Spanningen in Libië

Gestart door dudge, 20/02/2011 | 18:43 uur

Ace1

#84
Citaat van: HermanB op 22/02/2011 | 20:38 uur
NOS  :'(

Laten een foto van een Tromp klasse fregat zien. En dat moet het volk dan informeren over inzet van defensie middelen.

de foto van GW Kojak-Fregat Tromp F801  :sick:

Laurens

Citaat van: HermanB op 22/02/2011 | 20:38 uur
NOS  :'(

Laten een foto van een Tromp klasse fregat zien. En dat moet het volk dan informeren over inzet van defensie middelen.

Het is pas de 3e keer dat ik ze die blunder met de Tromp zie maken, je gaat er al bijna aan wennen  :dead:

agentdreutel

Citaat van: Ton de Zwart op 22/02/2011 | 14:07 uur
En nu maar eens kijken of die KDC 10 idd daar mag landen, en zo ja, of hij ook ongeschonden en afgetankt weer terug kan, dat is nog maar de vraag.

Het terug laten komen van de Tromp door het Suezkanaal is op zich beter dan niets doen, maar het is het ene gat vullen met het andere. De Tromp stand-by bij Libië betekent nu dat de piraten weer meer vrij spel hebben om de EU goederen en olievoorzienig te dwarsbomen en hun geld weer te zuigen uit reders en verzekeraars die de premie weer gaan verhogen en de reders die dat weer doorgaan berekenen in de vrachtprijzen. En wie is de eindbetaler???  De Tromp had moeten blijven waar hij is, piraten vangen en opknopen, ...eh ik bedoel berechten natruurlijk. Een ander fregat of liefst een smaldeel met LPD of bevoorrader had al op weg moetren zijn.

Zou trouwens de Tromp een inzetbare heli bij zich hebben? Tegenwoordig is dat ook maar de vraag

Correctie:  Ik lees net in een ander topic dat de Ruyter op post blijft bij Somalië dus dat is toch een goede keuze. Blijft over wie de twee extra kanaalpassagegelden gaat betalen wat bepaald geen kattenpis is....

Wat ben je toch een zwartkijker. Wees er nou eens trots op dat defensiemiddelen worden ingezet om landgenoten in het buitenland uit de penarie te helpen.

HermanB

NOS  :'(

Laten een foto van een Tromp klasse fregat zien. En dat moet het volk dan informeren over inzet van defensie middelen.

Ace1

#80
Nederlands personeel weg uit Libië

Vanwege het geweld in Libië proberen zo'n twintig Nederlandse bedrijven uit alle macht de buitenlandse medewerkers het land uit te halen. Het gaat dan vooral om bedrijven uit de olie- en gasindustrie. De grootste zijn bouwbedrijf BAM International en multinational Shell.

Maar dat is lastig. De onrust verstoort het luchtverkeer. Zo heeft luchtvaartmaatschappij KLM de passagiersvluchten van en naar Libië van woensdag en donderdag vooralsnog geannuleerd.

Shell
Shell heeft alleen een boortoren in woestijngebied. In Libië werken 'enkele tientallen' expats voor het oliebedrijf. Shell wil niet zeggen om hoeveel Nederlanders het gaat. De Nederlandse gezinnen zijn in het weekend al naar Nederland gehaald. De repatriëring van het personeel is nog aan de gang. De werknemers worden waarschijnlijk niet naar Nederland gebracht.

BAM International
Voor BAM International werken tweehonderd buitenlandse werknemers in Libië. Waaronder drie Nederlanders. De meesten komen uit Zuid-Azië. Ze kijken nu naar de mogelijkheden om hun mensen in veiligheid te brengen.

Libitco
Ook het bedrijf Libitco uit Pijnacker is er actief. Ze hebben in Libië twee Bosnische ingenieurs in dienst. Het bedrijf probeert de ingenieurs en hun gezinnen te evacueren. Libitco exporteert vooral bouwmaterialen naar Libië. Maar nu ligt de meeste vracht stil voor de kust van Libië óf nog te wachten in de Rotterdamse haven. Volgens verschillende bronnen zijn er een aantal Libische havens gesloten. Voor Libitco loopt de schade in de honderdduizenden euro's.

Royal Haskoning
Er werken verder ook drie Europeanen voor adviesbureau Royal Haskoning. Waarvan één Nederlander die in Tripoli werkt. Royal Haskoning is bezig met het in veiligheid brengen van het personeel, maar het contact verloopt vrij moeizaam.

Kleine handelspartner
Libië is een kleine handelspartner voor Nederland. In de eerste negen maanden van 2010 exporteerde Nederland voor 191 miljoen euro naar Libië. Maar naar Duitsland exporteren we ruim twintig keer zoveel. Nederland exporteert machines, voedingsmiddelen en chemische producten richting Libië. En daar krijgen we vooral ruwe olie voor terug. van alle ruwe olie die we uit Nederland halen, komt maar één procent uit Libië.

http://nos.nl/artikel/220821-nederlands-personeel-weg-uit-libie.html

Ace1

Militair vliegtuig geland in Libië

Een Nederlands militair vliegtuig is even na 18.00 uur geland op het vliegveld bij Tripoli. Het toestel, een transportvliegtuig van het type KDC-10, gaat Nederlanders ophalen die door de onlusten niet op een andere manier wegkunnen. Aan boord is plaats voor 130 mensen.

Op de luchthaven staan 35 Nederlanders klaar om te vertrekken en ook nog eens 35 mensen uit andere EU-landen.

Het is de bedoeling dat het toestel vanavond nog naar Nederland terugvliegt.

Fregat
Defensie heeft ook het fregat Hr. Ms.Tromp naar Libië gestuurd. Het schip was op weg naar de Somalische kust voor de NAVO-antipiraterijmissie, maar heeft nu rechtsomkeert gemaakt. Het wordt vrijdag in Libië verwacht.

In Libië zijn 125 Nederlanders, onder wie 16 toeristen. Een deel van hen wil niet weg, bijvoorbeeld omdat ze een Libische partner hebben.

Kent u mensen die weg willen uit Libië, geef dat door aan ooggetuige@nos.nl.

Expats
Buitenlandse vliegtuigen die naar Libië willen om mensen te evacueren, konden eerder niet landen omdat de verkeerstoren van Tripoli verlaten is. Berichten dat het luchtruim gesloten is, worden ontkend.

Een Oostenrijks en een Turks vliegtuig zijn uitgeweken. Shell en het Noorse oliebedrijf Statoil willen hun expats repatriëren. Bij Shell gaat het om enkele tientallen mensen. Of daar Nederlanders bij zijn, is onbekend.

De luchthaven van Benghazi in het oosten van Libië is door de onlusten verwoest, maar het vliegveld in Tripoli kan nog wel gebruikt worden.

http://nos.nl/artikel/220651-militair-vliegtuig-geland-in-libie.html

Enforcer

Citaat van: Lex op 22/02/2011 | 18:47 uur
HMS Cumberland wordt dan onttrokken aan de grote NATO oefening Noble Mariner 2011.
Dit is een NRF oefening olv Spanje, die 28 februari aanvangt.
Misschien het oefenterrein verleggen?  8)

Kunnen ze meteen die Iraniërs in de gaten houden.

Lex

HMS Cumberland wordt dan onttrokken aan de grote NATO oefening Noble Mariner 2011.
Dit is een NRF oefening olv Spanje, die 28 februari aanvangt.
Misschien het oefenterrein verleggen?  8)

Lex

Londen stuurt fregat en vliegtuig naar Libië

LONDEN -  De Britse regering stuurt een marinefregat en een gehuurd vliegtuig richting Libië. Die moeten helpen bij de evacuatie van Britten uit het onrustige Noord-Afrikaanse land. Dat heeft de Britse minister van Buitenlandse Zaken William Hague dinsdag gezegd.

Het chartervliegtuig moet binnen 48 uur vertrekken. Voor het geval het nodig mocht zijn, wordt ook het fregat HMS Cumberland richting Libië gedirigeerd. De Britten in Libië hebben ,,aanzienlijke moeilijkheden" om het land te verlaten, aldus Hague. Door de onrust zijn zo goed als alle vliegverbindingen tussen Tripoli en Groot-Brittannië geschrapt.

Telegraaf, di 22 feb 2011, 18:32

andré herc

Nederlands vliegtuig in Tripoli geland TRIPOLI -  Het militaire vliegtuig dat in Tripoli Nederlanders zal evacueren, is dinsdag even na 18.00 uur geland op het vliegveld van de Libische hoofdstad.


Het KDC-10-transportvliegtuig van de luchtmacht zal dinsdagavond nog terugvliegen naar Nederland. Aan boord is plaats voor ongeveer 130 mensen.

telegraaf.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex


Nikehercules

#73
Citaat van: Lex op 22/02/2011 | 18:06 uur
Er staat mij bij dat er in deze configuratie 165 stoelen zijn. Het is zeer goed mogelijk dat er extra mensen mee zijn (medici/beveiliging).

De aantallen zijn mij niet bekent, echter was op het RTL nieuws te zien dat verschillende stoelen niet gebruikt mochten worden zoals te zien in onderstaande foto uit mijn eigen collectie.(dit was overigens de T-264)
De exacte reden weet ik niet maar naar mijn weten is dit al jaren zo.


Lex

Er staat mij bij dat er in deze configuratie 165 stoelen zijn. Het is zeer goed mogelijk dat er extra mensen mee zijn (medici/beveiliging).

Nikehercules

De pers mocht van defensie niet meevliegen omdat dit ten koste zou gaan van kostbare zitplaatsen bestemt voor te evacueren Nederlanders en andere nationaliteiten.
Dan is het natuurlijk wel uitermate vervelend dat er op zoveel stoelen ''do not use'' te zien is...

Lex

#70
Citaat van: Ton de Zwart op 22/02/2011 | 14:07 uur
En nu maar eens kijken of die KDC 10 idd daar mag landen, en zo ja, of hij ook ongeschonden en afgetankt weer terug kan, dat is nog maar de vraag.
T-235 zou omstreeks 14:00 uur vetrekken. De vliegafstand is 1402 mijlen; vliegtijd ongeveer 3,5 tot 4 uren. Bijtanken op Tripoli is geen must. Op de terugweg kan evt. een tussenlanding elders worden gemaakt om op te toppen.  ;)