Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 09/11/2013 | 23:53 uur
Dank voor de uitleg, heb me tot nu toe nog niet heel veel verdiept in deze maar ben wel van plan dit te gaan doen ook in de opleiding.

Kan ik me behoorlijk in vinden, wat zou zoiets kosten in vergelijking met een "6000 tonner"?

Het verschil (aanschafkosten) zit 'm voornamelijk in de (wapen)systemen, niet zo zeer in het tonnage. Een hoger tonnage heeft weer voordelen in het kader van voortzetting en modernisering mogelijkheden.

StrataNL

Citaat van: Poleme op 09/11/2013 | 22:16 uur
De X-bow van Ulstein is gebaseerd op de boegen van Viking schepen van 1.000 jaar geleden.  De Viking longships hadden een gemiddelde snelheid van 5 - 10 knopen en onder goede omstandigheden een maximum snelheid van 15 knopen.  De wave-piercing X-bows en crossbows krijgen echter bij korvetten en fregatten te maken met sterke interferentie (letterlijk: storing, is de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats) door aanzienlijk meer 'green seas' (golven die over het dek slaan), dan bij conventionele boegen.  Hierdoor nam de snelheid af en veroorzaakte daarnaast grote versnellingen over de lengte-as.

zie hier een studie over de problemen met de "inverted bow' / wave piercing Zumwalt DDG-1000:
http://www.phisicalpsience.com/public/Tumblehome_Hull_DDG-1000/Tumblehome_Hull_DDG-1000.html

Dank voor de uitleg, heb me tot nu toe nog niet heel veel verdiept in deze maar ben wel van plan dit te gaan doen ook in de opleiding.

Citaat van: Poleme op 09/11/2013 | 22:37 uur
Een 2.800 - 3.500 tons oorlogschip gericht op de gevaarlijke kustwateren.  In het achterschip Pod aandrijving, midscheeps waterjet aandrijving en onder de 'bak' een draaibare boegschroef. Die ook als 'thuiskomer' aandrijving kan worden gebruikt.
99,8 meter lang en maximaal 18 meter breed, bij een diepgang van 3,90 meter.  Aantal koppen: 43 + 6.
Maximum snelheid 32 - 36 knopen.

Bewapening: 1 x 76mm, later werd dat een 57mm proppenschieter op de bak.  4 MLG-27mm kanons; 8 (tactical length) + 16 (strike lenght) Mk-41 VLS voor ESSM, VL Harpoon, VLA land attack missile: 2 Multi Ammo Softkill Systems, 2 UAVs, 3 USurfaceV (1 x 9m &  2 x 6m.), 2 Underwater UV (bijvoorbeel Seafox etc).
Ik blijf erbij, dat we beter voor zo een schip kunnen gaan en niet voor een 6.000 tonner.  Gezien de verschuiving van 'blauw water' ops naar 'bruin water' ops.

Kan ik me behoorlijk in vinden, wat zou zoiets kosten in vergelijking met een "6000 tonner"?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Al moet ik zeggen als je naar bestaande "buitenlandse" concepten/ontwerpen kijkt, vind ik die van LM eruit springen, vooral type 150 (lengte 150 m)


en deze van Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) DW-3000H fregat



of de Franse Gowind, maar dat kun je ook door Damen een OPV langer laten maken met meer bewapening (opzich ook geen raar idee !)




Jellington

Citaat van: Harald op 09/11/2013 | 23:24 uur
Nog even wat verder geneusd op het Wereld Wijde Web

Lurssen Multi Role Light Frigate - future-design

A modern frigate is defined as a naval vessel capable of carrying out operations independently. Above all, frigates – often manned by highly specialised naval combat units – serve to support other warships in their missions. Individual frigates can be equipped, for example, for submarine detection, anti-aircraft activities or defence against hostile surface vessels.

the Multi-role Light Frigate, a versatile vessel with innovative technological systems, electric propulsion and a low radar reflection profile


lengte : 105 meter
breedte : 15 meter

http://www.lurssen-defence.com/en/naval-vessels/frigates/multi-role-light-frigate.php


Mooi ding, en ook al is die "maar" 105 meter, hij ziet er toch niet al te licht bewapend uit op de foto's op de website.

Harald

Nog even wat verder geneusd op het Wereld Wijde Web

Lurssen Multi Role Light Frigate - future-design

A modern frigate is defined as a naval vessel capable of carrying out operations independently. Above all, frigates – often manned by highly specialised naval combat units – serve to support other warships in their missions. Individual frigates can be equipped, for example, for submarine detection, anti-aircraft activities or defence against hostile surface vessels.

the Multi-role Light Frigate, a versatile vessel with innovative technological systems, electric propulsion and a low radar reflection profile


lengte : 105 meter
breedte : 15 meter

http://www.lurssen-defence.com/en/naval-vessels/frigates/multi-role-light-frigate.php



Poleme

Citaat van: Harald op 08/11/2013 | 16:48 uur
Dat was (dacht ik) ook meer het idee waar ze mee zouden komen, een veel strakker ontwerp, meer lijnen, geen blokken, net als bij de OPV
Even eens wat meer gezocht, onze Oosterburen hebben een afgeleide ontworpen, het advanced lurssen combat craft (ALCC)
Een doorontwikkeld ontwerp hiervan is het concept D FF KDZ-2012






Een 2.800 - 3.500 tons oorlogschip gericht op de gevaarlijke kustwateren.  In het achterschip Pod aandrijving, midscheeps waterjet aandrijving en onder de 'bak' een draaibare boegschroef. Die ook als 'thuiskomer' aandrijving kan worden gebruikt.
99,8 meter lang en maximaal 18 meter breed, bij een diepgang van 3,90 meter.  Aantal koppen: 43 + 6.
Maximum snelheid 32 - 36 knopen.

Bewapening: 1 x 76mm, later werd dat een 57mm proppenschieter op de bak.  4 MLG-27mm kanons; 8 (tactical length) + 16 (strike lenght) Mk-41 VLS voor ESSM, VL Harpoon, VLA land attack missile: 2 Multi Ammo Softkill Systems, 2 UAVs, 3 USurfaceV (1 x 9m &  2 x 6m.), 2 Underwater UV (bijvoorbeel Seafox etc).
Ik blijf erbij, dat we beter voor zo een schip kunnen gaan en niet voor een 6.000 tonner.  Gezien de verschuiving van 'blauw water' ops naar 'bruin water' ops.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Zeewier

Dan ga ik ook even off-topic. Hebben jullie ook het gevoel dat de Zumwalt klasse bij hoge golfslag dwars door de hoge golven heen steekt? Zou dat niet als effect hebben dat de golven met volle kracht tegen kunststof opbouw en vol tegen de brug aan slaan?

Poleme

Citaat van: Strata op 09/11/2013 | 12:16 uur
Mbt de bijlboeg klopt dit, meer geïnteresseerd ben ik in de cross en x-bow varianten, toegepast op schepen groter dan 100m. Als je naar de tekeningen aan de muur van Damen kijkt en het eerdere "future sigma combatant" ontwerp zie je grote gelijkenissen.

Echter Groot richt zich vooral op cargo schepen langzamer dan 15kn dus ik heb geen idee hoe deze boeg presteert bij hogere snelheden.

De X-bow van Ulstein is gebaseerd op de boegen van Viking schepen van 1.000 jaar geleden.  De Viking longships hadden een gemiddelde snelheid van 5 - 10 knopen en onder goede omstandigheden een maximum snelheid van 15 knopen.  De wave-piercing X-bows en crossbows krijgen echter bij korvetten en fregatten te maken met sterke interferentie (letterlijk: storing, is de samen- of tegenwerking van verscheidene golven op dezelfde tijd en plaats) door aanzienlijk meer 'green seas' (golven die over het dek slaan), dan bij conventionele boegen.  Hierdoor nam de snelheid af en veroorzaakte daarnaast grote versnellingen over de lengte-as.

zie hier een studie over de problemen met de "inverted bow' / wave piercing Zumwalt DDG-1000:
http://www.phisicalpsience.com/public/Tumblehome_Hull_DDG-1000/Tumblehome_Hull_DDG-1000.html
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Jellington

Citaat van: Strata op 09/11/2013 | 12:53 uur
Ligt aan het ontwerp. De boeg van een zumwalt is gebouwd om stealth te zijn, een x-bow van Ulstein is rond. Civiele vs militaire schepen.

Oh oke, bedankt voor de informatie!

StrataNL

Citaat van: Jellington op 09/11/2013 | 12:49 uur
Oke, bedankt voor de uitleg. Is het ook meer "stealthy" of is dat hetzelfde als bij een gewone boeg?

Ligt aan het ontwerp. De boeg van een zumwalt is gebouwd om stealth te zijn, een x-bow van Ulstein is rond. Civiele vs militaire schepen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Citaat van: Strata op 09/11/2013 | 12:39 uur
Wave-piercing, dat wil zeggen de boeg snijd door de golven, dus het water wordt naar de zijkant gedrukt in plaats van dat het tegen de boeg oploopt, en dus extra weerstand geeft bij een zeetje. Hierdoor heeft een schip minder weerstand met golven wat dus zorgt voor het vasthouden van een hogere snelheid en minder brandstof gebruik.

Allemaal volgens het "inverted bow" principe met eigen varianten.

Oke, bedankt voor de uitleg. Is het ook meer "stealthy" of is dat hetzelfde als bij een gewone boeg?

StrataNL

#817
Citaat van: Jellington op 09/11/2013 | 12:29 uur
Wat zijn de voordelen van zo'n crossboeg dan? 'T ziet er trouwens wel mooi en een beetje agressief uit (niet dat dat belangrijk is).

Wave-piercing, dat wil zeggen de boeg snijd door de golven, dus het water wordt naar de zijkant gedrukt in plaats van dat het tegen de boeg oploopt, en dus extra weerstand geeft bij een zeetje. Hierdoor heeft een schip minder weerstand met golven wat dus zorgt voor het vasthouden van een hogere snelheid en minder brandstof gebruik.

Allemaal volgens het "inverted bow" principe met eigen varianten.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Jellington

Citaat van: Strata op 09/11/2013 | 12:16 uur
Mbt de bijlboeg klopt dit, meer geïnteresseerd ben ik in de cross en x-bow varianten, toegepast op schepen groter dan 100m. Als je naar de tekeningen aan de muur van Damen kijkt en het eerdere "future sigma combatant" ontwerp zie je grote gelijkenissen.

Echter Groot richt zich vooral op cargo schepen langzamer dan 15kn dus ik heb geen idee hoe deze boeg presteert bij hogere snelheden.

Wat zijn de voordelen van zo'n crossboeg dan? 'T ziet er trouwens wel mooi en een beetje agressief uit (niet dat dat belangrijk is).

StrataNL

Citaat van: Sandgroper op 09/11/2013 | 00:09 uur
Length matters.
De Axe bow / bijlboeg verbeterd het zeegang gedrag aanzienlijk bij snelheden tussen 20 - 35 knopen.  Bij lagere snelheden zijn de vaar eigenschappen echter niet zo fijn.  Daarnaast heeft een schip dat op de waterlijn langer is dan 100 meter van nature al een betere zeegang dan schepen korter dan 100 meter.   Dus wordt de bijlboeg in principe alleen toegepast op zeeschepen korter dan 100 meter.  Men heeft overigens wel korte tijd onderzoek verricht naar eventuele toepassing van de bijlboeg op een M-fregat vervanger.

Mbt de bijlboeg klopt dit, meer geïnteresseerd ben ik in de cross en x-bow varianten, toegepast op schepen groter dan 100m. Als je naar de tekeningen aan de muur van Damen kijkt en het eerdere "future sigma combatant" ontwerp zie je grote gelijkenissen.

Echter Groot richt zich vooral op cargo schepen langzamer dan 15kn dus ik heb geen idee hoe deze boeg presteert bij hogere snelheden.




-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Sandgroper

Citaat van: Strata op 08/11/2013 | 14:40 uur
Ik had een axe of cross boeg verwacht, vergelijking met de Zumwalt. De kennis is voor beide typen is in huis (Damen met de axe en Bodewes en Groot met de cross boeg.
Length matters.
De Axe bow / bijlboeg verbeterd het zeegang gedrag aanzienlijk bij snelheden tussen 20 - 35 knopen.  Bij lagere snelheden zijn de vaar eigenschappen echter niet zo fijn.  Daarnaast heeft een schip dat op de waterlijn langer is dan 100 meter van nature al een betere zeegang dan schepen korter dan 100 meter.   Dus wordt de bijlboeg in principe alleen toegepast op zeeschepen korter dan 100 meter.  Men heeft overigens wel korte tijd onderzoek verricht naar eventuele toepassing van de bijlboeg op een M-fregat vervanger.