van, een week meelopen met een eenheid
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~

onderofficier

Citaat van: EstherLandmacht op 22/12/2010 | 16:30 uur
Waarom organiseert de KL geen 'meeloopweek' voor übergeïnterreseerde jongeren?
Er worden alleen van die dagen georganiseerd waar alles gepoetst en gelakt bij staat, maar je nog niet heel erg veel wijzer wordt wat het militaire leven nou eigenlijk inhoud..

Omdat die geïntresseerde jongeren de opleiding V&V moet gaan doen.............

En dat ze daar genoeg kennis kunnen maken wat het "militaire leven" inhoud.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

EstherLandmacht

Waarom organiseert de KL geen 'meeloopweek' voor übergeïnterreseerde jongeren?
Er worden alleen van die dagen georganiseerd waar alles gepoetst en gelakt bij staat, maar je nog niet heel erg veel wijzer wordt wat het militaire leven nou eigenlijk inhoud..

Wel worden er dan weer 'relatieweekenden' enzovoorts georganiseerd, dus men kán het wel..
~ Vrede is doen. Vrede is niet de afwezigheid van haat, maar een manier van omgaan door er voor elkaar te zijn. ~