Revolutie in Egypte?

Gestart door KapiteinRob, 30/01/2011 | 16:04 uur

Neo-Baathist

#49
Citaat van: onderofficier op 02/02/2011 | 11:15 uur
Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:04 uur
Nee. Iran is radicaal geworden omdat het land door de VS als vijand is gezien en vervolgens 8 jaar lang een bloedige oorlog heeft uitgevochten tegen Irak. Tel daarbij ook nog eens de Amerikaanse en Israelische bedreigingen aan adres van Iran en Amerikaanse aanwezigheid in MO, op. Dan kunnen wij tot conclusie komen dat Iran een militante koers was gaan varen.

Ja, het ligt altijd aan een ander..........(VS en Israel)  
En vooral de schuld niet bij jezelf zoeken.......

Ps graag voor je zelf spreken en niet dat " wij"  tot een conclusie zijn gekomen bvd


Tekenend dat je met geen enkel inhoudelijke argument bent gekomen. Onwetendheid werkt soms zaligmakend.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

onderofficier

#48
Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:04 uur
Nee. Iran is radicaal geworden omdat het land door de VS als vijand is gezien en vervolgens 8 jaar lang een bloedige oorlog heeft uitgevochten tegen Irak. Tel daarbij ook nog eens de Amerikaanse en Israelische bedreigingen aan adres van Iran en Amerikaanse aanwezigheid in MO, op. Dan kunnen wij tot conclusie komen dat Iran een militante koers was gaan varen.

Ja, het ligt altijd aan een ander..........(VS en Israel)  
En vooral de schuld niet bij jezelf zoeken.......

Ps graag voor je zelf spreken en niet dat " wij"  tot een conclusie zijn gekomen bvd

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

VandeWiel

En de New York Times over de rol van Egypte voor de regio:

CitaatThat doctrine began to be reversed in 1979, when the Israeli-Iranian alliance collapsed and was in effect replaced by the Egyptian-Israeli treaty that same year. The removal of Egypt from the anti-Israeli front left the Arab world without a credible military option; indeed, the last conventional war fought by Arab nations against Israel was the 1973 joint Egyptian-Syrian attack on Yom Kippur.

CitaatSince then all of Israel's military conflicts — from the first Lebanon war in 1982 to the Gaza war of 2009 — have been asymmetrical confrontations against terrorists. While those conflicts have presented Israel with strategic, diplomatic and moral problems, it no longer faced an existential threat from the Arab world.

For Israel, then, peace with Egypt has been not only strategically but also psychologically essential. Israelis understand that the end of their conflict with the Arab world depends in large part on the durability of the peace with Egypt — for all its limitations, it is the only successful model of a land-for-peace agreement.

http://www.nytimes.com/2011/02/02/opinion/02Halevi.html?_r=1

Kortom, voor vrede en het voorkomen van grootschalige conflicten aan die kant van Israel is het maar te hopen dat er geen extreem regime in Egypte komt.

VandeWiel

Citaat van: Kapitein Rob op 02/02/2011 | 03:06 uur
Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:56 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 02/02/2011 | 02:22 uur
Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:07 uur
Behalve Halabja, kom je waarschijnlijk niet.

Ach natuurlijk, het viel allemaal wel mee met die Saddam. Waar hebben we het over? Die paar duizend d.m.v. chemische wapens omgebrachte Koerden? En dit overzicht zal ook wel uit een paar duimen gezogen zijn....


Halabja was een slachting. Maar geen genocide. Genocide betekent doelbewust en grootschalige campagne om een bevolkingsgroep uit te moorden en hun bestaansrecht af te nemen. Sterker nog: Hij sloot diverse gelegenheidscoalities met Koerdische partijen en gaf hun zelfs rechten als erkenning als eigen taal en cultuur. Dat laatste was ongehoord. Kunnen wij dan spreken van genocide?


Saddam was een misdadiger en een schoft. Maar hij heeft niet meer dan 50.000 doden op zijn geweten. Ik durf zelfs te beweren dat het minder zijn.  Dan gaat het om oorlogsslachtoffers, executies en vervolgingen. Is veel. Maar geen genocide.

Het ging, je herhaalde het zelf, over genocide en massa-executie. Ik ga verder niet over discussieren (is bovendien off topic) over het walgelijkheidsgehalte van Saddam, noch over je op mij overkomende poging tot het enigzsins bagetalisseren van de misdaden en moorden die hij op zijn misselijke geweten heeft. Het zal me een worst zijn of het wel of geen genocide genoemd mag worden en of het minder dan 50.000 doden betreft.

Daar laat ik het bij.  :silent:

Ik houd niet van +1 berichten, maar deze keer valt er echt niets aan kapitein Rob toe te voegen.

Mbt al die F16's die ze hebben: het is maar een schijntje van de vechtkracht die Egypte in de jaren 60/70 had en op dit moment zijn het er onvoldoende om alleen tegen Israel te gaan. Dat wordt anders wanneer het weer samen met Syrie zou gebeuren, dan wordt het een pittige dobber maar wordt ze nog steeds stevig overklast. Het blijft wel een pittig leger, maar voor de regio helaas vrij normaal.

Een aantal goede analyses over de strategische gevolgen mocht de "democratie" in Egypte de kant van Iran, Gaza en Libanon op gaan:

http://www.usmessageboard.com/the-middle-east-general/153063-george-friedman-on-egypt.html

KapiteinRob

Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:56 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 02/02/2011 | 02:22 uur
Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:07 uur
Behalve Halabja, kom je waarschijnlijk niet.

Ach natuurlijk, het viel allemaal wel mee met die Saddam. Waar hebben we het over? Die paar duizend d.m.v. chemische wapens omgebrachte Koerden? En dit overzicht zal ook wel uit een paar duimen gezogen zijn....


Halabja was een slachting. Maar geen genocide. Genocide betekent doelbewust en grootschalige campagne om een bevolkingsgroep uit te moorden en hun bestaansrecht af te nemen. Sterker nog: Hij sloot diverse gelegenheidscoalities met Koerdische partijen en gaf hun zelfs rechten als erkenning als eigen taal en cultuur. Dat laatste was ongehoord. Kunnen wij dan spreken van genocide?


Saddam was een misdadiger en een schoft. Maar hij heeft niet meer dan 50.000 doden op zijn geweten. Ik durf zelfs te beweren dat het minder zijn.  Dan gaat het om oorlogsslachtoffers, executies en vervolgingen. Is veel. Maar geen genocide.

Het ging, je herhaalde het zelf, over genocide en massa-executie. Ik ga verder niet over discussieren (is bovendien off topic) over het walgelijkheidsgehalte van Saddam, noch over je op mij overkomende poging tot het enigzsins bagetalisseren van de misdaden en moorden die hij op zijn misselijke geweten heeft. Het zal me een worst zijn of het wel of geen genocide genoemd mag worden en of het minder dan 50.000 doden betreft.

Daar laat ik het bij.  :silent:

Neo-Baathist

Citaat van: Kapitein Rob op 02/02/2011 | 02:22 uur
Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:07 uur
Behalve Halabja, kom je waarschijnlijk niet.

Ach natuurlijk, het viel allemaal wel mee met die Saddam. Waar hebben we het over? Die paar duizend d.m.v. chemische wapens omgebrachte Koerden? En dit overzicht zal ook wel uit een paar duimen gezogen zijn....


Halabja was een slachting. Maar geen genocide. Genocide betekent doelbewust en grootschalige campagne om een bevolkingsgroep uit te moorden en hun bestaansrecht af te nemen. Sterker nog: Hij sloot diverse gelegenheidscoalities met Koerdische partijen en gaf hun zelfs rechten als erkenning als eigen taal en cultuur. Dat laatste was ongehoord. Kunnen wij dan spreken van genocide?


Saddam was een misdadiger en een schoft. Maar hij heeft niet meer dan 50.000 doden op zijn geweten. Ik durf zelfs te beweren dat het minder zijn.  Dan gaat het om oorlogsslachtoffers, executies en vervolgingen. Is veel. Maar geen genocide.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

KapiteinRob

Citaat van: Neo-Baathist op 02/02/2011 | 02:07 uur
Behalve Halabja, kom je waarschijnlijk niet.

Ach natuurlijk, het viel allemaal wel mee met die Saddam. Waar hebben we het over? Die paar duizend d.m.v. chemische wapens omgebrachte Koerden? En dit overzicht zal ook wel uit een paar duimen gezogen zijn....

Neo-Baathist

Citaat van: dudge op 01/02/2011 | 10:22 uur
Citaat van: onderofficier op 01/02/2011 | 08:51 uur
Maar wat gaat er dan voor regime komen?

De "hoogverraders"  in Iran waren ook verjaagd ( tig jaar geleden) maar hebben nu de Iraniers het regime die ze willen hebben? 
Of is dat wat je wilt  in die landen een regime zoals in Iran?

Als je bedenk dat het van iemand komt die de partij van Sadam steunt, die genocide, wijdverspreide martelingen en executies tot staatsbeleid maakte, dan zal de persoon in kwestie ook niet al te veel moeite hebben met een dergelijk totalitair regime in Egypte, Jemen, Oman, Tunesie, Libanon enz enz enz
Heb je bewijzen dat Saddam genocide en massa executies had gepleegd?
Behalve Halabja, kom je waarschijnlijk niet.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Neo-Baathist

Citaat van: onderofficier op 01/02/2011 | 08:51 uur
Maar wat gaat er dan voor regime komen?

De "hoogverraders"  in Iran waren ook verjaagd ( tig jaar geleden) maar hebben nu de Iraniers het regime die ze willen hebben? 
Of is dat wat je wilt  in die landen een regime zoals in Iran?


Citaat van: Neo-Baathist op 01/02/2011 | 01:48 uur
Ode aan Al Jazeera. Hopelijk volgen na Tunesie en Egypte. Ook Jordanie en vooral Saoedie Arabie. Zijn wij eindelijk verlost van deze hoogverraders.
Nee. Iran is radicaal geworden omdat het land door de VS als vijand is gezien en vervolgens 8 jaar lang een bloedige oorlog heeft uitgevochten tegen Irak. Tel daarbij ook nog eens de Amerikaanse en Israelische bedreigingen aan adres van Iran en Amerikaanse aanwezigheid in MO, op. Dan kunnen wij tot conclusie komen dat Iran een militante koers was gaan varen.


Amerika moet met Egypte geen zelfde fout begaan. Zij moeten moslimbroeders erkennen als politieke partij en hun aanmoedigen om democratie te omarmen in praktijk. En daarmee ook hun mogelijke regeringsdeelname.

Want moslimbroeders zullen in Egypte geen draagvlak vinden voor een theocratie.  Maar dat kan keren als Egyptenaren gevoel krijgen dat int. gemeenschap hun politieke wil ontnemen door sancties af te vaardigen.

Het Westen mag en moet kritiek leveren als moslimbroeders hun beloftes niet nakomen of int. verdragen niet respecteren. Maar het Westen moet niet in een aloude reflex schieten en Egyptenaren hun democratische verworvenheden onthouden.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Lex

Ik denk niet dat het Egyptische volk het met deze uitspraak eens zal zijn.

Lex

Egypt unrest: Hosni Mubarak vows to quit after polls

Egyptian President Hosni Mubarak has said that he will not stand for re-election in September, as protests against his rule grow.

Speaking on state TV, Mr Mubarak promised constitutional reform, but said he wanted to stay until the end of his current presidential term.

The announcement came as tens of thousands rallied in central Cairo urging him to step down immediately.

The demonstration was the biggest since protests began last week.

BBC News,
1 February 2011 Last updated at 21:09 GMT

Elzenga

Citaat van: dudge op 01/02/2011 | 20:20 uur
Holy........Ach, gelukkig hebben ze (voorlopig) nouwelijks mogelijkheden om het op onze kust te zetten. En mochten ze het doen komen ze gelijk op een van de meest gemilitariseerde plekken (Cyprus) om vervolgens het het relatief zwaarst bewapende EU land tegen te komen. Kans dat daar nieuwe 'mohamed's aan de macht komen is klein natuurlijk.
En waarom zouden ze dat in hemelsnaam willen doen?  ;)

Ace1

Citaat van: dudge op 01/02/2011 | 19:45 uur
Citaat van: Ace1 op 01/02/2011 | 17:55 uur
Ik zag in de spits vandaag op pagina 8 dat Egypte nogal wat wapens van de VS heeft gekocht?

http://digi.spitsnet.nl/2011-02-01/1024/magazine.html

Dat is inderdaad niet al te zuinig nee. qua aantallen doet het me denken aan de KL van vroeger. Al hebben de egyptenaren ook nog een hele lading ouder spul, en dus uiteindelijk nog een heel stuk meer.

En wat dacht je van meer dan 240 F16´s en nog 20 besteld en 6 E-2C Hawkeye?

Elzenga

Citaat van: dudge op 01/02/2011 | 19:45 uur
Citaat van: Ace1 op 01/02/2011 | 17:55 uur
Ik zag in de spits vandaag op pagina 8 dat Egypte nogal wat wapens van de VS heeft gekocht?

http://digi.spitsnet.nl/2011-02-01/1024/magazine.html
Dat is inderdaad niet al te zuinig nee. qua aantallen doet het me denken aan de KL van vroeger. Al hebben de egyptenaren ook nog een hele lading ouder spul, en dus uiteindelijk nog een heel stuk meer.
En heel wat YPRs van o.a. Nederland overgenomen ;)...
http://en.wikipedia.org/wiki/Modern_equipment_of_the_Egyptian_Army

Ace1

Ik zag in de spits vandaag op pagina 8 dat Egypte nogal wat wapens van de VS heeft gekocht?

http://digi.spitsnet.nl/2011-02-01/1024/magazine.html