Het Klimaatakkoord

Gestart door Elzenga, 13/02/2011 | 21:55 uur

Elzenga

Ook de hoeveelheid uranium is eindig...en je bent inderdaad weer afhankelijk van anderen...water zon en wind is er genoeg hier...en aangezien we de komende decennia druk doende zijn met het verhogen van onze waterkeringen en versterken van onze infrastructuur moet daar toch een mogelijkheid zijn om daar energieopwekking mee te integreren (ik denk ook aan plannen nieuwe meren aan te leggen). Want een kerncentrale is misschien wel de makkelijke "ouderwetse" oplossing...het is dus ook een hele kwetsbare. Afhankelijkheid van anderen, kwetsbare en gevaarlijke opslag en 1 raket en je hebt een groot probleem.

IPA NG

Citaat van: Kapitein Rob op 16/02/2011 | 01:06 uur
CitaatGoed idee; na jaren onze aardgas voor een groot deel buitenlands verkocht te hebben, gaan we het nu kopen bij onze Russische vrienden. En dan natuurlijk vooral de banden aanhalen, want dan krijgen we het voor eenzelfde vriendenprijs als we onze eigen aardgas ooit aan andere landen verkocht hebben.
Volgens mij heeft Russisch gas wel een redelijke prijs.

Banden aanhalen met opkomende economieën kan nooit verkeerd zijn.

Citaat
De VS hoeven we verder niet te vriend te houden. Er komt hier nooit meer oorlog en we zullen altijd veilig zijn in Europa. En als er al problemen komen, kunnen we onszelf als Europeanen wel in veiligheid praten...... :crazy:
Zelf capaciteit ontwikkelen.
En ik zeg niet dat we de VS niet te vriend moeten houden, hoewel het kont gekust wel een stuk minder hoeft van mij.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Citaat van: IPA op 15/02/2011 | 23:13 uur
M.i moeten de banden met onze Oosterse vriend(en) aangehaald worden, desnoods ten koste van onze band met de VS.

Goed idee; na jaren onze aardgas voor een groot deel buitenlands verkocht te hebben, gaan we het nu kopen bij onze Russische vrienden. En dan natuurlijk vooral de banden aanhalen, want dan krijgen we het voor eenzelfde vriendenprijs als we onze eigen aardgas ooit aan andere landen verkocht hebben.

De VS hoeven we verder niet te vriend te houden. Er komt hier nooit meer oorlog en we zullen altijd veilig zijn in Europa. En als er al problemen komen, kunnen we onszelf als Europeanen wel in veiligheid praten...... :crazy:

IPA NG

Ok, dat klinkt al beter.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

IPA,

met biobrandstof bedoel ik de nieuwe generatie biobrandstof geen graan, suikerbieten maar van bladeren die in de hersft van bomen en van taken afvallen ;)

IPA NG

Citaat van: Ace1 op 15/02/2011 | 20:38 uur
Overigens zou ik bv ook graag zien dat de overheid biobrandstoffen stimuleert.

En ik zou graag zien dat er meer onderzoek komt om mest te gebruiken als energie.

http://nos.nl/artikel/76419-nieuwe-biocentrale-verbrandt-kippenmest.html

http://vorige.nrc.nl/economie/article1970532.ece/Groene_stroom_uit_kippenmest

http://www.bmcmoerdijk.nl/

Voedselprijzen opdrijven lijkt me onverstandig.
Kernfusie AUB, in de tussentijd Russisch gas en een kerncentrale hier en daar.
Thermische energie lijkt me ook het overwegen waard.

M.i moeten de banden met onze Oosterse vriend(en) aangehaald worden, desnoods ten koste van onze band met de VS.

Nikehercules

Citaat van: Tanker op 15/02/2011 | 22:44 uur
Waarom zou je het omhoog willen halen dan ?
Lekker laten liggen.....

Klopt, maar bedenk wel dat bij dit soort oplossingen niet alleen rationele zaken meespelen, kijk nu bijvoorbeeld naar de perikelen rondom de ondergrondse Co2 opslag.
Mensen houden er nu eenmaal van dat wanneer er fouten aan het licht komen zaken nog hersteld kunnen worden, zeker bij dit soort levensgevaarlijk spul.

Tanker

Citaat van: dudge op 15/02/2011 | 11:49 uur
Al is het inderdaad minder dan bij bijvoorbeeld bruinkool. Dat het dumpen in een mijn alles oplost is ook niet waar, daar hebben de Duitsers nog wel ervaring mee.

Waarom zou je het omhoog willen halen dan ?
Lekker laten liggen.....

Nikehercules

Citaat van: Kapitein Rob op 15/02/2011 | 12:34 uur
Ik heb geen idee hoe zwaar en hoeveel de "afval" is, maar als je het naar de zon schiet, ben je er ook vanaf.....  ;)

Een nare eigenschap van die raketten is dat er nog wel eens eentje uit elkaar ploft.

Al is het inderdaad minder dan bij bijvoorbeeld bruinkool. Dat het dumpen in een mijn alles oplost is ook niet waar, daar hebben de Duitsers nog wel ervaring mee.

En toch zijn de inschattingen dat permanente ondergrondse opslag een prima oplossing is.
Het probleem is alleen dat wanneer je het eenmaal naar beneden hebt gedonderd je het eigenlijk met geen mogelijkheid ooit meer boven krijgt, en dit licht psychologisch vaak niet zo lekker.

Ace1

Overigens zou ik bv ook graag zien dat de overheid biobrandstoffen stimuleert.

En ik zou graag zien dat er meer onderzoek komt om mest te gebruiken als energie.

http://nos.nl/artikel/76419-nieuwe-biocentrale-verbrandt-kippenmest.html

http://vorige.nrc.nl/economie/article1970532.ece/Groene_stroom_uit_kippenmest

http://www.bmcmoerdijk.nl/

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 15/02/2011 | 12:34 uur
Citaat van: Tanker op 15/02/2011 | 11:23 uur
Als de brandstof op is dumpen we het wel ergens in een diepe mijn, niemand heeft er last van....

Ik heb geen idee hoe zwaar en hoeveel de "afval" is, maar als je het naar de zon schiet, ben je er ook vanaf.....  ;)

Rob, dan zijn de zonnestralen weer radioaktief ;)

KapiteinRob

Dat Kernenergie geen CO2 uitstoot heeft is natuurlijk een fabel.

Dat reizen met het openbaar vervoer milieuvriendelijk is, is ook een fabel.....

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 15/02/2011 | 11:23 uur
Als de brandstof op is dumpen we het wel ergens in een diepe mijn, niemand heeft er last van....

Tanker

Waarom niet gewoon kernenergie, geen CO2 uitstoot meer.

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2011 | 22:58 uur
Citaat van: Ace1 op 14/02/2011 | 22:49 uur
Volgens de TU Delft is aardwarmte prima te gebruiken in Nederland.

Tot die conclusie was de burgemeester van Almere een paar jaar geleden al gekomen......  :devil:

hahahaha, ik weet wat jij bedoelt Rob ;)