Israel Warns It Might Act on Iranian Warships Passing Through Suez Canal

Gestart door Lex, 16/02/2011 | 18:01 uur

Mourning

Misschien dat Iran deze schepen zal gebruiken om een poging om de Israelische blokkade van de Gazastrook via zee te doorbreken kracht bij te zetten cq in international wateren de Israelische marine bij zo'n poging dwars te zitten laat staan als de Israelies proberen een boarding zoals afgelopen jaar uit te voeren aldaar. Scenarios genoeg waarin Iran voor haar leuke propaganda jegens Israel kan bedrijven en scenarios genoeg waarbij er behoorlijke kansen op escalatie zijn.

Maar, eerst maar eens zien wat Iran daadwerkelijk met deze schepen gaat doen, Debka is zoasl gewoonlijk weer behoorlijk aan het overdrijven in ieder geval.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: agentdreutel op 17/02/2011 | 00:47 uur
Lees voor kruiser: bevoorradingsschip!  :lol:

Lijkt me een behoorlijke bevoorrader voor "maar" 2 (bejaarde) destroyers en 4 (lichte) fregatten.....  ;)

Foto: copyright Matterson Marine Pty Ltd

agentdreutel

Citaat van: Kapitein Rob op 16/02/2011 | 23:56 uur
Citaat van: Elzenga op 16/02/2011 | 23:51 uur
Ik ben toch erg mijn best aan het doen een Iraanse kruiser te vinden...verder dat corvetten en lichte fregatten kom ik tot nu toe niet....

Ik kon die Kharg ook al niet vinden. Wel dat fregat; lijkt me dat je er wel een deuk mee in een pakje boter kan schieten....
Lees voor kruiser: bevoorradingsschip!  :lol:

Kharg Class (1) - modified Olwen class design
Displacement: 33,014 tons full load
Dimensions: 207.15 x 25.5 x 9.14 meters (679.5 x 83.5 x 30 ft)
Propulsion: Steam turbines, 2 boilers, 1 shaft, 26,870 shp (20,037 kW), 21 knots (39 km/h)
Crew: approx. 250
Aviation: aft helicopter deck and hangar; 3 Sea King helos
Cargo: ??
Armament: 1 76 mm OTO DP, 6 dual 23 mm AA
UK-built by Swan Hunter 1976-1978; delivered 1984 refitted 1993.

Lex

Dat Israël een probleem heeft met het feit dat beide eenheden voor de periode van een jaar gebruik maken van een haven in Syria kan ik mij voorstellen.
Ik vraag mij dan ook af of de beide eenheden naar Tartus gaan gedurende de deployment.

Elzenga

Citaat van: Lex op 17/02/2011 | 00:05 uur
Wat is er tegen de passage van deze eenheden door het Suez Kanaal? In de regelgeving staat dat ieder land, zolang niet verwikkeld in een oorlog met Egypte, gebruik mag maken van het Suez Kanaal. Er is wel een maar... en dat is dat elke eenheid 48 uur van te voren moet zijn aangemeld.
Twee jaar geleden heeft Israël een sub in Zuidwaartse richting gestuurd. Toen waren er geen bezwaren.
er is wat mij betreft ook niks op tegen...maar beide doorvaarten hadden wel een belangrijke rol in de propaganda-oorlog tussen Israël en Iran. In dat opzicht kan ik dus begrijpen dat Israël deze Iraanse doorgang nu niet zo kan waarderen...zeker een radicalist als Lieberman niet.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 16/02/2011 | 23:56 uur
Citaat van: Elzenga op 16/02/2011 | 23:51 uur
Ik ben toch erg mijn best aan het doen een Iraanse kruiser te vinden...verder dat corvetten en lichte fregatten kom ik tot nu toe niet....
Ik kon die Kharg ook al niet vinden. Wel dat fregat; lijkt me dat je er wel een deuk mee in een pakje boter kan schieten....
Als je je eigen sensoren en CIWS uitzet wel ja ;) (ik mag aannemen dat de Israëli die fout niet nog eens begaan)....maar als ik het goed heb gelezen is de elektronica aan boord van een oudere generatie...ontbreekt bij het schip zelf een CIWS....haar zusterschip de Sahand kon dan ook vrij eenvoudig worden uitgeschakeld in 1988.

Lex

Wat is er tegen de passage van deze eenheden door het Suez Kanaal? In de regelgeving staat dat ieder land, zolang niet verwikkeld in een oorlog met Egypte, gebruik mag maken van het Suez Kanaal. Er is wel een maar... en dat is dat elke eenheid 48 uur van te voren moet zijn aangemeld.
Twee jaar geleden heeft Israël een sub in Zuidwaartse richting gestuurd. Toen waren er geen bezwaren.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 16/02/2011 | 23:51 uur
Ik ben toch erg mijn best aan het doen een Iraanse kruiser te vinden...verder dat corvetten en lichte fregatten kom ik tot nu toe niet....

Ik kon die Kharg ook al niet vinden. Wel dat fregat; lijkt me dat je er wel een deuk mee in een pakje boter kan schieten....




Elzenga

Ik ben toch erg mijn best aan het doen een Iraanse kruiser te vinden...verder dat corvetten en lichte fregatten kom ik tot nu toe niet....

Opvallend hoe dit weer als een "dreiging" wordt afgeschilderd...terwijl het Iraanse regime een enorme gok neemt....want zou men dezer dagen besluiten Iraanse nucleaire faciliteiten aan te vallen dan zijn beide schepen sitting ducks en niet beschikbaar in de Golf. Propagandistisch is het natuurlijk wel bruikbaar voor het regime in Teheran...en ik denk dat dit vooral de Israëli dwars zit.

KapiteinRob


Elzenga

Two Iranian warships transit Suez for Syria, tighten siege on Israel
DEBKAfile Exclusive Report February 16, 2011, 8:20 PM (GMT+02:00)

Twenty-four hours after Israeli Defense Minister Ehud Barak said the Egyptian upheaval had no military connotations for Israel, the Iranian frigate Alvand and cruiser Kharg transited the Suez Canal on their way to Syria Wednesday night, Feb. 16. Their passage was termed "a provocation" by Israeli Foreign Minister Avigdor Lieberman. In Beirut, Hizballah leader Hassan Nasrallah said he was looking forward to Israel going to war on Lebanon because then his men would capture Galilee.
Israel was closely monitoring the Iranian flotilla, whose visit to the Saudi Red Sea port of Jeddah on Feb. 6 was first revealed exclusively by DEBKA-Net-Weekly 481 on February 10.

Up until now, Saudi Arabia, in close conjunction with Egypt and its President Hosni Mubarak, led the Sunni Arab thrust to contain Iranian expansion – especially in the Persian Gulf. However, the opening of a Saudi port to war ships of the Islamic Republic of Iran for the first time in the history of their relations points to a fundamental shift in Middle East trends in consequence of the Egyptian uprising.  It was also the first time Cairo has permitted Iranian warships to transit Suez from the Red Sea to the Mediterranean, although Israeli traffic in the opposite direction had been allowed.
Iran made no secret of its plants to expand its naval and military presence beyond the Persian Gulf and Red Sea to the Mediterranean via Suez: On February 2, Iran's Deputy Navy Commander Rear Admiral Gholam-Reza Khadem Biqam announced the flotilla's mission was to "enter the waters of the Red Sea and then be dispatched to the Mediterranean Sea."

However, Israeli military intelligence which failed to foresee the Egyptian upheaval and its policy-makers ignored the Iranian admiral's announcement and its strategic import, just as they failed to heed the significance of the Iranian flotilla's docking in Jeddah.
debkafile's military sources report that Iran is rapidly seizing the fall of the Mubarak regime in Cairo and the Saudi King Abdullah's falling-out with President Barack Obama (see debkafile of Feb. 10, 2011) as an opportunity not to be missed for establishing a foothold along the Suez Canal and access to the Mediterranean for six gains:

1. To cut off, even partially, the US military and naval Persian Gulf forces from their main route for supplies and reinforcements;
2. To establish an Iranian military-naval grip on the Suez Canal, through which 40 percent of the world's maritime freights pass every day:
3. To bring an Iranian military presence close enough to menace the Egyptian heartland of Cairo and the Nile Delta and squeeze it into joining the radical Iranian-Syrian-Iraqi-Turkish alliance;
4. To thread a contiguous Iranian military-naval line from the Persian Gulf to the Red Sea through the Suez Canal and the Gaza Strip and up to the ports of Lebanon, where Hizballah has already seized power and toppled the pro-West government.
5. To eventually sever the Sinai Peninsula from Egypt, annex it to the Gaza Strip and establish a large Hamas-ruled Palestinian state athwart the Mediterranean, the Gulf of Aqaba and the Red Sea.
By comparison, a Fatah-led Palestinian state on the West Bank within the American orbit be politically and strategically inferior.
6. To tighten the naval and military siege on Israel.

Elzenga

Israël bezorgd over schepen Iran
Toegevoegd: woensdag 16 feb 2011, 19:25

Israël is bezorgd over twee Iraanse oorlogsschepen die onderweg zijn naar Syrië. De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Lieberman zegt dat de schepen vannacht door het Suezkanaal varen en koers zetten naar een Syrische havenstad aan de Middellandse Zee.

Lieberman spreekt van een provocatie en wil dat er wordt ingegrepen. Volgens hem is de internationale gemeenschap niet bereid om in actie te komen vanwege dit soort provocaties van Iran.

Syrië, een buurland van Israël, is een bondgenoot van Iran. Iran wordt ervan beschuldigd wapens te leveren aan Syrië en de sjiitische terreurbeweging Hezbollah in Libanon.
www.nos.nl

Lex

Israel is monitoring two Iranian warships about to pass through the Suez Canal for Syria and warn they might act.

Israeli's Foreign Minister Avigdor Lieberman says that "Israel cannot ignore these provocations," according to ynetnews.com.

Lieberman added that the warships was "a provocation that proves Iran's nerve and self-esteem is growing from day to day."

Iran announced plans to deploy warships near Israel and dock at a Syrian port for a year, IsraelNationalNews.com reports.

A senior Israeli official tells the site that "Israel will know how to deal with it."

Intelligence officials believe that the Iranian warships might be involved in supplying radical Islamic groups in Yemen with weapons, according to UPI.com


Published February 16, 2011 | FoxNews.com