Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Harald

Misschien moeten we "out of the box" met de aandrijving van toekomstige marine schepen en volgens mij heeft het XO-ontwerp dit ook (ik dacht dat ik zoiets gelezen had), namelijk een Hybride aandrijving, diesel-electrisch, dus geen veel lawaai-makende gasturbine.

Net zoiets als in de nieuwe fregatten voor Korea, HED aandrijving (Hybrid Electric Drive propulsion system)
http://www.drs.com/news/20140319.aspx

Zelf zit ik aan een variant te denken met diesel voor gewone vaart en electrisch voor snelle acceleratie en hoge snelheid. Waarbij de diesels dienst doen als generators voor de stroomvoorziening/aandrijving

Electrisch heeft ook het voordeel van het minder geluid maken, wat een belangrijk punt is in verband met ASW. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/06/2014 | 11:38 uur
Het heeft geen f**k te maken met "willens en wetens" overlevingskansen verkleinen.... als we die kant op gaan is het einde discussie wat mij betreft. Klaar.


In deze discussie wil jij je gelijk halen en sta je op een belerend standpunt en vindt je andere argumenten er niet toe doen.

dudge

Citaat van: jurrien visser op 02/06/2014 | 11:39 uur
stoom turbines.... de jagers gingen ruim over de 32 kts, het S fregat haalde als standaard op 2 hoofdvaarten 32 kts en zonder beveiliging 35 (eigen ervaring).

Het is slechts een kwestie van geld.

Die standaards waren mooie schepen. Eeuwig zonde dat we die vroegtijdig hebben wegbezuinigd.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/06/2014 | 11:38 uur
Het heeft geen f**k te maken met "willens en wetens" overlevingskansen verkleinen.... als we die kant op gaan is het einde discussie wat mij betreft. Klaar.


Het is een budget kwestie... en ja deze reactie verwachte ik, ben ik de mening, uit eigen ervaringen, toegedaan dat je tijdens ASW OPS niet snel genoeg kunt zijn in een van mijn eerder reactie stelde ik: penny whise, pound foolish..... feitelijk het zelfde.

Geef een brandweerwagen een snelheidsbegrenzer en deze komt later of te laat bij de brand.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 02/06/2014 | 11:33 uur
Of het nodig is moet nog blijken, als we het op gaan nemen tegen vijandige subs.

Overigens snap ik niet waar de power is gebleven. In 1930 lieten we kruisers van 50.000 ton lekker 32kts pakken, na 80 jaar ontwikkeling krijgen we onze minifregatjes van 6.000 ton daar niet meer op?


stoom turbines.... de jagers gingen ruim over de 32 kts, het S fregat haalde als standaard op 2 hoofdvaarten 32 kts en zonder beveiliging 35 (eigen ervaring).

Het is slechts een kwestie van geld.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 02/06/2014 | 11:30 uur
Je lijkt wel een boekhouder..... zeg dan dat je het budget er niet voor over hebt en dat je daarmee willens en wetens de overlevingskansen van je eenheid verkleind.
Het heeft geen f**k te maken met "willens en wetens" overlevingskansen verkleinen.... als we die kant op gaan is het einde discussie wat mij betreft. Klaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 02/06/2014 | 11:27 uur
Manoeuvreerbaarheid is een belangrijke eigenschap voor een Fregat.

Het al oude S fregat: van stil naar 32+kts in 90 seconden, van 32kts nar 0 in 180 meter. snelle reactie bij bijvoorbeeld m.o.b. 8tje varen en (weet ik niet helemaal zeker) in 1.5 minuut terug op vertrekpunt (kan iets langer zijn)

dudge

#1151
Citaat van: Elzenga op 02/06/2014 | 11:09 uur
Dan snappen de Britten en Fransen en Duitsers en...en... er dus blijkbaar ook niks van. Gaan allemaal voor 28 knp. max voor hun nieuwe fregatten, ook die voor ASW taak. Sorry, maar naast dat we dus geen blanco check beschikbaar hebben...is het dus ook nog eens niet nodig blijkt. Waarom dus een 2e turbinemotor installeren en complexe overbrenging voor die 30+ als dat niet nodig is? Besteed ik dat geld liever aan andere wel nuttige zaken.

Of het nodig is moet nog blijken, als we het op gaan nemen tegen vijandige subs.

Overigens snap ik niet waar de power is gebleven. In 1930 lieten we kruisers van 50.000 ton lekker 32kts pakken, na 80 jaar ontwikkeling krijgen we onze minifregatjes van 6.000 ton daar niet meer op?  (geen vraag specifiek aan jou, meer een algemene opmerking)

Al zijn er nog wel wat klassen die op of over de 30 zitten, zoals de Type 45, FREMM, Burke, Kolkata, Type052D, Admiral Grigorovich, Shivalik class, Talwar class, Kamorta class to name some.

Maar eigenlijk zijn alleen de LCS's echt als een sprong vooruit te benoemen. Helaas lijken die op veel andere vlakken weer tekort te schieten.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/06/2014 | 11:09 uur
Dan snappen de Britten en Fransen en Duitsers en...en... er dus blijkbaar ook niks van. Gaan allemaal voor 28 knp. max voor hun nieuwe fregatten, ook die voor ASW taak. Sorry, maar naast dat we dus geen blanco check beschikbaar hebben...is het dus ook nog eens niet nodig blijkt. Waarom dus een 2e turbinemotor installeren en complexe overbrenging voor die 30+ als dat niet nodig is? Besteed ik dat geld liever aan andere wel nuttige zaken.

Je lijkt wel een boekhouder..... zeg dan dat je het budget er niet voor over hebt en dat je daarmee willens en wetens de overlevingskansen van je eenheid verkleind.

Voor mij is zijn snelheid, wendbaarheid, acceleratie en dit bij voorkeur zo stil als mogelijk nu eenmaal wel van grootbelang, maar we waren het er al over eens dat we op dit onderwerp het niet eens met elkaar zouden zijn.

Mijn old school ervaring beperkt zich slechts tot vele onderzeebootbestrijdingsoefeningen op diverse fregatten (GW, L en diverse S fregatten) locaties per eenheid: brug, CC of RC.

dudge

Citaat van: Elzenga op 02/06/2014 | 10:51 uur
Ik denk dat Poleme je daar beter antwoord op kan geven. Ik volg de ontwikkeling bij veel nieuwe fregatten..zoals type 26 - CODLOG opzet..snelheid 28 knp. http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Combat_Ship

Bedoel maar te zeggen dat de discussie over top-snelheid een non-discussie is. Is afhankelijk van teveel factoren.
Een hydroplane boot haalt de 130kmu, maar zal bij kleine golfjes omslaan/stukslaan.

Waar het om gaat is of je manouvreerbaar bent, en de precieze cijfers zijn niet in een top-snelheid te vangen. Ook een kruissnelheid is in dat opzicht niet relevant. Een marineschip moet immers bij vrijwel elk weertype inzetbaar blijven.

Of de Britten en Fransen kloten weet ik niet. In ieder geval vwb aantallen. Maar ook daar bezuinigen ze. Dat is ze tijdens conflicten al duur komen te staan. Dat is overigens ook iets van alle tijden, maar dat maakt het niet persee acceptabel. De tweede Engels-Nederlandse oorlog hebben we ook alleen maar gewonnen door onze industriële basis, de vloot waar we de oorlog mee begonnen was te klein en bestond uit te zwakke schepen. Iets wat we nu ook terug zien in de vorm van commerciële standaarden. De QE class is ook een heel modern voorbeeld waar de Britten het m.i. volledig voor zichzelf verkloot hebben.

Manouvreerbaarheid is en blijft m.i. belangrijk. Om redenen die marineofficieren zoveel beter begrijpen dan ik. En of je dat nu definieert als een topsnelheid van 35kts op een vlak zeetje of 28kts in seastate 8, of 27kts in beide, maakt niet zoveel uit. Maar Manoeuvreerbaarheid is een belangrijke eigenschap voor een Fregat.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/06/2014 | 11:11 uur
voor je ASW bewapening ja...niet voor je schip. Want al het lawaai dat die maakt op snelheid doet je het contact met de sub weer heel snel kwijt raken.

Dat is het risico

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 02/06/2014 | 11:07 uur
Zeker niet.... al vaar 12 kts of lig je stil... al je het kreng eenmaal gevonden hebt, dan is het wel alle zijlen bij.
voor je ASW bewapening ja...niet voor je schip. Want al het lawaai dat die maakt op snelheid doet je het contact met de sub weer heel snel kwijt raken.

Elzenga

#1146
Citaat van: jurrien visser op 02/06/2014 | 11:06 uur
Ga nu gewoon voor het beste van 2 werelden, nogmaals ik begrijp die blinde 28 kts van jou niet, rust het schip uit met alle gadgets en geef ze voldoende power.
Dan snappen de Britten en Fransen en Duitsers en...en... er dus blijkbaar ook niks van. Gaan allemaal voor 28 knp. max voor hun nieuwe fregatten, ook die voor ASW taak. Sorry, maar naast dat we dus geen blanco check beschikbaar hebben...is het dus ook nog eens niet nodig blijkt. Waarom dus een 2e turbinemotor installeren en complexe overbrenging voor die 30+ als dat niet nodig is? Besteed ik dat geld liever aan andere wel nuttige zaken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/06/2014 | 11:04 uur
old school dus. Zie het doel/sub eerst maar eens te vinden tegenwoordig. Gaat niet lukken door hard rond te varen.

Zeker niet.... al vaar 12 kts of lig je stil... al je het kreng eenmaal gevonden hebt, dan is het wel alle zijlen bij.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 02/06/2014 | 11:00 uur
Ja...en dat kan ook gewoon. Zie het probleem hier niet. Of zitten de Britten (type 26) en Fransen (FREMM) ook maar wat te klooien?

Ga nu gewoon voor het beste van 2 werelden, nogmaals ik begrijp die blinde 28 kts van jou niet, rust het schip uit met alle gadgets en geef ze voldoende power.