Kernwapens in Nederland

Gestart door Nikehercules, 18/01/2011 | 17:40 uur

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 10/06/2013 | 18:54 uur
je doet nu net of dit nieuws is, nieuws is dat een voormalig MP uit de school lijkt te klappen al gaat het hier om een publiek geheim.

Ik vraag me oprecht af of men geen strafrechtelijk onderzoek moet gaan instellen wegens het lekken van staatsgeheimen, er zijn mensen in Nederland voor minder opgeknoopt door een egotrippend OM.
voor mij was het wel nieuws ja....

En ik ben wel blij met de uitspraken van Lubbers...klaarblijkelijk krijgen veel politici op latere leeftijd een stukje inzicht of behoefte eens eerlijk te zijn over bepaalde zaken...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 10/06/2013 | 18:39 uur
gefrustreerd? grappig....blijkbaar is het nodig dit soort etiketjes te plakken ;) als argumenten opdrogen. Als de Amerikanen deze link wel leggen is dat weinig verrassend..maar dan nog wel kwalijk wat mij betreft.

je doet nu net of dit nieuws is, nieuws is dat een voormalig MP uit de school lijkt te klappen al gaat het hier om een publiek geheim.

Ik vraag me oprecht af of men geen strafrechtelijk onderzoek moet gaan instellen wegens het lekken van staatsgeheimen, er zijn mensen in Nederland voor minder opgeknoopt door een egotrippend OM.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 10/06/2013 | 18:23 uur
Ik begrijp dat dit "oude" nieuws weer een argument oplevert voor sommigen om gefrustreerd te reageren.
gefrustreerd? grappig....blijkbaar is het nodig dit soort etiketjes te plakken ;) als argumenten opdrogen. Als de Amerikanen deze link wel leggen is dat weinig verrassend..maar dan nog wel kwalijk wat mij betreft.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 10/06/2013 | 18:03 uur
Kwalijke link tussen kernwapens en JSF. Amerikanen zouden geen goedkeuring geven aan gebruik onder Gripens. Alleen dat al zou me doen besluiten die dan wel te kiezen!!..

Maar geen nood. Ik heb hier ook gepleit voor de aanschaf van de nieuwste versie van de F-16. En laten ze daar nu wel onder "mogen" ;)

Ik begrijp dat dit "oude" nieuws weer een argument oplevert voor sommigen om gefrustreerd te reageren.

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 10/06/2013 | 18:03 uur
Kwalijke link tussen kernwapens en JSF. Amerikanen zouden geen goedkeuring geven aan gebruik onder Gripens. Alleen dat al zou me doen besluiten die dan wel te kiezen!!..

Maar geen nood. Ik heb hier ook gepleit voor de aanschaf van de nieuwste versie van de F-16. En laten ze daar nu wel onder "mogen" ;)

Die link betwijfel ik. Het lijkt nu alsof je allemaal "smoesjes" aan het verzinnen bent...  :lol:  Ik denk eerder dat defensie er op een of andere manier baat bij heeft dat die dingen hier liggen, want gebruiken doen we toch niet. Idem voor België. Er moet een andere reden zijn waarom die dingen hier liggen anders snap ik het ook even niet.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Kwalijke link tussen kernwapens en JSF. Amerikanen zouden geen goedkeuring geven aan gebruik onder Gripens. Alleen dat al zou me doen besluiten die dan wel te kiezen!!..

Maar geen nood. Ik heb hier ook gepleit voor de aanschaf van de nieuwste versie van de F-16. En laten ze daar nu wel onder "mogen" ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

IKV: publiek geheim nu publiek feit

10-06-2013 ANP

De aanwezigheid van kernwapens op vliegbasis Volkel is volgens IKV/Pax Christi veranderd van een publiek geheim in een publiek feit. De vredesbeweging prijst voormalig minister-president Ruud Lubbers, die volgens IKV's Krista van Velzen het pad heeft geëffend naar een nieuw debat over nucleaire wapens op Nederlandse bodem.

,,De Tweede Kamer kan na deze publieke bevestiging niet achterover blijven leunen", veronderstelt Van Velzen. ,,Zeker niet nu in de VS wordt gesproken over modernisering ter waarde van 10 miljard dollar."

In 2011 aanvaardde de Tweede Kamer een motie waarin de Verenigde Staten werden opgeroepen kernwapens uit Nederland en Europa weg te halen.

Het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) en Pax Christi voeren sinds de jaren 80 actie tegen kernwapens. De vredesbeweging was medeorganisator van demonstraties tegen kruisraketten en kernbommen. In 1983 leidde dat tot de grootste Nederlandse demonstratie ooit, met 550.000 deelnemers.

Oud-Kamerlid Van Velzen (SP) zegt verrast te zijn door de woorden van Lubbers in een documentaire van National Geographic. Daarin ontsluiert hij dat 22 kernbommen worden bewaard in ondergrondse bunkers op de Brabantse vliegbasis. Amerikanen van het 703 Munition Support Squadron (MUNSS) bewaken de wapens.

,,Het is voor het eerst dat iemand die het kan weten er daadwerkelijk iets over zegt", aldus Van Velzen. ,,In ons gesprek met minister Frans Timmermans hield de bewindsman onlangs nog vast aan het beleid van bevestigen noch ontkennen. Lubbers heeft die politiek doorbroken."

Directeur Ko Colijn van Instituut Clingendael zegt dat er altijd aanwijzingen en vermoedens zijn geweest. Hij wijst op de Amerikaanse beveiliging op Volkel. Verder heeft Wikileaks documenten geopenbaard. De Washington University heeft daarnaast gepubliceerd over 'beveiligingsproblemen' rond Volkel. ,,Het waren allemaal vingerwijzingen, het harde bewijs ontbrak", aldus Colijn.

Lubbers maakt werk van het streven naar een kernwapenvrije wereld. Colijn: ,,Lubbers is betrokken bij Global Zero, een beweging van voormalige wereldleiders die streeft naar uitbanning."

Strategisch zijn de kernwapens op Volkel van weinig waarde, meent Colijn. Tactisch bieden zij afschrikking, hoewel Rusland geen vijand meer is.

De kernwapens spelen volgens Colijn en Van Velzen tevens een rol bij de opvolging van de F-16. Het is volgens hen uitgesloten dat Amerikaanse kernwapens onder een Zweedse Saab Gripen komen te hangen. De kernbommen zijn daarom van invloed op een eventuele keuze voor de Amerikaanse Joint Strike Fighter.

http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenland/ikv_publiek_geheim_nu_publiek_feit_1_745365

Flyguy

Ik heb gister toevallig de tijd vliegt zitten kijken, vond het een opmerkelijke uitspraak en ik was best verbaast dat hij het zo 123 zei.  :hrmph:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Luchtmacht niet blij met Lubbers

Geplaatst op:10 juni 2013

VOLKEL - De koninlijke luchtmacht is niet blij met de uitlatingen van Ruud Lubbers over de kernwapens op vliegbasis Volkel. In een tv-documentaire bevestigt de oud-premier dat er in Volkel 22 kernbommen liggen.

Het is voor het eerst dat een voormalige premier de aanwezigheid van Amerikaanse kernwapens erkent. Dat er op Volkel kernbommen liggen opgeslagen, was publiek geheim, maar bewindslieden weigerden altijd iedere vorm van commentaar.

Lubbers doorbreekt nu dat beleid, maar krijgt daar vanuit Volkel geen applaus voor. Defensie bereidt zich voor op de Luchtmachtdagen van komende vrijdag en zaterdag, een evenement waar 250.000 bezoekers worden verwacht. Het laatste waar Defensie op zit te wachten, zijn nieuwe demonstraties tegen kernwapens. De afgelopen jaren is diverse keren actie gevoerd tegen de kernwapens. Activisten als Mariëtte Moors en (wijlen) Kees Koning bezorgden de beveiliging handenvol werk.

http://www.bd.nl/regio/brabant/luchtmacht-niet-blij-met-lubbers-1.3860661

Flyguy

Maak van de walrus(vervanger) maar geen SSBK. (als dat een correcte benaming zou kunnen zijn) Dan is er voor de OZD helemaal geen draagvlak meer.   ;)

Hyperion

Citaat van: Zeewier op 10/06/2013 | 16:08 uur
Het hoeven er tezamen niet meer dan 100 te zijn, tegen de tijd dat het serieus wordt kan men altijd nog bijkopen.

Zeiden ze voor de tweede wereldoorlog ook, ik hoef je er vast niet aan te herinneren hoeveel % van die aankopen ook daadwerkelijk zijn aangekomen en hoe dit is afgelopen?

Elzenga

Citaat van: Sandgroper op 10/06/2013 | 12:52 uur
Putin blaft ja.  Maar bijten doet / deed hij ook.  Vraag maar eens aan de Tjetjenen en de Georgiërs.

De Koude Oorlog is voorbij, maar dat betekend absoluut niet dat de 1000 jarige vrede is uitgebroken.
Integendeel !!!!!  De kans op een 'Hete oorlog' is in het post Koude Oorlog tijdperk juist GROTER.
Vergeet ook niet het riskante spierballen laten zien tussen India vs Pakistan in 1998.
Of dat duistere schepsel in Noord-Korea.  En zo zijn er nog wel wat meer verontrustende voorbeelden.
Dat Poetin zich met Tsjetsjenië en Georgië bemoeide ligt meer in de lijn van eenzelfde soort gedrag van de Amerikanen in hun "achtertuin"..zoals Panama, Grenada e.d. Dat vind ik nog geen indicaties van mogelijk gedrag of houding richting Europa.

Ik denk dat op dit moment de kans op een "Koude Oorlog" het grootst is tussen de VS en China. En dan is het maar de vraag of Rusland een kant zal kiezen. Of als derde blok gaat opereren...eenzelfde positie voor de andere (opkomende) machten..zoals India.

dudge

Citaat van: Sandgroper op 10/06/2013 | 12:52 uur
Putin blaft ja.  Maar bijten doet / deed hij ook.  Vraag maar eens aan de Tjetjenen en de Georgiërs.

De Koude Oorlog is voorbij, maar dat betekend absoluut niet dat de 1000 jarige vrede is uitgebroken.
Integendeel !!!!!  De kans op een 'Hete oorlog' is in het post Koude Oorlog tijdperk juist GROTER.
Vergeet ook niet het riskante spierballen laten zien tussen India vs Pakistan in 1998.
Of dat duistere schepsel in Noord-Korea.  En zo zijn er nog wel wat meer verontrustende voorbeelden.

Inderdaad. En als we de geschiedenis er op na slaan, dan blijkt een ding, en dat is dat een achteraf vaak makkelijk te voorspellen gebeurtenis, destijds helemaal niet zo helder was.

Sandgroper

Citaat van: guest1400 op 19/12/2012 | 20:18 uur
die Koude Oorlog tijd ligt allang achter ons, Putin kan blaffen maar bijten durft die niet.
Putin blaft ja.  Maar bijten doet / deed hij ook.  Vraag maar eens aan de Tjetjenen en de Georgiërs.

De Koude Oorlog is voorbij, maar dat betekend absoluut niet dat de 1000 jarige vrede is uitgebroken.
Integendeel !!!!!  De kans op een 'Hete oorlog' is in het post Koude Oorlog tijdperk juist GROTER.
Vergeet ook niet het riskante spierballen laten zien tussen India vs Pakistan in 1998.
Of dat duistere schepsel in Noord-Korea.  En zo zijn er nog wel wat meer verontrustende voorbeelden.

Oorlogsvis

Beetje raar dat die billenknijper dat openbaar maakt aan de pers, volgens mij praat hij zijn mond voorbij toch ?