Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Ronald Elzenga

#2583
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2016 | 13:35 uur
Met "nautisch" weer ga je op je plaat!
Hangt er vanaf (aangezien het diep onder water vrij rustig blijft dan)...en dan heb je ook niks aan 30+.
Citaat van: StrataNL op 18/12/2016 | 13:46 uur
Zelfde grapje met vuursteun op land; dat is niet 24/7 beschikbaar, daarom zelf tanks en anti-tank middelen nodig.

Gaat ook op in het maritieme domein. Men kan niet continue rekenen op MPA's in de lucht of andere externe steun.
Weersbeperkingen en mogelijkheden spelen altijd een rol...in elke oorlog tot nu toe. Breed pakket aan mogelijkheden blijft nodig en is het beste antwoord op ook deze uitdagingen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 18/12/2016 | 14:03 uur
Daar kan ik inkomen,denk dat dit altijd al een probleem was en is.

Mij ging 't vooral over de mogelijkheid en wenselijkheid voor mogelijk zijn van een 30+ knopen vaart.(lijkt me trouwens altijd wel handig als je nog wat power "over"hebt in 't geval dat je tot 't uiterste moet gaan,is eigenlijk 't zelfde met een auto,je gebruikt 't niet altijd maar soms is 't wel handig/veilig/etc)  ;D

Acceleratie en wendbaarheid zijn in mijn optiek een essentieel in ASW.

walter leever

#2581
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 18/12/2016 | 13:59 uur
Uiteindelijk is het een kat en muis spel en de winnaar is die het langst niet ontdekt wordt en als eerste in staat is om de aanval in te zetten.

Ook met nieuwe speeltjes is een sub a bitch.

Daar kan ik inkomen,denk dat dit altijd al een probleem was en is.

Mij ging 't vooral over de mogelijkheid en wenselijkheid voor 't mogelijk zijn van een 30+ knopen vaart.(lijkt me trouwens altijd wel handig als je nog wat power "over"hebt in 't geval dat je tot 't uiterste moet gaan,is eigenlijk 't zelfde met een auto,je gebruikt 't niet altijd maar soms is 't wel handig/veilig/etc)  ;D

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: walter leever op 18/12/2016 | 13:48 uur
Ik weet eigenlijk niet hoe de"aanpak"(als ik 't zo mag noemen) tegenwoordig gebeurd.(ben een leek in deze)  ;)

Wordt dit gedaan vanop een zo groot mogelijk afstand of is 't zo dat 't nog altijd de bedoeling is om er zo snel mogelijk dicht in de buurt te komen van je beoogde target?

In geval dat 't laatste nog altijd aan de orde is lijkt me een zo snel mogelijk schip wel degelijk wensbaar.  ;)

Kan een sub die gedetecteerd is recht omhoog schieten op zijn jagers(ik bedoel dus als deze er boven ligt,a la WO2 tactiek) indien niet mogelijk lijkt me dit de "veiligste"plek voor een jager.

Als 't natuurlijk zo is(en daar kan ik me wel iets bij voorstellen)dat 't de bedoeling is dat je vanaf een zo groot mogelijke afstand probeert aan te grijpen dan hoeft 't natuurlijk geen "speedboot" te zijn.

Die nieuwe schepen moeten natuurlijk wel ieder konvooi/battlegroup kunnen bijhouden en zelfs iets sneller kunnen dit om de tijd en plek te hebben om te zoeken naar doelen.

Ik leer graag bij. :P

Uiteindelijk is het een kat en muis spel en de winnaar is die het langst niet ontdekt wordt en als eerste in staat is om de aanval in te zetten.

Ook met nieuwe speeltjes is een sub a bitch.

walter leever

Ik weet eigenlijk niet hoe de"aanpak"(als ik 't zo mag noemen) tegenwoordig gebeurd.(ben een leek in deze)  ;)

Wordt dit gedaan vanop een zo groot mogelijk afstand of is 't zo dat 't nog altijd de bedoeling is om er zo snel mogelijk dicht in de buurt te komen van je beoogde target?

In geval dat 't laatste nog altijd aan de orde is lijkt me een zo snel mogelijk schip wel degelijk wensbaar.  ;)

Kan een sub die gedetecteerd is recht omhoog schieten op zijn jagers(ik bedoel dus als deze er boven ligt,a la WO2 tactiek) indien niet mogelijk lijkt me dit de "veiligste"plek voor een jager.

Als 't natuurlijk zo is(en daar kan ik me wel iets bij voorstellen)dat 't de bedoeling is dat je vanaf een zo groot mogelijke afstand probeert aan te grijpen dan hoeft 't natuurlijk geen "speedboot" te zijn.

Die nieuwe schepen moeten natuurlijk wel ieder konvooi/battlegroup kunnen bijhouden en zelfs iets sneller kunnen dit om de tijd en plek te hebben om te zoeken naar doelen.

Ik leer graag bij. :P

StrataNL

Zelfde grapje met vuursteun op land; dat is niet 24/7 beschikbaar, daarom zelf tanks en anti-tank middelen nodig.

Gaat ook op in het maritieme domein. Men kan niet continue rekenen op MPA's in de lucht of andere externe steun.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/12/2016 | 12:08 uur
ASW voor schip vereist mi tegenwoordig vooral uithoudingsvermogen..niet zozeer 30+ snelheid meer. Die snelheid heb je nu in je bewapening, ASW-vliegtuigen en helikopters en lucht- en water drones.


Met "nautisch" weer ga je op je plaat!

Ronald Elzenga

#2576
ASW voor schip vereist mi tegenwoordig vooral uithoudingsvermogen..niet zozeer 30+ snelheid meer. Die snelheid heb je nu in je bewapening, ASW-vliegtuigen en helikopters en lucht- en water drones.

Check de FREMM ASW fregatten...gaan geen 30+ knopen meer. 30+ snelheid is volgens mij tegenwoordig de norm niet meer bij ASW. Alleen nodig als je gebrek aan andere ASW middelen hebt en het nog primair moet hebben van ongeleide ASW mortieren of dieptebommen.

Een ASW fregat die de tegenwoordig noodzakelijke sleepsonar gebruikt bij onderzeebootjacht kan toch geen 30+ knopen varen. Rompsonar is minder bruikbaar tegenwoordig. Snelheid geeft ook meer ruis. Alles draait om uithoudingsvermogen en een mix van de juiste ASW middelen. En dan hopen dat een moderne vijandige onderzeeboot een fout maakt.

Ik pleit ook om die reden voor weer instappen in het MKS180/F126 project en dan doorbouwen aan opvolger Nederlandse en Duitse LCF op basis van hetzelfde model. Grote bouwvolumes mogelijk zo en veel betere kansen op export gebied. Goed voor de marinebouw Nederland en Duitsland. Strategische samenwerking betaalt zich dan uit. Weer alleen eigen weg gaan is mi einde Nederlandse marinebouw. Niet direct maar wel op termijn.

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 16/12/2016 | 16:51 uur
Ja, zowel voor individuele schepen als voor de vlootverbanden. Tot nu toe waren de long range hypersonic ASM van de Soviets vooral bedoeld om hun gebrek aan carriers te compenseren. Maar met het wegvallen van Carriers aan 'onze' zijde en met proliferation van dergelijke hypersonic saturation systemen is die balans aan het doorslaan.
Wat mij betreft de volledige Aster-raketfamilie verdeeld over de vMFF/MPF2 (Aster15) en nieuwe LCFs (Aster15 en 30 en 30.1/2NT). En dan dubbele RAPIDSeaGuardian's 40mm en dubbele (laatste versie van de) RAMs. Plus JSMs met minimum 500km range. Rond 2030 komt daar wat mij betreft de eerste Nederlandse LHD bij met F35Bs. Rond 2035 volgt dan de 2e LHD en squadron F35Bs in een Benelux-setting (dus door zowel Nederland, België en Luxemburg gefinancierd en bemand).

Dit moet zo een goed en compleet antwoord geven op het dreigingsbeeld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2574
Citaat van: Sparkplug op 16/12/2016 | 16:57 uur
De SM-6 kan vanaf de oppervlakte (schip of grondstation), maar ook vanuit de lucht (F-35) naar het doel worden geleid.

Navy Conducts First Live Fire NIFC-CA Test with F-35

Is idd ook een optie.

Welke optie ook, de beste optie is om het lanceer platform voor deze binnen schootsafstand is te detecteren en te neutraliseren.... ligt je banchmark zomaar op 250 NM (of meer)

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/12/2016 | 16:45 uur
In het verlengde van de BE SM-3 gedachte: je zou het MPF2 kunnen uitrusten met een aantal SM-6 welke naar het doel geleid worden door een AAW eenheid. (als daar nog tijd voor is)

De SM-6 kan vanaf de oppervlakte (schip of grondstation), maar ook vanuit de lucht (F-35) naar het doel worden geleid.

Navy Conducts First Live Fire NIFC-CA Test with F-35
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Ronald Elzenga op 16/12/2016 | 16:44 uur
Voor de vMFF/MPF2?

Ja, zowel voor individuele schepen als voor de vlootverbanden. Tot nu toe waren de long range hypersonic ASM van de Soviets vooral bedoeld om hun gebrek aan carriers te compenseren. Maar met het wegvallen van Carriers aan 'onze' zijde en met proliferation van dergelijke hypersonic saturation systemen is die balans aan het doorslaan.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#2571
Citaat van: Thomasen op 16/12/2016 | 16:42 uur
Maar hoe vul je de lucht verdediging in. Bij gebruik CIWS heb je zeer grote kans op Averij.

Wat mij betreft door een mix van ESSM2 en SM-6 voor het LCF(2) en ESSM2 voor het LPF2.

In het verlengde van de BE SM-3 gedachte: je zou het MPF2 kunnen uitrusten met een aantal SM-6 welke naar het doel geleid worden door een AAW eenheid. (als daar nog tijd voor is)

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 16/12/2016 | 16:42 uur
Maar hoe vul je de lucht verdediging in. Bij gebruik CIWS heb je zeer grote kans op Averij.
Voor de vMFF/MPF2?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ronald Elzenga op 16/12/2016 | 16:31 uur
Een stevige uitbreiding van de CIWS is dus hard nodig. Ik zeg verdubbeling! Zelfs al bij de huidige marineschepen. Mix van kanon en raket. Nu GK en RAM. Bij nieuwe schepen RAPIDSeaGuardian 40mm en RAM.

Van levensbelang als de hypersone ambities worden waargemaakt, dan vereist het in mijn optiek daarnaast ook een versnelde ontwikkeling van MW en laser wapens.

Mach 6+ geeft een belabberde reactietijd.