Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Flyguy

Citaat van: jurrien visser op 11/08/2013 | 11:05 uur
Ik dank dat jij je vergist in de lobby en de belangen, m.i. blijft het in de toekomst gewoon DSNS.
Ik hoop het.

Oorlogsvis

Citaat van: Kapitein Rob op 10/08/2013 | 18:06 uur
Ik schat in dat er nadat ze in Vlissingen klaar zijn met het JSS, er plotsklaps een noodzaak komt de MFF's te vervangen. Maakt niet uit door wat, als het maar werk voor de vriendjes van DSNS (en in Hengelo) oplevert. Kwestie van een nieuwe "studie" en aangezien de VVD dan (als het tegenzit) nog regeert.....
Dat mogen we hopen ...ben ook bang dat er helemaal geen vervanging komt. Maar goed het beste is wel als er natuurlijk een serie van 4 nieuwe fregatten wordt gebouwd, kunnen ze daarna als die af zijn aan de onderzeeboten beginnen !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 11/08/2013 | 11:00 uur
Ach, de overheid laat 's lands trots gewoon lekker failliet gaat (in tegenstelling tot de Fransen, Britten, Italianen, Duitsers en Spanjaarden).
Fokker en DAF zijn goede voorbeelden. Alleen de Belgen zijn net zo kansloos als wij op dat gebied, onder het mom van EU regels.  :sick:

Als we op, het eerste gezicht (want misschien fyra-achtige praktijken), goedkoper fregatten kunnen kopen van DCNS en de politiek komt daar achter dan geven ze die order zo aan de Fransen hoor, let maar op.

Ik dank dat jij je vergist in de lobby en de belangen, m.i. blijft het in de toekomst gewoon DSNS.

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 11/08/2013 | 10:46 uur
Dat zal niet meer zo makkelijk zijn aangezien een nieuwe opdracht een normale aanbesteding zal worden. Met het projectvolume van het JSS is de laatste tranche van de afspraak met DAMEN ten aanzien van de overname der Koninklijke Schelde voldaan en is het monopolie voorbij.



Ook jij rept met enige regelmaat over "de vriendjes" die opdrachten krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat NL gewoon in Vlissingen blijft bestellen. Dat ze daar de handel vervolgens (voor een groot deel) uitbesteden vult dan nog meer de vriendjesportemonaie....

Flyguy

#719
Citaat van: jurrien visser op 11/08/2013 | 10:55 uur
Ik mag hopen dat de KM bij DSNS blijft, een opdracht vergeven aan een buitenlandse werf lijkt misschien goedkoper, maar dan wordt een aardig deel van het geld buiten de Nederlandse economie om uit gegeven.... beetje jammer.
Ach, de overheid laat 's lands trots gewoon lekker failliet gaat (in tegenstelling tot de Fransen, Britten, Italianen, Duitsers en Spanjaarden).
Fokker en DAF zijn goede voorbeelden. Alleen de Belgen zijn net zo kansloos als wij op dat gebied, onder het mom van EU regels.  :sick:

Als we op, het eerste gezicht (want misschien fyra-achtige praktijken), goedkoper fregatten kunnen kopen van DCNS en de politiek komt daar achter dan geven ze die order zo aan de Fransen hoor, let maar op.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 11/08/2013 | 10:52 uur
Dus sprint de KM gelijk naar DCNS en heeft de lobby van DSNS geen invloed meer? Denk wel dat de KM bij DSNS blijft, maar idd zonder dat DSNS en monopolie heeft.  ;)

Ik mag hopen dat de KM bij DSNS blijft, een opdracht vergeven aan een buitenlandse werf lijkt misschien goedkoper, maar dan wordt een aardig deel van het geld buiten de Nederlandse economie om uit gegeven.... beetje jammer.

Flyguy

Citaat van: mikemans op 11/08/2013 | 10:46 uur
Dat zal niet meer zo makkelijk zijn aangezien een nieuwe opdracht een normale aanbesteding zal worden. Met het projectvolume van het JSS is de laatste tranche van de afspraak met DAMEN ten aanzien van de overname der Koninklijke Schelde voldaan en is het monopolie voorbij.


Dus sprint de KM gelijk naar DCNS en heeft de lobby van DSNS geen invloed meer? Denk wel dat de KM bij DSNS blijft, maar idd zonder dat DSNS en monopolie heeft.  ;)

mikemans

Citaat van: Kapitein Rob op 10/08/2013 | 18:06 uur
Ik schat in dat er nadat ze in Vlissingen klaar zijn met het JSS, er plotsklaps een noodzaak komt de MFF's te vervangen. Maakt niet uit door wat, als het maar werk voor de vriendjes van DSNS (en in Hengelo) oplevert. Kwestie van een nieuwe "studie" en aangezien de VVD dan (als het tegenzit) nog regeert.....

Dat zal niet meer zo makkelijk zijn aangezien een nieuwe opdracht een normale aanbesteding zal worden. Met het projectvolume van het JSS is de laatste tranche van de afspraak met DAMEN ten aanzien van de overname der Koninklijke Schelde voldaan en is het monopolie voorbij.


Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 10/08/2013 | 18:06 uur
Ik schat in dat er nadat ze in Vlissingen klaar zijn met het JSS, er plotsklaps een noodzaak komt de MFF's te vervangen. Maakt niet uit door wat, als het maar werk voor de vriendjes van DSNS (en in Hengelo) oplevert. Kwestie van een nieuwe "studie" en aangezien de VVD dan (als het tegenzit) nog regeert.....
Alhoewel het niets met dit topic te maken heeft, denk ik dat DSNS reeds druk aan het lobbyen is voor de vervanging van de CG cutters in de Carib, waarvan de vervanging voor 2018 gepland staat.
Daarnaast zijn de ook druk vanwege de order uit Indonesië.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 10/08/2013 | 18:06 uur
Ik schat in dat er nadat ze in Vlissingen klaar zijn met het JSS, er plotsklaps een noodzaak komt de MFF's te vervangen. Maakt niet uit door wat, als het maar werk voor de vriendjes van DSNS (en in Hengelo) oplevert. Kwestie van een nieuwe "studie" en aangezien de VVD dan (als het tegenzit) nog regeert.....

In 2016/2017 verwacht ik dat het ontwerp voor de MFF vervanger wereldkundig gemaakt zal worden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 10/08/2013 | 17:53 uur
Ik denk dat we zouden moeten inzetten op 2 (4!!) korvetten o.i.d.; dus (iets) kleiner dan de MFF's, kleinere bemanning maar wel snel en goed bewapend.

Ik hou het vooralsnog op 2 (hopelijk 4) fors bemeten fregatten waarin de opening van dit topic sprake van is, dus c.a. 6000 ton, schepen waarvan het basisontwerp wellicht ook dienst kan gaan doen als de opvolging van de LCF's

KapiteinRob

Ik schat in dat er nadat ze in Vlissingen klaar zijn met het JSS, er plotsklaps een noodzaak komt de MFF's te vervangen. Maakt niet uit door wat, als het maar werk voor de vriendjes van DSNS (en in Hengelo) oplevert. Kwestie van een nieuwe "studie" en aangezien de VVD dan (als het tegenzit) nog regeert.....

StrataNL

Citaat van: jurrien visser op 10/08/2013 | 17:52 uur
Exact. Ik vrees het meest voor de RDAM

Exit 2015 als JSS indienst komt met de smoes dat die een deel van de capaciteiten kan overnemen...

Verder nog bar weinig vernomen van een evt. M-fregat opvolging, ik denk dat e.e.a wel los komt als de visie er is en de bezuinigingsgekte weer enigszins tot bedaren is gekomen. (M.a.w een ander kabinet maargoed dat is offtopic...)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

KapiteinRob

Ik denk dat we zouden moeten inzetten op 2 (4!!) korvetten o.i.d.; dus (iets) kleiner dan de MFF's, kleinere bemanning maar wel snel en goed bewapend.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 10/08/2013 | 17:45 uur
Ik heb daar zo mijn twijfels over, gezien het ABNL belang van de in totaal 4 MFF'n en de daarbij behorende onderhoudscontracten.

Exact. Ik vrees het meest voor de RDAM