Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Huzaar1

Citaat van: Harald op 13/02/2015 | 16:06 uur
Veel nieuws op en rond nieuwe fregatten

http://marineschepen.nl/nieuws/Veel-nieuws-op-en-rond-nieuwe-fregatten-130215.html



Als ik het zo lees is dit weer een typisch Nederlands tandenloos product en hopeloos slecht bewapend.
Maargoed, mijn maritieme kennis is bekend. Het lijkt me echter weer een bezuiniging om je schip te gaan verdedigen met een 67mm kanon in plaats van een goalkeeper achtig systeem.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 19/11/2014 | 14:00 uur
Ik zie zo 1,2,3 er nog geen samenwerking komen tussen Duitsland en NL met 1 ontwerp, de Oosterburen zijn al in een veel verder stadium dan NL, wel zou er in de uitrusting van systemen, radar, bewapening e.d. standaardisatie kunnen komen.

Of zij verder zijn dan het Damen/DMO ontwerp is iets wat nog zal moeten blijken maar ik denk dat je gelijk hebt en dat Duitsland en Nederland iedere haar eigen ontwerp zal bouwen en dat het gezamenlijke idd gaat zitten de (deel)systemen. (dat is ook de grootste kostenpost van een nieuw schip, het schip zelf is immers niet veel meer dan lucht en staal))

Ace1

#1350
Citaat van: Harald op 19/11/2014 | 14:00 uur
Artikel over de huidige stand van zaken met de Duitse MKS180 :

http://www.dmkn.de/wp-content/uploads/2014/10/Seiten-aus-MF-11-2014-web-3.pdf

In het artikel, de nodige plaatjes met aanzichten van een 3D model van de MKS180
In het laatste gedeelte wordt benoemd dat er gestreefd wordt naar een bouwcontract voor de eerste schepen in 2017.

Ik zie zo 1,2,3 er nog geen samenwerking komen tussen Duitsland en NL met 1 ontwerp, de Oosterburen zijn al in een veel verder stadium dan NL, wel zou er in de uitrusting van systemen, radar, bewapening e.d. standaardisatie kunnen komen.

Het lijkt mij een gemodificeerde F125 Fregat?



Harald

Artikel over de huidige stand van zaken met de Duitse MKS180 :

http://www.dmkn.de/wp-content/uploads/2014/10/Seiten-aus-MF-11-2014-web-3.pdf

In het artikel, de nodige plaatjes met aanzichten van een 3D model van de MKS180
In het laatste gedeelte wordt benoemd dat er gestreefd wordt naar een bouwcontract voor de eerste schepen in 2017.

Ik zie zo 1,2,3 er nog geen samenwerking komen tussen Duitsland en NL met 1 ontwerp, de Oosterburen zijn al in een veel verder stadium dan NL, wel zou er in de uitrusting van systemen, radar, bewapening e.d. standaardisatie kunnen komen.

Poleme

Citaat van: Harald op 16/11/2014 | 14:32 uur
Maar zoals je in het presentatiefilm kunt zien van Damen over het XO  Crossover  type met de slipway aan de achterkant, er is een kraanbaan (donker geel) gemaakt  welke te gebruiken is over een groot gedeelte van het flexdeck, mission Bay.
Volgens bij was het te zien op 1:48 van het filmpje.

Die kraanbaan zit boven de slipway en ook links en rechts ervan + verder het schip in.
Het Cross Over dek heeft inderdaad een portaal kraan die evenwijdig loopt aan de dwars as van het schip.
Deze dient o.a. om de RHIB's aan weerszijde van de slipway op de slipway zelf te zetten.  En speelt dus geen directe rol bij ontschepen en inschepen van bij-boten.

Helaas, kan deze slipway niet dienen als Launch & Recovery faciliteit ten behoeve van onbemande of autonome onderwater voertuigen (Autonomous Underwater Vehicles) zoals de mijnenjagende 500 kg zware Saab DoubleEagle Mk III of toekomstige AUV's voor onderzeeboot en oppervlakte schip bestrijding.
Sommige van deze toekomstige AUV's zullen er uit zien als een torpedo vormig vaartuig.
En sommige AUV's hebben een zeer slanke 'sigaar' vorm met vleugels, lijkend op het ScanEagle UAV vliegtuigje.  En deze AUV's kunnen 'vliegend door het water' voor langere tijd, denk aan enkele weken of maanden, autonoom zoeken naar schepen of mijnen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

mandaje

Citaat van: Elzenga op 16/11/2014 | 16:42 uur
krijg uit de beelden ook het idee dat het geen "standaard" slipway is...zelfs verwijderbaar..zodat er ook voertuigen e.d. in en uitgeladen kunnen worden via de achterzijde. Meer info van Damen zal duidelijkheid moeten geven.

De slipway lijkt veel meer op een variant die ook in de Italiaanse FREMM fergatten te vinden is. Hiervoor o.a. onderzoek gedaan bij Marin. https://www.navalengineers.org/ProceedingsDocs/Launch_Recovery/LR2012/LR2012_Day2/Conti.pdf

Elzenga

Citaat van: Harald op 16/11/2014 | 14:32 uur
Maar zoals je in het presentatiefilm kunt zien van Damen over het XO  Crossover  type met de slipway aan de achterkant, er is een kraanbaan (donker geel) gemaakt  welke te gebruiken is over een groot gedeelte van het flexdeck, mission Bay.
Volgens bij was het te zien op 1:48 van het filmpje.

Die kraanbaan zit boven de slipway en ook links en rechts ervan + verder het schip in.
krijg uit de beelden ook het idee dat het geen "standaard" slipway is...zelfs verwijderbaar..zodat er ook voertuigen e.d. in en uitgeladen kunnen worden via de achterzijde. Meer info van Damen zal duidelijkheid moeten geven.

Harald

Citaat van: Strata op 16/11/2014 | 13:46 uur
Met een telescoopkraan ben je flexibeler dan met een slipway, je kunt dan meerdere vaartuigen gebruiken en opslaan op het flexdek. I.t.t. tot een slipway.
Maar zoals je in het presentatiefilm kunt zien van Damen over het XO  Crossover  type met de slipway aan de achterkant, er is een kraanbaan (donker geel) gemaakt  welke te gebruiken is over een groot gedeelte van het flexdeck, mission Bay.
Volgens bij was het te zien op 1:48 van het filmpje.

Die kraanbaan zit boven de slipway en ook links en rechts ervan + verder het schip in.

StrataNL

Met een telescoopkraan ben je flexibeler dan met een slipway, je kunt dan meerdere vaartuigen gebruiken en opslaan op het flexdek. I.t.t. tot een slipway.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: ridivek op 15/11/2014 | 15:21 uur
Waarom werkt dat beter? Beargumenter deze stelling aub.
het was een vraag aan Poleme. Wacht zijn antwoord af.

ridivek

Citaat van: Elzenga op 13/11/2014 | 16:57 uur
Maar voor die Autonomous Underwater Vessels en Unmanned / Autonomous Surface Vessels is zo'n telescoop kraan als op de Absalon beter?
Waarom werkt dat beter? Beargumenter deze stelling aub.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 13/11/2014 | 02:00 uur
Een M-fregat vervanger gaat niet alleen RHIB's ontschepen en inschepen.
gaan in de toekomst op fregatten een (grote) rol spelen.

De SIGMA XO en Holland klasse hebben een slipway, omdat dat nu eenmaal de goedkoopste methode is voor ontschepen en inschepen van bij-boten.
Maar voor die Autonomous Underwater Vessels en Unmanned / Autonomous Surface Vessels is zo'n telescoop kraan als op de Absalon beter?

Poleme

Citaat van: Jellington op 12/11/2014 | 20:55 uur
De vraag is natuurlijk of je bij extreem hondenweer uberhaubt een RHIB wil inzetten...
Een M-fregat vervanger gaat niet alleen RHIB's ontschepen en inschepen.
Autonomous Underwater Vessels en Unmanned / Autonomous Surface Vessels gaan in de toekomst op fregatten een (grote) rol spelen.

De SIGMA XO en Holland klasse hebben een slipway, omdat dat nu eenmaal de goedkoopste methode is voor ontschepen en inschepen van bij-boten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Jellington op 12/11/2014 | 20:55 uur
De vraag is natuurlijk of je bij extreem hondenweer uberhaubt een RHIB wil inzetten...
Wat versta je onder extreem hondenweer?
Citaat van: Thomasen op 12/11/2014 | 20:59 uur
Als er in dat weer een mannetje overboord gaat misschien wel, of niet, weet niet wat de staande MOB procedures zijn.
Bij slecht weer geldt er aan boord van de schepen een passage verbod over de lager gelegen open dekken. Mocht de noodzaak er zijn om toch personeel deze dekken op te sturen, dan gelden er een aanal veiligheidsmaatregelen.
1. Het schip stuurt een dusdanige koers, dat het risico op overspattend water wordt gelimiteerd;
2. Personeel aan dek is voorzien van de nodige veiligheidsmaatregelen (beschermend pak/zwemvest/lijfseizing)
3. Personeel aan dek gaat in buddy paren;
4. Personeel aan dek vergrendelt zich aan de stormljnen.;
5. Personeel aan dek houdt goede communicatie met de brug.
6. Personeel aan dek zal zich niet langer op de open dekken begeven dan strikt noodzakelijk.

Mocht er ondanks voorgaande toch een MOB situatie plaatsvinden, dan zal er eerst een smokemaker te water gegooid worden, zal het schip een "Williamson turn" uitvoeren, op de brug zal de uitkijk de drenkeling in-optisch dienen te houden en mbv een vlag de positie van de drenkeling continue aangeven.
Intern het schip worden alle hulpdiensten geactiveerd; de mensen die "eventueel" met de RHIB op pad moeten, de medische dienst etc.
Na deze draai zal het schip de drenkeling naderen en zal de RHIB te water gaan om de drenkeling cf vastgestelde procedures op te pikken.