Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Ace1

#618
Citaat van: Ros op 16/12/2012 | 15:12 uur
Gaat het om de moderne uitstraling of wat het apparaat kan en moet doen.............?

Ros ik zal je verschillen laten zien tussen Britse en Nederlandse schepen.
Een Brits Leander Fregat en daaronder een van Van Speijkklasse Fregat die gebasseerd zijn op het  Brits Leander Fregat.
Ros welke brug van beide Fregatten vindt jij beter?





Hier onder een Davits voor een LCVP aan boord van de Bulwark en Ocean en Johan de Witt. Ross welk Davits ontwerp vind jij het beste voor een LCVP?








Harald

#617
Eens wat verder gegoogled naar de Absalon klasse en deze link gevonden met een scheeps-type vergelijking als LCS (Littoral Combat Ship)

Littoral Combat Ship = Expeditionary frigate = A frigate sized warship designed to operate off foreign shores in a light-                                                                                               amphibious power projection role with a focus on close-to-shore operations

LCS- So why doesn't USA clone Absalon?

http://noticiarionaval.blogspot.nl/2008/07/lcs-so-why-doesnt-usa-clone-absalon.html

Harald

Citaat van: Elzenga op 16/12/2012 | 14:00 uur
Ik kan me ook voorstellen dat we met de Duitsers een nieuw MF-fregat ontwerpen. Met daarin de lessen van de ZP, Absalon, Fremm, type 26 en Duitse fregatten. Men hen ligt het ontwerp wat meer op 1 lijn. 

Dat denk ik ook en zou uit standaardisatie en kosten oogpunt gunstig zijn.

mijns inziens dan ook kijken naar de lessen/ontwerp van de Absalon en type 26 (het eerste ontwerp met RHIB / CB90 in de achtersteven) een goede basis zijn. Al moet ik zeggen dat een max van 24/26 knopen bij de Absalon te laag is.

Elzenga

Citaat van: Ros op 16/12/2012 | 15:12 uur
Gaat het om de moderne uitstraling of wat het apparaat kan en moet doen.............?
het gaat niet om de uitstraling...maar als de Type 26 weer typisch "Brits" wordt qua inrichting verwacht ik niet snel dat Nederland voor dat fregat-model kiest als opvolging voor de M-fregatten. Het zou me niet verbazen als we met de Duitsers samen iets ontwerpen op basis van beider landen hun LCFs....de Duitsers zullen ook de Brandenburg klasse fregatten op termijn moeten vervangen.

Ros

Gaat het om de moderne uitstraling of wat het apparaat kan en moet doen.............?

Ace1

Citaat van: Elzenga op 16/12/2012 | 14:48 uur
En zelfs met het M-fregat zie ik een heel duidelijk verschil qua interior design....Britse veel "voller" en "drukker" ingericht...en daardoor krapper en kleiner.
http://www.marineschepen.nl/marschepen/kareldoorman.html

Klopt Elzenga vergelijk een Type 42 Destroyer eens met een GW Fregat van de Trompklasse of vergelijk een Britse LPD van de  Bulwarkklasse eens met de Rotterdam en de Johan de Witt dan zien de Nederlandse schepen er een stuk moderner uit dan de Britse schepen. Zelfs als je de Ocean met een Franse Mistral vergelijk dan ziet de Franse Mistral er moderner uit. Heeft er mee te maken dat de Britten nogal conservatief  zijn met het ontwerpen van schepen.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 16/12/2012 | 14:44 uurNeen een generatiegenoot van de M Fregatten alleen lopen de Britten op radargebied 10 jaar achter.
En zelfs met het M-fregat zie ik een heel duidelijk verschil qua interior design....Britse veel "voller" en "drukker" ingericht...en daardoor krapper en kleiner.
http://www.marineschepen.nl/marschepen/kareldoorman.html

Ace1

Citaat van: Thomasen op 16/12/2012 | 14:11 uur
Type 23. Is geen generatiegenoot van de LCF, model is veel ouder.

Neen een generatiegenoot van de M Fregatten alleen lopen de Britten op radargebied 10 jaar achter.

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 16/12/2012 | 14:11 uur
Type 23. Is geen generatiegenoot van de LCF, model is veel ouder.
ik zie het...het beginmodel inderdaad andere generatie...het fregat dat in Den Helder lag was wel van dezelfde datum...maar dan inderdaad op basis van oud "ontwerp". Maar ik denk dat het ook iets zegt over verschillende design-lijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/De_Zeven_Provinci%C3%ABn_class_frigate
http://en.wikipedia.org/wiki/Type_23_frigate

dudge

Type 23. Is geen generatiegenoot van de LCF, model is veel ouder.

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 16/12/2012 | 13:03 uurHet komt er op neer dat men bij de ontwikkeling van het Type 26 fregat goed heeft gekeken naar de  Absalon klasse en het Fremm Fregat en daardoor een mix is?
Hopelijk wel. Maar ik heb nog niet rondgewandeld op het Type 45 destroyer. Dus weet niet of de inrichting inmiddels meer lijkt op onze LCFs. Ik vond namelijk het verschil nogal groot toen ik na een Type 23 fregat te hebben bezocht op onze LCF kwam. Hetzelfde bouwjaar, maar zo fundamenteel anders ingericht. Als het Type 26 die typische Britse inrichtingslijn blijft volgen is dat voor Nederland mogelijk een stap te ver. Ik kan me ook voorstellen dat we met de Duitsers een nieuw MF-fregat ontwerpen. Met daarin de lessen van de ZP, Absalon, Fremm, type 26 en Duitse fregatten. Men hen ligt het ontwerp wat meer op 1 lijn. 

Ace1

Citaat van: Elzenga op 15/12/2012 | 20:58 uur
Interessant inderdaad...ook voor de opvolger van de M-fregatten. Weet niet of dit aansluiting betekent bij het Type 26 fregat....of op basis van de ZP een eigen ontwerp te maken. Wel met een flink flexdeck wat mij betreft.

Het komt er op neer dat men bij de ontwikkeling van het Type 26 fregat goed heeft gekeken naar de  Absalon klasse en het Fremm Fregat en daardoor een mix is?

Elzenga

Interessant inderdaad...ook voor de opvolger van de M-fregatten. Weet niet of dit aansluiting betekent bij het Type 26 fregat....of op basis van de ZP een eigen ontwerp te maken. Wel met een flink flexdeck wat mij betreft.

Ace1

#605
Een interessante vergelijking van het Type 26 Fregat met de Fremm Fregat, F125 Fregat en de  Absalon klasse.

The Type 26 and the modern european frigates

New generation frigates: different philosophies.

We are still waiting to know more about the Type 26 design concepts, as chosen last November during the Capability Decision Point process, but even without details we all know the general role and philosophy of the new frigate. It is interesting to take a look at the three current most-representative and peculiar frigate programmes in Europe, to see the points of contact and the differences. So, keeping in mind the little we know about the Type 26, I'll take a look at the Danish Absalom class, the german F125 and the Franco-Italian FREMM.

Het artikel is te groot om helemaal te gaan kopieren en 2 grafieken kunnen niet gekopiĆ«erd  de rest is te lezen op onderstaande link

http://ukarmedforcescommentary.blogspot.it/2012/02/type-26-and-modern-european-frigates.html

Lex

Citaat van: Harald op 05/12/2012 | 09:30 uur
Er is wel een groot verschil in gewicht tussen een Merlin en een Chinook, maar als je een hangar hebt voor 2 stuks Merlins, dan is het dek ook geschikt voor 2 stuks ?
Hier zijn verschillende antwoorden mogelijk; maar in principe zou ik zeggen 2x Merlin naast elkaar in de hangaar (gevouwen rotorbladen) en 1x Merlin op het vliegdek (gespreide rotorbladen).