Revolutie in Egypte?

Gestart door KapiteinRob, 30/01/2011 | 16:04 uur

KapiteinRob

Een EU-eskader samenstellen? Laat me niet lachen.... Dat we met een bij elkaar geharkt groepje schepen wat tegen piraten doen bij Somalië is tot daar aan toe, maar een complexe operatie in/bij Egypte uitvoeren met alle politieke hobbels? Werkt alleen als de Amerikanen meedoen en MISSCHIEN als bv. de Fransen massaal het voortouw nemen en wat andere landen met wat losse bijdrages komen. Maar een echte EU-inzet? Gaat Barroso dat regelen en aansturen....?

dudge

Citaat van: Elzenga op 17/08/2013 | 23:57 uur
Een positie in de Rode Zee in afwachting van wat komen gaat...of als dat verstandiger is al richting Middellandse Zee...en daar eventueel aansluiting zoeken bij andere EUropese marineschepen. Verder geen tromgeroffel...alleen indirect signaal via deze verplaatsing.

De L801 zal snel genoeg in de rode zee zijn wanneer dat nodig is, maar enige nut daar wat ik op dit moment als reëel acht, is het evacueren van Europeanen, BuZa moet gewoon alle reizen naar geheel Egypte ontraden, zodat vakantiegangers teruggehaald kunnen worden, voordat vliegvelden straks gesloten zijn. Een militair signaal zal uit de Middellandse zee moeten komen vermoed ik. Maar ik denk niet dat we de ontwikkelingen daar op dit moment kunnen beïnvloeden op deze wijze, omdat het een ontzettend interne aangelegenheid is. Ik weet niet waar SNMG2 zich ophoud, maar die zouden natuurlijk als eerste aangewezen zijn, met 2 schepen zie ik (http://www.mc.nato.int/org/smg/Pages/SNMG2.aspx) om naar dat gebied op te stomen. Of een EU eskader samenstellen bedoeld om een onbepaald gebied veilig te stellen.

DvdW

#242
Citaat van: Elzenga op 17/08/2013 | 23:57 uur
Een positie in de Rode Zee in afwachting van wat komen gaat...of als dat verstandiger is al richting Middellandse Zee...en daar eventueel aansluiting zoeken bij andere EUropese marineschepen. Verder geen tromgeroffel...alleen indirect signaal via deze verplaatsing.

Als je dat zou doen (let op de 'als') dan is het nog maar zeer de vraag wát je daar precies kunt doen... Volgens mij heeft JWITT, naast haar bemanning, alleen maar een boardingploeg (die bestaat uit Maltezers, die ben je dus kwijt!), een vliegploeg en de scaneagle crew aan boord, ik denk niet dat dit veel zoden aan de dijk zal zetten... Dan zul je toch eerst wat mariniers moeten laten overvliegen. Of denk je dat de Moslimbroeders bij het zien van onze machtige LPD meteen de handdoek in de ring gooien??

En hoe lang was je van plan daar rond te dobberen? Zoals het er nu naar uitziet zal het conflict zich nog wel een tijd voortslepen. Dan al die tijd maar 'stand-by' blijven...?
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: Lex op 17/08/2013 | 23:26 uur
Ja dat is correct.Ik waag dat te betwijfelen. Wat heb je voor JWITT in gedachte?
Een positie in de Rode Zee in afwachting van wat komen gaat...of als dat verstandiger is al richting Middellandse Zee...en daar eventueel aansluiting zoeken bij andere EUropese marineschepen. Verder geen tromgeroffel...alleen indirect signaal via deze verplaatsing.

Lex

Citaat van: Elzenga op 17/08/2013 | 23:05 uur
...maar Nederland is volgens mij ten alle tijden gerechtigd de JWIT te onttrekken aan deze EU missie....
Ja dat is correct.
Citaat van: Elzenga op 17/08/2013 | 23:05 uur
en als het zo door gaat in Egypte vrees ik dat dit moment snel nadert...
Ik waag dat te betwijfelen. Wat heb je voor JWITT in gedachte?

Elzenga

Citaat van: DvdW op 17/08/2013 | 22:46 uur
Hier klets je je niet onderuit  ;) Hoe kun je het onttrekken aan een EU (!!) missie nu verantwoorden als een Europees signaal? Dat kan alleen als men vanuit de EU daartoe de opdracht geeft lijkt me.
Dat zou ook het mooiste zijn ja...maar Nederland is volgens mij ten alle tijden gerechtigd de JWIT te onttrekken aan deze EU missie....en als het zo door gaat in Egypte vrees ik dat dit moment snel nadert...

Oh men...wat hoop ik toch dat het gaat meevallen... :(

DvdW

Citaat van: Elzenga op 17/08/2013 | 22:28 uur
of het Ministerie van Defensie...Nee alles duidelijk in de lijn zoals die er is in deze. En het liefst nog in EUropees verband. Het is tegelijk een EUropees politiek signaal..dat men grote zorg heeft over de situatie in Egypte..en zich op het ergste voorbereid.
Hier klets je je niet onderuit  ;) Hoe kun je het onttrekken aan een EU (!!) missie nu verantwoorden als een Europees signaal? Dat kan alleen als men vanuit de EU daartoe de opdracht geeft lijkt me.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 17/08/2013 | 21:29 uur
Ik mag aannemen dat je met "eigen actie" niet doelt op eigen initiatief van CJWIT?
of het Ministerie van Defensie...Nee alles duidelijk in de lijn zoals die er is in deze. En het liefst nog in EUropees verband.
Citaat van: Kapitein Rob op 17/08/2013 | 21:29 uur
En als NL de JWIT opdracht geeft richting Egypte te varen, maakt dat precies zichtbaar dat Europees beleid een farce is. Want JWIT is zoals Lex ook al aangaf notabene stafschip van het EU-eskader dat operatie Atalanta uitvoert.
Het is tegelijk een EUropees politiek signaal..dat men grote zorg heeft over de situatie in Egypte..en zich op het ergste voorbereid.

Elzenga

Citaat van: Lex op 17/08/2013 | 21:19 uur
Vzke er wel rekening mee te houden dat niet iederen op het DF ook een twitter account heeft. Derhalve kijken zij waarschijnlijk als een aap in een roestig horloge (KM uitdrukking).  :angel:
;)

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 17/08/2013 | 21:29 uur
Overigens van de zotte dat er nog lieden zijn die zelfs vandaag nog op vakantie naar Egypte zijn vertrokken. Die mag defensie zometeen zeker gaan evacueren?
Kan het niet met je eens zijn. Het is het gevolg van de warrige info die MINBUZA verspreidt, dit itt andere landen.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 17/08/2013 | 20:55 uur
Zoals op twitter pleit ik niet voor een eigen actie maar voor een opdracht in deze door de Nederlandse Regering...

Ik mag aannemen dat je met "eigen actie" niet doelt op eigen initiatief van CJWIT?

En als NL de JWIT opdracht geeft richting Egypte te varen, maakt dat precies zichtbaar dat Europees beleid een farce is. Want JWIT is zoals Lex ook al aangaf notabene stafschip van het EU-eskader dat operatie Atalanta uitvoert.

Overigens van de zotte dat er nog lieden zijn die zelfs vandaag nog op vakantie naar Egypte zijn vertrokken. Die mag defensie zometeen zeker gaan evacueren?

Lex

Citaat van: Elzenga op 17/08/2013 | 20:55 uur
Zoals op twitter pleit ik niet voor een eigen actie maar voor een opdracht in deze door de Nederlandse Regering...
Vzke er wel rekening mee te houden dat niet iederen op het DF ook een twitter account heeft. Derhalve kijken zij waarschijnlijk als een aap in een roestig horloge (KM uitdrukking).  :angel:

Elzenga

Citaat van: Lex op 17/08/2013 | 20:52 uur
Dat houdt dus in dat je de mening bent toegedaan dat JWIT de haar opgedragen taak als vlaggenschip  van de EU missie ATALANTA moet verlaten? Dat voorbij gegaan wordt aan een opdracht van de politiek?
Lijkt me niet verstandig en erg voorbarig, zonder politieke onderbouwing.
Zoals op twitter pleit ik niet voor een eigen actie maar voor een opdracht in deze door de Nederlandse Regering...

Lex

Citaat van: Elzenga op 17/08/2013 | 19:47 uur
Gezien de toenemende vijandigheid van het Egyptische regime en de media tegenover Westerse landen en Westerlingen/buitenlanders...lijkt het mij wel zo verstandig als de Zr.Ms. Johan de Witt al vast naar een wat noordelijke positie vaart.
Dat houdt dus in dat je de mening bent toegedaan dat JWIT de haar opgedragen taak als vlaggenschip  van de EU missie ATALANTA moet verlaten? Dat voorbij gegaan wordt aan een opdracht van de politiek?
Lijkt me niet verstandig en erg voorbarig, zonder politieke onderbouwing.

Ace1

Toch Nederlanders naar Egypte

Vanaf Schiphol zijn vandaag toch enkele tientallen Nederlanders naar de toeristengebieden in Egypte vertrokken. Onder meer luchtvaartmaatschappij Transavia biedt mensen de mogelijkheid om naar het land te vliegen. Vanmiddag vertrok een toestel van die maatschappij naar Hurghada aan de Rode Zee met 26 passagiers aan boord. Vanochtend meldde een medewerker van de incheckbalie al dat het "nog best druk" was.

De meeste reisorganisaties brengen vanwege het nieuwe reisadvies nauwelijks nog Nederlandse vakantiegangers naar Egypte. Onder meer de touroperators Thomas Cook en Corendon laten lege vliegtuigen vertrekken vanaf Schiphol om mensen op te halen van wie de vakantie is afgelopen.

Aangescherpt reisadvies
Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft gisteren het reisadvies voor het land aangescherpt. Reizen naar het grootste deel van Egypte werd al ontraden, nu wordt ook afgeraden om niet-essentiële reizen te maken naar resorts aan de Rode Zee en de Golf van Akaba. Een negatief reisadvies is er niet.

Een woordvoerder van de ANVR zei vanochtend al dat reisadvies voor Egypte van het ministerie van Buitenlandse Zaken "onduidelijkheid schept". Mensen zouden nu niet weten waar ze aan toe zijn.

Buitenlandse Zaken zegt dat het reisadvies is aangescherpt omdat de situatie in Egypte ongewis blijft en de zorgen toenemen. Het reisadvies voor de resorts is uit voorzorg aangescherpt. Daar is een verhoogd veiligheidsrisico, maar nog steeds beduidend lager dan in andere delen van Egypte, zegt het ministerie.

http://nos.nl/artikel/541279-toch-nederlanders-naar-egypte.html