Spanningen in Syrië

Gestart door Lex, 01/02/2011 | 14:07 uur

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 03/06/2011 | 23:33 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 03/06/2011 | 22:53 uur
Dus hij vertelt in die column onzin over Syrie?
nee

Dat wilde ik even weten. Hij vertelt dus ook volgens jou geen onzin over Syrie.  ;)

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 03/06/2011 | 22:53 uur
Dus hij vertelt in die column onzin over Syrie?
nee maar hij maakt geen onderscheid tussen feiten en propaganda...sterker nog hij bedrijft zelf populisme en propaganda pur sang..maakte maar al te graag gebruik van de "communistische" middelen om te studeren in Afghanistan indertijd (terwijl dat regime en de Russische bezetter ook martelde dat het een lieve lust was....Ellian schijnt toen marxist te zijn geweest..stond ooit in zijn Wikipedia pagina maar is "vervangen" door predikaat "links") http://nl.wikipedia.org/wiki/Afshin_Ellian. Hij steunt de Israëlische bezettingspolitiek en mythe, terwijl die juist dictatoriale regimes in de omgeving mede in het zadel houdt (hen excuus verschaft)..steunde de illegale en destructieve invasies van Afghanistan en Irak en zweeg lange tijd over de Westerse steun aan regimes zoals die van Kadaffi... draagt daarbij fors bij aan de anti-Islam hetze in Nederland...en zo kan ik nog wel even door gaan. Ik vind het een misselijkmakende opportunist die nu weer poogt de ontwikkelingen daar in zijn eigen straatje en griezelig ongenuanceerde en vaak feitelijk onjuiste denkbeelden te passen. 

KapiteinRob

Dus hij vertelt in die column onzin over Syrie?

Elzenga

Tja...Afshin Ellian...als ik naar 1 persoon niet meer luister is het wel hem. De man spoort ook niet en heeft juist de afgelopen jaren zaken luidruchtig gepropageerd die de huidige gewelddadige opstanden in de regio daar juist hebben veroorzaakt...ipv meer vreedzame overgangen naar meer humane regimes. En tja, daar is ook de link met Israël weer... :-(

Tanker

Psychopaten aan de macht in het Midden-Oosten
vrijdag 3 juni 2011 11:25



Demonstranten worden mishandeld en vermoord
De toestand in het Midden-Oosten is zeer zorgwekkend. De Arabische lente? Het woord 'lente' gebruik ik wijselijk niet. Dit is een storm, de Arabische storm. Een krachtige storm die niet gauw voorbij zal gaan.

Men dacht dat de burgeroorlog in Libië met een paar bombardementen in het voordeel van de opstandelingen zou eindigen. Toch is de NAVO al een paar maanden bezig met haar missie. En als kolonel Muammar Khaddafi weg is, wat dan? Wie zal dan de vrede bewaken?

Deze week ging een autobom af in Benghazi. De kolonel wilde daarmee de wereld duidelijk maken dat er nog meer autobommen kunnen afgaan. De situatie in Libië lijkt op die in Irak in de post-Saddam-periode. Door terreuraanslagen kwamen meer dan 100.000 burgers om in Irak. Hebben we genoeg troepen om deze toestand in Libië te voorkomen?

Sadistisch
In Syrië vermoordde president Assad opnieuw tientallen Syriërs. Ook in dat land zal de rust voorlopig niet terugkeren. Een 13-jarige jongen is nu het symbool geworden voor de barbarij van Assad en zijn tuig. Hamza al-Khateeb werd in Saida ten oosten van Daraa aan zijn familie gegeven, althans zijn lijk.

Niet zo maar een lijk, maar een verminkt lijk: een lichaam met kogelgaten, zonder geslachtsdeel, met verbrande voetjes en sporen van marteling met een kabel en elektrische schokken. Het stoffelijk overschot van Hamza was uitgebreid te zien op internet. Wat deed dit jongetje voor zijn arrestatie? Hij speelde op daken met duiven.

Misdaad
Volgens de Human Rights Watch is dit een ernstig voorbeeld van misdaad tegen de menselijkheid. Assads regime is niet langer een crimineel regime. Nee, het is een sadistisch regime. Een regering die willens en wetens een jongetje van dertien jaar martelt.

Europa verwachtte van Israël vrede te sluiten met het regime van Assad. Sinds wanneer zijn psychopaten betrouwbaar? Kun je vrede sluiten met psychopaten?  Al die liefhebbers van Assad in Nederland binnen en buiten de academische wereld moeten zich diep gaan schamen. Dit is het ware gezicht van jullie Assad. Denk aan Hamza.

Maagdelijkheid
De Egyptische troepen arresteerden vaak meisjes die op het Tahrir-plein demonstreerden. Ze werden mishandeld en waarschijnlijk ook nog seksueel misbruikt. De arrestanten werden gecontroleerd op hun maagdelijkheid. Het Egyptische leger zegt nu dat zij dit gedaan hebben om te voorkomen dat de arrestanten na hun vrijlating het leger van verkrachting zouden kunnen beschuldigen.

Een rare redenering. Temeer omdat de generaal zegt dat de meeste meisje geen maagd waren. Is dan de prooi niet geschikt om ook nog verkracht te worden? Was dat niet juist de bedoeling van die maagdelijkheidscontrole? In de ogen van de generaals waren die meisjes toch al de hoeren van Cairo!

Met dit leger moet Israël de vrede handhaven. Een leger dat de seksuele mishandeling van Egyptische meisjes normaal vindt. Jammer dat de Sade al lang dood is, anders kon hij beweren dat zijn romans op de waarheid waren gebaseerd.

Passief
In Jemen wordt nu een complete burgeroorlog tussen verschillende stammen uitgevochten. Daar is de hel losgebarsten. Dat is geen goed nieuws voor het westen. Al-Qa'ida wil sinds 11 september 2001 niets anders dan oorlogen en gewapende conflicten. Nu krijgt Al-Qa'ida twee landen cadeau: Libië en Jemen. Is Syrië het volgende gastland voor Al-Qa'ida?

Europa is veel te passief. De barbarij in het Midden-Oosten zal niet zomaar aan Europa en de Europese belangen voorbij gaan. Daarom moet Europa een actief beleid voeren in het Midden-Oosten. Nu zijn de psychopaten nog aan de macht in dat gebied. Maar er moeten tegenkrachten worden georganiseerd.

Nu Hamza door zijn psychopathische president niet is beschermd, moet de beschaafde wereld tenminste laten weten dat zij op de val van het regime van Assad hopen.

Hoop die het Midden-Oosten mist.

Afshin Ellian

www.elsevier.nl

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het antwoord is natuurlijk dat Syrië geen olie heeft, dat Syrië dikke maatjes met Iran is en dat Syrië beschikt over een behoorlijke luchtverdediging...

Dt gecombineerd met kostbare avonturen in Irak, Afganistan en nu Lybië...

De wereld moet al moord en brand van verontwaardiging schreeuwen en het moet voor de verzamelde wereldpers (sorry voor het taalgebruik) lijken regenen eer men bereidt is meer te doen dan alleen maar (VN) sancties afkondigen.

En Nederland is al helemaal een slecht en droevig voorbeeld... het speeld zich n.l. buiten de dijken af in een land dat gezien wordt als een minime handelspartner....

Onze moraal ridders zijn uitstekend in staat om met het vingertje te wijzen, dat werkt in de kleuterklas en op de lagere school maar in de grote boze buitenwereld verwacht men dan ook iets terug wil dat gewezen vingertje (nog) serieus genomen worden.

Tanker

"We" hier in Nederland kunnen helemaal niks doen want we hebben niks meer om in te grijpen.... :'(

Het verbaasd mij dat er van uit de kant van de VN / NAVO  zo weinig geluid komt, in Libie werd / word er wel ingegrepen en in Syrie niet.

Er worden daar complete razzia's gehouden net zoals de nazi's dat hier 70 jaar geleden deden, en het blijft stil.
Ik lees in de krant een 13 jarig ventje wat ontvoerd is, doodgemarteld, gecastreerd etc.
Als ik dan ook nog beelden zie van zijn ontzielde lichaam dan begint mijn bloed te koken.....

Mensen die dit op hun geweten hebben zijn voor mij geen knip voor de neus waard en zou ik het liefst hetzelfde aan doen.
Hoe kan je je als mens en militair in dienst van een overheid zo laten gaan ?

Is het cultuur, is het geloof of zijn ze over het algemeen gewoon leip daar in het midden-oosten ?

Tanker

Citaat van: Kapitein Rob op 01/06/2011 | 15:04 uur
Citaat van: Tanker op 01/06/2011 | 14:43 uur
Wanneer worden zij eens keihard aangepakt door de internationale gemeenschap ?

De vraag stellen is 'm beantwoorden...... Natuurlijk gebeurt dat niet.

Je hebt gelijk......stom, stom, stom
Wat voor een willekeurige wereld leven we ook in ?

Er is schijnbaar niemand die zich hier in interesseert....als we ook al kinderen gaan castreren en martelen.......

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 01/06/2011 | 14:43 uur
Wanneer worden zij eens keihard aangepakt door de internationale gemeenschap ?

De vraag stellen is 'm beantwoorden...... Natuurlijk gebeurt dat niet.

Tanker

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/2440244/2011/06/01/Hamza-13-verzetssymbool-na-marteldood.dhtml

Een 13 jarig kind doodgemarteld, wat een zieke beesten . laffe honden daar in Syrie.
Wanneer worden zij eens keihard aangepakt door de internationale gemeenschap ?

Tuig is het !

Jooop

Citaat van: dudge op 26/04/2011 | 10:43 uur
De Olie in Irak is nu allemaal in Handen van het Amerikaanse (staats)oliebedrijf? :sleep:
Zo goed als, sommige velden zijn natuurlijk van de geallieerden (BP, shell enz.)

En de Libier Khaddafi heeft het Libische olie genationaliseerd en heeft eigen verkoop punten zoals TAMOil, moet niet gekker worden dus platbombarderen die hap!

Jooop

Citaat van: dudge op 25/04/2011 | 22:32 uur
Citaat van: Tanker op 25/04/2011 | 22:19 uur
Het Syrische leger staat met tanks op burgers te schieten, ik hoor helemaal niets over / van de VN  in dit verhaal.
Same shit, different story ?

Het bevreemd mij ook. Niet dat we in Syrië of een van die andere 48 manke landen niet ingrijpen, maar dat we dat in Libië wel hebben gedaan. Kan nog bijna niks anders bedenken dan een misrekening, wat verklaard waarom daar nu bij Syrie wat voorzichtiger wordt gedaan.
Heeft Syrie olie? Nee, dan is alles heel duidelijk!

VandeWiel

In Lybie kun je ook nog enigszins spreken over een tweedeling van het land. Dat houdt het nog wat overzichtelijk en enigszins controleerbaar.

Syrie heb je meteen te maken met minstens 6 grote minderheden die allen niet te flauw zijn als het tot een "Irak 2003" situatie komt. Dan heb je zo een Libanon achtige crisis. Liever dat het wat geleidelijker gaat dan dat er ook daar een burgeroorlog uitbreekt. Het wordt dan echt te veel van het goede. We moeten eerst maar eens zien dat men er in Egypte ook echt op vooruit gaat en het niet ook richting Iran gaat.

Mbt Israel: Bij Libie zag je ook dat de directe buurlanden zich op de achtergrond hielden. Israel zal dat ook doen, net als Egypte en Tunesie.

Elzenga

Citaat van: Tanker op 25/04/2011 | 22:35 uur
Citaat van: dudge op 25/04/2011 | 22:32 uur
Citaat van: Tanker op 25/04/2011 | 22:19 uur
Het Syrische leger staat met tanks op burgers te schieten, ik hoor helemaal niets over / van de VN  in dit verhaal.
Same shit, different story ?
Het bevreemd mij ook. Niet dat we in Syrië of een van die andere 48 manke landen niet ingrijpen, maar dat we dat in Libië wel hebben gedaan. Kan nog bijna niks anders bedenken dan een misrekening, wat verklaard waarom daar nu bij Syrie wat voorzichtiger wordt gedaan.
Zou heel goed kunnen, maar feit blijft dat er bruut geweld gebruikt wordt tegen ongewapende burgers.......
Of ze allemaal ongewapend zijn weet ik niet. Ik zie militairen op de BBC video min of meer in dekking rondkijken. Ook zie je dat de mitrailleur van de tank in de lucht vuurt. Blijkbaar wil men met machtsvertoon de demonstranten weer binnenshuis krijgen.
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-13185185

Hoewel democratisering positief zou zijn is het maar de vraag of veel landen dit wel willen ten aanzien van Syrië. Althans the hard way. Een duidelijk vijandsbeeld is namelijk soms ronduit in hun belang..ook dat van Israël. En dat wordt er bij een democratisering of machtsovername/strijd niet beter op. Zeker gezien de invloed van Iran en het feit dat door meer vrijheid ook partijen aan de macht kunnen komen die nu niet echt een verbetering betekenen (zie wederom Iran 1979 zelf). Ik kan me voorstellen, met alle onrust elders, dat een aantal landen het Syrische regime liever nog even aan de macht zien blijven...zij het wel een aantal concessies doende.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het is simpelweg een kosten baten analyse...