Internationale gunship ontwikkelingen

Gestart door andré herc, 20/02/2011 | 23:13 uur

Harald

De enigste gunships die nu vliegen zijn een paar AC-47's (ik dacht venezuela) en natuurlijk de Herc's van Special Operations, AC-130U's

Het verbouwen van onze F-50's lijkt me nog niet eens zo'n slecht idee, vooral met de visie voor 2020 en verder.
Hierbij zie ik een sterkere en grotere Mariniers afdeling met ondersteunende functie voor de marine (LPD's, JSS, en kleine Carrier)
De KLU als lucht ondersteuning in CAS, luchtoverwicht en transport
De KL zie ik krimpen

Grotere toestellen zoals Herc's als gunship is voor Nederland niet betaalbaar, dus kleine toestellen zoals F-50, CASA-295 en C-27J.

Ace1

Ik kom info tegen dat de Amerikanen bezig waren met de ontwikkeling van een gunship die gebasseerd was op de Alenia C-27J Spartan , er was zelfs een protype met de naam AC-27J Stinger II. De AC-27J Stinger II werd ontwikkeld om de AC130 gunships te vervangen maar dit programma is niet doorgegaan vanwege te weinig centen.

http://www.defenseindustrydaily.com/AC-XX-Gunship-Lite-A-C-27J-Baby-Spooky-05001/

http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?channel=aerospacedaily&id=news/AC27-072508.xml

http://defensetech.org/2008/09/23/afsoc-would-almost-kill-for-new-gunships/

http://www.topmilitarynews.com/ac-27-j-the-medium-stinger/

info over de stinger 1

http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_AC-119

Ace1

Citaat van: IPA op 23/02/2011 | 21:18 uur
In ieder geval is het ook geen geweldig idee om die onderhand antieke toestellen nu nog te gaan ombouwen. Nieuwe MPA's met secundaire gunship rol lijken mij wijzer. Betalen met het JSF budget.

Zo oud zijn die Fokker F50´s niet een turboprop toestel moet minimaal 40 jaar meekunnen. en laten we rieel zijn met de Fokker F50´s heb je 2 betrouwbare toestellen in huis, je voegt de wapens en sensoren en het Aircraft Modular Apache Suvivability Equipment van de Apache er aan toe en je bent klaar.

IPA NG

In ieder geval is het ook geen geweldig idee om die onderhand antieke toestellen nu nog te gaan ombouwen. Nieuwe MPA's met secundaire gunship rol lijken mij wijzer. Betalen met het JSF budget.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Lex


Ace1

Citaat van: Lex op 23/02/2011 | 18:23 uur
Interessant; ik heb dat op Woensdrecht te horen gekregen.

Lex, vertel eens meer daarover?

Elzenga

Citaat van: IPA op 23/02/2011 | 19:00 uur
Tot slot hebben de nieuwe MPA's van de Italiaanse en Turkse marine ook een kanon/machinegeweer.
In een pod ....

Ace1

#24
Citaat van: Poleme op 23/02/2011 | 18:18 uur
Het Fokker F50 casco is robust genoeg om omgebouwd te worden tot een vestzak gunship a la Jordaanse CN-235 gunship!   Vanwege de Redux hogedruk lijmverbindingen zal ik niet raar opkijken als de F50 robuster is dan een CN-235.

Ik heb zelf onderzoek gedaan naar een gunship versie van de Fokker 50.   Deze kreeg 4 6-loops 7,62mm Gatlings of 3x .50's op pallets in de romp.  Plus ophangpunten aan de romp en vleugels voor bijvoorbeeld Hellfires, ongeleide 70mm raketten etcetera.  Ik kies geen laser geleide 70mm raketten, want de geleiding heft maar een deel van de onnauwkeurigheid op.  Dan ga ik liever voor bijvoorbeeld de lichte Griffin met een max. bereik van 15 km.
Sensoren.  - Onder de romp een FLIR Systems Starfire (zelfde als onder onze oud P-3C's) of Wescam MX-15 of MX-20 electro-optische koepel.  Aan de vleugel einden komen antennes voor radio scanners voor een COMmunication INTell vaardigheid.   De F50 moet ook kunnen tokkelen met haar coniferenbroeders en doet dat met 2 VHF FM en 1 VHF AM praatijzer.
Plus in de radar koepel een millimeter golf radar.  In de romp 3 sensor stations eventueel op pallets.
Bescherming. - De F50 'Enforcer' krijgt 2 pods gebaseerd op de Aircraft Modular Apache Suvivability Equipment.  Met daarin: rakket naderings sensoren; flare (fakkel) uitwerpers en 2 infra-rood laser stoorstralers.
Alle peut tanks worden zelfdichtend uitgevoerd.  Er komt net als in onze Chinooks een bepantsering van 1.200 - 1.500 kg.
Er komt een extra zelfdichtende tank in het vleugel middenstuk met een inhoud van ca. 907 kg / 1.140 liter.

Dit bedoel je met een Fokker F50 Enforcer?

http://www.fokker-aircraft.info/f50enforcerpics.htm

En dit bedoel je met de Aircraft Modular Apache Suvivability Equipment

http://www.terma.com/multimedia/1409_update_0704.pdf

http://www.terma.com/multimedia/Terma_3071_update_0607_web.pdf

http://www.gizmag.com/go/7461/

Ace1

Citaat van: Poleme op 23/02/2011 | 18:27 uur
Citaat van: Ace1 op 22/02/2011 | 20:42 uur
Ik heb de afbeelding die op defensenews staat even uitvergroot en na het zien van de vergrote afbeelding, kom ik met het idee of het mogelijk is om dit als module toe te passen op een C130 van de Klu? Als men het niet nodig hebt dan kan de module verwijderd worden, zodat men de C130 voor transport taken kan gebruiken
De US Marines hebben niet genoeg pecunia voor AC-130U Spooky gunships.  Dus hebben ze een roll on- roll off module ontwikkeld voor haar KC-130J tankvliegtuigen.
Aan de linker (bakboord) buitenboord peut tank komt modulair een camera-bal te hangen.  In de romp een pallet met operator stations en een M230 30mm Chaingun.  De bakboord bijtank pod wordt verwijderd en hier komt een rek met 4 Hellfires.  Deze modificatie wordt de "Harvest Hawk" genoemd en cost incluis kist circa de helft van een AC-130U, die meer dan USD 100 miljoen per stuk kost.
De US Air Force doet iets gelijks met haar MC-130W Combat Spears.  En met bewapening worden ze dan "Combat Dragons" genoemd.

Poleme wat kost zoiets als een  MC-130W Combat Spears  en kun je dat ook op bestaande C130H toestellen uitvoeren?

IPA NG

Citaat van: Elzenga op 23/02/2011 | 01:02 uur
Citaat van: Nikehercules op 23/02/2011 | 00:54 uur
Citaat van: Elzenga op 23/02/2011 | 00:49 uur
Nee, maar er zijn meer bruikbare kleinere munities beschikbaar of in ontwikkeling/staat van invoering...hou je tenminste ook voldoende afstand om niet een doelwit te worden voor mogelijk tegenvuur van de piraten...en is de nauwkeurigheid groter.
Kom kom, als we al bang moeten zijn om vanuit een vliegtuig met een 30mm zo'n piratenbootje onder vuur te nemen kunnen  we de krijgsmacht beter opdoeken.
Niet dat ik het trouwens snel zie gebeuren dat NL piraten bootjes uit het water gaat blazen, maar dat terzijde.
Als er op die "piratenbootjes" ook nog de nodige gijzelaars zitten heb ik liever niet het spreidingspatroon van een 30mm kanon vanaf enkele km's afstand....maar liever een kleine raket die haarfijn de schroef/roerinrichting van zo'n moederschip vindt. Daarbij dan nog de moeite die je moet doen een 30mm kanon in een (ook door mij bepleitte) C295 MPA in te bouwen. Lijkt mij het onder de vleugels kunnen ophangen en gebruiken van deze compacte munitie een stukje eenvoudiger. Het zal daarbij ook de munitie zijn die COIN/les-toestellen, UCAVs, gevechts-helikopters en vliegtuigen kunnen (gaan) meevoeren. 

Dat 30mm kanon zou dan modulair zijn en in de overgebleven ruimte van de MPA geplaatst kunnen worden. Mij lijkt het dat een MPA zijn 30mm moet kunnen gebruiken vanaf een hoogte buiten het bereik van de wapens die piraten op zo'n skiff/moederschip meevoeren.

De MPA heeft maar een stuk of 4 ophangpunten en een kanon zou daar dus een aanvulling op zijn.

Tot slot hebben de nieuwe MPA's van de Italiaanse en Turkse marine ook een kanon/machinegeweer.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Poleme

#21
Citaat van: agentdreutel op 23/02/2011 | 18:24 uur
Citaat van: Poleme op 23/02/2011 | 18:18 uur
Het Fokker F50 casco is robust genoeg om omgebouwd te worden tot een vestzak gunship a la Jordaanse CN-235 gunship!   Vanwege de Redux hogedruk lijmverbindingen zal ik niet raar opkijken als de F50 robuster is dan een CN-235.  

En wat voor prijskaartje hangt hieraan? Klinkt als een vette hap voor een luchtvaartbedrijf. Vergeet niet dat naast het inbouwen alles gecertificeerd moet worden. Dat kost tijd, en heel veel geld.
EUR 13,5 - 14 miljoen per kist in 2010 euro's.
Valt dus mee.  De Columbiaanse luchtmacht heeft C-47 Dakota's laten voorzien van turbo-prop motoren.  Deze werden vervolgens voorzien van een electro-optische koepel onder de stuurhut en 4 7,62mm Gatlings in de romp, daarnaast werden bolle obsrvatie ramen geplaatst.  Zij vonden het de investeringen waard, want de resulterende AC-47 Phantasma (spook) blijkt een efficient en effectief anti-guerilla platform.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Ace1 op 22/02/2011 | 20:42 uur
Ik heb de afbeelding die op defensenews staat even uitvergroot en na het zien van de vergrote afbeelding, kom ik met het idee of het mogelijk is om dit als module toe te passen op een C130 van de Klu? Als men het niet nodig hebt dan kan de module verwijderd worden, zodat men de C130 voor transport taken kan gebruiken
De US Marines hebben niet genoeg pecunia voor AC-130U Spooky gunships.  Dus hebben ze een roll on- roll off module ontwikkeld voor haar KC-130J tankvliegtuigen.
Aan de linker (bakboord) buitenboord peut tank komt modulair een camera-bal te hangen.  In de romp een pallet met operator stations en een M230 30mm Chaingun.  De bakboord bijtank pod wordt verwijderd en hier komt een rek met 4 Hellfires.  Deze modificatie wordt de "Harvest Hawk" genoemd en cost incluis kist circa de helft van een AC-130U, die meer dan USD 100 miljoen per stuk kost.
De US Air Force doet iets gelijks met haar MC-130W Combat Spears.  En met bewapening worden ze dan "Combat Dragons" genoemd.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

agentdreutel

Citaat van: Poleme op 23/02/2011 | 18:18 uur
Het Fokker F50 casco is robust genoeg om omgebouwd te worden tot een vestzak gunship a la Jordaanse CN-235 gunship!   Vanwege de Redux hogedruk lijmverbindingen zal ik niet raar opkijken als de F50 robuster is dan een CN-235.

Ik heb zelf onderzoek gedaan naar een gunship versie van de Fokker 50.   Deze kreeg 4 6-loops 7,62mm Gatlings of 3x .50's op pallets in de romp.  Plus ophangpunten aan de romp en vleugels voor bijvoorbeeld Hellfires, ongeleide 70mm raketten etcetera.  Ik kies geen laser geleide 70mm raketten, want de geleiding heft maar een deel van de onnauwkeurigheid op.  Dan ga ik liever voor bijvoorbeeld de lichte Griffin met een max. bereik van 15 km.
Sensoren.  - Onder de romp een FLIR Systems Starfire (zelfde als onder onze oud P-3C's) of Wescam MX-15 of MX-20 electro-optische koepel.  Aan de vleugel einden komen antennes voor radio scanners voor een COMmunication INTell vaardigheid.   De F50 moet ook kunnen tokkelen met haar coniferenbroeders en doet dat met 2 VHF FM en 1 VHF AM praatijzer.
Plus in de radar koepel een millimeter golf radar.  In de romp 3 sensor stations eventueel op pallets.
Bescherming. - De F50 'Enforcer' krijgt 2 pods gebaseerd op de Aircraft Modular Apache Suvivability Equipment.  Met daarin: rakket naderings sensoren; flare (fakkel) uitwerpers en 2 infra-rood laser stoorstralers.
Alle peut tanks worden zelfdichtend uitgevoerd.  Er komt net als in onze Chinooks een bepantsering van 1.200 - 1.500 kg.
Er komt een extra zelfdichtende tank in het vleugel middenstuk met een inhoud van ca. 907 kg / 1.140 liter.

En wat voor prijskaartje hangt hieraan? Klinkt als een vette hap voor een luchtvaartbedrijf. Vergeet niet dat naast het inbouwen alles gecertificeerd moet worden. Dat kost tijd, en heel veel geld.

Lex

Interessant; ik heb dat op Woensdrecht te horen gekregen.

Poleme

Het Fokker F50 casco is robust genoeg om omgebouwd te worden tot een vestzak gunship a la Jordaanse CN-235 gunship!   Vanwege de Redux hogedruk lijmverbindingen zal ik niet raar opkijken als de F50 robuster is dan een CN-235.

Ik heb zelf onderzoek gedaan naar een gunship versie van de Fokker 50.   Deze kreeg 4 6-loops 7,62mm Gatlings of 3x .50's op pallets in de romp.  Plus ophangpunten aan de romp en vleugels voor bijvoorbeeld Hellfires, ongeleide 70mm raketten etcetera.  Ik kies geen laser geleide 70mm raketten, want de geleiding heft maar een deel van de onnauwkeurigheid op.  Dan ga ik liever voor bijvoorbeeld de lichte Griffin met een max. bereik van 15 km.
Sensoren.  - Onder de romp een FLIR Systems Starfire (zelfde als onder onze oud P-3C's) of Wescam MX-15 of MX-20 electro-optische koepel.  Aan de vleugel einden komen antennes voor radio scanners voor een COMmunication INTell vaardigheid.   De F50 moet ook kunnen tokkelen met haar coniferenbroeders en doet dat met 2 VHF FM en 1 VHF AM praatijzer.
Plus in de radar koepel een millimeter golf radar.  In de romp 3 sensor stations eventueel op pallets.
Bescherming. - De F50 'Enforcer' krijgt 2 pods gebaseerd op de Aircraft Modular Apache Suvivability Equipment.  Met daarin: rakket naderings sensoren; flare (fakkel) uitwerpers en 2 infra-rood laser stoorstralers.
Alle peut tanks worden zelfdichtend uitgevoerd.  Er komt net als in onze Chinooks een bepantsering van 1.200 - 1.500 kg.
Er komt een extra zelfdichtende tank in het vleugel middenstuk met een inhoud van ca. 907 kg / 1.140 liter.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.