Kernwapens in Nederland

Gestart door Nikehercules, 18/01/2011 | 17:40 uur

Elzenga

Kan de F35 die (nieuwe) kernwapens intern meenemen?

KapiteinRob

Citaat van: Ros op 13/09/2013 | 12:34 uur
De kans dat er een kermwapen zal worden ingezet in welk conflict dan ook is zo klein dat dit feit nooit de keuze van een type toestel kan en mag beinvloeden. Dat de mogelijke aanschaf van de F-35 voor een deel berust op de kernwapentaakl is wat mij betreft volslagen onzin.

Ik koop een Ferrari voor het geval dat de maximum snelheid op onze snelwegen naar 180 Kmh gaat................. :cute-smile:

Als louter NL-toestellen de kerntaak uit zouden kunnen voeren, vind ik het een belangrijk om niet te zeggen beslissend onderdeel van de verwervingsbeslissing. Echter zijn er nog meer mogelijkheden en zijn het niet eens onze bommen. Dus is het leuren met de kernbomtaak voor de JSF w.m.b puur KLu-lobby gericht. De JSF moet en zal er komen....

Elzenga

Citaat van: Ros op 13/09/2013 | 12:34 uur
De kans dat er een kermwapen zal worden ingezet in welk conflict dan ook is zo klein dat dit feit nooit de keuze van een type toestel kan en mag beinvloeden. Dat de mogelijke aanschaf van de F-35 voor een deel berust op de kernwapentaakl is wat mij betreft volslagen onzin.

Ik koop een Ferrari voor het geval dat de maximum snelheid op onze snelwegen naar 180 Kmh gaat................. :cute-smile:
en ik zou me nimmer laten chanteren op dit vlak...dus geen door de Amerikanen afgedwongen link tussen kernwapen en keuze JSF/F-35. In dat geval mogen ze de kernwapens houden...en dan direct exit uit Nederland.

Ros

De kans dat er een kermwapen zal worden ingezet in welk conflict dan ook is zo klein dat dit feit nooit de keuze van een type toestel kan en mag beinvloeden. Dat de mogelijke aanschaf van de F-35 voor een deel berust op de kernwapentaakl is wat mij betreft volslagen onzin.

Ik koop een Ferrari voor het geval dat de maximum snelheid op onze snelwegen naar 180 Kmh gaat................. :cute-smile:

Hyperion

#146
De Duitse EF's hebben geen kernwapentaak. De taak ligt in de handen van de Tornado's van het JBG33 gestationeerd op Büchel.

Op Novenich zijn de WS3's waarschijnlijk nog actief, maar hier liggen geen kernwapens meer.
Memmingen is gesloten.
Op Ramstein zijn de WS3's waarschijnlijk nog actief, maar hier liggen geen kernwapens meer.
Hahn is gesloten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 13/09/2013 | 07:57 uur
Britse Eurofighters hebben de kernwapentaak, dan zal dat toch ook voor de Duitse Eurofighters moeten gelden.

Eerlijk geen idee.

IK heb enige tijd een stuk gelezen waarin werd gesproken over het niet geschikt zijn van Duitse EF's voor die taak, maar ik kan me vergissen, wellicht dat iemand hier meer over weet...

Zeewier

Citaat van: jurrien visser op 13/09/2013 | 07:29 uur
Bij mijn beste weten geldt dit ook voor de Eurofighter en is het enige gecertificeerde Europese gevechtsvliegtuig voor Amerikaanse atoomwapens de Tornado, wat betekend dat de Duitse kerntaak bij het uit faseren van de Tornado een aandachtspunt wordt.
Britse Eurofighters hebben de kernwapentaak, dan zal dat toch ook voor de Duitse Eurofighters moeten gelden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 13/09/2013 | 00:22 uur
Klopt!
Dat is ook van de eisen voor nieuwe straaljagers. Daarom zal de Grippen of een Frans toestel nooit gekozen worden; kunnen geen Amerikaanse atoombommen vervoeren/ afwerpen.

Bij mijn beste weten geldt dit ook voor de Eurofighter en is het enige gecertificeerde Europese gevechtsvliegtuig voor Amerikaanse atoomwapens de Tornado, wat betekend dat de Duitse kerntaak bij het uit faseren van de Tornado een aandachtspunt wordt.

Reinier

Citaat van: Ros op 12/09/2013 | 22:02 uur
Opvallend is de link tussen de nieuwe kernwapentuig en de F-35.....................
Klopt!
Dat is ook van de eisen voor nieuwe straaljagers. Daarom zal de Grippen of een Frans toestel nooit gekozen worden; kunnen geen Amerikaanse atoombommen vervoeren/ afwerpen.

Poleme

Hans M. Kristensen van de Federation of American Scientists was aan het woord in Brandpunt Reporter.  Hij zei dat er nog nooit een geleide kernbom in Europa is gestationeerd geweest.  Hij heeft zeker nog nooit gehoord van de stationering van BGM-109G Tomahawk kruisvluchtwapens en Pershing II raketten op Europese bodem in de jaren 80.  De Pershing II had met behulp van zijn actieve radar eind geleiding een grote nauwkeurigheid van 30 meter Circular Error Probability (50% van de schoten valt binnen deze afstand).  Door deze grote nauwkeurigheid had de Pershing II een relatief kleine warhead van 5 - 50 kiloton, sommige bronnen spreken over een 10 kT warhead.  Terwijl de BGM-109G een warhead had van 200 kT = bijna 10x zo krachtig als de "Fat Man" 21 kT bom op Nagasaki.  De BGM-109G was dan ook primair een afschrikkingswapen en bij een nuke-leair conflict
zou deze een groot gebied vernietigen.  
Waarom was de Pershing II zo nauwkeurig bij een bereik van 1.770 kilometer?  De taak van de Pershing II was geen massa vernietiging, maar het (preventief) uitschakelen van de Russische lanceer installaties voor nucleaire ballistische raketten.  

De oude tactische B61 heeft een kracht van 0,3 - 170 kiloton.  De nieuwste geleide versie B61-12 heeft een maximale kracht van 50 kT, sommigen denken dat de kracht slechts10 kT bedraagt en een CEP van 30 meter.  Hetzelfde als bij de Pershing II en laat het bereik van de F-35A nou net in de buurt van de Pershing II liggen.

Stemerdink zegt in Brandpunt Reporter dat er helemaal geen strategie achter deze nieuwe B61-12 bom zit.
Wat Israel ook doet tegen Iraanse kernwapens.  Hun programma valt nooit helemaal tegen te houden.  Als de Iraanse A-bom een feit is, dan willen Arabische landen en misschien Turkije ook hun eigen A-bom.  En hoe zit het met de nuke-leaire dreiging van Pakistan vs India, Noord-Korea en niet te vergeten het groeiende aantal niet statelijke actoren met A-bom aspiraties?
Terwijl sommigen in Den Haag denken dat de 1.000 jarige vrede is uitgebroken, is de kans op een nucleaire aanval nu juist groter dan tijdens de Koude oorlog.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Flyguy


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 12/09/2013 | 22:02 uur
Opvallend is de link tussen de nieuwe kernwapentuig en de F-35.....................

Niets nieuws onder de zon

Ros

Opvallend is de link tussen de nieuwe kernwapentuig en de F-35.....................

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Geheim akkoord over nieuwe atoombommen op vliegbasis Volkel'

donderdag 12 september 2013  |  Auteur: Raoul Cartens 

HILVERSUM - Nederland is in april 2010 in het geheim akkoord gegaan met een nieuw Amerikaans kernwapen. De bom is bedoeld als opvolger van de huidige atoombommen op vliegbasis Volkel. De aanwezigheid van Amerikaanse kernwapens in Nederland kan hierdoor met tientallen jaren worden verlengd. Tweede Kamerleden noemen dat in strijd met de wens van de Kamer om de Amerikaanse nucleaire wapens te verwijderen. 

Dat meldt het KRO-onderzoeksprogramma Brandpunt Reporter. Het programma besteedt donderdagavond aandacht aan de kernwapens op vliegbasis Volkel.

Joint Strike Fighter
De huidige generatie bommen nadert het einde van zijn levenscyclus. De Verenigde Staten willen het wapen daarom vervangen door een modernere versie.

Nederland stemt in met de explosieve kracht van de nieuwe bom en het gebruik van staartvinnen die het wapen preciezer moeten maken. Ook is er overeenstemming over het feit dat de Joint Strike Fighter F35 het atoomwapen moet kunnen dragen. De bom, zo is afgesproken, moet passen in de kluizen op Volkel waarin de kernwapens nu worden bewaard.

Deskundigen overtuigd
Het akkoord wordt beschreven in een rapport van de Amerikaanse Rekenkamer over de nieuwe atoombom. Nederland wordt niet bij naam genoemd. De Rekenkamer spreekt van 'bepaalde NAVO-bondgenoten'.

Maar deskundigen als Hans Kristensen van de Federation of American Scientists en militair historicus Christ Klep zijn overtuigd dat Nederland één van die bondgenoten is. Zij wijzen op het feit dat Nederland gastgebruiker is van Amerikaanse kernwapens. Ons land is één van de zes NAVO-lidstaten die met het nieuwe kernwapen moeten vliegen. Ook oud-minister van Defensie Bram Stemerdink kent in Brandpunt Reporter geen twijfel: "Omdat wij op dit moment beschikken over die bommen. Met Nederland wordt dus overleg gevoerd, ja zeker!"

In strijd met kamermoties
Het akkoord van de regering is volgens Kamerleden Raymond Knops van het CDA en Harry van Bommel van de SP strijdig met eerdere Kamermoties die het kabinet oproepen de Amerikaanse tactische kernwapens te verwijderen. Knops: "Dit is 180 graden anders dan de moties." Van Bommel: "De regering heeft verstoppertje gespeeld, heeft gedaan of die discussie open kon worden gevoerd, en dat blijkt dus niet het geval. Nederland heeft zich al tot zaken verplicht."   

Amerikaanse defensieambtenaren noemen het krijgen van de Nederlandse steun 'een belangrijke prestatie'. In het voorjaar van 2010 werd Nederland geregeerd door het vierde kabinet Balkenende (CDA, PvdA en CU). De destijds verantwoordelijke ministers Verhagen (Buitenlandse Zaken) en Van Middelkoop (Defensie) willen geen van beiden reageren. Het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat het door 'bondgenootschappelijke verplichtingen' geen mededelingen kan doen over 'de mogelijke rol van Nederland binnen de NAVO-kernwapentaak'.

Heen en weer vliegen
Twee weken geleden meldde Brandpunt Reporter dat Nederland en de Verenigde Staten ruzie hebben over de atoombommen op vliegbasis Volkel. De bommen zouden waarschijnlijk een paar keer per jaar heen en weer worden gevlogen.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/199154992/Geheim+akkoord+over+nieuwe+atoombommen+op+vliegbasis+Volkel.aspx

Mourning

Citaat van: Sandgroper op 28/08/2013 | 18:40 uur
Shared responsebilities, in gewoon Nederlands: gedeelde verantwoordelijkheid.  Maar is dit is gevaarlijk, want gedeelde / gezamenlijke verantwoordelijkheid is GEEN VERANTWOORDELIJKHEID.  En dan hebben we nog niet gehad over de schildpad snelle besluitvorming in Nederland en Europa.

Precies dus misschien moeten Europeanen of toch hun verantwoordelijkheid nemen of anders die pompeuze grote mond eens wat meer houden op bepaalde terreinen waar we weinig bijdragen aan de bescherming van ook onze belangen.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).