Voedingsbodem Islamitisch terrorisme - Waarom Mohammed zichzelf in brand stak

Gestart door Elzenga, 09/01/2011 | 13:04 uur

onderofficier


Citaat van: Ros op 09/01/2011 | 15:55 uur

Practisch de gehele defensie wereldbevolking is alleen maar bezig met extremischtische islamitische groeperingen..dus zo vreemd en on-DF is het naar mijn mening niet  :confused:

Maar niet alles is een voedingsbodem voor Islamitische terrorisme, zoals Elzinga ons wil doen geloven
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Ik stel alleen maar het "als forumlid" weinig met defensie te maken vind hebben op de manier waarop ik het bespreken van en discussieren over defensie-onderwerpen zie. Ik vind het steeds vaker "gezocht" (en anderen mogen daar anders over denken) en begin te lijden aan "overdaad schaadt". Ik vermoed dat ik discussies dienaangaand steeds meer links zal laten liggen, waar niemand verder wakker van zal (of hoeft  ;) ) te liggen.

Ros

Citaat van: Kapitein Rob op 09/01/2011 | 15:50 uur
Zoals ik al aangaf, ik word o.m. "de islamisering van het forum" gewoon een beetje zat.

Practisch de gehele defensie wereldbevolking is alleen maar bezig met extremischtische islamitische groeperingen..dus zo vreemd en on-DF is het naar mijn mening niet  :confused:

KapiteinRob

Zoals ik al aangaf, ik word o.m. "de islamisering van het forum" gewoon een beetje zat. Gevoelsmatig vind ik vele postings niet meer (afdoende) met defensie te maken hebben, maar ook daar heb ik geen zin in om over te bakkelijen. Maar ga vooral je (jullie) Goddelijke of Allah-achtige gang.......  ;)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/01/2011 | 15:30 uur
Hoppakee, weer een aan de islam te relateren topic. En aangezien islam en terrorisme al dan niet rechtstreeks aan elkaar gekoppeld (kunnen) worden en terrorismebestrijding een link met defensie heeft gekregen, is het natuurlijk weer "conform de doelstellling van ons forum" om er over te bomen.

Rob is lam geslagen aan het worden......  :silent:
Maar dit is een hele fundamentele vind ik. Waar ik in andere topics al zijdelings over sprak en dus nu binnen dit topic bundel. Die ook heel direct aan onze defensie te koppelen is ja. Want de missies die wij uitvoeren en men nu weer wil uitvoeren zijn direct af te leiden van de wijze waarop men naar dit probleem/vraagstuk kijkt en hoe men daar over denkt.

Dit heeft trouwens niet direct met de Islam te maken. Want het probleem/vraagstuk is veel breder dan dat. Daar wees onderofficier ook al op. En de op de Islam gebaseerde "bevrijdingsideologie" die bepaalde groepen presenteren als oplossing voor dit probleem is ook maar 1 van de.....ook democratisering of een communistische oplossing worden gepropageerd...

Dit aspect wordt alleen nauwelijks genoemd door Westerse regeringen..ook de Nederlandse..in de "strijd tegen terrorisme". En dat is mijns inziens zeer onverstandig...zij het vanuit hun positie en rol wel begrijpelijk.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 09/01/2011 | 14:50 uur
Citaat van: Elzenga op 09/01/2011 | 14:33 uur
Want je stelt dat "dit niets te maken heeft met "de voedingsbodem van Islamitische terrosime"...en dat is gewoon niet waar. Want het is wel degelijk een belangrijke voedingsbodem. En dat is niet mijn mening, dat is gewoon een feit. Waarbij het slechts de vraag is hoe bepalend dit al dan niet is. Daarover verschillen de meningen onder deskundigen op dit vlak.
O, dat stond er op de spandoeken:  "het is de schuld van het westen" tijdens de demostratie...waarom heb je dat niet meteen gezegd.....
De meeste mensen willen gewoon geld overhouden aan de eind van de maand, zowel daar als hier. 
De demostratie daar was tegen hun eigen regering....................niet tegen het Westen. 
Anders waren er wel ambassade beschadigd en geen overheidsgebouwen.
En omdat dit dus niet gebeurd is (nog!!) zou wat ik beweer dus niet waar zijn? sorry hoor...maar zo werkt het dus niet in de realiteit...en ook niet daar. Jongeren en intellectuelen kiezen vele wegen daar om te protesteren en zich te verzetten tegen hun slechte situatie en het onrecht dat zijn zien vanuit het regime. Dat kunnen demonstraties zijn, rellen, oproepen tot democratisering...maar dus ook radicalisering door voor meer radicale en vergaande "bevrijdingsideologieen" te kiezen. Dat kan het communisme zijn maar dus ook wat organisaties als het Moslim broederschap of Al Qaeda prediken.

Zo ging dat in Iran richting 1979 dus ook...eerst tegen het regime...maar op een gegeven moment ook tegen de belangrijkste bondgenoot van dat regime.    
Citaat van: onderofficier op 09/01/2011 | 14:50 uur
Als het een feit is en niet je mening had je het vast ondersteunt met een linkje...............voor mij is het gewoon je mening gebaseerd op je mening.
Dus als ik iets onjuist beweer over de defensiepraktijk...en jij denkt vanuit jouw directe ervaring en kennis...dat is onzin en niet waar...dan moet jij dat "bewijzen" met "een linkje"? Merkwaardig...ik dacht altijd dat degene die iets beweerd wat in alle redelijkheid niet waar is dat moet bewijzen.
Citaat van: onderofficier op 09/01/2011 | 14:50 uur
Vraag verschillende deskundige en je krijgt verschillende antwoorden  en niet alleen "hoe bepalend het is" maar ook of het daadwerkelijk zo is
(goh waar heb ik dat elders op dit forum gelezen.....dat deskundige totaal van mening verschillend zijn)
Het spijt me...maar de echte deskundigen op dit vlak (en dus niet lieden die zich zo noemen maar de achtergrond missen) zijn het er over eens dat dit zo is...alleen verschillen ze dus van mening over de mate waarin dit bepalend is of niet.  

KapiteinRob

Hoppakee, weer een aan de islam te relateren topic. En aangezien islam en terrorisme al dan niet rechtstreeks aan elkaar gekoppeld (kunnen) worden en terrorismebestrijding een link met defensie heeft gekregen, is het natuurlijk weer "conform de doelstellling van ons forum" om er over te bomen.

Rob is lam geslagen aan het worden......  :silent:

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 09/01/2011 | 14:33 uur
Want je stelt dat "dit niets te maken heeft met "de voedingsbodem van Islamitische terrosime"...en dat is gewoon niet waar. Want het is wel degelijk een belangrijke voedingsbodem. En dat is niet mijn mening, dat is gewoon een feit. Waarbij het slechts de vraag is hoe bepalend dit al dan niet is. Daarover verschillen de meningen onder deskundigen op dit vlak.

O, dat stond er op de spandoeken:  "het is de schuld van het westen" tijdens de demostratie...waarom heb je dat niet meteen gezegd.....
De meeste mensen willen gewoon geld overhouden aan de eind van de maand, zowel daar als hier. 
De demostratie daar was tegen hun eigen regering....................niet tegen het Westen. 
Anders waren er wel ambassade beschadigd en geen overheidsgebouwen.   

Als het een feit is en niet je mening had je het vast ondersteunt met een linkje...............voor mij is het gewoon je mening gebaseerd op je mening.

Vraag verschillende deskundige en je krijgt verschillende antwoorden  en niet alleen "hoe bepalend het is" maar ook of het daadwerkelijk zo is
(goh waar heb ik dat elders op dit forum gelezen.....dat deskundige totaal van mening verschillend zijn)

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 09/01/2011 | 14:07 uur
Citaat van: Elzenga op 09/01/2011 | 13:56 uur
Dat denk ik dat je het (nog) niet goed ziet....wat me niet verbaasd...
Ik zie het prima  alleen niet op de manier dat jij wilt dat een ander (ik) het zo moeten zien.
Hou eens op om voor andere te denken......dan hoef je je ook niet meer te verbazen
Nee dat zie je niet. Want je stelt dat "dit niets te maken heeft met "de voedingsbodem van Islamitische terrosime"...en dat is gewoon niet waar. Want het is wel degelijk een belangrijke voedingsbodem. En dat is niet mijn mening, dat is gewoon een feit. Waarbij het slechts de vraag is hoe bepalend dit al dan niet is. Daarover verschillen de meningen onder deskundigen op dit vlak. (maar als ik het zo verwoord..trap ik direct op gevoelige tenen heb ik al gemerkt...en ben ik weer arrogant en kleinerend...dus verwoorde ik het wat minder scherp...ook weer niet goed).
Citaat van: onderofficier op 09/01/2011 | 14:07 uur
Citaat van: Elzenga op 09/01/2011 | 13:56 uur
Juist waar mensen zich via onderwijs scholen en vervolgens via media en nieuwsbronnen..en nu ook internet...kunnen verdiepen in oorzaak en gevolg...zie je het verzet groeien en radicaliseren. Met name onder jonge intellectuelen.
Het verbaast me dat de jonge intellectuelen niet op internet lezen dat ook in Europa de voedselprijzen omhoog gaan en dat de brandstofprijzen hier gigantisch zijn.......
Of willen die het ook alleen op 1 manier zien..........
Onze problemen om dit vlak verbleken bij de problemen die men daar heeft. Dus zal men hier vooral de rijkdom en welvaart zien....als ook vaak een in hun ogen morele verloedering. Vrijheden en geneugden die eerst nog wel prikkelt..dit soort jongeren die soms hier mogen of kunnen studeren bezondigen zich vaak eerst uitvoerig aan alle Westerse vrijheden en geneugden...maar als zij eenmaal omslaan... die juist hun afkeer van ons versterken. En natuurlijk hebben ze ook blinde vlekken...vooral voor de negatieve kanten van hun "bevrijdingsideologie"...

Elzenga

Citaat van: Ros op 09/01/2011 | 14:07 uur
Als wij ons maar niet laten verleiden tot ingrijpen om de corrupte regeringen van dit soort landen te hulp te schieten zou het zo ver komen. En ook ook niet om ze af te zetten. Lessons learned in Irak en Afghanistan zouden onderhand wel duidelijk moeten zijn.

De actie/reactie moet toch vanuit de bevolking komen. Een corrupte kliek naar huis sturen zal uiteindelijk wel lukken, maar dan..... wachten op de nieuwe generatie elite zakkenvullers ?.
Je zult altijd een soort elite hebben en rijken...maar als de bevolking ook enige ruimte heeft zich te ontwikkelen en te profiteren van bepaalde zaken dan ben je al een heel stuk verder dan vaak nu het geval is in bewuste landen. Daarbij hoeven Westerse landen niet direct in te grijpen maar kunnen zij zowel via hun buitenlandse politiek als economisch beleid dit soort processen stimuleren. Nu belijden ze dit vaak wel in woorden, maar meestal niet in daden. En dat is nu precies volgens mij wat die jongeren die radicaliseren vaak ontdekken...en waardoor ze het geloof in onze oprechtheid en onze kernwaarden als democratie en vrijheid verliezen...en hun heil zoeken bij hun geloof...en een bevrijdingsideologie als die van AQ als antwoord op de misstanden in hun landen. 

onderofficier

Citaat van: Ros op 09/01/2011 | 14:07 uur
Een corrupte kliek naar huis sturen zal uiteindelijk wel lukken, maar dan..... wachten op de nieuwe generatie elite zakkenvullers ?.
of op de democratische gekozen zakenvullers....
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 09/01/2011 | 13:56 uur
Dat denk ik dat je het (nog) niet goed ziet....wat me niet verbaasd...

Ik zie het prima  alleen niet op de manier dat jij wilt dat een ander (ik) het zo moeten zien.
Hou eens op om voor andere te denken......dan hoef je je ook niet meer te verbazen  

Citaat van: Elzenga op 09/01/2011 | 13:56 uur

Juist waar mensen zich via onderwijs scholen en vervolgens via media en nieuwsbronnen..en nu ook internet...kunnen verdiepen in oorzaak en gevolg...zie je het verzet groeien en radicaliseren. Met name onder jonge intellectuelen.

Het verbaast me dat de jonge intellectuelen niet op internet lezen dat ook in Europa de voedselprijzen omhoog gaan en dat de brandstofprijzen hier gigantisch zijn.......
Of willen die het ook alleen op 1 manier zien..........
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Ros

Als wij ons maar niet laten verleiden tot ingrijpen om de corrupte regeringen van dit soort landen te hulp te schieten zou het zo ver komen. En ook ook niet om ze af te zetten. Lessons learned in Irak en Afghanistan zouden onderhand wel duidelijk moeten zijn.

De actie/reactie moet toch vanuit de bevolking komen. Een corrupte kliek naar huis sturen zal uiteindelijk wel lukken, maar dan..... wachten op de nieuwe generatie elite zakkenvullers ?.

Elzenga

Citaat van: onderofficier op 09/01/2011 | 13:27 uur
Maar ik denk dat dit niets te maken heeft met "de voedingsbodem van Islamitische terrosime"   het speelt niet alleen daar maar overal ter wereld.
Dat denk ik dat je het (nog) niet goed ziet....wat me niet verbaasd...want er zijn veel mensen en ook politici nog die het verband niet zien of niet willen zien. Het is veel makkelijker namelijk dit soort terrorisme als een soort vanuit de Islam komend kwaad te zien dan het gevolg van moeilijk en niet even snel op te lossen problemen waar ook wij als Westerse landen dus een belangrijke rol bij spelen.

Trouwens overal waar de mix is van armoede, grote werkloosheid en een rijke corrupte elite zie je verzetsbewegingen...vanuit verschillende ideologieën gevoed...zowel politieke, als religieuze. Dat is zelfs in Nederland zichtbaar, al wordt daar meestal nog gekozen voor de geweldloze weg en heeft het sociale vangnet een dempende werking.

Vergeet ook niet dat onwetendheid en analfabetisme een belangrijk middel is voor deze corrupte elites om de bevolking dom en er onder te houden. Juist waar mensen zich via onderwijs scholen en vervolgens via media en nieuwsbronnen..en nu ook internet...kunnen verdiepen in oorzaak en gevolg...zie je het verzet groeien en radicaliseren. Met name onder jonge intellectuelen.

Ros

Citaat van: onderofficier op 09/01/2011 | 13:27 uur
Moeten wij als Nederlanders maar eens een voorbeeld aan nemen.....
Nee, wij mopperen alleen maar met 10 vingers....(sommige met 2)  dus ik doe maar mee.............:

Niet de voedselprijzen gaan hier ook gigantisch omhoog maar kijk eens naar de brandstofprijzen.

De regering wil dat ik meer dingen ga kopen om de economie op te beuren. Maar waarvan?
Ik betaal nu per week 7 euro meer aan brandstof* x 42 = 294 euro op jaarbasis  en de prijzen gaan nog verder stijgen.............
* dan anderhalf jaar geleden, alleen voor het werkverkeer.   Dus er komt nog een bedrag bij.......

Het geld dat ik uitgeef aan brandstof kan ik niet uitgeven om de economie te stimuleren, maar er zijn 2 "bedrijven" die blij zijn:
Shell en de b.v. Nederland............
Beide weten dat ik (en de rest van NL) toch blijven tanken want ik moet toch naar het werk

Terug naar de voedsel  prijzen Regeringen moeten bijzonder snel in actie komen om de negatieve gevolgen van hoge voedselprijzen te beperken.
Volgens de VN. 
http://www.agd.nl/Artikel/120201/VN-luidt-noodklok-over-gevolgen-hoge-voedselprijzen.htm?t_anon=none

Maar de regeringen vinden het wel best.......als zij het kunnen betalen met hun gigantische salaris...
Als de bevolking echt beginnen te mopperen dan geven ze een kruimeltje: bevolking weer blij...........

Maar ik denk dat dit niets te maken heeft met "de voedingsbodem van Islamitische terrosime"   het speelt niet alleen daar maar overal ter wereld.

Zo lang als wij nog een, twee of drie keer per jaar op vakantie kunnen................  :cute-smile: