Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Lex

Hr. Ms. de Zeven Provinciën.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: dudge op 19/03/2011 | 12:33 uur
FOTO'TJE VAN ddp, lcf Voert maneuvres uit



En hier krijg ik een warm gevoel van...

Ace1

UK, Australia begin talks on future ship projects

25 January 2010

The UK and Australia have opened a government-to-government dialogue to explore the potential for co-operation on their respective frigate and minor war vessel replacement programmes.

Information exchanges are expected to continue around the Pacific 2010 conference and exhibition, running in Sydney from 27-29 January. The UK has also engaged with its counterparts in New Zealand with regard to its ANZAC frigate replacement plans.

The UK Ministry of Defence (MoD) is expected to announce in February the start of a four-year assessment phase for the Future Surface Combatant (FSC) C1 variant.

Under a separate funding line, concept phase activities for a Future Mine Countermeasures/Hydrographic/Patrol Vessel (FMHPV), previously identified as FSC C3, are expected to commence in April 2010.

Meanwhile Australia's Defence White Paper (DWP), released in May 2009, laid out plans for a new class of eight Future Frigates to succeed the Royal Australian Navy's (RAN's) current ANZAC-class vessels one-for-one in the post-2020 timeframe.

A separate programme, Project SEA 1180, plans to rationalise the RAN's existing patrol boat, mine countermeasures, hydrographic and oceanographic forces into a single modular offshore combatant vessel class.

Commodore Steve Brunton, the UK MoD's Head of Above Water Capability, told Jane's: "Our timescales are slightly different ... at this stage we are just informing each other by talking within a wider scoped information exchange agreement. Where this leads to will be dictated by agreeing mutual benefit and interest."

http://www.janes.com/news/defence/jdw/jdw100125_1_n.shtml

Poleme

Citaat van: dudge op 15/03/2011 | 20:57 uur
Citaat van: Poleme op 15/03/2011 | 16:23 uur
......Gaan voor de ZP+ betekend gaan voor de bestaande CODOG.  Ik ga liever voor CODeLectrischOG gecombineerd met een Waterjet And Refined Proppeler.   Toevoeging van electro karren betekend een veel stiller schip en meer flexibiliteit in de voortstuwings opties.  Een waterjet + 2x schroeven geeft een optimalere aandrijving over het brede vermogen gebruik.
.......
Niet onbelangrijk wat je hier post. Weet je hoelang/hoe ver er op een gasturbine gevaren kan worden? Als het ding bij wijze van spreken na 50NMi leeg is maakt dat nog wel een verschil met wanneer er nog werkelijk wat mee vervaren kan worden.
Dudge, ik weet niet hoe lang een LCF of M-fregat het uithoudt op hoogste vaart.  Ik weet wel dat een Standaard fregat eens met maximale vaart van Het Kanaal naar Den Helder voer, het piekte op een snelheid van 36 knopen.
Wat ik wel zeker weet, is dat een fregat minimaal 28 knopen moet kunnen stomen in verband met manouevres tegen bijvoorbeeld onderzeeboten.  Een COmbined Diesel On Diesel aandrijving vindt ik meer iets voor een koopvaardijschip, dat constant 12,5 - 15 knopen kruist.   Een fregat heeft zeker 20% van haar gevechts vaartijd een zeer dynamische vermogensbehoefte, dus hier COD(L)OG.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Als De Schelde/Damen in de race is met een nieuw concept dan zou dit wel degelijk een blauwdruk kunnen zijn voor de M fregat opvolger. In dit kader is het een interessant onderwerp (totdat duidelijk wordt dat de Saoedies kiezen voor een andere leverancier dan een Nederlandse producent).

KapiteinRob

Het topic gaat over de opvolging van de M-fregatten; niet over de aankoop van schepen door andere landen.

Rob
Forumbeheerder

Reinier

Nog meer info. Stuk is te lang om hier te plaatsen, maar al lezend is meer de VS en Frankrijk in de race voor resp. LCS of FREMM fregatten te leveren.

http://www.defenseindustrydaily.com/the-usas-new-littoral-combat-ships-updated-01343/

Reinier

Kwam dit al googelend tegen:

Saudi Arabia plans to buy eight modern frigates from Lockheed Martin
Our Bureau
Thu, Oct 28, 2010 12:00 CET
      Saudi Arabia, which is looking to buy eight modern frigate-sized warships.Saudi Arabia is one of the "bright opportunities," along with the Asia/Pacific region, as foreign navies look to upgrade capabilities despite the downturn in defense spending, Orlando Carvalho, president, Lockheed Mission Systems & Sensors, told journalists on the sidelines of the Euronaval trade show.

      The information is "one of the first steps in the FMS" (Foreign Military Sales) procedure overseen by the pentagon, under which the U.S. Navy and the Saudi Navy are in talks on acquiring the ships.

      Lockheed is proposing the LCS equipped with an Aegis combat system and a more traditional "embedded" multimission package, rather than the mission modules requested by the U.S. Navy in its LCS program.

      The Saudi authorities have expressed interest in a ballistic missile defense capability on the LCS, but the discussions are still in the early stages, Carvalho said.

http://www.defenseworld.net/go/defensenews.jsp?n=Saudi%20Arabia%20plans%20to%20buy%20eight%20modern%20frigates%20from%20Lockheed%20Martin&id=5164

Reinier

Citaat van: Ace1 op 17/03/2011 | 20:11 uur
Citaat van: Reinier op 17/03/2011 | 19:14 uur
8 stealth fregatten voor Saoedi Arabië?
Dat kan niet. We hebben volgende week 4 LCF fregatten in de aanbieding. De 4 OPV's zijn al aan Oman beloofd.
Misschien combi van 4 fregatten en 4, niet zo nieuwe maar wel goede, subs wellicht? Zijn ook 8 in totaal....  :crazy:

Reinier, nu de leopards tanks eruit gaan een de cougar heli´s eruit gaan heb ik voor de KM meer hoop
Hoort in het andere topic thuis.
Maar ik denk dat bij de KM de laatste 2 M fregatten er vervroegt uit gaan samen met alle 4 subs, 1 OPV minder en JSS gecanceld.
Leo's er uit en LMB 1 bataljon minder. Luchtmacht krijgt de JSF maar dan een stuk ook 40, Cougars en patroits eruit.

Allemaal materieel die je niet nodig hebt op safari elders, want daar is onze defensie voor....  :'(

Elzenga

Citaat van: dudge op 17/03/2011 | 20:20 uur
Citaat van: Elzenga op 17/03/2011 | 20:04 uur
We praten niet over honderden zeemijlen afstand van elkaar immers.
Wel in het nieuwsbericht.
Waar zowel het fregat als op een gegeven moment de LCPs/interceptors (als ook de heli) dan koers naar zouden zetten binnen hun eigen snelheid en bereik...dan spreek je dus niet over 15 uur verschil qua aankomst maar afhankelijk van de snelheden (van de vaartuigen) over ruim 4 uur. 
Citaat van: dudge op 17/03/2011 | 20:20 uur
Probeer ook uit te vogelen waarom andere landen relatief trage fregatten in dienst nemen. Vindt bijvoorbeeld de Lafayette met 25 knopen erg traag. Vraag me af of puur pecunia ook daar de doorslaggevende factor is geweest. De Fransen zijn als een van de weinigen (in the west) nog reëel met hun Defensie bezig. Zelf blijf ik voorlopig vasthouden aan minimaal 28 knopen.
Ik denk niet alleen de kosten maar ook operationele zaken. 25 blijft voor mij het minimum...kan het 28 worden voor niet al teveel meer kosten dan is dat mooi meegenomen. Voor alles van 30+ worden andere vaartuigen aangeschaft en ingezet.

Ace1

Citaat van: Reinier op 17/03/2011 | 19:14 uur
8 stealth fregatten voor Saoedi Arabië?
Dat kan niet. We hebben volgende week 4 LCF fregatten in de aanbieding. De 4 OPV's zijn al aan Oman beloofd.
Misschien combi van 4 fregatten en 4, niet zo nieuwe maar wel goede, subs wellicht? Zijn ook 8 in totaal....  :crazy:

Reinier, nu de leopards tanks eruit gaan een de cougar heli´s eruit gaan heb ik voor de KM meer hoop

Elzenga

Citaat van: dudge op 15/03/2011 | 21:42 uur
Citaat van: Elzenga op 15/03/2011 | 21:19 uur
Die 8x32s zullen vooral nodig zijn voor identificatie en details en erg kleine objecten neem ik aan...en om meer ogen bepaalde zaken te laten waarnemen en beoordelen dan alleen die van de operators van de camera's. Vanuit een helikopter kun je een moederschip of skiff qua voortstuwing uitschakelen...waarna LCPs of interceptors de aanhouding uitvoeren. Zijn ze daar mee klaar dan zal het moederschip arriveren...of...men besluit ter plekke actie te ondernemen....vanaf een LCP gaat dit iets makkelijker dan vanaf een RHIB. Het bereik van deze kleinere patrouillevaartuigen/interceptors is beperkter ja...maar je kunt zo wel een groter gebied beslaan en scannen...en ik zie wel een mobiel bevoorradingsconcept om hier een mouw aan te passen.
Die 8x32 zijn er omdat de radars niet zaligmakend zijn. En natuurlijk kun je externe brandstof tanks op je bootjes plaatsen, en vanuit een heli de Skiff uitschakelen, maar je moet nog steeds binnen bereik zijn. Je bereik wordt groter, maar blijft beperkt tot dat van je uitvallende eenheden. Temeer omdat als deze in moeilijkheden komen het 15 uur kan duren voor het fregat ter plaatse is.
Ik dacht meer een ander systeem van bevoorrading..(maar moet even uitzoeken of dat al bestaat of niet). Niet zozeer om de afstand tot het moederschip maar om de vaartijd te verlengen. Je kunt een breder gebied controleren met de kleinere patrouilleboten zo...binnen een straal rond het fregat. Dat snel genoeg aanwezig zal zijn als dat nodig is. We praten niet over honderden zeemijlen afstand van elkaar immers.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Reinier op 17/03/2011 | 19:25 uur
Volgens mij waren de Saudi's van plan 2 type 45 van de UK te kopen.
Voornamelijk de VS, de UK en Frankrijk zijn hofleveranciers aan het Koninkrijk SA.

Een nieuw Damen/Schelde ontwerp? (waar op dit topic al voorzichtig sprake over was)... Misschien de bais voor de opvolger van de M fregatten (als die er ooit komt)

Reinier

Volgens mij waren de Saudi's van plan 2 type 45 van de UK te kopen.
Voornamelijk de VS, de UK en Frankrijk zijn hofleveranciers aan het Koninkrijk SA.

Reinier

8 stealth fregatten voor Saoedi Arabië?
Dat kan niet. We hebben volgende week 4 LCF fregatten in de aanbieding. De 4 OPV's zijn al aan Oman beloofd.
Misschien combi van 4 fregatten en 4, niet zo nieuwe maar wel goede, subs wellicht? Zijn ook 8 in totaal....  :crazy: