Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Harald

Germany approves MKS 180 naval project

The German Ministry of Defence (MoD) has informed parliament of its plans to go ahead with the development and procurement of the MKS 180 multirole combat ship naval project.

According to sources, the MoD plans to invite international bidders for a contract of four ships worth EUR3.9 billion with an option for two more units. The German Navy expects the new ships to enter service by the beginning 2023.

Current plans call for the MKS 180 class to be about 8,000 tonnes displacement with a core crew of 100 personnel plus on-board capacity for an additional 70 mission-specific personnel. The entire concept of the new class of ships revolves around mission modularity, allowing the navy to tailor each ship to specific tactical and operational needs through modules.

http://www.janes.com/article/52190/germany-approves-mks-180-naval-project

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 10/06/2015 | 19:20 uur
Precies. Dat zijn normale getallen, 2 miljard totale project.

:angel: Ik hoop op iets meer 4NL+2BE (maar 2+2 ligt helaas meer voor de hand)

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/06/2015 | 18:53 uur
Zeker een pittig getal, dergelijke bedragen verwacht ik niet eens bij de vervanging van het LCF.

Met 1 mjd zou het MKS-180 kostbaarder zijn dan haar grote broer, de F125 klasse.

Voor de opvolger van het M fregat hoor ik getallen tussen 350 á 400 mjn euro

Precies. Dat zijn normale getallen, 2 miljard totale project.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 10/06/2015 | 18:43 uur
Dat is nogal wat  :omg:

Zeker een pittig getal, dergelijke bedragen verwacht ik niet eens bij de vervanging van het LCF.

Met 1 mjd zou het MKS-180 kostbaarder zijn dan haar grote broer, de F125 klasse.

Voor de opvolger van het M fregat hoor ik getallen tussen 350 á 400 mjn euro

StrataNL

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 10/06/2015 | 15:00 uur
En nu wachten we op de eerste geluiden uit het hoofdkwartier in Den Haag.... :angel:

Ik hoor aan alle kanten dat het dossier (zo goed als?) klaar ligt.

Elzenga

En nu wachten we op de eerste geluiden uit het hoofdkwartier in Den Haag.... :angel:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1541
Ondertussen in Duitsland:

Om te beginnen 4 x een MKS-180 vanaf 2023 (met de wens voor 2 meer vanaf 2030)

Budget voor 4: ongeveer 4 miljard euro

In het Duits:

Marine erhält neue Kampfschiffe

http://www.zeit.de/politik/deutschland/2015-06/bundeswehr-mks-180-marine-mehrzweckkampfschiff

Elzenga

Citaat van: Harald op 21/05/2015 | 12:15 uur
Is dit nog een optie als Naval gun met CIWS functie, 2 stuks midschips ?
(wel naast de goalkeeper en de OTO 76/127 voorop het schip)

Bofors 40Mk4 Naval Gun with full CIWS capability through its 3P Programmable Ammunition
Deze 40 mm is Multi inzetbaar

http://www.baesystems.com/product/BAES_021061/40mk4-naval-gun?_afrLoop=475634371437000&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=null#!%40%40%3F_afrWindowId%3Dnull%26_afrLoop%3D475634371437000%26_afrWindowMode%3D0%26_adf.ctrl-state%3D7tipwnjq_4

of dan toch kiezen voor een Oerlikon Millennium 35mm Naval Gun CIWS
Ik zie het...en kies het in mijn alternatieve defensieopzet...als opvolger voor de Goalkeeper...als CIWS kanon...naast een CIWS raket.

Harald

Is dit nog een optie als Naval gun met CIWS functie, 2 stuks midschips ?
(wel naast de goalkeeper en de OTO 76/127 voorop het schip)

Bofors 40Mk4 Naval Gun with full CIWS capability through its 3P Programmable Ammunition
Deze 40 mm is Multi inzetbaar

http://www.baesystems.com/product/BAES_021061/40mk4-naval-gun?_afrLoop=475634371437000&_afrWindowMode=0&_afrWindowId=null#!%40%40%3F_afrWindowId%3Dnull%26_afrLoop%3D475634371437000%26_afrWindowMode%3D0%26_adf.ctrl-state%3D7tipwnjq_4

of dan toch kiezen voor een Oerlikon Millennium 35mm Naval Gun CIWS


Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/04/2015 | 20:57 uur
Gezien het huidige positieve defensieklimaat hoop ik op een serie van 2 voor de Belegen en 4 voor Nederland, al is dit vooralsnog wishfull thinking.

Balen dat Europese landen zo sterk maritiem vertegenwoordigd zijn per land.
Anders was hier wat winst, maar met spelers als Italië, Frankrijk, Groot-Britannië, Nederland, Spanje en dan ook nog eens Scandinavië wat zelf produceert is dat erg lastig te slijten.

Het spul is te duur voor Oost-Europa en en Zuid-Amerika en de rest van de wereld heeft zelf productie en ontwerp faciliteiten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 27/04/2015 | 20:37 uur
Het is dan ook te hopen dat de M opvolger een grotere serie dan 2 gaat worden. Ik heb goede hoop dat de Belgen bij het project aansluiten, maar betwijfel of we daarmee een voldoende grote serie gaan creeren. Al was de LCF ondanks dat het slechts een project van 4 schepen betrof wel succesvol, al is daar schijnbaar ook voor betaald dmv verlaagde civiele eisen.

Gezien het huidige positieve defensieklimaat hoop ik op een serie van 2 voor de Belegen en 4 voor Nederland, al is dit vooralsnog wishfull thinking.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 27/04/2015 | 13:21 uur
Het is m.i. een prima brown water schip met een zeer groot voortzettingsvermogen maar voor > €650 mjn euro vind ik het een onderpresteerder.

Ja, al moeten we niet vergeten dat kleine series nu eenmaal vaak duur zijn. Heel veel is te winnen in de bedrijfsvoering, te zien aan bedrijven als Damen en SAAB die daar winst weten te behalen, maar in de discussie kwam ook naar voren dat het annuleren van 1 OPV nauwelijks geld zou opleveren omdat de kosten voor de andere schepen zo behoorlijk zouden stijgen.
Het is dan ook te hopen dat de M opvolger een grotere serie dan 2 gaat worden. Ik heb goede hoop dat de Belgen bij het project aansluiten, maar betwijfel of we daarmee een voldoende grote serie gaan creeren. Al was de LCF ondanks dat het slechts een project van 4 schepen betrof wel succesvol, al is daar schijnbaar ook voor betaald dmv verlaagde civiele eisen.

dudge

Citaat van: Poleme op 27/04/2015 | 15:07 uur
Ja, doordat onderzeeboten steeds stiller worden, moeten de sonars ook gevoeliger worden en een groter bereik hebben.
Dan kom je uit bij grote systemen zoals de Thales CAPTAS-4 of de Thales 2087, die op de Britse Type 23 en Type 26 fregatten (gaan) worden toegepast.

En de Nixies, al weet ik niet of deze veel ruimte innemen.

dudge

Citaat van: Lynxian op 27/04/2015 | 15:04 uur
Bedankt voor de toelichting! :)

Dat gezegd hebbende vind ik de Duitse gedachte dan wel een vrij prijzige: de F125 fregatten zijn dure schepen. Waarom zoveel geld uitgeven aan een duur peacekeeping schip wanneer je voor hetzelfde geld een zwaar bewapend fregat/destroyer kan krijgen welke beide taken (peacekeeping en oorlogsvoering) aankan?

Then again, Duitse linkse politiek, kunnen wij soms nog een puntje aan zuigen...  :cute-smile:

Voor een land dat dus uiteindelijk maar 1 fregat meer overhoud dan Nederland.