Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

KapiteinRob

Citaat van: Reinier op 20/03/2011 | 16:20 uur
Maar goed, al hadden we ze nu, nu is de tijd om ze te gebruiken....

Ik geloof er geen snars van dat we, als we ze wel hadden aangeschaf, er nu een paar hadden afgevuurd a raison van 3 miljoen per stuk.......

Reinier

Citaat van: dudge op 20/03/2011 | 12:24 uur
Citaat van: HermanB op 20/03/2011 | 10:42 uur
Tomahawk plan is van tafel, maar er waren daarna wel sterke geruchtenplannen van het kabinet over de aanschaf van JASSM voor de F-16's. Weet niet of daar nog iets terecht gekomen van is.

Zie dit NRC artikel.

Tja, uit wiens koker zal dat toch komen  :mad:

Volgens Defensie.nl is het nog niet uitgevoerd. Volgens Wikipedia wel.
Volgens mij is de aanschaf uitgesteld. Zoals alle investeringen sinds 2008?
En van uitstel komt.....

Maar goed, al hadden we ze nu, nu is de tijd om ze te gebruiken....

Eeuwig zonde dat het nooit is door gegaan voor de LCF's die TacTom's.
Was toentertijd ook sprake van om de Walrussen gereed te maken voor TacTom's.

KapiteinRob


Elzenga

Citaat van: dudge op 20/03/2011 | 09:40 uur
Voor het aangrijpen van landdoelen zou het schip ook uitgerust kunnen worden met RBS-15 MKIV raketten.

Deze moeten een bereik krijgen van 1000km, kleine radar doorsnee en geschikt zijn om zowel land als zeedoelen aan te grijpen. Ook kan het afgevuurd/afgeschoten worden vanaf zowel schepen, onderzeeërs als vliegtuigen. Mooie combinatie met de SAAB GNG, is het ding al geschikt voor gemaakt immers  8)
Dat zou een interessante optie zijn ja...ook gezien de invoering bij de Duitse marine. Ook zouden we zo de samenwerking met de Zweden kunnen versterken, die ook interessante upgrades ontwikkelen voor de Leopard tanks.

IPA NG

Citaat van: dudge op 20/03/2011 | 09:50 uur
Die zijn dus niet meer nodig, net als de Harpoons trouwens. Slaan we twee vliegen in één klap.

De Noren hebben trouwen ook wel een leuk wapen, is alleen een stuk lichter en heeft minder bereik. De Naval Strike Missile heeft een wat kleiner bereik, maar is wel stealth, sneller en geschikt voor de F35, mocht dat ding er doorgedrukt worden :glare:

Het kan zo zijn dat men op een schip grote en kleine ASM's plaatst. Dit staat bijvoorbeeld ook in de reclame folder van de Marte lichte ASM.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

HermanB

#283
Citaat van: jurrienvisser op 20/03/2011 | 09:41 uur
Citaat van: dudge op 20/03/2011 | 09:40 uur
Voor het aangrijpen van landdoelen zou het schip ook uitgerust kunnen worden met RBS-15 MKIV raketten.

Deze moeten een bereik krijgen van 1000km, kleine radar doorsnee en geschikt zijn om zowel land als zeedoelen aan te grijpen. Ook kan het afgevuurd/afgeschoten worden vanaf zowel schepen als vliegtuigen. Mooie combinatie met de SAAB GNG  8)

En what about het "oude" Tomahawk plan?

Maar de RBS-15 MK IV is een interessante optie.
Tomahawk plan is van tafel, maar er waren daarna wel sterke geruchtenplannen van het kabinet over de aanschaf van JASSM voor de F-16's. Weet niet of daar nog iets terecht gekomen van is.

Zie dit NRC artikel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#282
Citaat van: dudge op 20/03/2011 | 09:40 uur
Voor het aangrijpen van landdoelen zou het schip ook uitgerust kunnen worden met RBS-15 MKIV raketten.

Deze moeten een bereik krijgen van 1000km, kleine radar doorsnee en geschikt zijn om zowel land als zeedoelen aan te grijpen. Ook kan het afgevuurd/afgeschoten worden vanaf zowel schepen als vliegtuigen. Mooie combinatie met de SAAB GNG  8)

En what about het "oude" Tomahawk plan?

Maar de RBS-15 MK IV is een interessante optie.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 19/03/2011 | 21:53 uur
Iets met de opvolging M-fregatten en ontopic...... Ik heb JSF-vervangingspostings verwijderd.

Rob
Forumbeheerder


Terecht... Thx!

KapiteinRob

Iets met de opvolging M-fregatten en ontopic...... Ik heb JSF-vervangingspostings verwijderd.

Rob
Forumbeheerder

Reinier

Citaat van: Elzenga op 19/03/2011 | 18:33 uur
Citaat van: Kaaskop2 op 19/03/2011 | 18:23 uur
Misschien dat ik een deel gemist heb, maar hoe willen jullie acht nieuwe fregatten financieren?
Binnen mijn alternatieve opzet had ik dat zo bedacht:
Door 65 Gripen NGs aan te schaffen ipv JSF's komt er genoeg geld vrij om de bouw van 5 fregatten te financieren (en dan houden we denk ik nog geld over voor andere projecten en betere arbeidsomstandigheden).
Daar zit ook de crux: het JSF programma.
Als we stoppen met de aanschaf van de JSF en het budget daarvan gebruiken voor de aanschaf Gripen NG of F-18 of EF (overnemen van andere landen) kunnen we, meer toestellen aanschaffen dan 45 JSF's Met de keuze voor de Gripen kunnen we er ook 85 aanschaffen, houden we nog geld over.

Het is onzinnig om überhaupt de JSF aan te schaffen als de daarvoor de rest van je strijdkrachten moet kannibaliseren.
Het is onzinnig om een first stike stealth fighter aan te schaffen als je met de rest van je strijdkrachten geen opvolging kan geven aan zo'n first stike.
Het is onzinnig om de JSF aan te schaffen in belachelijk kleine hoeveelheid: 45 stuks. Kwaliteit is een ding maar kwantiteit is ook zeer belangrijk. Ik kan niet geloven dat 45 JSF's beter zou zijn voor Nederland dan 80 Gripens of 75 F-18's.

Met het verlaten van het JSF programma kunnen we goed geoutilleerde luchtmacht behouden met alternatieve fighters. Hoeven we niet onze defensie af te breken en kunnen we zelf investeren of uitbreiden!

(ik weet het Elzenga jouw keuze gaat niet uit naar de F-18, maar het gaat mij hier om het voorbeeld/ idee)

Elzenga

#278
Citaat van: Kaaskop2 op 19/03/2011 | 18:23 uur
Misschien dat ik een deel gemist heb, maar hoe willen jullie acht nieuwe fregatten financieren?
Binnen mijn alternatieve opzet had ik dat zo bedacht:
Door 65 Gripen NGs aan te schaffen ipv JSF's komt er genoeg geld vrij om de bouw van 5 fregatten te financieren (en dan houden we denk ik nog geld over voor andere projecten en betere arbeidsomstandigheden).
Twee worden er gefinancierd binnen het al bestaande investeringstraject voor de opvolging van de beide M-fregatten
De verkoop van alle OPVs en beide LPDs als een aantal Alkmaarklasse mijnenjagers financiert 1 nieuw fregat en een extra tweede JLOS

(daarnaast verhoog ik de defensiebegroting naar 10 miljard..maar dat zal vooral nodig zijn om alles ook voldoende operationeel en bemand te houden).

Kaaskop2

Misschien dat ik een deel gemist heb, maar hoe willen jullie acht nieuwe fregatten financieren?

IPA NG

Citaat van: dudge op 19/03/2011 | 13:38 uur
Daarbij, om nog eens op de aantallen terug te komen ik denk dat we wel minimaal 12 fregatten moeten hebben. Als het aan mij zou zijn dus dus 2 LCF's bij bestellen, en beginnen om vanaf 2018 6 M vervanger in te laten stromen. Dat betekend dat de kiel in 2015 wel gelegd moet worden. Haast geboden dus.

Vanaf 2018 8 M vervangers en geen extra LCF's en ik stem voor.

We hebben genoeg lange afstands luchtverdediging en commando capaciteiten denk ik zo.
Natuurlijk zouden de LCF's wel een modernisatie kunnen ondergaan (extra VLS, 2 met SM-3, 2 met Tomahawk en RAM/Crotale). Eventueel iets van een CB90 integreren als dat mogelijk is.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: dudge op 19/03/2011 | 13:38 uur
Daarbij, om nog eens op de aantallen terug te komen ik denk dat we wel minimaal 12 fregatten moeten hebben. Als het aan mij zou zijn dus dus 2 LCF's bij bestellen, en beginnen om vanaf 2018 6 M vervanger in te laten stromen. Dat betekend dat de kiel in 2015 wel gelegd moet worden. Haast geboden dus.
in 2015 heb ik inderdaad in mijn alternatieve opzet de invoering van de eerste ZP+ voorzien* ;)...ga ik ook uit van 12 fregatten uiteindelijk, zij het dan 4 LCFs en 8 ZP+'en. Veel te ambitieus gezien de huidige politieke realiteit, maar goed...
(*al is er nog wel een paar jaar uitstel mogelijk door MF langer in dienst te houden)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 19/03/2011 | 13:38 uur
Daarbij, om nog eens op de aantallen terug te komen ik denk dat we wel minimaal 12 fregatten moeten hebben. Als het aan mij zou zijn dus dus 2 LCF's bij bestellen, en beginnen om vanaf 2018 6 M vervanger in te laten stromen. Dat betekend dat de kiel in 2015 wel gelegd moet worden. Haast geboden dus.

:big-smile: Ik ben voor!

Dit is ook de basis gedachte van mij voor dit topic... Vandaar ook de vraag (helemaal aan het begin)... wat is de status?