Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Ronald Elzenga

#2520
Citaat van: Huzaar1 op 14/12/2016 | 13:02 uur
Volgens mij sla je hier toch wel even wat dingen over.
Het was niet zomaar 'een technisch ding', het ging er over dat er gewoon dingen niet konden die ze wel van plan waren en de constatering daarvan pas kwam toen ze er zaten, geen technisch mankement, maar een beperking in de capaciteit.

En betreft Duitsland of Italië.

Duitsland ligt duizenden kilometers verder varen af van de regio dan Italië haar vertrekpunt had.
Ik sla niks over..ik heb gewoon niet alle info meer paraat. Het had iets te maken met waterdruk en problemen voor de Duitse onderzeeboot om in warmer water goed te kunnen duiken...niet genoeg gewicht. Terwijl hetzelfde Italiaanse onderzeeboot type die problemen niet had. Wat men inderdaad niet had voorzien..wat men nogal knullig vond. En nu gaat verhelpen.
Maar wie het complete verhaal heeft..ik hoor het graag..kan het zo snel niet terug vinden op google.

Terug on topic maar weer..

In het Duits maar dit is het verhaal..
http://www.kn-online.de/News/Aktuelle-Nachrichten-Schleswig-Holstein/Nachrichten-Schleswig-Holstein/Marine-sagt-Somalia-Einsatz-ab-U-Boot-nicht-tropentauglich

dudge

#2519
Citaat van: Huzaar1 op 14/12/2016 | 13:02 uur
Volgens mij sla je hier toch wel even wat dingen over.
Het was niet zomaar 'een technisch ding', het ging er over dat er gewoon dingen niet konden die ze wel van plan waren en de constatering daarvan pas kwam toen ze er zaten, geen technisch mankement, maar een beperking in de capaciteit.

En betreft Duitsland of Italië.

Duitsland ligt duizenden kilometers verder varen af van de regio dan Italië haar vertrekpunt had.

Duitsland mistte ook gewoon de ervaring om eea goed in te schatten. Zou het land echt zo'n wereldwijde blik hebben zouden ze wel gewoon subs vergelijkbaar met die van het 4 keer zo kleine Australië aanschaffen. Of Canada, Nederland. Maar ze hebben subs, denk de beste in hun klasse, speciaal voor de Baltics en Noordzee. Net zoals dat ze een lading corvetten hebben, en straks maar 1 fregat meer dan Nederland, terwijl ze net zo groot zijn als de UK en Australië samen!

Huzaar1

Citaat van: Ronald Elzenga op 14/12/2016 | 12:43 uur
Het was een technisch ding..niet zozeer de ligging van landen. Daarom gaan ze het nu ook aanpassen.

Volgens mij sla je hier toch wel even wat dingen over.
Het was niet zomaar 'een technisch ding', het ging er over dat er gewoon dingen niet konden die ze wel van plan waren en de constatering daarvan pas kwam toen ze er zaten, geen technisch mankement, maar een beperking in de capaciteit.

En betreft Duitsland of Italië.

Duitsland ligt duizenden kilometers verder varen af van de regio dan Italië haar vertrekpunt had.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ronald Elzenga

Citaat van: Mourning op 14/12/2016 | 12:11 uur
Italie ligt dan ook, vergeleken met Duitsland, wel een stukje dichterbij Somalie...
Het was een technisch ding..niet zozeer de ligging van landen. Daarom gaan ze het nu ook aanpassen.

Mourning

Citaat van: Ronald Elzenga op 14/12/2016 | 09:54 uur
Als ik het me goed herinner wel ja. Al worden er nu aanpassingen gedaan, want de Italiaanse evenknie deed het gewoon wel. Ik kaartte het "probleem" al aan bij een mogelijke Duitse interesse voor een grotere onderzeeboot..(dan samen met Nederland..de opzet die ik bepleit elders).

Italie ligt dan ook, vergeleken met Duitsland, wel een stukje dichterbij Somalie...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Maak een proeftuin van roulerende bemanningen door 1 of meerdere OPV's in de west te stationeren, Willemstad is immers een thuishaven met onderhoudsfaciliteiten.

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 14/12/2016 | 00:02 uur
Zoals Lex reeds heeft aangekaart zijn voor de KM lange missies of grootschalige bemanningswisselingen moeilijk te realiseren. En vindt maar een bemanning die zo lang van huis en haard weg wil zijn. Mali en de snippermissies in het oosten hebben ook slachtoffers gemaakt, militairen die stopten omdat ze niet wéér op uitzending wilden.

Of ga net zoveel salaris betalen als de offshore en baggerindustrie die veel in het buitenland zitten....
Langer dan 4 maanden (per bemanning) lijkt me dan ook geen goed idee. Samen met 1op3af. Dubbele bemanningen per schip zoals bij de Amerikaanse LCSs is waarschijnlijk niet haalbaar financieel en qua wervingsbehoefte. Een schip langer dan 4 maanden ergens ver weg inzetten met een bemanningswisseling denk ik wel. vMFF zou daarvoor geschikt moeten zijn vind ik.

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 13/12/2016 | 22:30 uur
Om een reactie te geven omtrent het wisselen van een bemanning tijdens een uitzending/missie voor NL maritieme eenheden buiten NL, het volgende.
De omvang van de KM laat dat niet toe. Er is van hogerhand (Binnenhof) een P-plafond vastgesteld. En het heeft geen nut om vervolgens te verwijzen naar een eenheid die in onderhoud ligt, want dat personeel is benodigd tijdens het onderhoud, of is aangewezen voor cursussen/opleidingen en kan ook nog zijn aangewezen voor missies in een "Verwegistan".
En dan is er ook nog het zogeheten "vullingspercentage" uit de P-brief.
Vanuit het P-gebeuren zou het dus een aanzienlijke ophoging in FTE'n vereisen en dat ook per scheepsklasse.
Dan is het ook zo, dat gezien de infra van de eenheden, deze regelmatig moeten worden onderworpen aan tussentijds onderhoud cq upgraden.
Dat doet men het liefst in de thuishaven. Het uitsturen van het benodigde personeel vergt een aanzienlijk kostenplaatje, en daarbij ligt het onderhoud in de thuishaven voor de andere eenheden op zijn gat. Dus ook hier deels een P-problematiek.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden.
De KM heeft er dus voor gekozen om de platformen per uitzending/missie compleet uit en thuis te laten varen.
Dank voor deze nadere verduidelijking in deze. Maakt ook het concept van een dubbele bemanning, zoals bij de Amerikaanse LCSs en Duitse korvetten en straks F125s voor Nederland nog onhaalbaar..want geen geld voor genoeg bemanningen inderdaad (en hoe zit dat met de werving?). Maar vanuit een strategische visie vind ik het wel een capaciteit die ook Nederland op termijn moet bezitten..en daar net als Duitsland bij zijn nieuwe schepen op moet inzetten. Politiek Den Haag moet in dat kader ook nog wat strategische realiteiten onder ogen gaan zien. Al kunnen we natuurlijk ook alleen achter de dijken en duinen blijven zitten en de wereld de wereld laten. Maar dat zou economisch en voor onze welvaart een ramp zijn. Maar dat is een ander topic.

Ronald Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2016 | 22:05 uur
Was er niet een Duitse onderzeeër die toch net niet op missie ging  :cute-smile:
Als ik het me goed herinner wel ja. Al worden er nu aanpassingen gedaan, want de Italiaanse evenknie deed het gewoon wel. Ik kaartte het "probleem" al aan bij een mogelijke Duitse interesse voor een grotere onderzeeboot..(dan samen met Nederland..de opzet die ik bepleit elders).

Ronald Elzenga

Citaat van: Thomasen op 13/12/2016 | 21:55 uur
Open bronnen hierover zijn er denk ik niet, heb ze in ieder geval niet gevonden, en kan er dus ook niet meer over zeggen. Maar ook hier geld, er moeten kinken uit de kabel, en dat kan alleen als er éérst geld voor komt om in de praktijk te gaan werken.
Over dat laatste zijn we het volledig eens.
Citaat van: Thomasen op 13/12/2016 | 21:55 uurEen idee over een concept is wel leuk, maar waar is de praktijk? Wanneer was er voor het laatst een Duits Eskader in Azië? Of in de Cariben? Ik weet niet welke Duitse bronnen  jij hebt, denk dat je een andere Google hebt dan ik, maar de Duitse blik is echt veel dichter bij huis. Niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Fransen of Britten, en eigenlijk, de Nederlanders. Maar heel eerlijk, met een kapot schip kun je niet varen, en zonder schip ook niet. Maar dat is iets anders dan waar je op strategisch niveau rekening mee houd. Haleluja over de wereldwijde maritieme strategie van de Duitsers is echt misplaatst.
De grotere inzet start met de komst van de F125..al geloof ik dat de Duitsers ook al bemanningswisselingen deden met hun korvet dat bij Somalië werd ingezet als ik het me goed herinner. Duitsland draait ook gewoon haar buitenlandse missies, operatie Atalanta en in de Middellandse Zee. Bezoekt buitenlandse havens. Waarmee dat beeld van dat wij dat allemaal meer doen dus wel wat gedimd kan worden. Misschien Bundeswehr account op Twitter dan wat meer volgen.

StrataNL

Zoals Lex reeds heeft aangekaart zijn voor de KM lange missies of grootschalige bemanningswisselingen moeilijk te realiseren. En vindt maar een bemanning die zo lang van huis en haard weg wil zijn. Mali en de snippermissies in het oosten hebben ook slachtoffers gemaakt, militairen die stopten omdat ze niet wéér op uitzending wilden.

Of ga net zoveel salaris betalen als de offshore en baggerindustrie die veel in het buitenland zitten....
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: Harald op 13/12/2016 | 23:24 uur
Duitse wereldwijde maritieme strategie ...  ;) ,dat is van 73, 74 jaar terug.

Zelfs toen volgden de Duitsers in eerste instantie een beperkte Risiko-strategie, en gingen later asymmetrische tactieken toepassen. Maar is hier wat off-topic denk ik, in ieder geval zullen ze Europa voorlopig niet leiden op dit vlak.

Harald

Duitse wereldwijde maritieme strategie ...  ;) ,dat is van 73, 74 jaar terug.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 13/12/2016 | 22:05 uur
Was er niet een Duitse onderzeeër die toch net niet op missie ging  :cute-smile:

Te warm, geen logistiek, geen voortzettingsvermogen, geen.... dus toch maar niet.


Lex

Om een reactie te geven omtrent het wisselen van een bemanning tijdens een uitzending/missie voor NL maritieme eenheden buiten NL, het volgende.
De omvang van de KM laat dat niet toe. Er is van hogerhand (Binnenhof) een P-plafond vastgesteld. En het heeft geen nut om vervolgens te verwijzen naar een eenheid die in onderhoud ligt, want dat personeel is benodigd tijdens het onderhoud, of is aangewezen voor cursussen/opleidingen en kan ook nog zijn aangewezen voor missies in een "Verwegistan".
En dan is er ook nog het zogeheten "vullingspercentage" uit de P-brief.
Vanuit het P-gebeuren zou het dus een aanzienlijke ophoging in FTE'n vereisen en dat ook per scheepsklasse.
Dan is het ook zo, dat gezien de infra van de eenheden, deze regelmatig moeten worden onderworpen aan tussentijds onderhoud cq upgraden.
Dat doet men het liefst in de thuishaven. Het uitsturen van het benodigde personeel vergt een aanzienlijk kostenplaatje, en daarbij ligt het onderhoud in de thuishaven voor de andere eenheden op zijn gat. Dus ook hier deels een P-problematiek.
Dit zijn slechts een paar voorbeelden.
De KM heeft er dus voor gekozen om de platformen per uitzending/missie compleet uit en thuis te laten varen.