Migratie problemen in Europa

Gestart door Lex, 18/02/2011 | 15:26 uur

IPA NG

Citaat van: jurrienvisser op 16/06/2011 | 22:15 uur
Ik word een beetje moe van.... het woord bezuinigingen.

Blijft er geld over voor zaken als tanks, lijkt mij een betere besteding dan die badkuipen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: IPA op 16/06/2011 | 22:12 uur
Toch zijn die schepen hier niet voor bedoeld...
En ook niet ideaal, gezien de snelheid van de Alkmaar-klasse.

4 OPV's exit en 2 kleine Damen OPV's en enkele StanPatrols in.
Is ook een bezuiniging en nog praktischer ook.

Ik word een beetje moe van.... het woord bezuinigingen.

IPA NG

Toch zijn die schepen hier niet voor bedoeld...
En ook niet ideaal, gezien de snelheid van de Alkmaar-klasse.

4 OPV's exit en 2 kleine Damen OPV's en enkele StanPatrols in.
Is ook een bezuiniging en nog praktischer ook.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

HermanB

Niest mis mee. Net alsof je hier een duur fregat voor nodig hebt.

Ace1

Citaat van: IPA op 15/06/2011 | 19:55 uur
Het inzetten van de Mercuur als patrouilleschip ;D?

In tegenstelling tot de Mijnenjagers kan de Mercuur zicht verdedigen door torpedo´s af te schieten :devil:

Lex

Mercuur 'vangt' 400 kilo hasj

Marineschip Hr. Ms. Mercuur heeft donderdag 16 juni tijdens een patrouille voor grensbewakingoperatie Frontex op de Middellandse Zee, 400 kilo hasj onderschept. De twee opvarenden van de boot die de drugs over boord zetten, konden door de Spaanse autoriteiten worden aangehouden.

Hr. Ms. Mercuur merkte het verdachte vaartuig tijdens een patrouille op. De boot voer op 30 mijl onder de Spaanse kust in noordelijke richting. Door het type schip en de vaarrichting, rees het vermoeden dat het hier om een illegaal drugstransport ging.

Toen het Nederlandse torpedowerkschip het vaartuig naderde voor een onderzoek, gooiden de opvarenden balen overboord. Het bootje ging er vervolgens met hoge snelheid van door. De bemanning van de Mercuur waarschuwde hierop direct de Spaanse douane, die het bootje wist te onderscheppen. De balen drugs zijn door de Mercuur uit het water opgepikt en aan de Spaanse autoriteiten overgedragen als bewijsmateriaal. Door de snelle actie, kon ook de ontvangende partij op de wal worden gearresteerd.


Frontex
Frontex is een Europees agentschap, opgericht door de Europese ministerraad in 2004, ter bewaking van de buitengrenzen. Nederland neemt regelmatig deel aan gezamenlijke operaties van het agentschap, onder meer door de inzet van grensbewakingsbeambten van de Koninklijke Marechaussee.

Nog tot 1 juli worden de mijnenjagers Hr.Ms. Zierikzee, Hr.Ms. Willemstad en het torpedowerkschip Hr.Ms. Mercuur ingezet op volle zee tussen Spanje, Marokko en Algerije. Eerder deze week onderschepte de Zierikzee in totaal 17 illegale imigranten die op weg waren naar Spanje.

MINDEF,
16 juni 2011, 14.30 uur



Foto: MINDEF
De "buit".

Lex

Hierbij moet worden opgemerkt dat de bemanning van Hr. Ms. Middelburg eerdaags overstapt op Hr. Ms. Haarlem teneinde de NL bijdrage aan het embargo voor/bij Libië te vervolgen.

Lex

Opnieuw illegalen onderschept voor Spaanse kust

De mijnenjager Hr. Ms. Zierikzee is gisteravond, tijdens een patrouille voor de grensbewakingsoperatie van het Europees agentschap Frontex, betrokken geweest bij de aanhouding van een bootje met 11 illegale immigranten. Een dag eerder ondersteunde de mijnenjager al de onderschepping van 6 personen.

Een Portugees maritiem patrouillevliegtuig spotte het kleine bootje gistermiddag ten zuiden van Spanje. Hr. Ms. Zierikzee nam de patrouilletaak over en stoomde op naar de aangegeven locatie. Door het afspeuren van het gebied lokaliseerde de mijnenjager het 6 meter lange bootje van het type rigid hull inflatable boat (RHIB) op 50 mijl, zo'n 90 kilometer, ten zuiden van de Spaanse havenstad Almeria. De plek werd doorgeven aan de Spaanse kustwacht, die het bootje vervolgens onderschepte. De Spaanse autoriteiten handelen de verdere asielprocedure af.

Frontex
Frontex is een Europees agentschap, opgericht door de Europese ministerraad in 2004, ter bewaking van de buitengrenzen. De naam is afgeleid van het Franse 'frontière extérieures'. De belangrijkste taak van Frontex is het versterken van Europese grenscontroles. Nederland neemt regelmatig deel aan gezamenlijke operaties van het agentschap, onder meer door de inzet van grensbewakingsbeambten van de Koninklijke Marechaussee.

Tot 1 juli worden de mijnenjagers Hr. Ms. Zierikzee, Hr. Ms. Willemstad, Hr. Ms. Middelburg en het torpedowerkschip Hr. Ms. Mercuur ingezet op volle zee tussen Spanje, Marokko en Algerije. Daar richten de marineschepen zich op het detecteren, volgen en rapporteren van bootjes met illegale migranten. De Nederlandse schepen voeren zelf geen onderscheppingen uit. Dit gebeurt door de Spaanse autoriteiten.

MINDEF,
16 juni 2011, 11.46 uur

IPA NG

Het inzetten van de Mercuur als patrouilleschip ;D?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

KapiteinRob

Ik probeer het genante van dit bericht maar even weg te lachen.......  :crazy:

Lex

Hr. Ms. Zierikzee helpt bij onderschepping illegalen

De mijnenjager Hr. Ms. Zierikzee heeft tijdens een patrouille voor het Europese grensbewakingsorganisatie Frontex bijgedragen aan de onderschepping van 6 illegale immigranten aan boord van een motorboot.

Een Portugees maritiem patrouillevliegtuig ontdekte het verdachte vaartuig gistermiddag op de Alborische zee, het meest westelijke deel van de Middellandse Zee. Door het type schip en de vaarrichting ontstond het vermoeden dat het om een illegaal transport ging. Hr. Ms. Zierikzee kreeg opdracht het vaartuig. Na de visuele identificatie van de 6 meter lange motorboot en zijn 6 opvarenden informeerde de Zierikzee de Spaanse autoriteiten. Hierop heeft het Spaanse kustwachtvaartuig Guardamar Caliope het bootje onderschept en de opvarenden aan boord genomen. De Spaanse autoriteiten handelen de verdere asielprocedure af.


Frontex
Frontex is het agentschap dat de Europese buitengrenzen bewaakt. De naam is afgeleid van het Franse 'frontière extérieures'. De belangrijkste taak van Frontex is het versterken van Europese grenscontroles. Nederland neemt regelmatig deel aan gezamenlijke operaties van het agentschap, onder meer met grensbewakingsbeambten van de marechaussee. Tot 1 juli worden de mijnenjagers Hr. Ms. Zierikzee, Hr. Ms. Willemstad, Hr. Ms. Middelburg en het torpedowerkschip Hr. Ms. Mercuur ingezet tussen Spanje, Marokko en Algerije. Daar richten de marineschepen zich op het detecteren, volgen en rapporteren van bootjes met illegale migranten. De Nederlandse schepen voeren zelf geen onderscheppingen uit. Dit gebeurt door de Spaanse autoriteiten.

MINDEF,
15 juni 2011, 16.32 uur

Lex

Marineschepen bewaken zuidgrens Europa

De mijnenjagers Hr. Ms. Zierikzee en Hr. Ms. Middelburg bewaken sinds vanochtend de zuidgrens van Spanje. De grensbewakingsoperatie, om illegale migratiestromen uit Afrika tegen te gaan, valt onder het Europees agentschap Frontex.

Samen met de mijnenjager Hr. Ms. Willemstad en het torpedowerkschip Hr. Ms. Mercuur rouleren de schepen tot 1 juli in het zeegebied tussen Spanje, Marokko en Algerije. Daar richten de marineschepen zich op het detecteren, volgen en rapporteren van bootjes met illegale migranten. De Nederlandse schepen voeren zelf geen onderscheppingen uit. Dit gebeurt door de Spaanse autoriteiten.

Frontex
De grenslanden van de Europese Unie kampen met een grote instroom van illegale migranten, vooral uit Afrika. De Europese Unie heeft toegezegd om de aanpak hiervan niet over te laten aan de grenslanden, maar gezamenlijk hiertegen op te treden. Daarom is in 2004 het Frontex (frontière extérieures) opgericht. De belangrijkste taak van dit agentschap is het versterken van de Europese grenscontroles. Nederland neemt regelmatig deel aan gezamenlijke operaties van het agentschap, onder meer door de inzet van grensbewakingsbeambten van de marechaussee.

MINDEF,
1 juni 2011, 14.17 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 21/05/2011 | 01:38 uur
Ondanks mijn bezwaren tegen het OPV zoals nu verzonnen zie ik in een rol als "actief participerend moederschip" van 2-3 SP's met helikopter-, staf-, bevoorradings- en eventueel zefls SF-faciliteiten zeker mogelijkheden voor ook missies als de piraterijbestrijding. Als je ze dan toch hebt, maak er dan voor relatief weinig geld de ruggegraat van een patrouilletaakgroep van. De SP's zijn dan de (snelle) armen...... En de handel (dus zowel het OPV als de SP's) kunnen ook individueel ingezet blijven worden t.b.v. bijvoorbeeld kustwachttaken.
ik zou in dit geval betreffende Frontex primair de Kustwacht inzetten, die wat mij betreft onderdeel wordt van de Koninklijke Marechaussee en dan dus ook uitgebreid wordt voor inzet ter versterking van de EU buitengrens elders. Ik vind dit geen marine taak, al kan die wel bijspringen als het ergens echt mis dreigt te gaan. Laat de marine zich focussen op zaken zoals de anti-piraterij missies langs de strategische scheepvaartroutes...waarbij het naast voldoende multifunctionele fregatten ook multifunctionele patrouillevaartuigen zou kunnen inzetten, welke gestandaardiseerd zijn met soortgelijke vaartuigen van de Kustwacht.

Of de OPVs dan bij de marine blijven, overgaan naar de kustwacht (als een soort moederschepen inderdaad) of verkocht worden is een keuze. Ik geef zelf nog steeds de voorkeur aan het laatste...omdat ik denk dat in 1x 4 schepen verkopen voor verschillende buitenlandse belangstellenden een interessante optie kan zijn en er voor dit budget meer eenvoudigere cq goedkopere "moederschepen" en patrouillevaartuigen voor de Kustwacht gekocht kunnen worden als ook geïnvesteerd kan worden in meer bruikbare schepen voor de marine.

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 21/05/2011 | 01:12 uur
Ik weet niet wat zo'n Stan Patrol kost,

De RV-190 voor 12 man met 27 knopen was iets van 9 miljoen euro. Dat gaat helaas niet door. Ik gok dat dat het de Stan Patrol 4207 is, maar zou best wel een maatje kleiner kunnen zijn, ik heb er verder geen verstand van.

KapiteinRob

#46
Ondanks mijn bezwaren tegen het OPV zoals nu verzonnen zie ik in een rol als "actief participerend moederschip" van 2-3 SP's met helikopter-, staf-, bevoorradings- en eventueel zefls SF-faciliteiten zeker mogelijkheden voor ook missies als de piraterijbestrijding. Als je ze dan toch hebt, maak er dan voor relatief weinig geld de ruggegraat van een patrouilletaakgroep van. De SP's zijn dan de (snelle) armen...... En de handel (dus zowel het OPV als de SP's) kunnen ook individueel ingezet blijven worden t.b.v. bijvoorbeeld kustwachttaken.