Kernwapens in Nederland

Gestart door Nikehercules, 18/01/2011 | 17:40 uur

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 10/06/2013 | 23:22 uur
De een verkoop staatsgeheim en de ander geeft het weg... het maakt voor mij niet zo'n groot verschil. De overeenkomst is dat staatgeheim(en) willens en wetens naar buiten zijn gebracht.

Ook Lubbers heeft blijkbaar een persoonlijk gewin (de vraag is alleen wat dat is)
sinds de informatie in Wikileaks lijkt me hier geen sprake meer te zijn van een staatsgeheim...en ik vind het ook niet meer van deze tijd om hierover te blijven zwijgen. Of....zoals ik eerder suggereerde...ligt het eigendomsrecht allemaal wat complexer...en wil men dat niet openbaren...(want dan zijn de reacties wel even anders). Ook de optie bekeken dat Lubbers dit met (wel) medeweten zegt?! De man heeft nog steeds de nodige connecties in Politiek Den Haag.

Ace1

Citaat van: A.J. op 11/06/2013 | 20:20 uur
En wat als die dingen er gewoon niet liggen maar het gewoon een knap staaltje misleiding is? Want als ik er een beetje objectief tegenaan kijk en het hele USA beveiligingscircus van de sites Darp en Doornspijk van destijds vergelijk met de bewaking op Volkel dan geloof ik er geen snars van dat er kernkoppen op Volkel liggen.

Er gaan ook geruchten dat de kernwapens op  Kattenburg liggen.

A.J.

En wat als die dingen er gewoon niet liggen maar het gewoon een knap staaltje misleiding is? Want als ik er een beetje objectief tegenaan kijk en het hele USA beveiligingscircus van de sites Darp en Doornspijk van destijds vergelijk met de bewaking op Volkel dan geloof ik er geen snars van dat er kernkoppen op Volkel liggen.

guest1400

Citaat van: Zeewier op 10/06/2013 | 16:08 uur
Zover ik weet had Hans Hillen ze al eens geïnspecteerd. Ik vind ze ook verouderd. Wie gaat er nog een hele stad in verzengende hitte zetten? Voor mijn part kunnen ze vervangen worden door conventionele kruisvluchtwapens. Kruisvluchtwapens met stealth eigenschappen laten de piloot of het maritiem platform ver buiten de zone en door hun bereik geven ze genoeg "dreiging". Een paar Storm Shadow bunkerbusters, een paar met submunitie om vliegvelden onklaar te maken: met optie canister lanceerbaar voor de Walrus. En een paar lichtere uit de JSM & NSM familie van Kongsberg. Het hoeven er tezamen niet meer dan 100 te zijn, tegen de tijd dat het serieus wordt kan men altijd nog bijkopen.

helemaal gelijk, de bommen zijn zwaar verouderd en hebben al meer dan 20 jaar geen serieuze rol meer gespeeld in ons militair beleid. Zeker met het oog Nuclear Security Summit in 2014 zou hiermee een krachtig signaal kunnen worden afgegeven dat er schot moet komen in het ontwapenen van onze nucleaire arsenalen. Amerika heeft genoeg mogelijkheden om dit soort middelen zelf te ontplooien en zijn zelf ook bezig met terugtrekken van Amerikaanse middelen uit Europa. Bovendien die zie ik het ook niet zo 123 gebeuren dat Europa zelf een nucleair programma op gaat zetten ;D

Lubbers hoort trouwens wel de pannenkoeken award van het jaar te krijgen want ongeacht de discussie over het kernwapenprogramma hoort hij (zeker als oud premier) gewoon z'n mond te houden over dit soort militaire ''geheimen''. What's next? kan ik binnenkort ook op zijn Facebook foto zien van geheime militaire operaties?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 11/06/2013 | 17:36 uur
Maargoed, aanklagen is erkennen. Zal dus niet gebeuren.

Hier heb je een punt.

dudge

#70
Citaat van: Lex op 11/06/2013 | 16:36 uur
Misschien dat je dit als startpunt kunt gebruiken? (Vanaf art 3100)

Uitkomend op artikel 98 dus.

Dacht dat het 12 jaar was, maar blijkbaar staat er maximaal 6 jaar op.

Citaat van: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelI/Artikel98/geldigheidsdatum_31-05-2013Artikel 98

   1. Hij die een inlichting waarvan de geheimhouding door het belang van de staat of van zijn bondgenoten wordt geboden, een voorwerp waaraan een zodanige inlichting kan worden ontleend, of zodanige gegevens opzettelijk verstrekt aan of ter beschikking stelt van een tot kennisneming daarvan niet gerechtigd persoon of lichaam, wordt, indien hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het een zodanige inlichting, een zodanig voorwerp of zodanige gegevens betreft, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

   2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die een inlichting die van een verboden plaats afkomstig is en tot de veiligheid van de staat of van zijn bondgenoten in betrekking staat, een voorwerp waaraan een zodanige inlichting kan worden ontleend, of zodanige gegevens opzettelijk verstrekt aan of ter beschikking stelt van een tot kennisneming daarvan niet gerechtigd persoon of lichaam, indien hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat het een zodanige inlichting, een zodanig voorwerp of zodanige gegevens betreft.

Maargoed, aanklagen is erkennen. Zal dus niet gebeuren.

Daarbij, 272.2:
CitaatNiet strafbaar is hij die te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het algemeen belang de bekendmaking vereiste.


Lex

Citaat van: Thomasen op 11/06/2013 | 14:51 uur
Tja, natuurlijk zwijgt die. Dat Lubbers dat algemeen bekende feit nog nu als insider bevestigd, veranderd vrij weinig aan de situatie. Een onthulling over de precieze afspraken is veel onthulleder. Ik verwacht echter dat Lubbers hier mee wegkomt.

Ik vraag me ook af, n.a.v. de discussie met Jurrien op twitter, welke wet(ten) heeft Lubbers eventueel overtreden?

Schending staatsgeheim, maar kan zo niet vinden wat daar op staat, maar zijn er andere gronden die eventuele grond voor vervolging kunnen geven?
Misschien dat je dit als startpunt kunt gebruiken? (Vanaf art 3100)

dudge

Tja, natuurlijk zwijgt die. Dat Lubbers dat algemeen bekende feit nog nu als insider bevestigd, veranderd vrij weinig aan de situatie. Een onthulling over de precieze afspraken is veel onthulleder. Ik verwacht echter dat Lubbers hier mee wegkomt.

Ik vraag me ook af, n.a.v. de discussie met Jurrien op twitter, welke wet(ten) heeft Lubbers eventueel overtreden?

Schending staatsgeheim, maar kan zo niet vinden wat daar op staat, maar zijn er andere gronden die eventuele grond voor vervolging kunnen geven?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

11 juni 2013

Hennis zwijgt over kernwapens in Nederland

"Ik doe geen mededelingen over de aanwezigheid van de wapens, noch over aantallen en locaties", zei zij dinsdag in de Tweede Kamer tijdens het vragenuurtje.

D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma had vragen gesteld over oud-premier Ruud Lubbers (CDA), van wie maandag bekend werd dat hij in een documentaire heeft toegegeven dat op de vliegbasis in Volkel kernwapens liggen.

Sjoerdsma sprak van het 'slechtst bewaarde geheim van Nederland'. Volgens hem raken de uitspraken van Lubbers over de bommen aan 'onze staatsveiligheid en aan ons gevoel van nationale veiligheid'.

"Ik heb nooit gedacht dat die malle dingen daar nog steeds zouden zijn, anno 2013", zei Lubbers in de documentaire van National Geographic. "Volgens mij absoluut zinloos, onderdeel van een traditie van militair denken." Lubbers was in de jaren zestig als dienstplichtige betrokken bij de registratie van de kernwapens.

Voor zijn rekening

"Die uitspraken zijn geheel voor zijn rekening", zei Hennis over Lubbers' uitlatingen. "Ik kan er niet nader op ingaan."

Voormalig minister van Defensie voor de VVD Joris Voorhoeve wilde de uitspraken van Lubbers maandag niet onomwonden bevestigen. "Ik hoor daar geen antwoord op te geven. Maar ik ken de heer Lubbers als iemand die de waarheid ernstig neemt", zei hij op Radio 1.

Door: Novum

http://www.nu.nl/politiek/3497892/hennis-zwijgt-kernwapens-in-nederland.html?utm_source=twitter&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=nunl_twitter

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Kernbommen in Volkel? Laat Lubbers een boek schrijven

Door: redactie 11-6-13 - 09:02  bron: Algemeen Dagblad

Is het geldingsdrang of kan Ruud Lubbers zijn mond niet meer houden? Voor de tweede keer in korte tijd klapt de oud-premier uit de school over staatsgeheimen. Nu vertelde hij dat op de luchtmachtbasis Volkel 22 kernbommen liggen. Als dienstplichtig militair was hij zelf betrokken bij de opslag van het inmiddels antieke wapentuig. Kenners en kennissen reageren in het Algemeen Dagblad op Lubbers' loslippigheid.

Lubbers zei in een documentaire van National Geographic hardop wat heel Nederland al tientallen jaren vermoedt: onder Volkel liggen Amerikaanse kernbommen. Ze kwamen er begin jaren '60.

Ruud Lubbers (74) deed de laatste tijd wel vaker opmerkelijke uitspraken. Dit voorjaar vertelde hij nog smakelijk over de manier waarop koningin Beatrix de vriendinnetjes van haar zonen afwees. En eerder klapte de oud-premier heel luchtig uit de school over de kabinetsformatie en vertelde hij terloops dat koningin Juliana twijfels had bij de capaciteiten van haar kleinzoon, inmiddels koning Willem-Alexander.

'Schrijf dán een autobiografie'
'Ga dán een autobiografie schrijven als je voor je dood nog van alles duidelijk wil maken. Dit roept alleen maar de vraag op met welke onthulling Ruud de volgende keer komt,' zegt Wim Aantjes, de voorganger van Lubbers als leider van het CDA, tegen het Algemeen Dagblad. 'Ik kan alleen maar gissen waarom hij het doet. Geldingsdrang? Ik hoop het niet meer op deze leeftijd.'

Volgens Jan Schinkelshoek, Tweede Kamerlid, maar vooral oud-woordvoerder en campagneleider van Ruud Lubbers, was de oud-premier altijd al zo openhartig. Van een plotselinge wedergeboorte tot het 'Orakel van Kralingen' is ook bepaald geen sprake, zegt hij. 'Ruud heeft nooit veel met protocol en etiquette gehad. Hij dacht altijd hardop, hoe lastig zijn omgeving dat soms ook vond. Dus ik zie geen verschil met vroeger.'

Lubbers nooit 'angsthazerig' geweest
'Ook ten opzichte van het Koninklijk Huis durfde Ruud heel veel. De ministeriële verantwoordelijkheid zag hij ruim, de leden van het Koninklijk Huis kregen de ruimte,' zegt Schinkelshoek. 'Als daar opmerkingen over kwamen, zei Ruud altijd dat ze niet zo angsthazerig moesten doen.'

En angsthazerig is Lubbers nooit geweest. Hij tobde in de jaren '80 openlijk over het plaatsen van kruisraketten. Wel plaatsen, niet plaatsen, of gedeeltelijk plaatsen. 'Hij sprak daar openlijk over, maar denk niet dat de bondgenoten dat zeer op prijs stelden,' zegt Schinkelshoek. ' Lubbers trok zich er niets van aan.'

Van Agt wist niks
Over de 22 Amerikaanse bommen bij Volkel zweeg Lubbers wel het grootste deel van zijn leven. Overigens niet omdat hij dat moest.

'Ik wist van niets en ik heb ook nooit iets hoeven tekenen,' zegt Lubbers' voorganger Dries van Agt tegen het Algemeen Dagblad. 'Maar ik heb ook bewust nooit ergens om gevraagd. Er was geen minister van Defensie die aandrang had om mij over iets in die richting te informeren. Wellicht begrepen ze dat ik daar niet op zat te wachten.'

Van Agt verbaast zich erover dat de bommen in Volkel zo lang geheim konden blijven. Zelfs het vorige kabinet wilde de aanwezigheid van de wapens niet bevestigen. Toen woedden in Duitsland en België al lang discussies over de aanwezigheid van de antieke Amerikaanse kernbommen in die landen.

Ook CDA-Kamerlid Koops zag bommen
CDA-Kamerlid Raymond Knops heeft als militair ook met zijn neus bovenop de Amerikaanse bommen in Brabant gestaan. 'Ik heb niets hoeven tekenen en er is mij niets uitgelegd, maar als er dag en nacht Amerikaanse militairen met wapens op scherp de wacht houden en de toegangshekken met veel veiligheidsprotocollen worden bediend, weet je wel waar je bent.'

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3456586/2013/06/11/Kernbommen-in-Volkel-Laat-Lubbers-een-boek-schrijven.dhtml?show=react

Laurens

DEN HAAG - Het Openbaar Ministerie (OM) in Den Haag heeft een voormalig F-16 piloot politicus laten aanhouden. Dat bevestigt persofficier van justitie Petra Willemse donderdag naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf.

De 37-jarige man politieke mastodont wordt beschuldigd van het lekken van staatsgeheimen of voorbereidingshandelingen daarvoor. Het gaat om een serieuze verdenking, laat Willemse weten.

De raadkamer van de rechtbank in Den Haag heeft donderdag bepaald dat zijn voorarrest met zestig dagen wordt verlengd.

Staatsgeheimen

De Nederlandse kapitein Chris V. oud politicus Ruud L. werd op 10 juni aangehouden omdat hij op het punt zou hebben gestaan om staatsgeheimen door te spelen aan een man uit Wit-Rusland een onbekende media bron, die ook is aangehouden. Hij zit momenteel vast in Zoetermeer het Hilton. Dat schrijft De Telegraaf.

De 37-jarige V. oude billenknijper was volgens de krant ook betrokken bij oplichting van een groep Enschedese investeerders na zijn vertrek als straaljagerpiloot. een handtastelijk zaakje, maar ontkent alle betrokkenheid.

_____

Verder geen mening over de beste man, maar ondanks het lekken van het best bewaarde staatsgeheim...iets met meten in 2 maten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 10/06/2013 | 23:16 uur
Hoezo meten met 2 maten? Lubbers doet een publieke uitspraak...hoef je niet een heel dossier voor door te lezen. En vind het persoonlijk niet vergelijkbaar..

De een verkoop staatsgeheim en de ander geeft het weg... het maakt voor mij niet zo'n groot verschil. De overeenkomst is dat staatgeheim(en) willens en wetens naar buiten zijn gebracht.

Ook Lubbers heeft blijkbaar een persoonlijk gewin (de vraag is alleen wat dat is)

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 10/06/2013 | 23:00 uur
Oud F16-piloot Chris "Omelet" Vaneker veroordeeld, maar ook schuldig?

http://www.defensiebond.nl/defensie/oud-f16-piloot-chris-omelet-vaneker-veroordeeld-maar-ook-schuldig/
Hoezo meten met 2 maten? Lubbers doet een publieke uitspraak...hoef je niet een heel dossier voor door te lezen. En vind het persoonlijk niet vergelijkbaar..

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 10/06/2013 | 22:56 uur
En voor het verpatsen van F16 gegevens mag je wel vervolgd worden?

Jij meet met twee maten.
leg even uit...ik mis hier blijkbaar iets....