Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

Lex

Citaat van: Elzenga op 23/02/2011 | 00:05 uur
Absalon-klasse groot....gaan makkelijk minstens 200 opstappers mee...en voor korte afstand...zeg naar Italië...vast wel meer.
Uitgaande van dit voorbeeld: Tripoli - Catania = 311 nm. Bij een behoud van 20kts een reis van 15 uren.
Het LCF plaatst de heli op de spot en richt de hangaar in voor opvang. 200 pax kunnen daar met gemak gedurende deze tijd vertoeven.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 22/02/2011 | 23:39 uur
Citaat van: Elzenga op 22/02/2011 | 23:22 uur
een door mij voorgestelde multi-functionele ZP+ variant van ruim 6000 ton met een flexdek...dan kun je eenvoudig honderden mensen ophalen en goed onderbrengen...
Hoe groot moet dat flexdek van je worden?
Absalon-klasse groot....gaan makkelijk minstens 200 opstappers mee...en voor korte afstand...zeg naar Italië...vast wel meer.

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 22/02/2011 | 23:39 uur
Citaat van: Elzenga op 22/02/2011 | 23:22 uur
een door mij voorgestelde multi-functionele ZP+ variant van ruim 6000 ton met een flexdek...dan kun je eenvoudig honderden mensen ophalen en goed onderbrengen...

Hoe groot moet dat flexdek van je worden?

'helikopter destroyer' op z'n Japans  :angel:

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 22/02/2011 | 23:22 uur
een door mij voorgestelde multi-functionele ZP+ variant van ruim 6000 ton met een flexdek...dan kun je eenvoudig honderden mensen ophalen en goed onderbrengen...

Hoe groot moet dat flexdek van je worden?

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 22/02/2011 | 21:45 uur
Ik ga ervan uit dat Poleme goed is ingelicht, het voordeel van en groot schip is dat er makkelijker nieuwe systemen of wapens bij geplaats kunnen worden en daar heeft een kleiner schip geen ruimte voor. Hetzelfde geldt ook met vliegtuigen een F15 heeft voldoende ruimte voor nieuwe systemen een F16 of Jas39 heeft veel minder ruimte daarvoor ;)
Ik weet niet of dat qua gevechtsvliegtuigen 1 op 1 geldt...omdat een F-15 simpelweg ook twee motoren heeft en meer peut moet meenemen om even ver te komen...laat staan verder...en een cockpit of neussectie is niet perse groter...daarbij leidt juist de ontwikkeling van het steeds compacter worden van de elektronica tot meer mogelijkheden...zal met bepaalde systemen aan boord van een schip minder makkelijk gaan....maar goed..terug ontopic ;)

Elzenga

Citaat van: IPA op 22/02/2011 | 21:08 uur
Citaat van: Ace1 op 22/02/2011 | 19:31 uur
IPA even voor de duidelijkheid een M Fregat is  3300 ton ;)

http://www.defensie.nl/marine/materieel/schepen/fregatten/m-fregatten
Dat bedoel ik dus, in dezelfde klasse als de M. Niet een schip van 6000-7000 ton AUB. Ik zie weinig voordelen tov de waarschijnlijk hogere kostprijs. Daarnaast is het Sigma ontwerp volgens mij niet bedoeld voor zulke grote schepen en om iets nieuws te ontwerpen kost weer extra (tijd).
Weinig voordelen? Een groter schip heeft juist voordelen en is vaak juist goedkoper...omdat het veel eenvoudiger is systemen in te bouwen of in de toekomst te vervangen...

Daarbij...zie nu Libië...als daar nu niet een LCF naartoe werd gestuurd maar bijvoorbeeld een door mij voorgestelde multi-functionele ZP+ variant van ruim 6000 ton met een flexdek...dan kun je eenvoudig honderden mensen ophalen en goed onderbrengen...dat zal op een M-fregat achtig schip met alle bewapening die je opsomde echt niet gaan lukken...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Leuk alternatief voor een voldongen feit...

Maar hier gaat het om een nieuwe klasse Nederlandse schepen...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het verhaal van Poleme is redelijk gelijk aan het (Duitse) openingsartikel van dit topic waarin wordt uitgegaan van een +/- 6.000 ton schip met een all scenario bewapening (behalve de SM2)...

De vraag is weet iemand wat een eventuele status is van dit "gerucht" zeker in het tijdbestek gezien... van ontwerp, planning, bouw tot operationele oplevering duurd 10 jaar.

Er wordt genoemd 2020 en 2022. In de plannen van de KM wordt gesproken over een vervanging van de (resterende) M's rond deze periode... logica dicteerd dat men er dus al mee bezig moet zijn...

Ace1

Ik ga ervan uit dat Poleme goed is ingelicht, het voordeel van en groot schip is dat er makkelijker nieuwe systemen of wapens bij geplaats kunnen worden en daar heeft een kleiner schip geen ruimte voor. Hetzelfde geldt ook met vliegtuigen een F15 heeft voldoende ruimte voor nieuwe systemen een F16 of Jas39 heeft veel minder ruimte daarvoor ;)

Ace1

Citaat van: IPA op 22/02/2011 | 21:08 uur
Citaat van: Ace1 op 22/02/2011 | 19:31 uur
IPA even voor de duidelijkheid een M Fregat is  3300 ton ;)

http://www.defensie.nl/marine/materieel/schepen/fregatten/m-fregatten

Dat bedoel ik dus, in dezelfde klasse als de M. Niet een schip van 6000-7000 ton AUB. Ik zie weinig voordelen tov de waarschijnlijk hogere kostprijs. Daarnaast is het Sigma ontwerp volgens mij niet bedoeld voor zulke grote schepen en om iets nieuws te ontwerpen kost weer extra (tijd).

IPA lees jij ook wel eens berichten van iemand anders? ;)

Dan had je namelijk kunnen weten dat er versies van de Sigma Fregatten zijn die een lengte van 139 meter en 5100 ton hebben.

Lees het  volgende  eens op de bijgevoegde scan door.
The Fregat series cover the range in length overall from 84 to 139m, with displacement from 1800 to 5100 tonnes. In the design series , each specific configuration is in indicated using a four-digit or five-digit number number, designating its approximate length and breadth overall in meters


IPA NG

Citaat van: Ace1 op 22/02/2011 | 19:31 uur
IPA even voor de duidelijkheid een M Fregat is  3300 ton ;)

http://www.defensie.nl/marine/materieel/schepen/fregatten/m-fregatten

Dat bedoel ik dus, in dezelfde klasse als de M. Niet een schip van 6000-7000 ton AUB. Ik zie weinig voordelen tov de waarschijnlijk hogere kostprijs. Daarnaast is het Sigma ontwerp volgens mij niet bedoeld voor zulke grote schepen en om iets nieuws te ontwerpen kost weer extra (tijd).
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1


IPA NG

#48
Ik ben zelf voor een veilige betaalbare keuze. Dus een grote Sigma van rond de 3000 ton met 8* Harpoon, ESSM, 76mm, een aantal Hitroles en eventueel Marlins, 2* CIWS en torpedo's.
Wel moet er een fatsoenlijk torpedo beschermingssysteem op komen.

En misschien is het te overwegen om naast de Harpoon ook een viertal lichtere raketten te installeren?

Eerst 4 schepen en later nog eens twee ter vervanging van de M-klasse (die m.i nog prima mee kunnen).

Wat mij betreft zijn dit geen LCF vervangers en worden die later vervangen door andere schepen in de lange afstands luchtverdedigings- en commando rol.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: Reinier op 21/02/2011 | 22:16 uur
..... Wellicht wederom samen werken met de Duitsers (zoals met S-fregat en LCF's).
Die hebben met hun F125 (en verdere ontwikkeling daarvan) denk ik al een schip waarmee zij op termijn hun oudere fregatten kunnen vervangen...(even offtopic...ik lees op http://en.wikipedia.org/wiki/German_Navy#Ships onder developments een aantal interessante ontwikkelingen daar..in zoverre die nog kloppen na alle recente bezuinigingsplannen).

Ace1

#46
Citaat van: yelloow op 20/02/2011 | 15:35 uur
Instappen bij de Britse type 26 ? Voldoet volgens mij aardig aan de specificaties voor een opvolger van de M-ff.

Hier 2 scans gemaakt van een prototype van de opvolger van de type 22 en type 23 Fregatten van de Royal Navy.
het komt uit het boek Geillustreerde Oorlogschepen Encyclopedie

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/oorlogsschepen-encyclopedie/1001004002630367/index.html

nog wat info gevonden op internet

http://www.naval-technology.com/projects/trimaran/

http://www.dt.navy.mil/pao/excerpts%20pages/2001/triton7_01.html

http://en.wikipedia.org/wiki/RV_Triton