Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

ARM-WAP

Citaat van: Elzenga op 28/10/2014 | 22:19 uur
127mm kanon lijkt mij daarom ook 1 van de eisen. Verder zijn er inmiddels andere raketsystemen beschikbaar..waarmee ook landdoelen kunnen worden beschoten..die iets minder groot en zwaar zijn als de Tomahawks. Of in duo rol..ook antischip...kunnen worden ingezet.
Bedoel je hiermee "rockets"? of "missiles"?
Of een dual-mode missiles zoals bij de recentere versies van bv Tomahawk en RBS-15 het geval is?
Indien ik me goed herinner was er in het Duitse F125 ontwerp en plan om een "navalised" versie van de MLRS te installeren...

Voordeel van (ongeleide) rockets: de kost per eenheid ligt lager dan die van een missile...
Nadeel: Westerse marines hebben geen rockets aan boord waarmee landdoelen bestookt kunnen worden. Dus iets wat "ontwikkeld" moet worden...

ARM-WAP

Alles heeft zo zijn kosten natuurlijk.
Een 5"/127mm is duurder dan een 3"/76mm, de opstelling/structuur van het schip moet ook aangepast zijn aan het systeem.
De Italianen zijn al langere tijd grote believers van een mix tussen een 5" en een of meerdere (tot 4 zelfs!) 3" op hun destroyers.
Spanjaarden hebben ook een 5", de MEKO's die bij de Turken en Grieken varen hebben ook een 5" op de bak.

Uit GUNEX-resultaten heb ik jaren geleden gezien dat het vuren met de 3" meer "spreiding" geeft bij zowel lucht- en zeedoelen dan de 100mm van Franse makelei.
Voor landdoelen vind ik dat kaliber ontoereikend.

Of voor de MFF-vervangers overgegaan wordt naar een 5" op de bak zal gewoon afhangen van de daaraan verbonden kosten...

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 28/10/2014 | 19:32 uur
tegenwoordig moet de Marine vanuit zee kust bombardementen kunnen uitvoeren op doelen diep op het vaste land...daarom ben ik ook voor een 127mm kanon..(liever een nog zwaardere)..en Tomahawks of soortgelijke wapens, het is toch belachelijk dat onze Marine die dingen nog niet heeft er is keuze genoeg. Als je alleen komt aanzetten met een 127mm kanonnetje op een schip met 200 man lever je eigenlijk ook maar een beperkte bijdrage.
127mm kanon lijkt mij daarom ook 1 van de eisen. Verder zijn er inmiddels andere raketsystemen beschikbaar..waarmee ook landdoelen kunnen worden beschoten..die iets minder groot en zwaar zijn als de Tomahawks. Of in duo rol..ook antischip...kunnen worden ingezet.

Oorlogsvis

Citaat van: Marskramer op 28/10/2014 | 17:24 uur
Allemaal erg leuk maar ik zie liever een OTO 127mm Vulcano kanon op de bak. Met nog maar zes fregatten is het noodzakelijk dat deze allen kunnen worden ingezet voor het zee-, lucht- en landgevecht. Zie ook Type 26 van de Royal Navy!
tegenwoordig moet de Marine vanuit zee kust bombardementen kunnen uitvoeren op doelen diep op het vaste land...daarom ben ik ook voor een 127mm kanon..(liever een nog zwaardere)..en Tomahawks of soortgelijke wapens, het is toch belachelijk dat onze Marine die dingen nog niet heeft er is keuze genoeg. Als je alleen komt aanzetten met een 127mm kanonnetje op een schip met 200 man lever je eigenlijk ook maar een beperkte bijdrage.

Elzenga

Ik ben een beetje bevreesd dat door een geheel nieuw eigen ontwerp we veel meer geld kwijt zijn dan nodig. Maar ja..eerst maar eens zien of het echt tot samenwerking komt met bijv. de Duitsers..

Marskramer

Citaat van: Strata op 28/10/2014 | 13:53 uur
Uhm, dat is een Oto melara 76mm SR met (denk ik?) Thales Pharos vuurgeleiding (ook in te zetten als CIWS overigens), op het bordes er achter  zo te zien een 30mm Marlin WS, wat er achterop staat is moeilijk te zien.

Allemaal erg leuk maar ik zie liever een OTO 127mm Vulcano kanon op de bak. Met nog maar zes fregatten is het noodzakelijk dat deze allen kunnen worden ingezet voor het zee-, lucht- en landgevecht. Zie ook Type 26 van de Royal Navy!

Harald

Citaat van: Ace1 op 27/10/2014 | 21:01 uur




Als we beide Artist Impressions van DMO bekijken en vergelijken met het Damen ontwerp type XO Crossover, en daarbij bedenkend dat het bij het XO ontwerp er een M-400/500 mast opkomt en de zijwanden hoger opzijn getrokken voor een meer stealth uiterlijk. Dus de gaten en hoeken wegdenkend bij het DMO ontwerp.      ;) 




Oorlogsvis

Citaat van: Elzenga op 28/10/2014 | 11:50 uur
Goalkeeper of het voordek...RAM op de hangaar volgens mij. Lijkt me goede mix van CIWS! Nu het flexdek nog!!..of gaat men voor een vergrote hangaar hier?!
Flex dek is best een leuk idee..maar het geeft druk op de totale inhoud van het schip..ik bedoel dan worden andere ruimtes automatisch kleiner en dat voor het meenemen van een paar items...ik zie liever die extra ruimte gebruikt worden voor Tomahawks of Tomahawk varianten..mogen het ook Europese alternatieven zijn om jou tevreden te stellen !  ;)

Elzenga

Citaat van: Strata op 28/10/2014 | 13:53 uur
Uhm, dat is een Oto melara 76mm SR met (denk ik?) Thales Pharos vuurgeleiding (ook in te zetten als CIWS overigens), op het bordes er achter  zo te zien een 30mm Marlin WS, wat er achterop staat is moeilijk te zien.
Nou je het zegt..inderdaad...een Marlin WS achter de 76mm. Mijn fout. De vorm achterop vertaalde ik naar RAM systeem..maar gezien het niet in de sterkte hebben van dat systeem bij de marine...zet ik daar ook vraagtekens bij...al zou het wel weer passen bij samenwerking met de Duitse marine.

StrataNL

Citaat van: Elzenga op 28/10/2014 | 11:50 uur
Goalkeeper of het voordek...RAM op de hangaar volgens mij. Lijkt me goede mix van CIWS! Nu het flexdek nog!!..of gaat men voor een vergrote hangaar hier?!

Uhm, dat is een Oto melara 76mm SR met (denk ik?) Thales Pharos vuurgeleiding (ook in te zetten als CIWS overigens), op het bordes er achter  zo te zien een 30mm Marlin WS, wat er achterop staat is moeilijk te zien.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Ik zie meer een combi van de UK ontwerpen type 26 en 45 maar dan in een kleinere tonnage

De ene artist impression is van 2010, in 4 jaar kan er veel gebeuren, kwa ontwerp.




Interessante info :

https://www.navalengineers.org/ProceedingsDocs/Launch_Recovery/LR2012/LR2012_Day2/Knight_33.pdf

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1267
Citaat van: Elzenga op 28/10/2014 | 13:03 uur
in de onderste artist impression..die anders is dan de bovenste volgens mij...zie ik wel een doorontwikkeling van de Duitse F125...

Het basis ontwerp van de F125 is 7200 ton... Ik vind het prima, komt het voortzettingsvermogen ten goede, maar verwacht eerder een schip tussen 5K-6K ton.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/10/2014 | 11:59 uur
Lastige vraag.... het is een concept plaatje, het ziet er Nederlands uit... maar er is ook nog zo iets als de intentie om iets samen met de Duitsers te doen (als men er met de Duitsers uit komt natuurlijk)
in de onderste artist impression..die anders is dan de bovenste volgens mij...zie ik wel een doorontwikkeling van de Duitse F125...

Harald

Citaat van: Ace1 op 27/10/2014 | 21:01 uur



Het middendek lijkt wel een schuifbare hangar en daaraan vast de vaste "standaard" hangar
In het middengedeelte zijn volgens mij RHIBs te zien

Is dat het flex-deck ?
Hopelijk ook iets zoals een Multi-mission bay, met een slip-way aan de achterzijde.

lastig te zien op de artist impressions, deze lijken nog steeds op het eerste model wat getoond is eind vorig jaar, zie onderstaand foto's van model





jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1264
Citaat van: Elzenga op 28/10/2014 | 11:50 uur
Goalkeeper of het voordek...RAM op de hangaar volgens mij. Lijkt me goede mix van CIWS! Nu het flexdek nog!!..of gaat men voor een vergrote hangaar hier?!

Lastige vraag.... het is een concept plaatje, het ziet er Nederlands uit... maar er is ook nog zo iets als de intentie om iets samen met de Duitsers te doen (als men er met de Duitsers uit komt natuurlijk)