Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

IPA NG

#48
Ik ben zelf voor een veilige betaalbare keuze. Dus een grote Sigma van rond de 3000 ton met 8* Harpoon, ESSM, 76mm, een aantal Hitroles en eventueel Marlins, 2* CIWS en torpedo's.
Wel moet er een fatsoenlijk torpedo beschermingssysteem op komen.

En misschien is het te overwegen om naast de Harpoon ook een viertal lichtere raketten te installeren?

Eerst 4 schepen en later nog eens twee ter vervanging van de M-klasse (die m.i nog prima mee kunnen).

Wat mij betreft zijn dit geen LCF vervangers en worden die later vervangen door andere schepen in de lange afstands luchtverdedigings- en commando rol.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Reinier op 21/02/2011 | 22:16 uur
..... Wellicht wederom samen werken met de Duitsers (zoals met S-fregat en LCF's).
Die hebben met hun F125 (en verdere ontwikkeling daarvan) denk ik al een schip waarmee zij op termijn hun oudere fregatten kunnen vervangen...(even offtopic...ik lees op http://en.wikipedia.org/wiki/German_Navy#Ships onder developments een aantal interessante ontwikkelingen daar..in zoverre die nog kloppen na alle recente bezuinigingsplannen).

Ace1

#46
Citaat van: yelloow op 20/02/2011 | 15:35 uur
Instappen bij de Britse type 26 ? Voldoet volgens mij aardig aan de specificaties voor een opvolger van de M-ff.

Hier 2 scans gemaakt van een prototype van de opvolger van de type 22 en type 23 Fregatten van de Royal Navy.
het komt uit het boek Geillustreerde Oorlogschepen Encyclopedie

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/oorlogsschepen-encyclopedie/1001004002630367/index.html

nog wat info gevonden op internet

http://www.naval-technology.com/projects/trimaran/

http://www.dt.navy.mil/pao/excerpts%20pages/2001/triton7_01.html

http://en.wikipedia.org/wiki/RV_Triton

Reinier

Citaat van: Elzenga op 21/02/2011 | 22:04 uur
Als België dan nog als eenheidsstaat bestaat....

Maar ook zij kan aansluiten bij dit nieuwe project ja...en zo zijn er mogelijk wel meer landen..Portugal?
België zal dan nog wel bestaan. Anders heeft Vlaanderen nog wel een marine nodig!

Portugal heeft nu geen geld en zal dan ook nog geen geld hebben. Probleem met veel landen er bij betrekken, is dat iedereen (vooral Nederland) eigen wensen en belangen heeft waardoor projecten langer duren en duurder worden als er al een eind resultaat wordt behaald.

Met de Belgen delen we nu al erg veel op het gebied van de marine en hebben ongeveer dezelfde eisen en wensen. Wellicht wederom samen werken met de Duitsers (zoals met S-fregat en LCF's).

Reinier

Citaat van: Elzenga op 21/02/2011 | 22:03 uur
ja...en dat lijkt me een strak plan...mooi multifunctioneel ontwerp van maken (wat ik daar graag bij zie is inmiddels bekend en uitgekauwd hier...en de genoemde bewapening past daar ook in)...kan een mooie basis worden voor een grotere serie als men in Nederland eindelijk weer gaat inzien dat een goede "verzekering" toch echt wel belangrijk is...
Helemaal mee eens. Maar misschien komt dat inzicht wel sneller dan we denken met de snelle opmars van landen in Azië en Zuid-Amerika. Liggen niet om de hoek, te ver voor een OPV. En deze moderne kanoneerboot maakt tegenwoordig geen indruk meer....

Gewoon weer een serie zoals de S-, L- en M-fregatten met hooguit 2 fregatten die gespecialiseerd zijn voor commandovoering.

Elzenga

Citaat van: Reinier op 21/02/2011 | 22:02 uur
"Naast de bestaande gezamenlijke opleidingen zijn er plannen voor een nieuwe technische opleiding in Den Helder en Zeebrugge. Op het gebied van materieel werken Nederland en België al langer samen. De bouw van de mijnenjagers was een gezamenlijk project. Als er – rond 2025 – een opvolger moet komen voor de M-fregatten, vindt admiraal Robyns het 'niet meer dan logisch' dat Nederland en België samen optrekken. Dat geldt mogelijk op kortere termijn ook voor het onderhoud van de nieuwe marinehelikopter NH-90 en de opleiding van monteurs en vliegers."

Uit Trouw
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2041287.ece/_rsquo_Een_marine_met_Belgie_is__stap_te_ver_rsquo__.html
Als België dan nog als eenheidsstaat bestaat....

Maar ook zij kan aansluiten bij dit nieuwe project ja...en zo zijn er mogelijk wel meer landen..Portugal?

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 21/02/2011 | 21:48 uur
Citaat van: Poleme op 20/02/2011 | 22:15 uur
 De MPF vervanger zal echter rond de 6.000 ton gaan meten.
Dan Praat je over een Fregat wat ongeveer even groot is als en LCF?
ja...en dat lijkt me een strak plan...mooi multifunctioneel ontwerp van maken (wat ik daar graag bij zie is inmiddels bekend en uitgekauwd hier...en de genoemde bewapening past daar ook in)...kan een mooie basis worden voor een grotere serie als men in Nederland eindelijk weer gaat inzien dat een goede "verzekering" toch echt wel belangrijk is...

Maarrrrrr....voor men dat inzicht krijgt..zou het zo maar eens kunnen dat beide M-fregatten rond 2020 gewoon niet worden vervangen...we zijn immers nog steeds in de spiraal naar beneden...zelfs het keerpunt is nog niet in zicht...

Reinier

"Naast de bestaande gezamenlijke opleidingen zijn er plannen voor een nieuwe technische opleiding in Den Helder en Zeebrugge. Op het gebied van materieel werken Nederland en België al langer samen. De bouw van de mijnenjagers was een gezamenlijk project. Als er – rond 2025 – een opvolger moet komen voor de M-fregatten, vindt admiraal Robyns het 'niet meer dan logisch' dat Nederland en België samen optrekken. Dat geldt mogelijk op kortere termijn ook voor het onderhoud van de nieuwe marinehelikopter NH-90 en de opleiding van monteurs en vliegers."

Uit Trouw
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2041287.ece/_rsquo_Een_marine_met_Belgie_is__stap_te_ver_rsquo__.html

Reinier

Citaat van: Ace1 op 21/02/2011 | 21:48 uur
Citaat van: Poleme op 20/02/2011 | 22:15 uur
 De MPF vervanger zal echter rond de 6.000 ton gaan meten.
Dan Praat je over een Fregat wat ongeveer even groot is als en LCF?
Mocht de vervanging van de M-fregatten doorgaan rond 2020-2025 zou het niet geheel onverstandig zijn om dit samen met de Belgen te doen en tevens gelijk de LCF's vervangen.
Voor Nederland 6-8 nieuwe fregatten (waarvan 2 voor commandovoering en 4-6 standaard) en 2 voor België. Als de bouw start rond 2020-2022 en ieder jaar 1 wordt afgeleverd, wordt de laatste geleverd in 2030 en is dan de 'jongste' LCF ook al weer 25 jaar oud.

Ace1

Citaat van: Poleme op 20/02/2011 | 22:15 uur
 De MPF vervanger zal echter rond de 6.000 ton gaan meten.
Dan Praat je over een Fregat wat ongeveer even groot is als en LCF?

Citaat van: Poleme op 20/02/2011 | 22:15 uur
De bewapening zal lijken op dat van het LCF, minus 32 x Standard SM-2 en de Goalkeeper.  Dit wordt vervangen door 4 enkelloops 30 mm kanons + 40 verticaal te lanceren raketten met een bereik van 12 - 20 km.
Je bedoelt ESSM, er is trouwens geen VLS MK41 Launcher met 40 cellen wel een met 32 cellen, tenzij je er 2 VLS Mk41 single cells voor ESSM erbij voegt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Adelaide_class_frigate

http://en.wikipedia.org/wiki/Fridtjof_Nansen_class_frigate

http://www.lockheedmartin.com/data/assets/ms2/pdf/Single_Cell_Launcher_brochure.pdf

Hopelijk worden er voor de opvolger van de GoalKeeper geen Oto Melara Malin WS gebruikt?

http://www.otomelara.it/EN/Common/files/OtoMelara/pdf/business/naval/smallCalibres/marlin.pdf





jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 20/02/2011 | 22:15 uur
Ontwerp & ontwikkeling van een fregat kost nu 10 jaar.
De M-fregat opvolger zal aanzienlijk minder geluid, warmte en radargolven moeten uitstralen of reflecteren.
Een opbouw puur opgebouwd uit glas-, of koolstof vezels lijkt mij geen goed idee vanwege de minder dan ideale ballistische eigenschappen.
Een goed alternatief zou het aluminium en glasvezel laminaat Glare kunnen zijn: corrosie-, vermoeidheid-, brand-, en schokgolf bestendig.
In kleinschalige toepassingen is Glare vele malen duurder dan andere vezelmaterialen, maar in grote constructies zoals bij het grootste verkeersvliegtuig Airbus 380 zijn de materiaalkosten ongeveer gelijk.
Alle uitlaatgas uitlaten komen in de spiegel of midscheeps net boven de waterlijn met een sproeisysteem in en boven de uitlaten, die de infra-rood signatuur met 75% terugbrengen.

De Schelde Combattant 12817 en varianten meten circa 4.000 ton.   De MPF vervanger zal echter rond de 6.000 ton gaan meten.
Het extra tonnage zal ruimte bieden aan onbemande onderwater-, oppervlakte-, en luchtvaartuigen.  En een boardingsteam met RHIB's, die de-, en embarkeren via een all-weather telescopische kraan in de spiegel.
De bewapening zal lijken op dat van het LCF, minus 32 x Standard SM-2 en de Goalkeeper.  Dit wordt vervangen door 4 enkelloops 30 mm kanons + 40 verticaal te lanceren raketten met een bereik van 12 - 20 km.
De S-, en X-band radars zullen zoveel mogelijk passief werken, dus tot op ca. 500 km alle radar uitzendingen opsporen, volgen en identificeren.
Het MPF 2020 krijgt naast de Link 11, 16 en 22 de beschikking over een door Thales ontwikkeld netwerk centrisch systeem waarbij de metingen door de sensoren op diverse oppervlakte-, onderwater-, en luchtvaardige platformen volledig worden geintegreerd.   De werking van dit systeem is gelijk aan dat van de Zweedse NCW datalinks.   Hierdoor kunnen bijvoorbeeld kruisvluchtwapens veel eerder en beter worden opgespoord en vernietigd.

Deze omschrijving is in overeenstemming met het Duitse artikel zoals reeds geplaatst in dit topic. Als een totale ontwiikkel periode 10 jaar is en de vervanging rond 2020/22 een feit (?) zal zijn, dan vraag ik me af wat de status van dit project is....?

Lex

Aangezien het hier gaat over toekomstige ontwikkelingen versus de [eventuele] vervanging van het M-Fregat, is dit topic verplaatst naar "Nieuwe ontwikkelingen op Defensiegebied".

Lex
Algeheel Beheerder.

Poleme

Ontwerp & ontwikkeling van een fregat kost nu 10 jaar.
De M-fregat opvolger zal aanzienlijk minder geluid, warmte en radargolven moeten uitstralen of reflecteren.
Een opbouw puur opgebouwd uit glas-, of koolstof vezels lijkt mij geen goed idee vanwege de minder dan ideale ballistische eigenschappen.
Een goed alternatief zou het aluminium en glasvezel laminaat Glare kunnen zijn: corrosie-, vermoeidheid-, brand-, en schokgolf bestendig.
In kleinschalige toepassingen is Glare vele malen duurder dan andere vezelmaterialen, maar in grote constructies zoals bij het grootste verkeersvliegtuig Airbus 380 zijn de materiaalkosten ongeveer gelijk.
Alle uitlaatgas uitlaten komen in de spiegel of midscheeps net boven de waterlijn met een sproeisysteem in en boven de uitlaten, die de infra-rood signatuur met 75% terugbrengen.

De Schelde Combattant 12817 en varianten meten circa 4.000 ton.   De MPF vervanger zal echter rond de 6.000 ton gaan meten.
Het extra tonnage zal ruimte bieden aan onbemande onderwater-, oppervlakte-, en luchtvaartuigen.  En een boardingsteam met RHIB's, die de-, en embarkeren via een all-weather telescopische kraan in de spiegel.
De bewapening zal lijken op dat van het LCF, minus 32 x Standard SM-2 en de Goalkeeper.  Dit wordt vervangen door 4 enkelloops 30 mm kanons + 40 verticaal te lanceren raketten met een bereik van 12 - 20 km.
De S-, en X-band radars zullen zoveel mogelijk passief werken, dus tot op ca. 500 km alle radar uitzendingen opsporen, volgen en identificeren.
Het MPF 2020 krijgt naast de Link 11, 16 en 22 de beschikking over een door Thales ontwikkeld netwerk centrisch systeem waarbij de metingen door de sensoren op diverse oppervlakte-, onderwater-, en luchtvaardige platformen volledig worden geintegreerd.   De werking van dit systeem is gelijk aan dat van de Zweedse NCW datalinks.   Hierdoor kunnen bijvoorbeeld kruisvluchtwapens veel eerder en beter worden opgespoord en vernietigd.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: jurrienvisser op 20/02/2011 | 18:46 uur
Als een schip door een nieuwe klasse vervangen wordt zo rond 2020 (uitgangspunt dat er wat te vervangen is) wat zou dan de ontwikkeltijd zijn?

een auto kan tegenwoordig door een Cat/Cam programma  in 2 jaar ontwikkeld worden dat was voorheen 6 jaar

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Als een schip door een nieuwe klasse vervangen wordt zo rond 2020 (uitgangspunt dat er wat te vervangen is) wat zou dan de ontwikkeltijd zijn?