Migratie problemen in Europa

Gestart door Lex, 18/02/2011 | 15:26 uur

Reinier

Citaat van: Umbert op 05/03/2020 | 11:11 uur
Nou zou zeggen, stel een ruim budget beschikbaar voor mens en materieel. De politiek komt er langzaam achter dat vrede meer geld kost en inzet vergt dan oorlog voeren.
Ja, en als die migranten en de rest van Europa op ons wilt wachten tot minimaal 2030 -2035, want hopelijk hebben we tegen die tijd nieuwe schepen. Hoogstwaarschijnlijk niet meer, maar met enig geluk wel nieuwe schepen.

Umbert

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 04/03/2020 | 20:13 uur
"Ook Nederland zal volgens staatssecretaris Broekers-Knol bijdragen aan de versterking van Frontex, gedacht wordt aan manschappen en een marineschip"

https://nos.nl/artikel/2325782-extra-duitse-politiemensen-voor-grensbewaking-griekenland.html

Nou zou zeggen, stel een ruim budget beschikbaar voor mens en materieel. De politiek komt er langzaam achter dat vrede meer geld kost en inzet vergt dan oorlog voeren.

Reinier

Citaatde bewindsvrouw; "En we leveren al zes marechaussees en twee voertuigen aan de Bulgaarse grens."

Nou, nou, daar zullen ze echt mee geholpen zijn. Die 6 en twee auto's gaan zullen écht het verschil maken. Ze zullen ons eeuwig dankbaar zijn.  :annoyed:

Huzaar1

Citaat van: Lex op 04/03/2020 | 21:55 uur
De opmerking is gedaan voor aanvang van de bijeenkomst/vergadering, waarbij ook de vraag of dit uit de losse pols komt en is afgestemd met het Haagsche.
Dat laatste betwijfel ik.

Ah, dit verklaart een hoop.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 04/03/2020 | 21:36 uur
Haha, ja dat moet ik nog zien. iedere club is overbelast.
De opmerking is gedaan voor aanvang van de bijeenkomst/vergadering, waarbij ook de vraag of dit uit de losse pols komt en is afgestemd met het Haagsche.
Dat laatste betwijfel ik.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 04/03/2020 | 18:02 uur
'Forse bijdrage Nederland voor Griekse grensbewaking'

BRUSSEL - Nederland gaat naar verwachting een "forse bijdrage" leveren aan de versterking van de Griekse grensbewaking. "Er wordt gesproken over een schip en manschappen en dergelijke", zei staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) in Brussel voor aanvang van overleg met EU-collega's. "Maar het is nog niet definitief, ik ben voorzichtig. Nederland doet alles wat mogelijk is."

Om Griekenland bij te staan is behoefte aan 160 extra asielexperts, honderd extra grenswachten, zes kustwachtschepen, een vliegtuig, twee helikopters en voertuigen, medische hulp, tenten en dekens. "We hebben natuurlijk allang inzet op de Griekse eilanden", zei de bewindsvrouw. "En we leveren al zes marechaussees en twee voertuigen aan de Bulgaarse grens."

Het overleg is bijeengeroepen om een antwoord te vinden op de duizenden migranten en vluchtelingen die zich aan de Turks-Griekse grens hebben verzameld. De Griekse politie houdt hen tegen, soms met geweld.

Telegraaf, 04-03-2020, 17:49

Haha, ja dat moet ik nog zien. iedere club is overbelast.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

"Ook Nederland zal volgens staatssecretaris Broekers-Knol bijdragen aan de versterking van Frontex, gedacht wordt aan manschappen en een marineschip"

https://nos.nl/artikel/2325782-extra-duitse-politiemensen-voor-grensbewaking-griekenland.html

Ace1


Parera

Citaat van: Thijs84 op 04/03/2020 | 19:33 uur


Oude KM vaartuigen RV160 en RV161 zijn toch nog ergens opgelegd?

De RV160 / RV161 / RV162 zijn in gebruik genomen door de KM als multifunctionele havenvaartuigen.

https://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/schepen/multifunctionele-havenvaartuigen

En

Thijs84



Oude KM vaartuigen RV160 en RV161 zijn toch nog ergens opgelegd?

Lex

Citaat van: Enforcer op 04/03/2020 | 18:51 uur
Heeft de douane, Rijkswaterstaat of de KMar niet een bruikbaar schip?
Dat zal heus wel zo zijn, maar wat ook speelt is de urgentie, waardoor tijd/afstandsproblematiek belangrijk is.

Lex

Citaat van: Thomasen op 04/03/2020 | 18:48 uur
De Marine kan alleen een schip leveren als dit aan een andere verplichting wordt onttrokken. Het zal moeilijk worden. Evt optie zou een Frisc zijn.
Dat realiseer ik mij; maar blijft wel de vraag hangen, welk type schip heeft Frontex in gedachten.

Enforcer

Heeft de douane, Rijkswaterstaat of de KMar niet een bruikbaar schip?

Lex

Citaat van: Parera op 04/03/2020 | 18:31 uur
Als Broerkers-Knol zo graag een schip wil sturen dan kan ze beter bij Damen een stock schip aankopen dan de druk op de vloot van de KM/KW te vergroten.
Damen heeft diverse opties ''in stock'' leverbaar, hiervan liggen de ruwbouw rompen klaar op de werf. In Gorinchem liggen 2 Stan Patrol hulls klaar voor verkoop, voor zo ver ik weet zijn dit 2 FCS 4008 Patrol's. Deze kunnen met een bemanning van 6 koppen + 16 opstappers worden uitgerust.  In 2019 heeft Damen binnen 4 maanden na contract ondertekening 2 schepen uit dezelfde serie afgeleverd aan de klant.
Een andere (grotere) optie is de Damen MPV 5413 ook een voorraad schip en heeft een bemanning van 15 koppen + 7 medische staf + 18 drenkelingen/vluchtelingen. Dit schip zal meer geschikt zijn voor de taken van grensbewaking (slipway + Rhib) en ook medische ruimtes voor behandeling van de mensen.
Het schip kan makkelijk betaald worden van het potje noodhulp van de regering en daarna kan het schip gewoon onder de vlag van de KMAR / KM ingezet worden waarmee het ook uitgerust kan worden met (hand) bewapening zoals 1 of 2 FN MAG's voor zelfverdediging. Als KW schip is dit volgens mij iets lastiger of zelfs niet mogelijk omdat dit een civiele organisatie is.
Ik denk niet dat de BV-NL zal overgaan tot extra aanschaf. Kost geld en tijd. Proefvaren in de breedste zin van het woord, etc.
Wellicht een eenheid vd Rijksrederij, maar hetzij Vis- of Zeearend ligt op de werf bij Damen in Den Helder.
Wat dat betreft is de spoeling dus erg dun.
Een mogelijke optie zou zijn een OPV, maar dat zou kunnen leiden tot verstoring van de pilot in de Carib.

Parera

#1756
Citaat van: Lex op 04/03/2020 | 18:02 uur
'Forse bijdrage Nederland voor Griekse grensbewaking'

BRUSSEL - Nederland gaat naar verwachting een "forse bijdrage" leveren aan de versterking van de Griekse grensbewaking. "Er wordt gesproken over een schip en manschappen en dergelijke", zei staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) in Brussel voor aanvang van overleg met EU-collega's. "Maar het is nog niet definitief, ik ben voorzichtig. Nederland doet alles wat mogelijk is."

Om Griekenland bij te staan is behoefte aan 160 extra asielexperts, honderd extra grenswachten, zes kustwachtschepen, een vliegtuig, twee helikopters en voertuigen, medische hulp, tenten en dekens. "We hebben natuurlijk allang inzet op de Griekse eilanden", zei de bewindsvrouw. "En we leveren al zes marechaussees en twee voertuigen aan de Bulgaarse grens."

Het overleg is bijeengeroepen om een antwoord te vinden op de duizenden migranten en vluchtelingen die zich aan de Turks-Griekse grens hebben verzameld. De Griekse politie houdt hen tegen, soms met geweld.

Telegraaf, 04-03-2020, 17:49

Als Broerkers-Knol zo graag een schip wil sturen dan kan ze beter bij Damen een stock schip aankopen dan de druk op de vloot van de KM/KW te vergroten.

Damen heeft diverse opties ''in stock'' leverbaar, hiervan liggen de ruwbouw rompen klaar op de werf. In Gorinchem liggen 2 Stan Patrol hulls klaar voor verkoop, voor zo ver ik weet zijn dit 2 FCS 4008 Patrol's. Deze kunnen met een bemanning van 6 koppen + 16 opstappers worden uitgerust.  In 2019 heeft Damen binnen 4 maanden na contract ondertekening 2 schepen uit dezelfde serie afgeleverd aan de klant.

Een andere (grotere) optie is de Damen MPV 5413 ook een voorraad schip en heeft een bemanning van 15 koppen + 7 medische staf + 18 drenkelingen/vluchtelingen. Dit schip zal meer geschikt zijn voor de taken van grensbewaking (slipway + Rhib) en ook medische ruimtes voor behandeling van de mensen.

Het schip kan makkelijk betaald worden van het potje noodhulp van de regering en daarna kan het schip gewoon onder de vlag van de KMAR / KM ingezet worden waarmee het ook uitgerust kan worden met (hand) bewapening zoals 1 of 2 FN MAG's voor zelfverdediging. Als KW schip is dit volgens mij iets lastiger of zelfs niet mogelijk omdat dit een civiele organisatie is.

Factsheet FCS 4008 Patrol(.PDF)

Factsheet MPV 5413 Responder(.PDF)