Kernwapens in Nederland

Gestart door Nikehercules, 18/01/2011 | 17:40 uur

Hyperion

Citaat van: jurrien visser op 10/06/2013 | 07:49 uur
Exact!

Ik vaag me af of dit soort uitspraken niet strafbaar zijn?

Ik hoop het! Kan ie zn laatste dagen in de Bijlmer bajes slijten ;)

StrataNL

Citaat van: Kapitein Rob op 10/06/2013 | 07:41 uur
Die "malle dingen" hebben er tientallen jaren voor gezorgd dat ook de heer Lubbers in alle vrijheid malle dingen kon/kan zeggen.....

Wat er hier n.m.m. zinloos is, is dat Lubbers etaleert zich niet aan de "erecode" (zwijgplicht?) te houden om over bepaalde zaken te zwijgen. Zaken waar hij als actief dienend politicus ons niet over wilde informeren.......

Bam!
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#28
Citaat van: Kapitein Rob op 10/06/2013 | 07:41 uur
Die "malle dingen" hebben er tientallen jaren voor gezorgd dat ook de heer Lubbers in alle vrijheid malle dingen kon/kan zeggen.....

Wat er hier n.m.m. zinloos is, is dat Lubbers etaleert zich niet aan de "erecode" (zwijgplicht?) te houden om over bepaalde zaken te zwijgen. Zaken waar hij als actief dienend politicus ons niet over wilde informeren.......

Exact!

Ik vaag me af of dit soort uitspraken niet strafbaar zijn?

KapiteinRob

Citaat van: Nu.nl op 10/06/2013 | 07:17 uur
"Ik heb nooit gedacht dat die malle dingen daar nog steeds zouden zijn, anno 2013", aldus Lubbers.

Die "malle dingen" hebben er tientallen jaren voor gezorgd dat ook de heer Lubbers in alle vrijheid malle dingen kon/kan zeggen.....

Citaat van: Nu.nl op 10/06/2013 | 07:17 uur
Lubbers: "Volgens mij absoluut zinloos, onderdeel van een traditie van militair denken."

Wat er hier n.m.m. zinloos is, is dat Lubbers etaleert zich niet aan de "erecode" (zwijgplicht?) te houden om over bepaalde zaken te zwijgen. Zaken waar hij als actief dienend politicus ons niet over wilde informeren.......

jurrien visser (JuVi op Twitter)

10 juni 2013

'Opslag kernwapens op vliegbasis Volkel'

In ondergrondse kluizen op vliegbasis Volkel in Brabant liggen 22 Amerikaanse atoombommen opgeslagen.

Dat heeft voormalig premier Ruud Lubbers in een documentaire van National Geographic gezegd, meldt De Telegraaf maandag.

Al langer gaan geruchten dat op de vliegbasis kernwapens liggen opgeslagen. Regeringen blijven tot nu toe altijd zwijgen over de mogelijke aanwezigheid ervan. Lubbers, premier van 1982 tot 1994, geeft het nu wel toe. Hij was persoonlijk betrokken bij de registratie van de bommen.

"Ik heb nooit gedacht dat die malle dingen daar nog steeds zouden zijn, anno 2013", aldus Lubbers. "Volgens mij absoluut zinloos, onderdeel van een traditie van militair denken."

Kluizen

Het zou gaan om B61 kernwapens, zeggen deskundigen tegen de krant. Die zijn met maximaal vijftig kiloton tot viermaal sterker dan de bommen die tijdens de Tweede Wereldoorlog op Hiroshima en Nagasaki vielen. De wapens bevinden zich in elf kluizen onder F16-bunkers.

De opslag van nucleaire wapens op Volkel werd in november 2010 al eens door Wikileaks gesuggereerd. Toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal (VVD) wilde destijds in de Kamer geen tekst en uitleg geven.

http://www.nu.nl/binnenland/3496472/opslag-kernwapens-vliegbasis-volkel.html

Tanker

Ik zeg lekker laten liggen, ze liggen niemand in de weg. De politiek kan zich beter druk maken om zaken die echt belangrijk zijn zoals de arbeidsmarkt, woningmarkt, economie, Euro etc.

Wat een stumperds zeg !

IPA NG

#24
Er komt wel een Mod 12 die in de F-35 past en de precisie krijgt van de JDAM.
Maar ook die betreft een aanpassing, geen nieuwe wapens. En de Amerikanen maken hier m.i. een dure fout. Ze moeten maar eens nieuw spul ontwikkelen. Vandaar de ASMP-A, dat is het enige moderne (tactische) systeem in de NAVO.

Kunnen we die niet kopen of zo, ééntje onder de centrale pylon van een Gripen moet toch kunnen.
En die TN 81 kop moet ook gewoon in een Tomahawk passen, doet lijkt me wel.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Flyguy

Citaat van: IPA NG op 19/12/2012 | 21:41 uur
Citaat van: Flyguy op 19/12/2012 | 18:01 uur
Laat ze lekker liggen of vervang ze door een Europees Nederlands nuclear initiatief.  ;)

8)

Een soort rip-off van dat Franse ding lijkt mij prima. En voor de Walrus vervanger graag ook een paar kruisvluchtwapens met dezelfde kop erin.

Zo'n 300kt is voldoende.
Atoomwapen van Nederlandse makelij? Dan heb je gelijk heel links nederland en de wereld over je heen. ;)
NATO nuclear weapons sharing werkt prima lijkt mij. Wilden ze van de b61 trouwens niet upgraden en er een bunker buster nuke maken?

IPA NG

#22
Citaat van: Flyguy op 19/12/2012 | 18:01 uur
Laat ze lekker liggen of vervang ze door een Europees Nederlands nuclear initiatief.  ;)

8)

Een soort rip-off van dat Franse ding lijkt mij prima. En voor de Walrus vervanger graag ook een paar kruisvluchtwapens met dezelfde kop erin.

Zo'n 300kt is voldoende.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Nikehercules

#21
Citaat van: guest1400 op 19/12/2012 | 20:18 uur
die tijd ligt allang achter ons

Binnen de NAVO wordt daar dus anders over gedacht want de kernwapentaak acht men nog steeds relevant. De wens tot afstoting is geen militair operationele vanuit de NAVO... puur een wens van zekere politieke partijen die onze verantwoordelijkheden jegens de NAVO/E.U. toch al niet zo serieus nemen. Een verkeerde drijfweer wat mij betreft.

Een alternatief is zo goed als afwezig. Omdat het hier tactische kernwapens betreft zullen deze aanwezig moeten zijn in nabijheid van het front. Een ICBM vanuit de States is dus geen alternatief.

Citaat van: guest1400 op 19/12/2012 | 20:18 uur
Putin kan blaffen maar bijten durft die niet.

100 punten. Was vroeger ook al zo, in de toekomst ook? Zo ja, enig idee waarom?

Citaat van: guest1400 op 19/12/2012 | 20:18 uur
losstaand van het feit dat het een kansloze vergelijking is moet ik zeggen nee.

Iets met burden & risk sharing... Anderen maar weer op laten draaien voor de veiligheid die westerse nuke's ons bieden?

guest1400

Citaat van: Nikehercules op 19/12/2012 | 20:06 uur
Het gaat niet om het praktische nut, maar om gezamenlijke verantwoordelijkheid. De Nederland heeft binnen de NAVO een kernwapentaak, men wil deze afstoten en dat is niet om militair operationele redenen. En daarbij, ik zou het een verkeerd signaal naar de Russen vinden. Laat zien dat we er klaar voor blijven, ze liggen toch niet in de weg?

die tijd ligt allang achter ons, Putin kan blaffen maar bijten durft die niet.

CitaatDenk je dat trouwens dat de Nederlandse krijgsmacht enig verschil gaat maken in een grootschalig conflict? Opheffen dan maar?

losstaand van het feit dat het een kansloze vergelijking is moet ik zeggen nee. Jarenlang heeft men in de illusie geleefd dat ze een kans hadden in zo'n conflict maar na de koude oorlog bleek dat Nederland als eerste van deze aardkloot zou worden geveegd zodra Rusland een stap binnen zou zetten. Nederland was een te belangrijk doelwit vanwege de aanvoerroutes en kon de opmars van Amerika via Europa flink vertragen. Dus nee, Nederland had geen enkel verschil kunnen maken.


Nikehercules


guest1400

Citaat van: Poleme op 19/12/2012 | 19:57 uur
Die 18 B-61 bommen hebben een heel andere taak dan de ICBM's in de VS
[/quote].

verklaar je nader.

CitaatHoezo een goed signaal afgeven tegenover andere landen?  Zijn we weer eens 'Gidsland', of het beste jongetje van de klas?

ja waarom niet? inzetten doen we ze toch niet. bovendien lopen die dingen niet eens tegen houdsbaarheiddatum aan?

CitaatSorry, maar het is een feit dat sinds het einde van de Koude Oorlog de kans op een warme of zelfs (zeer) hete oorlog groter is.
De kans op een nuke-leair conflict is ook veel groter dan in die Koude Oorlog.  Denk maar eens terug aan het nuke-leaire spierballen gerol in 1998 tussen Pakistan en India.  Of aan aspirant kern machten zoals Iran en terroristische organisaties.

denk je serieus dat die conflicten zullen leidden tot een all-out kernoorlog? Rusland en China durven nooit hun complete arsenaal los te laten op Amerika. Als dat gebeurt is deze hele aardkloot het haasje en daar is niemand bij gebaat. Dat is iets wat Rusland en China maar al te goed weten, die gaan nooit een zelf vernietiging riskeren voor landen zoals Iran.

CitaatHou toch op met die naiëve 'Hollanditis', die uitgaat van de vermeende goedheid van de mensheid.
Het probleem zit hem niet in die kernbommen, maar in slechte Homo Sapiens.

hoezo? als iedereen die instelling houdt zal je nooit een einde krijgen aan de dreiging van nucleaire wapens. Iemand moet de volwassen man zijn en de eerste stap durven te zetten of in ieder geval een signaal af te geven. Waarom wij niet? zoals ik eerder al zei, die wapens zullen we toch never nooit niet in gaan zetten.

Nikehercules

Citaat van: guest1400 op 19/12/2012 | 19:59 uur
hoezo niet, denk je dat die 20 kernwapens enig verschil gaan maken bij een grootschalig nucleair conflict?

Het gaat niet om het praktische nut, maar om gezamenlijke verantwoordelijkheid. De Nederland heeft binnen de NAVO een kernwapentaak, men wil deze afstoten en dat is niet om militair operationele redenen. En daarbij, ik zou het een verkeerd signaal naar de Russen vinden. Laat zien dat we er klaar voor blijven, ze liggen toch niet in de weg?

Denk je dat trouwens dat de Nederlandse krijgsmacht enig verschil gaat maken in een grootschalig conflict? Opheffen dan maar?

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 19/12/2012 | 19:44 uur
Volgens gaat ook de NATO niet over inzet kernwapens. Lijkt me nationale beslissing atoommachten.

Dat zal zo zijn, maar het is wel Nederland die met Amerikaanse wapens invulling geeft aan de NAVO kernwapentaak. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de wapens vlak voor inzet formeel aan de NAVO overgedragen worden.