Het Klimaatakkoord

Gestart door Elzenga, 13/02/2011 | 21:55 uur

Nikehercules

#19
Citaat van: Kapitein Rob op 15/02/2011 | 12:34 uur
Ik heb geen idee hoe zwaar en hoeveel de "afval" is, maar als je het naar de zon schiet, ben je er ook vanaf.....  ;)

Een nare eigenschap van die raketten is dat er nog wel eens eentje uit elkaar ploft.

Citaat van: dudge op 15/02/2011 | 11:49 uur
Al is het inderdaad minder dan bij bijvoorbeeld bruinkool. Dat het dumpen in een mijn alles oplost is ook niet waar, daar hebben de Duitsers nog wel ervaring mee.

En toch zijn de inschattingen dat permanente ondergrondse opslag een prima oplossing is.
Het probleem is alleen dat wanneer je het eenmaal naar beneden hebt gedonderd je het eigenlijk met geen mogelijkheid ooit meer boven krijgt, en dit licht psychologisch vaak niet zo lekker.

Ace1

Overigens zou ik bv ook graag zien dat de overheid biobrandstoffen stimuleert.

En ik zou graag zien dat er meer onderzoek komt om mest te gebruiken als energie.

http://nos.nl/artikel/76419-nieuwe-biocentrale-verbrandt-kippenmest.html

http://vorige.nrc.nl/economie/article1970532.ece/Groene_stroom_uit_kippenmest

http://www.bmcmoerdijk.nl/

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 15/02/2011 | 12:34 uur
Citaat van: Tanker op 15/02/2011 | 11:23 uur
Als de brandstof op is dumpen we het wel ergens in een diepe mijn, niemand heeft er last van....

Ik heb geen idee hoe zwaar en hoeveel de "afval" is, maar als je het naar de zon schiet, ben je er ook vanaf.....  ;)

Rob, dan zijn de zonnestralen weer radioaktief ;)

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 15/02/2011 | 11:49 uur
Dat Kernenergie geen CO2 uitstoot heeft is natuurlijk een fabel.

Dat reizen met het openbaar vervoer milieuvriendelijk is, is ook een fabel.....

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 15/02/2011 | 11:23 uur
Als de brandstof op is dumpen we het wel ergens in een diepe mijn, niemand heeft er last van....

Ik heb geen idee hoe zwaar en hoeveel de "afval" is, maar als je het naar de zon schiet, ben je er ook vanaf.....  ;)

Tanker

Waarom niet gewoon kernenergie, geen CO2 uitstoot meer.
Als de brandstof op is dumpen we het wel ergens in een diepe mijn, niemand heeft er last van....

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 14/02/2011 | 22:58 uur
Citaat van: Ace1 op 14/02/2011 | 22:49 uur
Volgens de TU Delft is aardwarmte prima te gebruiken in Nederland.

Tot die conclusie was de burgemeester van Almere een paar jaar geleden al gekomen......  :devil:

hahahaha, ik weet wat jij bedoelt Rob ;)

Ros

Citaat van: Reinier op 14/02/2011 | 22:07 uur
Nederland wilt altijd wel overkomen als progressief op het gebied van milieu (ook innovatie), maar komt puntje bij paaltje.... dan is er niemand thuis.

De gemiddelde Nederlander heeft ook wel "schone energie" hoog in het vaandel staan zo lang als zij zelf niet hoeven te betalen.  :neutral:

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 14/02/2011 | 22:49 uur
Volgens de TU Delft is aardwarmte prima te gebruiken in Nederland.

Tot die conclusie was de burgemeester van Almere een paar jaar geleden al gekomen......  :devil:

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 14/02/2011 | 22:49 uur
Citaat van: Elzenga op 14/02/2011 | 22:43 uur
Citaat van: Ace1 op 14/02/2011 | 21:50 uur
Elzenga, over aardwarmte hoor ik je niet?
Ik heb begrepen dat dit in Nederland wat minder goed te gebruiken is...als energieopwekker...wel inderdaad voor verwarmings-en koelingsdoeleinden.

Volgens de TU Delft is aardwarmte prima te gebruiken in Nederland.

http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=c8a511d7-1512-4f6a-ae5b-11bf7e2068bb&lang=nl
Het gaat primair nog steeds om verwarmen. Energieopwekking schijnt lastiger en kostbaarder te zijn omdat we daarvoor in Nederland dieper moeten boren. In IJsland e.d. kunnen ze dat al van direct onder de oppervlakte. Ook een aspect wat hierbij een rol speelt is de infrastructuur...Het hele gasnet ligt er al...het electriciteitsnet geschikt maken voor het aankoppelen van vele kleine energieopwekkers schijnt lastiger te zijn...als ook hoe energie op te slaan. Maar ook daar zijn wel oplossingen voor...het is vooral een kwestie van doen en investeren in.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 14/02/2011 | 22:43 uur
Citaat van: Ace1 op 14/02/2011 | 21:50 uur
Elzenga, over aardwarmte hoor ik je niet?
Ik heb begrepen dat dit in Nederland wat minder goed te gebruiken is...als energieopwekker...wel inderdaad voor verwarmings-en koelingsdoeleinden.

Volgens de TU Delft is aardwarmte prima te gebruiken in Nederland.

http://www.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=c8a511d7-1512-4f6a-ae5b-11bf7e2068bb&lang=nl

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 14/02/2011 | 22:07 uur
Standaard ieder nieuwbouw huis uitrusten met een zonneboiler en zonnepanelen (vrij gebruikelijk bij onze Oosterburen) scheelt ook heel veel energie en Co2 uitstoot.

Ik denk dat de overheid helemaal niet wil dat iedereen zonnepanelen op z'n dak plaatst. Net zoals ze niet willen dat we allemaal stoppen met roken en minder auto gaan rijden. Ik ben er van overtuigd dat dit populair geklets is in het kader van milieu en dat de overheid prioriteit #1 legt bij de inkomsten.

Elzenga

Citaat van: Reinier op 14/02/2011 | 22:07 uur
Standaard ieder nieuwbouw huis uitrusten met een zonneboiler en zonnepanelen (vrij gebruikelijk bij onze Oosterburen) scheelt ook heel veel energie en Co2 uitstoot.

Nederland wilt altijd wel overkomen als progressief op het gebied van milieu (ook innovatie), maar komt puntje bij paaltje.... dan is er niemand thuis.

Ter illustratie: Nederlandse overheid geeft per jaar net zoveel geld (subsidie) uit aan zonne-energie als Duitsland per dag....
precies...het is echt geen kwestie van niet kunnen..of niet rendabel zijn...het is gewoon een kwestie van niet willen...en op de korte termijn blijven focussen op fossiele brandstoffen..en daardoor dus afhankelijk zijn van niet altijd frisse regimes en betrokken raken bij conflicten...

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 14/02/2011 | 21:50 uur
Elzenga, over aardwarmte hoor ik je niet?
Ik heb begrepen dat dit in Nederland wat minder goed te gebruiken is...als energieopwekker...wel inderdaad voor verwarmings-en koelingsdoeleinden.

Reinier

Standaard ieder nieuwbouw huis uitrusten met een zonneboiler en zonnepanelen (vrij gebruikelijk bij onze Oosterburen) scheelt ook heel veel energie en Co2 uitstoot.

Nederland wilt altijd wel overkomen als progressief op het gebied van milieu (ook innovatie), maar komt puntje bij paaltje.... dan is er niemand thuis.

Ter illustratie: Nederlandse overheid geeft per jaar net zoveel geld (subsidie) uit aan zonne-energie als Duitsland per dag....