Israel Warns It Might Act on Iranian Warships Passing Through Suez Canal

Gestart door Lex, 16/02/2011 | 18:01 uur

Jah

Hier wat foto's van de gekopieerde C-802:









Volgens mij van Chinese makelij. Meer foto's hier:

http://www.farsnews.com/imgrep.php?nn=8910130981

Andere foto's:








Elzenga

Ik hoor net op de radio dat de Iraanse schepen wel door het Suez gaan en toestemming hebben gekregen van Egypte...eerst leek dit nog onduidelijk.

Ace1, inderdaad...dat is er eentje met twee lopen....maar ik denk dus niet dat het Iraanse kanon van die capaciteiten is...misschien kunnen we daar achter komen..


Elzenga

Citaat van: Ace1 op 18/02/2011 | 17:35 uur
Elzenga bekijk de link van wiki eens die je geplaatst hebt?

Volgens mij hebben ze wel een CIWS?

1 x twin 35 mm AAA, 2 x single 20 mm AAA
Dat lijkt mij inderdaad geen CIWS...die ook vaak meerloops zijn...denk niet dat men hiermee veel kan uitrichten tegen een aanstormende antischeepsraket...wat in het verleden dus ook wel bleek. Ik vermoed dan ook dat deze schepen in de Golf onder luchtdekking van SAM batterijen op de kust moeten opereren. Of het van het verrassingselement en dan wegwezen moeten hebben...

Maar misschien kunnen we meer info over dit specifieke kanon vinden...

Nikehercules

Citaat van: Ace1 op 18/02/2011 | 17:35 uur
Volgens mij hebben ze wel een CIWS?

1 x twin 35 mm AAA, 2 x single 20 mm AAA

Door de toevoeging AAA lijkt het mij primair te gaan om luchtdoelgeschut en niet zozeer om een CIWS.

Ace1

Citaat van: Elzenga op 18/02/2011 | 13:59 uur
Citaat van: Lex op 17/02/2011 | 21:53 uur
Volgens mij zijn het C802 launchers van Chinese makelij.
Of inmiddels varianten van Iraanse makelij zelf....waardoor ook launchboxes er misschien iets anders uit zien...de Iraanse fregatten zijn zover ik kan nagaan nooit uitgerust geweest met Exocets (fast attack boats indertijd wel met Harpoons, zoals op de tot zinken gebrachte Joshan)...maar wel met indertijd de Italiaanse "sea killer" ASM...en sea Cat SAMs...wat ze nog enigszins enige luchtverdediging gaf...nu zijn ze nogal kwetsbaar (al zullen er vast MANPADS aan boord zijn)
http://en.wikipedia.org/wiki/Alvand_class_frigate

Elzenga bekijk de link van wiki eens die je geplaatst hebt?


Volgens mij hebben ze wel een CIWS?

1 x twin 35 mm AAA, 2 x single 20 mm AAA

Lex

Iranian Fleet of Warships in Contact with Egypt to Cross Suez Canal

TEHRAN (FNA)- Iranian Navy officials announced that they are in contact with the Egyptian authorities to secure the passage of the Iranian fleet of warships through the Suez Canal.
An Iranian Navy official confirmed reports that two Iranian warships are to cross the Suez Canal, a strategic international shipping route in Egypt.

According to the official, the vessels are on their way to the Suez Canal.

He said that the Iranian officials were in contact with officials in Cairo to secure the Iranian vessels' passage, adding that Egyptian authorities believed there was nothing wrong with the passage.

The Iranian Navy dispatched its first training and operational fleet of warships to the Gulf of Aden late January.

The fleet of warships left the country's first naval zone late January, carrying a number of Iranian Navy cadets to the Gulf of Aden.

During the mission, the Iranian Navy cadets are due to be trained and made prepared for defending the country's cargo ships and oil tankers against the continued threat of attack by Somali pirates in future missions.

Earlier, Iranian Navy Lieutenant Commander Rear Admiral Gholam-Reza Khadem Biqam had told FNA that during the mission, the fleet of warships will enter the waters of the Red Sea and then will be dispatched to the Mediterranean Sea.

Elaborating on the important features of the mission, Khadem explained that the fleet would pass through the Suez Canal and would move on a very good route.

He said the mission would last for one year.

The Iranian Navy has started extraterritorial missions mainly in 2008. The Navy has lately dispatched its 10th flotilla of warships to the Gulf of Aden to defend the country's cargo ships and oil tankers against the continued threat of attack by Somali pirates.

The intelligence-operational fleet of warships, which consisted of Khark warship and Alvand destroyer, were dispatched to the Gulf of Aden on September 1 to fight Somali buccaneers and guard Iranian cargo ships in the volatile region.

Iran's measure to dispatch the 10th fleet of warships to the Gulf of Aden will boost Navy's operational range in international waters since the Iranian Navy is considered as a strategic regional force with a long operational range.

Iranian Navy Commander Rear Admiral Habibollah Sayyari in September stressed Iran's continued naval deployment in the high seas, and said that he Iranian Navy's presence in the high seas and international waters is part of Tehran's strategy for defending its interests abroad.

The Iranian Navy has been conducting anti-piracy patrols in high seas, including the Gulf of Aden, since November 2008, when Somali raiders hijacked the Iranian-chartered cargo ship, MV Delight, off the coast of Yemen.

Also, Sayyari announced in late 2010 that Iran plans to deploy its first home-made destroyer, 'Jamaran', in the high seas and international waters as part of the country's strategy to defend national interests abroad.

"Jamaran destroyer will be deployed in an area 10 degrees north of international waters in the near future," Sayyari told FNA in October.

Fars News Agency,
News - English
News numbre:  8911290451
2011-02-18 - 13:38

Elzenga

Citaat van: Lex op 17/02/2011 | 21:53 uur
Volgens mij zijn het C802 launchers van Chinese makelij.
Of inmiddels varianten van Iraanse makelij zelf....waardoor ook launchboxes er misschien iets anders uit zien...de Iraanse fregatten zijn zover ik kan nagaan nooit uitgerust geweest met Exocets (fast attack boats indertijd wel met Harpoons, zoals op de tot zinken gebrachte Joshan)...maar wel met indertijd de Italiaanse "sea killer" ASM...en sea Cat SAMs...wat ze nog enigszins enige luchtverdediging gaf...nu zijn ze nogal kwetsbaar (al zullen er vast MANPADS aan boord zijn)
http://en.wikipedia.org/wiki/Alvand_class_frigate

KapiteinRob

Citaat van: agentdreutel op 18/02/2011 | 00:12 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 18/02/2011 | 00:00 uur
Citaat van: Ace1 op 17/02/2011 | 23:57 uur
Rob, ik zie op de foto die jij hebt geplaatst toch duidelijk een witte H staan in een gele cirkel?

So? Daar kun je mooi met je heli wat laten zakken aan een hoist. Mij lijkt me het dek wat te klein om een heli neer te zetten. En aangezien er ook nog een kanon achterop staat, is er wel erg weinig ruimte. Maar ik laat me graag overtuigen door de operationeel meer onderlegde collega's/kenners dat ik het verkeerd zie....  ;)
Dit is een foto van de Jamaran, een Moudge class frigate, a class of domestically produced Iranian light frigates. It appears to be a development of the Alvand class (British Saam class) design.

Ik denk dat Ace1 doelt op de eerste foto die ik had geplaatst.

agentdreutel

Citaat van: Kapitein Rob op 18/02/2011 | 00:00 uur
Citaat van: Ace1 op 17/02/2011 | 23:57 uur
Rob, ik zie op de foto die jij hebt geplaatst toch duidelijk een witte H staan in een gele cirkel?

So? Daar kun je mooi met je heli wat laten zakken aan een hoist. Mij lijkt me het dek wat te klein om een heli neer te zetten. En aangezien er ook nog een kanon achterop staat, is er wel erg weinig ruimte. Maar ik laat me graag overtuigen door de operationeel meer onderlegde collega's/kenners dat ik het verkeerd zie....  ;)
Dit is een foto van de Jamaran, een Moudge class frigate, a class of domestically produced Iranian light frigates. It appears to be a development of the Alvand class (British Saam class) design.

Lex

Citaat van: Ace1 op 17/02/2011 | 23:57 uur
Rob, ik zie op de foto die jij hebt geplaatst toch duidelijk een witte H staan in een gele cirkel?
De H met de cirkel daar omheen, geeft aan dat dit een area is voor Vertrep, zoals Rob heeft aangegeven.
Vertrep is "Vertical Replenishment", oftewel  het afgeven/oppikken van goederen middels de hoist.
Terugkijkend naar de beruchte foto, lijkt het mij op een foto genomen hetzij tijdens de proefvaart, of kort na de overdracht door het VK.

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 17/02/2011 | 23:57 uur
Rob, ik zie op de foto die jij hebt geplaatst toch duidelijk een witte H staan in een gele cirkel?

So? Daar kun je mooi met je heli wat laten zakken aan een hoist. Mij lijkt me het dek wat te klein om een heli neer te zetten. En aangezien er ook nog een kanon achterop staat, is er wel erg weinig ruimte. Maar ik laat me graag overtuigen door de operationeel meer onderlegde collega's/kenners dat ik het verkeerd zie....  ;)

agentdreutel

Citaat van: Kapitein Rob op 17/02/2011 | 23:47 uur
Citaat van: Ace1 op 17/02/2011 | 22:26 uur
Rob kennende zal hij vast nog wel met een andere foto voor de dag komen waarop de C-802 Launchers staan? ;)

Een snelle zoekslag levert me nog niet genoemde launchers op, maar wel het naar het schijnt afvuren van een NOOR (gebaseerd op de C-802) op:


Foto: http://www.mideastsecurity.co.uk/?p=454

Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 17/02/2011 | 23:37 uur
Citaat van: Ace1 op 17/02/2011 | 21:46 uur
Ik weet het niet voor 100% zeker maar als ik de foto van Rob eens goed bekijk, dan zie ik voor het heli dek volgens mij 2 launchers van de Exocet MM38?

Helidek? Knap als je daar een heli op neer (durft te) zet(ten).....

Rob, ik zie op de foto die jij hebt geplaatst toch duidelijk een witte H staan in een gele cirkel?

KapiteinRob

Citaat van: Ace1 op 17/02/2011 | 22:26 uur
Rob kennende zal hij vast nog wel met een andere foto voor de dag komen waarop de C-802 Launchers staan? ;)

Een snelle zoekslag levert me nog niet genoemde launchers op, maar wel het naar het schijnt afvuren van een NOOR (gebaseerd op de C-802) op:


Foto: http://www.mideastsecurity.co.uk/?p=454